{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.215 visninger | Oprettet:

Blå tan chihuahua hvalp, mor flytter den konstant fra hvalpekassen. Er det normalt? {{forumTopicSubject}}

Min hund Aiko har fået et kuld med 2 hvalpe, en rød og en blå tan. De er 3 dage gamle. Mor ligge hos dem konstant, er en værre hønemor, men om natten er hun begyndt at stresse og hun flytter rundt på den blå hvalp om natten. Hun har gjort det de sidste 2 nætter, op til 4 gange pr. nat. Det er altid den blå hun har i munden og stresser rundt med. Jeg har hver gang taget den fra hende og lagt tilbage, men i nat lod jeg være med at gøre noget, for at se hvad der sker. Det virker som om hun ikke ved hvor hun vil gøre af den, men endte med at bære den retur i fødekassen igen. Jeg sover 2 meter fra hvalpene, så jeg vågner når hun gør det, da den piver når hun løfter den.

Jeg var meget overrasket da der kom en blå hvalp i kuldet, da begge forældre er røde og jeg havde forventet røde, creme eller sort/hvide hvalpe. Har talt med ejeren af hanhunden som siger hun har fået en enkelt blå hvalp i et kuld fra ham, men den døde desværre.

Den virker sund og rask, spiser godt og har fin vægtægning. Den vejede ved fødslen 152 g. og 2½ døgn efter 190 g.
Dens røde bror vejede 180 g. ved fødslen og 213 g. efter 2½ døgn.
Billedet er taget kort tid efter fødslen.

Har læst om der genetisk kan være problemer med det blå gen, og spekulerer på om tæven (Aiko) kan mærke den ikke er som den anden, og det er derfor hun gerne vil flytte den væk.

Er der nogen der har oplevet noget lignende eller kan fortælle mig hvad der foregår?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Blå tan chihuahua hvalp, mor flytter den konstant fra hvalpekassen. Er det normalt?
  • #15   28. aug 2016 Jeg indrømmer jeg ikke har sat mig ind i genetik hos hunde, men jeg ved temmelig meget om genetik hos mus. Her er et billede af far til hvalpene, som er ren chihuahua u/tavle.
    På mors side er der både papillon og tibetansk spaniel i generne.

    Jeg flyttede hvalpekassen 2 nat, da det var der hun begyndte på det. Der var ingenting den 1 nat. Jeg har været alene med dem siden hun fødte, men havde min bedste veninde med til fødslen som Aiko er 100% tryg ved. Har ikke lavet andre rutiner herhjemme end jeg plejer.


    profilbillede
  • #16   28. aug 2016 Det er muligt jeg tager fejl af hvalpens farve, jeg ved ikke om den er blå eller lilla, hvordan ser man forskel?

    profilbillede
  • #17   28. aug 2016 Der har 100% sikkert ikke været andre hanhunde på Aiko, det er en planlagt parring.

    Jeg tager til dyrlægen snarest muligt for at udelukke defekter og sørger selvfølgelig for ro omkring hende (det er en selvfølge i min verden) smiley

    Jeg har ingen bekymring over at hun skulle dræbe hvlpen, hun virker mest af alt til at være ekstremt overbeskyttende over sine hvalpe.


  • #19   28. aug 2016 Måske leder hun bare efter et bedre sted at være med hvalpene og det er rent tilfælde at det er samme hvalp hun har fået fat i. Hvordan er hendes hvalpekasse? Nogen hunde vil gerne have "tag" over hovedet, kan måske løses ved at sætte kassen ind i en papkasse der er lagt på siden.

    Men er enig med de andre få tjekket både mor og hvalpe hos dyrlægen


  • #22   28. aug 2016 Jeg synes ikke den ser blå eller lilla ud, men bluefawn smiley
    Om et par dage vil det være lettere at se, da det blå vil blive mindre og mindre tydeligt.


  • #23   29. aug 2016 Både Aiko og hanhunden ser umiddlebart ud til at være Zobel (de er ihvertfald ikke hverken recessive røde eller brune smiley ). Zobel (sabel på engelsk) kan gemme mange forskellige farver, så begge forældre kan både bære fx brun og dilute.
    Blå er fortyndet sort, lilla/isabella er fortyndet brun.
    Her er link til en rigtig god side om farvegenetik hos hunde:
    http://www.doggenetics.co.uk/ (på engelsk). Farven på hvalpe kan nogen gange være svær at bestemme de første dage og nogle gange kan man faktisk først rigtigt bestemme farven når hunden har voksenpels smiley


  • #25   30. aug 2016 !000 tak for alle jeres svar og søde kommentarer smiley Jeg har fundet ud af hvad problemet er, og jeg har endelig fået lov at sove igennem og Aiko er holdt op med at stresse om natten.

    Aiko har en sportstaske jeg har brugt til hende siden hun var lille, til at transportere hende i når vi har kørt i bus og tog og hun har altid haft den med hvis hun er blevet passet ude. Hun havde den også med, da hun var til parring, da den er et trygt sted for hende. Da fødslen gik igang, valgte hun at der var der, hun ville føde. Dagen efter flyttede jeg hende og hvalpene over i en clipper 4 transportkasse med et vetbed underlag i, da jeeg ikke syntes tasken var stor nok og hvalpene ville for nemt kunne kravle ud af dem.. Det var her problemerne startede om natten...

    Tasken er flyttet over i en kasse, hvor der er et indgangshul og et udluftningshul i toppen, og nu er hun holdt op med at flytte rundt på dem. Det er ikke mit foretrukne valg, men Aiko's, og hovedsagen er at hun har det godt, er tryg og trives, så hvalpene har det samme, og der er ro om dem. Det er det vigtigste.

    Billedet er transportkassen hun ikke ville bo i med sine hvalpe.

    Den lille brune hvalp er en lille kopi af sin mor, både hvad angår aftegn og farve, Aiko havde samme farve da hun var på den alder, og skiftede farve og blev rød (zobel?) da hun var 2-3 mdr. gammel.

    Det bliver spændende at se hvordan farven udvikler sig på den blå smiley Jeg smider nogle billeder op af den når den er blevet lidt større, så må jeg se om jeg kan få opklaret hvad farve den er smiley Indtil da vil jeg studere det link med farver der blev lagt op, tak for det smiley


    profilbillede
  • #27   30. aug 2016 "Aiko havde samme farve da hun var på den alder, og skiftede farve og blev rød (zobel?) da hun var 2-3 mdr. gammel. " Så er hun med sikkerhed ikke rød men zobel smiley En recessiv rød hund kan slet ikke producere sort hår på noget tidspunkt i sit liv smiley
    I mange racer kalder man dog zobel for rød smiley Jeg har selv en race hvor 'rød' i langt de fleste tilfælde dækker over zobel evt. med maske. De sorte hår forsvinder med alderen og derfor kalder man den rød. På billedet er min Clinton nyfødt med tydelig maske, sorte ben og sort hale.


    profilbillede
  • #28   30. aug 2016 Og her er han 18 uger gammel og de sorte hår er stort set væk

    profilbillede
  • #30   30. aug 2016 Det her er Aiko som lille, Hendes ene hvalp er en identisk mini kopi smiley

    profilbillede
Kommentér på:
Blå tan chihuahua hvalp, mor flytter den konstant fra hvalpekassen. Er det normalt?

Annonce