{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
6.187 visninger | Oprettet:

Sund fransk bulldog, findes det ? {{forumTopicSubject}}

Hej

Efter ca. 6 mdr søgen og læsen på nettet og her på siden prøver konen og mig at gøre os klar på hvilken hun vi skal have, Vi falder bare hele tiden tilbage på Fransk Bulldog og evt. Boston terrier

Vores første FB havde rigtig mange sygdomme, og vi havde faktisk kun problemer med han de 5 år han levede, og det vil vi IKKE igennem igen og det skal hunden heller ikke.

- Kan man få en sund fransk bulldog eller findes det bare ikke ?

- Evt er den bedste løsning en boston terrier ?

- Skal det være med tavle ? Hvis ja skal det så være DKK ?

- Hvad skal jeg være opmærksom på af race sygdomme ?

Har kigget meget på a´la´coccio´s hunde som virker sundere

På forhånd tak smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Sund fransk bulldog, findes det ?
  • #1   11. jul 2010 hej smiley
    vi har to ranske bulldog,. begge uden tavle.
    vores tæve er 2 og et halvt år, og vores han er snart 6, igen af dem har nogen sinde fejlet noget smiley
    er selv fuldstændig forelsket i den franske bulldog og kunne ikke forstille mig en anden hund smiley !


  • #3   11. jul 2010 Ja
    Nej
    Ja og Ja
    Patella, vejtrækning og øjenlidelser samt om tæven kunne føde selv eller måtte igennem kejsersnit.


  • #5   11. jul 2010 Jeg kender folk med FB´er både med og uden tavle og nogen af dem har aldrig fejlet noget mens andre har haft en masse skavanker både med og uden tavle havde og havde ikke sygdomme. Men hvis du køber uden tavle skal du passe på ikke at få fat i en der er importeret da de hunde ofte er taget tidligt fra moren

  • #6   11. jul 2010 det skal lige siges at ingen af de FB´er jeg kender har haft vejrtræknings problemer men allergi og hudproblemer

  • #7   11. jul 2010 Ja, du kan godt få en sund FB og ja jeg mener at en hund med DKK-tavle vil være en god ide. Ikke at det 100% sikere en sund hund, men den gør det nemmere at skille skidt fra kanel.

  • #8   11. jul 2010 Selvfølgelig kan du få en sund fransk bulldog, ligesom du kan være uheldig at få en syg. Jeg har da 3 sunde af slagsen:-)

    Og ja, køb helt klart en hvalp med DKK tavle, så er du i det mindste i "sikre hænder", hvis der mod forventning skulle være noget galt med hunden. Du har jo din reklamationsret iht købeloven, og vil opdrætter ikke dække medfødte arvelige lidelser, så hjælper DKK dig gerne i en klagesag.

    Af arvelige sygdomme er der allergi, patella og rygproblemer, der er de mest almindelige.


  • #9   12. jul 2010 I skal da bare ha' en Bostoner...har du mødt dem? - helt fantastiske dejlige vovser - og helbredsmæssigt er de nok sundere end FB generelt...fordi de heldigvis ikke er blevet "modehunde-avlet" uden stamtavle endnu.... - og ja jeg ved godt at der findes folk som er meget seriøse omkring deres FB-avl - men en Boston Terrier er et supergodt alternativ....

  • #10   12. jul 2010 Dorte: der er skisme da mere hund i en fransk....Looooool:-)

  • #11   12. jul 2010 Lykke J - - næ næ næ næ ;0) - en Boston er det bedste :0)

  • #12   12. jul 2010 Dorte: smiley

  • #13   12. jul 2010 Hej jeg kan se at du søger en fransk bulldog, jeg kender et sted hvor der avles sunde og dejlige franske....... nu ved jeg jo ikke hvor du bor men prøv at søge på Lui Aimee` . kennel ligger ved Randers og ham der har den hedder Jacob Lassen. Held og lykke med at finde din nye hund......

  • #14   12. jul 2010 M.h.t sundhed så prøv, at søg på DKKs hundeweb og se hvor mange der rent faktisk får lagt deres sundhedsresultater ind her.
    Det er skræmmende når det ses i forhold til, hvor mange skavanker en fransk bulldog kan lide af, og hvor populær racen er.

    Hvad er en sund hund???

    Det er der ihverttilfælde stor uenighed om blandt franske bulldog ejere, og jeg har læst rigtig mange udtale i debatter bla her på HG, at når en FB snorker og grynter så er det SÅ hyggeligt, og en del af den samlet pakke.

    En hund skal ikke grynte, eller snorke det kan meget nemt indikere dårlige luftveje.

    Jeg har søgt efter FB i 4 - 5 år inden jeg fandt en opdrætter, der levede op til mine krav om selvfødende tæver, sundhed, moral og etik.

    Blandt min søgen er der kun 2 opdrættere jeg ville købe hund fra, og de er begge fra udlandet - det er faktisk lidt skræmmende.

    Bulldogklubben har i det seneste medlemsblad offentliggjort resultatet af rygundersøgelser blandt hhv engelske og franske bulldogs og jeg finder denne undersøgelse for helt og aldeles spild af tid og energi fordi den er baseret på frivillighedens vej, og altså op til medlemmerne om de vil svare.

    Majoriteten af svarprocenten for både engelske og franske er positive resultater, og altså ingen rygproblemer, men hvordan kan man sige om ens hund har dårlig ryg, hvis det ikke er undersøgt, men kan kun sige om den har haft problemer og man har været nødsaget til at få hunden undersøgt.
    Akkurat som med HD problematikken er der mange franske bulldogejere, der udtaler at racen FB kan have HD i en eller anden grad, men det ikke er et problem for hunden, fordi den bærer sygdommen så godt pga dens muskelmasse.
    Derfor undersøger man ikke hundene, men bruger hunde i avl, der ikke er HD undersøgt, trods man er vidende om at det kan være et problem - små hunde har også ret til sunde hofter.

    Selvom en hund ikke er mærket af en sygdom så er den altså syg, og kan give denne sygdom videre til sit afkom, som kan risikere, at lide slemt af HD, og sågar også være nødsaget til at blive aflivet....

    Hvis det er op til os selv at definere, hvad en sund hund er så tror jeg desværre, at racen og dens opdrættere skyder sig selv i foden.

    Hvis du skal have en FB så synes jeg du meget nøje skal spørge dig selv hvilke krav du har til opdrætter og sundhed, og så arbejde ud fra det, og så skal du være indstillet på at der kan gå LANG tid inden du kan få din nye hvalp...


    / Trine


  • #15   12. jul 2010 Min mor arbejder sammen med en i Sorø der er fransk bulldog opdrækker inden for DKK, han hedder Allan, kan ikke helt huske hvad konen hedder men de går meget op i sunde og raske hunde. nu ved jeg ikke lige hvor du kommer fra men er du interesseret kan jeg skaffe dig nummeret dertil ihvertfald..

    Men ja jeg tror også på at lige meget om man vælger en hund med eller uden tavle er du aldrig nogen sinde garanteret at hunde ikke kan blive syg . men du er bedre sikret med en tavle i dkk hvor der er hjælp at hente hvis din hund skulle fejle noget en dag..



  • #16   12. jul 2010 Mette B; har kigget på deres hjemme side, det ser faktisk også rigtig fint ud, og jeg bor i Kolding så randers er ikke så slemt at kører til

    Trine: alt hvad du skriver giver mening + noget at tænke over, jeg er bare så forbandet forelsket i de små banditter

    Mopsejer R: Bare smid mig et nummer evt. et hjemmeside jeg kan se smiley


  • #17   12. jul 2010 Trine: det med at de snorker...det behøver altså ikke at indikere at der er noget galt med dem. Så længe det er med måde. Jeg synes at der er forskel på at en hund snorker når den sover i en akavet stilling(som mange franske godt kan lide), og om den snorker bare i al almindelighed.

    Min opfattelse af en hund med gode luftveje er at den selvfølgelig gerne må snorke, når den sover(som vi andre jo også kan finde på), men den skal ikke høres i almindelige situationer altså daglidagen.


  • #18   12. jul 2010 Lykke søde ven det er heller ikke det jeg skriver, men at det meget nemt kan indikere, og det er ikke det samme som at sige den har dårlige luftveje.

    Men jeg synes bestemt der er rigtig mange der er ukritiske overfor om deres hunde snorker og grynter og tager det som en lille bonus racen har...


  • #19   12. jul 2010 Nicolai, skriver når jeg har fået fat i nummer eller evt hjemmeside, for jeg ved det er et godt opdræt da de passer og plejer deres hunde som var det deres børn alt manden snakker om er næsten de hunde tihii smiley


  • #20   12. jul 2010 Min chef har en brun lab og aldrig har jeg hørt en hund snorke så meget som hende. hehe. men hun fejler intet og det kun når hun sover

  • #21   13. jul 2010 Amen, Trine skriver alt det jeg gerne ville sige:)

    Nicolai, du har haft en tråd før...men den blev vist slettet ik'? (noget med link til DBA...) Der havde vi ellers en rigtig god debat, øv.

    Det er muligt at finde et sundt eksemplar, men der kræves handling nu ellers tror jeg vores fantastiske race "uddør"...og det ville være så forfærdeligt ærgerligt. Jeg bli'r ked af det, når jeg læser om den franske og alle dens skavanker. Der tages, IMO, lidt for let på sundheden indenfor visse kredse og det er skandaløst:( Jeg synes, at sundhed kommer før "skønhed". Det kræver en holdningsændring, ikke bare hos opdrættere (de opdrætter jo det, der kan sælges) men også hos dommere og i særdeleshed hos købere. På udstillinger er det typisk de meget overtypede hunde, der løber med titlerne. Det er vigtigt, at vi ta'r debatten, hundemennesker er ofte meget konservative, men jeg synes man oplever små bølgeskvulp i den rigtige retning.

    Jeg synes ikke en hund, fransk eller ej, skal snorke i vågen tilstand.

    Vi har en lille hyggegruppe her på HG, som jeg vil invitere dig til, hvis du har lyst, Nicolai. Der kan du følge hverdagen med en fransk buller, på godt, ondt, sødt, svært, rørende, sørgeligt osv.

    Dorte, er det ikke dig, der har forklaret mig, at en fransk er som en Herkules og en Boston er som et jagerfly:D


  • #22   13. jul 2010 Rie - Meget kan jeg finde på at sige..... - men lige det der med Herkules og jagerfly - det kommer ikke fra mig ;0)
    Jeg kender faktisk kun en enkelt FB, så jeg udtaler mig helst kun om bostonerne :0)


  • #23   13. jul 2010 Eiii jeg var sikker på, at det var dig, Dorte. Det er genialt udtalt;DDD

  • #24   13. jul 2010 Med "opdrættere" mener jeg bestemt ikke kun dem, der avler med tavle..bare lige for at få det på det rene:)

    Desværre er/var den franske en modehund...og det er noget nær det værste, der kan ske for en race. Der bli'r avlet på revl og krat og avlsrestriktioner er der, som bekendt ingen af på den franske. En 2. præmie/Good på en udstilling er nok til, at hunden kan indgå i avl...det er bare slet ikke godt nok for en race med så mange potentielle skavanker:(


  • #25   13. jul 2010 Jeg læser og læser på nettet med for pokker der er meget info der skal bearbejdes. . indtil videre har jeg indsnævret mit søge felt til de opdrættere der er i Dansk kennel klub + Bulldog klubben, lyder det ikke fornuftigt !



  • #26   13. jul 2010 Det er en start, men vær kritisk, følg din mavefornemmelse, undersøg hvadder ligger af oplysninger på hundeeb.

    Vil du inviteres til Fransk uden Filter?


  • #27   13. jul 2010 *hundeeb = hundeweb:D

  • #28   13. jul 2010 fransk uden filter ?

  • #29   13. jul 2010 Den gruppe jeg taler om;DD

  • #30   13. jul 2010 Jeg kan for øvrigt anbefale denne side varmt:)

    http://www.friskafrallor.info/


  • #31   13. jul 2010 Ahh invite plz smiley

  • #32   13. jul 2010 Jeg kan godt løse mysteriet om jagerfly og en Herkules, det er da en af dortes hvalpekøbere:-) Pia B: http://www.hundegalleri.dk/html/gal_visbruger.asp?userID=95433

    og den franske hun kender er jo så Herkules(Sita)


  • #33   13. jul 2010 Her er hjemmesiden på dem jeg tror kunne være et godt sted at besøge:
    (link fjernet)


  • #34   14. jul 2010 Lykke J - tænkte faktisk at det kunne være Pia :0) - hun har jo en af hver slags :0)

  • #35   14. jul 2010 Men tror nu også lige jeg skal prøve at hilse på en Boston terrie, nogen i nærheden af Kolding der evt. har en jeg kan hilse på ?

  • #36   14. jul 2010 Hehehe, ja det var nok Pia så:D Jeg synes det forklarer forskellen rigtig godt, jeg er vild med Bostonen også, men jeg er bare ikke så god til terrier temperament...så den lidt "tungere" franske og jeg går super i spænd:DD

  • #37   14. jul 2010 Mopsejer, og hun laver de mest GENIALE løbetidsbukser;))

  • #38   14. jul 2010 DKK-udstilling i Vejen (er det ikke i nærheden af Kolding?)18-19 september - mon ikke der kommer nogle Bostonere der?

  • #39   14. jul 2010 Jep har selv købt et par af hende til min mops da hun ikke var sterilliseret smiley

  • #40   14. jul 2010 Udstillingen i vejen, er i august, ikke september:-)

  • #41   14. jul 2010 Jeg bor faktisk i Lunderskov, og det er lige ved siden af vejen. .

    Boston Terrier har ikke noget terrier i sig, da den hører til selskabs kategorien. .


  • #42   14. jul 2010 Hmm, så både en Boston T og en Tibetansk T er ikke terrier? Det var jeg ikke klar over.

  • #43   14. jul 2010 Er det forkert at sige at en fb`s energi niveua er en del laverer end tb´s? Synes den boston terrie jeg gik til træning med, havde enormt meget ennergi.. Og var meget hurtig i sine bevægelser..

    Og det kan Oscar altså ikke prale med ;o)


  • #44   14. jul 2010 Lykke J - sorry- må have set forkert på kalenderen...

    Mia - en Bostoner er jo bygget på en anden måde end en FB - så den bevæger sig noget mere adræt - men en Bostoner er altså også meget til slap-af..... der er ikke fuld skrue på hele tiden - slet ikke....:0)


  • #45   14. jul 2010 Har den slet ikke det mindste terrier temperament, Dorte?

  • #46   14. jul 2010 Tror det er meget misvisende for mange at Bostons hedder noget med terrier, for godt nok var der EN terrier indblandet, dengang racen blevet fremavlet , men det er nu mest bulldog som er i racen. Den ene terrier er desuden uddød i dag, så der er ikke kommet mere i siden, hvorimod der er kommet mere bulldog i.

    Boston har jo også en sjov max vægt på 11,3 kg (ved ikke om det er den helt præcise) og det mener/tror jeg nok har en sammenhæng med at de i USA kan omregistres til Olde Boston Bulldogs, hvis de kommer over den vægt og ellers bedømmes racetypiske.

    Olde boston bulldogs og Boston terrieren har sammen "forhistorie", men de delte sig på et tidspunkt, hvor Boston terrieren primært blev fremavlet til udstilling og her kom der vist også lidt fransk bulldog i.

    Af egen erfaring var vores gamle Boston også helt klart en 'buller', der dog nok var mere adræt, men ingen terrie temperament i ham....

    I øvrigt den dejligste hund/race smiley


  • #47   14. jul 2010 Ok May, 1000 tak, så lærte jeg noget også i dag;)
    Det kunne være jeg måske skulle ha' sådan en skønling en dag:)))


  • #48   14. jul 2010 *Mai, sorry:)

  • #49   14. jul 2010 hehe, helt i orden smiley

    Ja en gang boston altid boston. Glæder mig til vi igen får en i familien smiley


  • #50   14. jul 2010 Nogen Boston kenneler jeg skal kigge hos ? helst i jylland smiley

Kommentér på:
Sund fransk bulldog, findes det ?

Annonce