{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.007 visninger | Oprettet:

Blande sig i andres træning {{forumTopicSubject}}

Her kommer et langt emne om, hvor meget man mon skal blande sig i andres hundehold, når det gælder venner osv.

Jeg har en god veninde, der har en JRT hanhund, som er Umis legekammerat. Men de (ja jeg bruger pronomenet "de") har problemer med at han hyler, trækker voldsomt, og bliver fuldstændig ukontaktbar og hysterisk når han ser en anden hund.
Vi går ofte ture sammen, for de bor 150 meter fra os. Forleden fortalte min veninde så, at nu havde de tænkt sig at tage sprayflasken med og spraye ham i hovedet fordi det var "det eneste der virker".
Needless to say så synes jeg jo det er en ret skidt idé - men jeg er generelt ikke sådan én der blander mig meget i andres hundehold med mindre jeg bliver spurgt.
Så jeg kaster bare en bemærkning ud om at det eneste der virker i sådan en situation jo er afstand. Og at arbejde under hans grænse, men at jeg godt kan forstå, at det kræver en del planlægning og kan være svært.

Men som min veninde selv siger, det er for besværligt og det kan de ikke. Hunden trækker også en del, hvilket min veninde synes er rigtig træls, så de har fået råd fra en anden person om simpelthen at tage 14 dage og træne intensivt på det hver gang, med den klassiske stop-op metode. Men de siger selv at "det orker jeg simpelthen ikke, så meget vil jeg ikke gøre for det".
Problemet er også at min venindes hund faktisk bliver belønnet - han får flere gange lov at hilse selvom han går bersærk. Så hvad skal sådan en lille heftig terrier gøre, andet end at udnytte det... det virker jo...

Jeg ved bare med mig selv, at jeg ikke ville have det godt med at gå tur ved siden af nogen, der sprayer vand i hovedet på hunden hver gang de møder andre - men jeg ved også at folk selv skal ønske at arbejde for en ændring, og hvis man reelt ikke har overskud/lyst til træningen, så er der ikke andet at gøre. Jeg vil nødigt spille bedrevidende over for mine tætte venner - men jeg synes også det er en sindssygt svær situation at stå i!

Hvad gør I selv mht. tætte venner osv? Det behøves ikke handle om min situation, men kan også bare være jeres egne tanker. Jeg synes det er utroligt svært når det gælder venner, man har et godt forhold til, og iøvrigt godt kan lide at være sammen med, men vi pludselig rækker udover hvad man lige synes "i teorien" smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Blande sig i andres træning
  • #1   31. jan 2022 Jeg forstår godt dit dilemma.

    Nu ved du jo at jeg selv står med lign. Udfordringer, men at jeg jo har en lidt anden tilgang. Jeg kan godt forstå at hun ikke orker det. Det er pisse hårdt arbejde og det kan tage rigtig rigtig lang tid, og det kræver at man er på hele tiden hver eneste gang man går ud af døren. Men i mine øjne er der kun 2 muligheder i den situation. 1 arbejde med problemet, selvom det er hårdt. 2 omplacere hunden til en der gider at lægge arbejdet i den.
    Personligt synes jeg andet er synd for hunden og ikke holdbart i længden, for i mine øjne stopper du symptomadfærden, men fjerner ikke problemet.

    For at svare på dit egentlige spørgsmål, har jeg det selv rigtig svært ved at blande mig, men jeg kan da godt forsøge at pippe lidt med et godt råd, når nogen begynder at snakke om noget der i mine øjne er helt hen i vejret. Men jeg ved også for det meste når jeg gør det om jeg har tabt kampen på forhånd og/eller jeg risikere at få gjort en sur. Så det er nok ligeså meget en overvejelse om det er kampen værd.
    Nu kender jeg heldigvis ikke rigtig nogen mennesker der er langt fra mig i opdragelse, for de ville aldrig nå at komme ind i vennezonen for at være helt ærlig.
    Jeg kan simpelthen ikke være venner med en der ikke vil lægge arbejde i sin hund, og tager den "nemme" vej i stedet for faktisk at hjælpe hunden.

    Jeg håber da at mine venner ville sige til mig, hvis de følte at jeg gjorde noget forkert. Ikke for at være efter mig og kritisere, men for at hjælpe mig en anden og bedre vej. Men jeg vil jo så også gerne lægge arbejde i mine hunde, så det er nok der den store forskel er.


  • #2   31. jan 2022 Nu ved jeg ikke hvor tætte i er, min veninde og jeg er slet ikke enig af og til (og det ville hun også selv skrive, hun er også her inde) men vi får altid snakket om tingene på kryds og tværs. Og ja det ender også med vi ikke bliver enig. Dog har vi aldrig været ude i hinanden går med spray flasker.

    Går de til hundetræning? For tænker det var måske et sted at starte??

    Men du har ret, har selv en der ikke vil have hunde ind på 6 meter. Det tager tid.


  • #3   31. jan 2022 Jeg ville godt nok have svært ved at holde min mund.. Og hvis jeg skulle holde min mund, ville sådan et venskab nok glide ud i sandet, for jeg orker ikke være en del af sådan noget - altså fx det her med at spraye med vand. Jeg vil ikke selv associeres med sådan en opførsel.
    At hunden trækker, gør og skaber sig, kan jeg leve med!

    Men i et tæt venskab burde man vel også kunne komme med gode råd og hjælp, uden at fremstå bedrevidende tænker jeg?
    - og evt kunne fortælle, at det er langt bedre at gøre ingenting, end at bruge den slags alternative metoder..
    Vand er harmløst, ja, men det undertrykker jo bare den frustration hunden har.
    - bliver den aktiveret nok i hverdagen?

    Jeg står lidt i modsatte situation.
    Jeg har et vennepar der har fået hvalp, som tit skriver og spørger om råd, til det lille dyr.
    Vi har brugt timer på at snakke om skrive, men næsten hver gang bliver mine råd skudt ned med "Google siger noget andet" "ej det gør min " indsæt-selv-familiemedlem" altså, og det virker" osv osv...
    Så spørg dog nogle andre, hvis i alligevel ikke vil lytte..
    Man bliver så træt!


  • #4   31. jan 2022 Hvis man jo reelt ikke har tid eller lyst til arbejde med et problem så må man enten leve med det eller finde et nyt hjem til hunden.
    Jeg tænker også at det ville være superfint for dem at komme afsted til noget træning.
    Mht vandflasken ja så var den jo virkelig udbredt for 25 år siden. Det er ikke noget mirakelmiddel. På en hundetype som en JRT vil jeg nok også vove den påstand at det MÅSKE vil virke de første par hun gør det på en gåtur. Derefter vil hunden formegentlig bare ignorere det smiley
    Terriers er generelt ikke hunde for folk der ikke kan lide at 'der er lidt at arbejde med' smiley De 'nemme' løsninger virker som regel ikke helt efter hensigten.
    Min bedste veninde og jeg ser ikke helt ens på hunde og hundetræning. Hun er ikke begejstret for at hunden tager initiativer eller laver fis og ballade midt i det hele. I hendes verden skal hunden forholde sig passivt indtil hun beder den om et eller andet. Det er ikke noget vi diskurterer og vi kan sagtens både gå tur sammen og træne sammen uden at det er noget vi diskurterer.


  • #5   31. jan 2022 Tusind tak for jeres gode betragtninger, og jeg er forøvrigt helt enig; at et tæt venskab skal kunne holde til at man er ærlige over for hinanden og snakker om problemer. Jeg er bare så konfliktsky - selvom det ikke ender i en konflikt smiley

    De går til noget hyggefitness lige nu, men har før gået til træning, hvor træneren så også selv bruger spray og råder de andre kursister til det, hvis hunden gør når den sidder på sidelinjen. Og det tricky er jo at det virker på den her (ret atypiske) JRT - der bliver brugt spray når den gør i haven, og min veninde er blevet glad for løsningen, fordi "nogle gange skal jeg bare vise flasken og så holder han mund".

    Et familiehyggehold kunne sagtens være sagen for dem - og det har jeg også foreslået - men min veninde er bare ikke typen der rigtig gider det med at skulle træne derhjemme hver dag, hvis det kræver du virkelig afsætter tid og planlægning til det. Det er for meget. Træning på alt andet end for sjov og hurtig hygge-niveau bliver for uoverskueligt og intenst. Uanset hvilken slags træning det gælder.

    Men jeg kan jo ikke få nogen til at ændre deres tilgang, hvis ikke de har lyst. Og min veninde har reelt ikke overskud eller lyst til at sætte sig ned og bruge så lang tid og dedikeret energi på træningen, når man vælger "den lange vej". Det eneste jeg kan sige er at jeg ikke har lyst til at være en del af det - og give mine betragtninger med.
    Jeg tror dog, at jeg har fået noget mere mod på at være ærlig og fortælle hvad jeg tænker. Det er jo trods alt ikke sådan vi går og diskuterer, selvom der er ting, vi nogle gange gør forskelligt smiley


  • #7   31. jan 2022 Fünke, du ved SÅ meget om, hvordan belønning påvirker hundens læring, tillid og samarbejdslyst - og omvendt - hvordan straf påvirker det samme.
    Og jeg er sikker på, at du vil kunne forklare det sobert, ordentlig og respektfuldt.
    Og første skridt kunne være, at få dem afsted til en anden træningsplads, der har en mere moderne tilgang til indlæring.

    Jeg kan godt forstå, at du ikke har lyst til at tage snakken, og nok kan få helt ondt i maven bare ved tanken, men jeg er ret sikker på, at du også vil have ondt i maven, hver gang du ser hende korrigere hunden med vandsprøjt.

    Personligt ville jeg faktisk ikke kunne bevare et venskab under de præmisser.
    Jeg synes ellers, jeg er ret rummeligt på virkelig mange områder, men lige netop omkring at behandle dyr (og mennesker) ordentligt, der er jeg ret kompromisløs.


  • #9   31. jan 2022 Seriøst .. I ville ikke kunne være venner med en person, som sprøjter vand i hovedet på sin hund ????

    smiley smiley smiley smiley smiley smiley smiley smiley


  • #12   31. jan 2022 Nu har jeg aldrig prøvet at sprøjte vand på min hund før ...... men det har jeg nu .
    Gik lige ud på terrassen og sprøjtede vand i hovedet på Lilly ...... smiley smiley

    Hun blev sååå glad ... spurtede rundt ... trillede rundt som en fodbold ... og kom spurtende tilbage .... satte sig ned med logrende halen .... og ville prøve igen.
    Ok ... jeg sprøjtede igen .... og det samme skete.

    Nu sidder jeg og tænker på , om jeg har skadet Lilly for livet... smiley .... smiley smiley smiley

    PS: .... Det skal lige siges at Lilly elsker at gå ind under buske , når det har regnet ... gnider sig op ad dem , så vandet drypper ned på hende smiley


  • #13   31. jan 2022 Isabelle -

    Ja, du gider ikke være venner med en, der sprøjter vand i hovedet på sin hund smiley smiley smiley smiley smiley

    Det er edderdylme morsomt smiley smiley smiley


  • #16   31. jan 2022 All the time in the world

    #8 Som Karina ville jeg heller ikke kunne være venner med et menneske, der behandler sit dyr dårligt. Jeg kan fint være uenig i dette og hint hunderelateret med venner, men grænsen går ved straf på den måde.


    Du kan ikke være venner med en, der sprøjter vand i hovedet på sin hund smiley smiley smiley smiley smiley smiley


  • #17   31. jan 2022 Martine for mig handler det ikke om metoden, eller om at sprøjte med vand. Jeg tror da såmænd ikke hunden dør af lidt vand, men jeg tror så heller ikke vand hjælper.

    Der hvor jeg står af og ikke vil være nære venner med folk, er hvis hunden har et problem, og ejer ikke vil lægge arbejdet i at løse problemet, men i stedet blot symptombehandler, fordi ejer kun kigger på hvad der er et problem for ejer og ikke hvad der er et problem for hunden.

    Jeg har selv en reaktiv hund, og jeg har da også været derude hvor jeg følte at intet virkede og fik at vide at jeg bare skulle fortælle ham hvem der bestemmer, så skulle han nok stoppe det pjat.
    Men jeg kender min hund, så jeg ser altså den usikkerhed der ligger bag hans adfærd. Så i stedet for at straffe ham, skælde ham ud osv. For at fjerne hans adfærd, og gøre det hele lettere for MIG, har jeg valgt at gå den lange vej og arbejde på hans usikkerhed, så det bliver lettere for HAM.

    Hvis man ikke er indstillet på at arbejde med og hjælpe hunden, skulle man I mine øjne slet ikke have en hund.

    Jeg ville nok ikke gøre et stort nummer ud af det, blot lade venskabet glide ud i sandet.
    Men det gør langt de fleste bekendtskaber hos mig uanset, for jeg er ikke særlig social, så jeg har kun få nære venner.


  • #19   31. jan 2022 Jeg har snart haft Marley i 2 år og det er først nu at han virkelig er god til ikke at gø og skabe sig. Jeg kan slet ikke forestille mig hvor meget arbejde der kan ligge i at få en terrier til det. Det lyder som en stresset hund og en ejer der lidt har givet op.

    Det er mega svært at blande sig og ikke virke bedrevidende. Jeg ville måske prøve “når han/hun får held med at hilse, tror du så ikke at han/hun tænker det virker at gø? “Har du prøvet?”..



  • #21   31. jan 2022 "Et menneske, der ikke gider arbejde med en hund med besværlig adfærd, men forsøger at straffe sig ud af problemet, gider jeg ikke være venner med, nej."

    Et menneske, der sprøjter vand i hovedet på en hund for at få den til at stoppe en adfærd, "forsøger at straffe sig ud af problemet" - og det er et menneske, du ikke gider at være venner med.

    Du skriver det selv - og jeg læser bare det du skriver - og konklusionen er, at du ikke vil være venner med en, der sprøjter vand i hovedet på sin hund - og det er E-D-D-E-R-D-Y-L-M-E morsomt smiley smiley smiley smiley smiley smiley smiley smiley smiley smiley smiley smiley


  • #22   31. jan 2022 #21 ... Martine for fanden .... FNiiiiS ..... ( du ved jo godt hvad Isabelle mener ) ... smiley

  • #25   31. jan 2022 Okay der var godt nok lige kommet en del svar i mellemtiden.

    Jeg vil være rigtig ked af at stoppe et venskab med en god veninde - vi har en god lille vennekreds, vi har spilaftener, vi laver ting sammen, passer hundene for hinanden, og ja så går vi jævnligt ture sammen. Jeg ønsker hverken at det stopper eller glider ud i sandet.
    Men jeg ville også være ked af at være med til noget, jeg ikke etisk synes er i orden.

    Det er jo, sagt på godt dansk, hul i hovedet at belønne hunden for adfærden det ene øjeblik, og straffe hunden for den indlærte adfærd det næste øjeblik. Og så er den konkrete metode underordnet.
    Og det er jo egentlig bare det, jeg synes er hammersvært - at blande sig i andres træning, når man har forskellige udgangspunkter.

    Jeg skal på arbejde nu, så jeg svarer nok ikke det næste stykke tid. Men jeg vil gerne understrege at det er en god veninde, som vil sin hund det bedste - de har bare ikke redskaberne til andet end quick-fix løsninger smiley


  • #27   31. jan 2022 Helt ærligt, så tænker jeg at din veninde bare er den værste kombi med en JRT - hvorfor f... valgte hun den race, hvis hun ikke vil træne bare nogenlunde seriøst. Tænker hun får masser af problemer hen ad vejen, suk.

    Håber hun ændrer indstilling eller omplacerer og får sig en "nem" hunderace, hvis hun absolut skal have hund.


  • #28   31. jan 2022 Fünke

    Prøv at sætte lille Lise ind i ligningen.
    Hun skal lære at spise pænt.

    Deres vandflaske svarer til at daske Lise over fingrene hvis hun rører maden med hænderne. Det virker jo, og hvis du bruger en fluesmækker så skal du til sidst bare viiise at du har den.


  • #29   31. jan 2022 vi passer hundene for hinanden

    Lader du virkelig din hund passe af en person, der har sådan en indstilling til hunde og behandler dem sådan ?
    Jeg ville aldrig nogensinde overlade min hund til person der har sådan en indstilling til hunde, uanset hvor gode venner vi var.


  • #30   31. jan 2022 @Fünke: Jeg ville hverken forsøge at 'opdrage' veninden eller droppe hende. Spørger hun om råd kan hun få et ærligt svar.
    Man kan jo godt være venner med folk som man ikke deler holdning til alt muligt med smiley Det andet bliver så 'silo-agtigt' og man ender med flere lejre, der alle tror at deres verdensbilled er den rigtige sandhed.


  • #31   31. jan 2022 Mette der er altså stor forskel på at have grænser for hvad man vil være vidne til, og så på at kunne være uenig.

    Jeg kan godt være uenig med mine venner, og er det nok i virkeligheden ofte.
    Jeg kan sagtens respektere at andre mener noget andet end mig. Men når det kommer til hundene, ja faktisk dyr generelt, er jeg meget sort/hvid og sådan er det bare.

    Jeg siger ikke at andre skal droppe deres venner for de ting som jeg gør, faktisk tænker jeg da at det netop er godt hvis man kan hjælpe de venner, jeg har bare ikke overskuddet psykisk til det og bliver for påvirket af det til at jeg bare kan lade stå til.

    Med alle mulige andre emner kan jeg sagtens være uenig og respektere andres meninger og holdninger. Jeg går ikke op i hvad andre tror på i forhold til religion og politik f.eks. Det må de virkelig selv om, ligesom jeg forventer de respektere min tro og holdninger


  • #32   31. jan 2022 Mette, er enig med dig langt hen ad vejen, men jeg vil altså ikke stå og se på at en hund bliver straffet/behandlet på den måde.

  • #34   31. jan 2022 Jeg mødte en dame med en hund ude i skoven her tidligere i dag.
    En helt lys hvedefarvet Skotte, som flejnede SKRÅT, så snart den spottede mine ude i horisonten (vi var på vej mod hinanden på en skovvej)

    Damen stoppede op og stod bare og holdt den opad i snoren, og ventede tydeligt, at jeg bare ville passere.

    Istedet travede jeg lidt op af en skråning, og lavede en større og større bue ind i skoven, mens jeg nærmest messede "længere væk, længere væk, længere væk" - indtil vi havde en afstand, hvor hunden var tryg nok til at lade os passere.

    OJ hvor havde jeg ondt af den, og jeg havde så meget lyst til at råbe tilbage til damen "AFSTAND ER DIN VEN!!!!!"

    Et ordenligt skvæt vand i hovedet havde nok fået den til at tie stille, men den ville stadig være lige så bange.


  • #35   31. jan 2022 Karina skotter er ikke utrygge. De er skide sure smiley

  • #36   31. jan 2022 Ja, hvis det er godt opdræt.
    Men jeg er faktisk ikke i tvivl om, at den her var pissebange.


  • #38   31. jan 2022 Isabelle de er fuldstændig ligeglade er jeg sikker på.
    Kigger du efter skotter ingen på en udstilling, så er du ikke i tvivl om, når du finder den smiley
    Selvfølgelig skal man arbejde med sine hunde, men i min optik er det altså ikke dyrplageri at sprøjte vand på en hund. Ejer har lært af sin træner at bruge vand. Hunden retter ind. Det er da helt naturligt at ejer så bruger metoden, for det virker jo.
    Som teenager læste jeg Anders Hallgren. Han anvendte blandt andet kastekæden. Man bliver klogere. Vi havde selv en terrier der skabte sig bag hækken. Jeg prøvede kastekæden. Det fungere og problemet var løst. Det havde ingen indflydelse på hundens psyke.
    Ville jeg gøre det nu? Nej absolut ikke.



  • #39   31. jan 2022 Nej, det er jo netop det.
    Jeg har da også trænet med kvælerkæde i 80´erne og med vand i 90´erne - men jeg troede, vi var kommet videre smiley

    Vand brugte vi bla. for at få hundene til at "holde kæft", når de ventede på sidelinjen til agility.
    Det virkede da, og jeg indrømmer, at det var meget meget nemmere, end i dag, hvor vi træner "ro" - eller sætter dem ud i bilerne smiley


  • #41   31. jan 2022 Martine lader aldrig en chance for at håne andre gå fra sig, Nittib.


    Isabelle lader aldrig en chance for at rette andres fejl mht stavning og valg af "svære" ord gå fra sig ..

    Men hvad har det med sagen at gøre?

    Du bliver fanget i dit eget net, Isabelle - nedladende opførsel, besserwisser og pegen fingre af andres fejl er dit varemærke.
    Lidt patetisk som du klynker, når du smager din egen medicin smiley


  • #42   31. jan 2022 Men, men - hvis I (du og Martine m.fl.) mener, at Fünkes venindes hunds problemer kan løses ved at sprøjte vand i hovedet på den

    INTET sted i denne her ret morsomme tråd, har jeg udtalt mig om hvorvidt "problemet" kan løses på den ene eller anden måde.
    Så prøv nu at holde dig til det der rent faktisk står der - ikke hvad du tolker dig frem til.


  • #43   31. jan 2022 Da jeg var omkring 10 år gammel, gik jeg til træning med min unghund. Der blev brugte kvælerhalsbånd, og det blev brugt helt forkert. Jeg har det stadig SÅ dårligt i dag over hvad jeg udsatte min hund for, det var på ingen måde ok, men mine forældre stolede jo på at træneren vidste hvad han lavede. Det gjorde han så ikke.

    Min hund elskede mig ligeså ubetinget som han altid havde gjort, men hvor ville jeg dog ønske, at jeg dengang havde haft den viden jeg har i dag, eller haft et forum som HG, så jeg og mine forældre kunne have været mere kritiske og vist at der fandtes andre måder.


  • #44   31. jan 2022 Jeg "TRUER " Lilly , hvis hun gør noget hun ikke må ..... Jeg siger " HOLD MUND eller KLAP I " ellers får du ingen aftensmad ... smiley ...... Eller " lad være med det " ellers får du ikke en bid af min IS senere ...... Eller hvis hun ikke tisser hurtigt nok , når vi går tur i regnvejr .... siger jeg ..." tis så " ellers får du ingen kage , når vi kommer hjem ..

    Ja ... jeg ved godt jeg er skør ... men det virker her. ... og det er det vigtigste . smiley
    Vand ville ikke virke på Lilly ... smiley

    PS: .... Det har jeg faktisk altid gjort ved alle mine hunde ,,,, ha ha .... Altså "TRUET " dem.


  • #45   31. jan 2022 Ja det var effektivt. Jeg har også altid trænet med kæde da jeg trænende LP. Men jeg mener også at bruger man kæden rigtigt, så er det jo netop (som kastekæden) lyden hunden reagerer på. Mange hunde trækker frygteligt i halsbånd og seler, hvilket er mindst ligeså skadeligt.
    Det er jo som med børneopdragelse. Vi gør det vi tror/synes er bedst. Det skal man heller ikke altid diskutere. Selvfølgelig går jeg ikke ind for (børne) dyremishandling, men det synes jeg stadig ikke et vandsærøjt er.


  • #47   31. jan 2022 Isabelle nej måske ikke direkte, men det er da bestemt sådan jeg tolker det, når du ikke ønsker en ven der bruger sådan en metode. Hermed forstår jeg på dig, at det er ganske forfærdeligt.
    Mine bedste veninder gennem ungdomsårene havde langt fra de samme politiske holdninger som jeg. Det slog gnister, hvis vi begyndte at diskutere. Det gjorde vi så kun 2 gange. Noget skal man ikke blande sig i, med mindre der er risiko for tilskadekomne. Man kan komme med sine bedste råd, og lade det være op til den anden part om at bruge rådene.


  • #48   31. jan 2022 Jeg lader mageløse Martine få det sidste ord i hendes og min "debat"

    Det er nok meget klogt smiley smiley


  • #51   31. jan 2022 Isabelle nej jeg synes egentlig ikke det er en straf. I hvert tilfælde ikke én jeg ville vælge at vende min veninde ryggen på grund af.
    Det er efterhånden blevet totalt tabu at straffe.
    Vi har forskellige racer og nogle er blødere og mere lydhøre over for blid korrektion.


  • #53   31. jan 2022 Ej stop nu. De fleste korrektioner er jo en straf. Et bestemt nej er da også en straf.

  • #54   31. jan 2022 Jeg forstår jo godt, at man ikke selv vælger at bruge sådan en løsning. Og jeg er også all in på positiv træning. Men!!

    Jeg havde en snor, som jeg bruge på Dorit som hvalp. Den hedder i dag “straf snoren”, og her 8 år senere, virker den stadig smiley Hun fik den på når hun havde et af sine hysteriske anfald, hvor hun kastede sig rundt, skreg og bed i alt. Snor på, og så blev hun holdt sådan, at hun ikke kunne nå noget (at bide i). Når hun faldt til ro, fik hun snoren af. Dét virkede, og det var super ubehageligt for hende!

    Jeg har sådan set også forsøgt mig med alskens trusler, når hun gå gøamok i bilen. Hun er typen som når et vist niveau, og så kammer hendes hysteri helt over, og hun kan ikke styre det. Vandet hjalp i øvrigt ikke en døjt på det smiley

    Med al respekt for hunde, opdragelse og træning, så er et sprøjt vand ikke “straf”. Eller ok, selvfølgelig er det straf, men for mine hunde er det bare vand. Det vil være 1000 gange værre, hvis jeg siger “gå væk” eller råber.

    Jeg bruger meget sjældent de ting, som mine hunde opfatter som stor straf, for jeg ved hvor slemt de opfatter det. Jeg brugte det på Dorit, da hun skulle have lært, at man ikke hyrder biler, for sådan noget dør man af. Og der hvor vi boede dengang, var det absolut nødvendigt, at hun lynhurtigt lærte, at det var totalt forbudt.

    Jeg ville aldrig anbefale nogen at bruge straf - mest fordi det kræver sublim timing, for at straf virker. Men i opdragelse, kan straf være glimrende - hvis altså bare det er vigtigt nok til at straffe sig ud af.

    Jeg tænker nu ikke at et pust vand ville stoppe en terrier fra at gå amok. Den ville givetvis bare se vandsprøjtet som det perfekte startskud til at gå totalt i banjo smiley

    “Lader du virkelig din hund passe af en person, der har sådan en indstilling til hunde og behandler dem sådan ?” smiley smiley smiley Du får det til at lyde som om pigebarnet er et dyremishandlende monster. Hun sprøjter VAND på sin hund. Det samme VAND som kommer ned fra himlen, når det regner. Det samme VAND, som mange hunde gladeligt bader i. Det samme VAND som hunden drikker. Rolig nu smiley


  • #55   31. jan 2022 Arh, skulle vi nu ikke lige holde os inden for proportionerne, ift. den lidt anklagende "udsætter du virkelig din hund for....."
    Jeg sender jo ikke min hund i kløerne på en seriemorder og dyremishandler - men får ganske enkelt min hund passet hos en god veninde engang imellem, der bruger en metode på sin EGEN hund, som de ved jeg ikke ønsker brugt på min. Du ved; forskellen på dit og mit smiley Det har aldrig været et problem.

    Når det så er sagt (for jeg følte mig godt nok lidt personligt ramt af den) - så er jeg egentlig enig med Mette: at hvis man spørger kan man få et ærligt svar og velmenende råd. Det er også ok at være uenige. Men er det ikke også min pligt at sige fra hvis jeg føler noget går over min grænse? Jeg synes det er en svær balance. Især fordi at jeg kan se, at det indlæringsmæssigt SLET ikke giver nogen mening, men hvad har jeg egentlig af ret til at blande mig?

    Og jeg søger faktisk ikke nogen som helst konklusion på emnet - bare tanker fra folk om, hvordan de selv griber sådan nogle ting an smiley


  • #56   31. jan 2022 Jeg er helt enig A.
    Jeg er også sikker på at de samme pædagoiske værktøjer du bruger på dine hunde, ikke altid er de samme.

    Står jeg med en hund på bordet første gang, og den bider ud efter mig, så nupper jeg lynhurtigt fat i skæg/kind, og så bliver der talt med STORE bogstaver. Det er ikke en smerte, men en forskrækkelse. Det samme et vandsprøjt kan (ikke på mine). Hundene bliver helt paf, og så er der ikke mere bøvl. Herefter falder dig selvfølgelig megen ros af.
    For noget er det fysisk afstraffelse. Sådan ser jeg det ikke. Ja måske er jeg en ilter terrier, men jeg absolut ikke underkuede hunde. De er glade, fri og fuld af ballade. Jeg tillader rigtig meget, men jeg har grænser.


  • #57   31. jan 2022 Jeg ville gerne råde og vejlede veninden, men ikke stille krav.
    Medmindre det var mine egne hunde det handlede om. Dem skal jeg nok selv træne og opdrage.
    Der er lige så mange måder at holde hund på, som der er mennesker.
    Se godt på venindens hund, hvordan reagere den når den bliver korrigeret? Har du ideer og input til hvad hun kunne gøre så server dem gerne på en pæn måde.
    Angreb og bebrejdelser virker sjældent men en god dyb hundesnak på venligt plan gør ofte


  • #59   31. jan 2022 Ordkløveri. Straf er negativt ladet. Det synes, jeg nødvendigvis ikke vandsprøjt er. Jeg stopper her. Har givet min mening, og den står jeg ved. Du ved godt hvad jeg mener.
    Mange tråde skal altid køre i ring, og det er temmelig demotiverende for videre deltagelse.


  • #61   31. jan 2022 Jeg oplevede også at Marley markerede to gange ved at lette ben indenfor den første dag jeg fik ham. Den ene af gangene lige foran mine fødder op ad en taske. Der fik han altså et dask i siden og jeg talte højt. Han blev møgforskrækket og har aldrig gjort det siden

  • #62   1. feb 2022 Rent læringsteoretisk er det jo en straf, så snart det mindsker en adfærd. Og det er uanset om det er et nej, et vandsprøjt eller et "los i røven".

    At der så er grader, kan vi kun være enige om, men hvis ikke timingen og intensiteten af straffen er korrekt, så har den ingen virkning.
    Og derfor bliver det nemt en glidebane, når først man får bevæget sig ud af den vej - specielt som uerfaren hundeejer - for hvad griber man til, når vandsprøjtet ikke længere virker?

    For mig er det altid et etisk valg - vil jeg straffe den uønskede adfærd eller belønne den ønskede?

    Og hvis der er en uønsket adfærd, så tænker jeg sjældent "hvordan får jeg min hund til at holde op" - jeg tænker istedet "hvad vil jeg gerne have, at min hund gør istedet".
    For på den måde ved jeg, hvad det er, jeg ønsker, og hvad jeg skal belønne.

    Så er det jo min opgave som hundeejer, at skabe situationerne, hvor jeg kan komme til at belønne, OG have styr på min krisehåndtering, så jeg ved, hvad jeg skal gøre, når jeg/hunden alligevel kommer ud på dybt vand, pga. situationer, vi ikke har kunnet styre.

    At jeg så ved siden af også træner alverdens færdigheder, der også kan bruges til at stoppe/bryde en adfærd (kontakt, indkald, sit, target osv.) er bare for at give mig/os flere muligheder i de svære situationer.

    Jeg kørte et kursus på et tidspunkt, hvor formålet var at indlære færdigheder, der kunne stoppe/flytte/parkere hundene - og vi nåede frem til, at det kunne løse mindst 90% af de "adfærdsudfordringer", vi ellers støder på i det daglige samvær med hundene smiley


  • #63   1. feb 2022 Kan hun gå med din hund?? Tænker om din er neutral?? Så vil jeg se om du kunne evt skabe et samarbejde med den?? Så den måske den større belønning i samarbejde istedet for skæld ud.

    Men de skal nok ikke tilbage til træner med sprayflaske.


  • #64   1. feb 2022 "Rent læringsteoretisk er det jo en straf, så snart det mindsker en adfærd. Og det er uanset om det er et nej, et vandsprøjt eller et "los i røven"." Adfærd kan nu også blive extinct ved at belønning udebliver smiley Det vil så ret sikkert ikke virke i den beskrevne situation smiley
    Og ellers er jeg ret enig med dig Karina smiley Det ideelle ville være at give hunden tilbudet om en alternativ adfærd som den så istedet kan belønnes for. Men det kræver en hundeejer der gider gøre forsøget og det lyder ikke helt somom Fünkes veninde er der.
    Min gamle Perle havde en kæmpe uvane med at jagte cyklister. Der var ingen belønning der var større i hendes verden. Det var en evig træning hele hendes liv og jeg havde kontrol over det, når hun var tæt på mig. Men bare 15-20 m og så var hun uden for min 'rækkevidde' og ænsede kun cyklisten. Jeg er ret sikker på at det kunne have været kureret med en ret kraftig straf på det helt rigtige tidspunkt. Altså fx et velanbragt 'zap' med et el-halsbånd i det sekund hun satte efter en cykel. Jeg kunne bare aldrig få mig selv til at gøre det. Så jeg levede med en hund, der aldrig var løs med mindre jeg var 150 % sikker på, at der ikke kunne komme cyklister. Og jeg havde altid et øje på hver finger så hun aldrig fik muligheden for at komme til at rende efter en cyklist i fri dressur (fx ved at rive sig løs). Det måtte jo bare aldrig nogensinde ske at hun fik løbet efter en cyklist og måske skadet denne. Folk der ikke kendte hende kunne jo ikke vide at den Dobermann, der piskede efter dem, ikke ville dem noget ondt og at den ville stoppe det sekund de stoppede. Om det var det rigtige jeg gjorde i mit fravalg af straf er jeg i tvivl om og jeg er ikke sikker på at jeg ville træffe samme valg idag.


  • #65   1. feb 2022 Det er ikke fordi, der slet ikke bliver gjort noget (nu når man som ejer synes det er et problem) - min veninde har købt lækre godbidder til formålet, de er opmærksom på når der kommer fremmede imod os, får hundens opmærksomhed tidligt og roser højt og flot når hunden går forbi uden at skrige hele skoven op og være ved at trække dem på røven.
    Men de har bare ikke overskuddet eller lysten til at gøre det hver gang man ser en hund, eller trække ud på afstand, eller tage en anden rute osv. Og andre gange bliver hunden belønnet for adfærden ved at få lov at hilse. Så der bliver arbejdet med det; bare ikke konsekvent. Og det er jo her det springende punkt er.

    Jeg har allerede nævnt engange-disengage game til dem, men det synes de er for besværligt. Så det er begrænset hvad jeg tænker jeg kan komme med af flere forslag, som ikke involverer afstand/omlægning/tid smiley
    Men ellers er jeg helt enig i, at bebrejdelser eller anklager overhovedet ikke hjælper noget. Vi er jo veninder der generelt lytter til hinanden og prøver at give plads til forskellige perspektiver og debat, så jeg er faktisk helt sikker på, at jeg sagtens kan spørge om det er ok jeg kommer med mine betragtninger - og så må de "take it or leave it" og det må jeg jo respektere smiley


  • Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

    Følgere: 9 Emner: 11 Svar: 3.320
    #66   1. feb 2022 Jeg tænker lidt. Kan straf ikke være den bedste løsning for hunden. Altså i nogle tilfælde?.

    Jeg ser folk som ikke vil bruge straf. Hunden bliver ikke stoppet i dårlig adfærd. I bedste fald tager det lang tid at løse. I værste bliver det værre.

    Her tænker jeg lidt. Hvis en form for straf kunne løse problemet meget hurtig. Vil det ikke være bedre for begge parter.

    Det mener jeg at det kan. I de tilfælde burde man vil ikke se straf som noget negativt.



  • #67   2. feb 2022 Max, jeg er helt enig. Nogle gange kan en veltilrettelagt og proportionel straf være den bedste løsning. Forudsat at man som ejer kan administrere det.

    For nogle år siden, var der en bruger herinde som overtog en voksen spaniel. Den kunne ikke finde ud af det med renlighed. De roste den til skyerne og godbidderne regnede over den, når den lavede udenfor. Men de ignorerede hvis den lavede indenfor, for det er jo sådan man gør.

    Jeg spurgte om hunden forstod et nej. Det gjorde den. Jeg foreslog at ejer sagde et bestemt nej, næste gang hunden besørgede indendøre, og så selvfølgelig roste for at besøge uden for. Problem løst!

    Et nej er en irettesættelse, og altså en straf. Ikke en voldsom straf, men det ér en straf. Det løste problemet, fordi hunden ikke længere var i tvivl om, hvorvidt det var acceptabelt at besørge indendøre. Den havde jo fanget at den fik ros for at besørge ude, men den vidste ikke at det var forkert at besørge inde.

    Nogle gange synes jeg man går utrolig langt for ikke at “straffe”, og jeg oplever at mange hunde har svært ved at gennemskue hvad de så skal gøre.


  • #69   2. feb 2022 Jeg har i øvrigt en veninde, med en noget større hund end den, her i opslaget. Venindens hund er meget reaktiv, når den ser andre hunde. Hun er blevet anbefalet af en klikker-instruktør, at gå ind og blokere for hunden, sådan rent fysisk, og så tvinge den til at bakke - ved at ejer bruger sin krop til at tvinge hunden bagud.

    For at dén metode kan virke, kræver det dels at hunden er i meget kort line (straf) og at den tvinges bagud (fysisk straf).

    Straf er mange ting, men ikke alle former for straf, er noget som hunden nødvendigvis lider under. Den ulempe der er med straf er, at det kan trigge hunden til en endnu mere voldsom adfærd, og der må man jo som ejer vurdere, om det giver mening at forsøge sig med straf.


  • #71   2. feb 2022 Hunden vil jo forsøge at modarbejde den korte line, og trække sig væk. Så kort line er ubehag - ubehag er straf.

  • #73   2. feb 2022 Nu er vi vist ude i træningsprincipperne smiley



  • #74   2. feb 2022 Det, der i sin tid hjalp min hund ud af at reagere negativt på andre hunde (han var blevet overfaldet), var nok mest at han efter en reaktion blev bedt om at sætte sig, det øjeblik der var mulighed for kontakt med ham igen.
    Prøvede ellers meget andet med afstand og at få hans opmærksomhed inden han reagerede, men det var ikke altid nemt at styre omgivelserne og holde andre hunde på en afstand, hvor han ikke så dem som en trussel.
    Efterhånden gik der kortere og kortere tid til at jeg kunne få hans opmærksomhed, hvor han også selv begyndte at slå måsen i jorden. Sidst blev det unødvendigt at skulle sitte, for så var han egentlig til at få kontakt med generelt.
    Jeg ved ikke om jeg bare var heldig med min at det hjalp os??


  • #75   2. feb 2022 Kan nogen så ikke forklare hvorfor vand (altså det samme, som man drikker, bader i, som der kommer ned fra himlen) er en så voldsom straf, at man er nødt til at skære folk ud af sit liv, fordi de strinter med det. Hvorimod kort snor og fysisk blokering, alt imens hunden hiver og slider og påfører sig selv smerte eller ubehag, åbenbart ikke er en straf, men er ude i teoretiske træningsprincipper?


  • #77   2. feb 2022 Men kender du en eneste hunde, der synes det er fedt at komme i kort snor, imens den hiver og slider i snoren?

  • #78   2. feb 2022 Og undlader man at komme sin hund i bad, når den har rullet sig i et lig, fordi den ikke kan lide at komme i bad? Eller påfører man den det nødvendige ubehag, fordi det er sådan det er?

  • #79   2. feb 2022 #75

    .. hermanglerjegensmileyderliggersomenmuslimderbedermodmekka..

    Men tro mig - DET var ikke det, de mente smiley


  • #80   2. feb 2022 smiley smiley smiley

  • #82   2. feb 2022 Jamen, det er sandsynligvis meningsløst, at sprøjte vand på en sur hund. Og alligevel er der folk her i tråden, som nærmest sammenligner det med at brænde hunden levende smiley Og det er dét jeg reagerer på. At folk vil holde op med at være venner med sådan nogle forfærdelige mennesker, at folk skriver "vil du VIRKELIG lade sådan et menneske passe din hund" og andet i den dur. Rolig nu - det er V A N D!

    Og hvis jeg skulle holde min mund, ville sådan et venskab nok glide ud i sandet, for jeg orker ikke være en del af sådan noget

    Personligt ville jeg faktisk ikke kunne bevare et venskab under de præmisser.

    Som Karina ville jeg heller ikke kunne være venner med et menneske, der behandler sit dyr dårligt. Jeg kan fint være uenig i dette og hint hunderelateret med venner, men grænsen går ved straf på den måde.

    Lader du virkelig din hund passe af en person, der har sådan en indstilling til hunde og behandler dem sådan ?

    Mette, er enig med dig langt hen ad vejen, men jeg vil altså ikke stå og se på at en hund bliver straffet/behandlet på den måde.


    Sorry, men jeg kan slet, slet ikke sætte mig ind i de citater. Hvis det var én som gik rundt og sparkede hunden, hver gang den sagde vov, mosede dens hoved ned i uheld på gulvet eller lignende, så ville jeg have det meget stramt. Men et pust vand, kan jeg slet ikke se det forfærdelige i smiley


  • #84   2. feb 2022 A Jeg tror vi læser de citater meget forskelligt, og det er jo helt fint, men så kommer diskussionen til at være om to vidt forskellige ting, men jeg ved ikke hvem af os der læser det som det skal forstås, hvis nogen af os. smiley

    Hos mig handler det ikke om vandet, det handler om at vedkommende ikke lyder til at ville gøre hvad der skal til for at hjælpe hunden.
    Jeg har det jo så selv helt inde på livet pt. hvor det er mig der står med den "dumme" hund, men jeg har jo så en helt anden tilgang til det, og måske reagere jeg ud fra det, fordi det netop er et meget ømt emne for mig.
    Men jeg synes jo at en reaktiv hund, uanset årsagen, skal have hjælp til at vælge at reagere anderledes, i stedet for at have sprøjtet vand i hovedet, have skæld ud, eller hvad man ellers kan finde på.

    Og det er egentligt sådan jeg læser de andres kommentarer også. at det ikke er vandet i sig selv der er problemet, det er manglen af lyst/overskud til faktisk at arbejde med problemet, fremfor at straffe sig ud af det. Jeg tror ikke på at vand hjælper, hverken på en sur eller en usikker hund. I bedste fald er hunden ligeglad, i værste fald får du den kørt endnu mere op.

    Måske de andre mener noget andet end det jeg læser, og jeg skal ikke lægge ord i munden på dem, men det er sådan jeg forstår det og derfor også det jeg diskutere ud fra smiley


  • #85   2. feb 2022 Hos mig handler det ikke om vandet, det handler om at vedkommende ikke lyder til at ville gøre hvad der skal til for at hjælpe hunden.

    Ikke vil, eller ikke kan?

    Og det er egentligt sådan jeg læser de andres kommentarer også. at det ikke er vandet i sig selv der er problemet, det er manglen af lyst/overskud til faktisk at arbejde med problemet, fremfor at straffe sig ud af det. Jeg tror ikke på at vand hjælper, hverken på en sur eller en usikker hund. I bedste fald er hunden ligeglad, i værste fald får du den kørt endnu mere op.


    Nu ved vi jo reelt ikke andet, end hvad Fünke skriver. Ingen ved hvad ejer har forsøgt, hvor meget tid og overskud ejer har eller noget som helst andet. Vi kan dog læse, at ejer gør, hvad en hundetræner har foreslået. Det viser vel egentlig, at ejer gerne vil arbejde på det, sådan nogenlunde, men at ejer er mere hooked på de hurtige løsninger (som foreslået af træneren).

    Jeg kan da nævne de første 5 trænere i min klub, som ville foreslå det samme. Og et par stykker, som nok ville foreslå alfarul som det første smiley

    Var det en af mine venner eller bekendte, ville jeg da lade vedkommende give hunden det strint, for så at konstatere, at det ikke virker. Og så ville jeg forsøge at hjælpe vedkommende med andre løsninger.

    Det sidste i verden der hjælper, er da at skille sig af med vedkommende som ven smiley Hvilket Fünke jo så også skriver, at det ikke vil komme på tale smiley



  • #86   2. feb 2022 A jeg synes egentligt jeg har skrevet, hvad jeg mener ret tydeligt oppe i mine øvrige kommentarer. Og præcis hvornår jeg personligt ikke ville kunne fortsætte et venskab.

    Hvis man ikke kan hjælpe sin hund, skulle man nok overveje, om man er den rette ejer til hunden. Men ud fra det funke skriver, synes jeg nu ikke det lyder som om veninden ikke kan, men at veninden ikke vil gøre en større indsats end sprøjte med vand.

    Og jeg er enig i at det ikke hjælper at skille sig af med vennen, altså at det ikke hjælper hunden. Men jeg kan ikke stå og kigge på at hunden ikke får hjælp. Jeg siger ikke at det er det rigtige at gøre, jeg siger at det er sådan jeg har det.
    Jeg tror jeg skrev længere oppe, at jeg da kun synes det er godt hvis man kan hjælpe.
    Men hvis jeg stod med en ven der havde en reaktiv hund og de ikke ville lytte og kun gøre en minimums indsats, så ville jeg altså ikke kunne være i det.
    Jeg reagere generelt rigtig stærkt og følelsesmæssigt på ting, så det er ikke underligt for mig at blive nødt til at tage afstand fra noget jeg ikke har det godt med at være i, for det ville fylde rigtig meget hos mig.

    Det gør det jo ikke bedre af at der findes trænere der vil råde til det samme eller det der er værre. Det er jo i mine øjne bare trist, at man ikke er kommet videre.

    Mine hunde kender godt nej, og det bliver da også brugt. Det er jo ikke fordi jeg sidder i min egen lille disney film og tror man kan løse alle verdens problemer med godbidder og dyyyyygtiiiig fido. Men jeg kan bare ikke se hvad det skulle hjælpe en reaktiv hund at straffe den, fremfor at hjælpe den til en bedre adfærd.


  • #87   2. feb 2022 Bare for god ordens skyld, vil jeg lige sige at jeg ikke kommer til at være så aktiv herinde de næste dage, så hvis der skulle komme kommentarer til noget jeg har skrevet, er det ikke fordi jeg ikke vil svare, men fordi jeg lige nu har mine tanker andre steder.

  • #88   2. feb 2022 Jeg kan også nævne trænere i min klub, der ville foreslå det samme... hov, måske endda en af dine bud rammer bingo, A smiley smiley

    Anyways - det går faktisk længere tilbage, for det er noget, de gør i min venindes familie. Det er bare en løsning der bruges, fx til fødselsdage når hundene vil løbe efter de legende børn. Derfor er det jo også en utroligt integreret del af ens (måske begrænsede) repertoire af løsninger.

    Og det virker - det gør det virkelig. Fx på gøen i haven. Han er en ret atypisk JRT på mange punkter; og det ved min veninde godt, for som de sagde til mig forleden, så er de ret glad for ikke at have fået en typisk terrier, men én som ikke kræver så meget og er RET laid back smiley (seriøst... når vi har lavet noget med hundene og de har været super aktive, så tager Umi en lille lur på 30 minutter og er klar igen - han er knocked out resten af dagen!! han er lige blevet 2 år...)


  • #89   2. feb 2022 Jeg er forøvrigt helt enig når vi snakker straf m.m. - der er kommet nærmest lidt af en "skamme-kultur", hvor det er blevet helt uhørt at bruge straf. Korrektioner kan i min optik være ret brugbart både i opdragelse og træning, hvis det bruges med omhu, omtanke og præcision (og konsekvens!)
    Til gengæld er det sjældent særlig veltilrettelagt, når Fru Jensen bruger korrektioner/straf uden overhovedet at have gennemtænkt hvordan og hvorfor det bruges.

    Jeg har været på træneruddannelse i weekenden, og emnet var netop indlæringsprincipper og metoder. Det var lidt en blandet pose bolsjer. Vi måtte ALDRIG bevæge os over i straf! Positiv straf/negativ forstærkning var fuldstændig uhørt.
    Og ja, selvfølgelig skal vi da aldrig træne strafbaseret eller på basis af aversiver - vi skal have hunde der er glade, elsker at træne, synes det er det fedeste at være sammen med hundefører.

    Men jeg synes nogle af nuancerne let kan komme til at mangle, når vi går derover, hvor vi puhaaa aldrig nogensinde må påføre hunden noget ubehag, vi må aldrig bruge fysisk håndtering, og de eneste fordele der nævnes ved korrektion er at "fører får afløb for aggressioner" og "kræver meget lidt hjerneaktivitet" smiley


  • #90   3. feb 2022 Jeg har det svært, når alt bliver for sort/hvidt.

    Jeg opdrager hovedsageligt whipperne ved at belønne massivt for det jeg gerne vil se mere af (eks. 4 poter i gulvet, før man får en godbid) , men jeg kan sagtens finde på, at bruge sprøjt med vand som et pludseligt overraskelsesmoment, , hvis der er en adfærd, jeg bare vil have stoppet.

    Det kan være, hvis en unghund begynder at kravle i hegnet, for at komme over (vi havde tidligere hegn på 2,20), ganske enkelt fordi den bare ikke skal rømme matriklen og så er risikoen for skader i nedspringet simpelthen for stort.
    Så har jeg unghunde, der hopper på den galej, får de en stråle med vandslangen og det plejer faktisk at virke første gang. Den type situationer vil jeg simpelthen ikke bruge tid på at træne mig ud af, de skal bare stoppes og ingen af mine whipper har psykiske men af den grund smiley

    Vores tidligere naboer havde et par basset hounds, der gøede i timevis hver dag, både ved hegnet ind mod vores have og ved hegnet mod vejen, dag og nat 365 dage om året. Da en af mine unghunde fik den ide at galpe med, stod jeg tilgældigt med vandslagen og jeg må indrømme, at både hun og naboens hunde fik brusebad, gevinsten var at basserne efterfølgende ikke gøede ved hegnet mod os, kun mod vejen og min unghund blev så forskrækket, at hun aldrig siden åbnede munden i haven.

    Hun er den enste af mine whipper der frivilligt går i brusenichen når den står på bad, så jeg tror ikke hun har taget skade smiley

    Til en reaktiv hund ville jeg så bruge andre metoder, men engang imellem vurderer jeg altså, at kan uønsket adfærd stoppes ved lidt ubehag første gang, så bliver den stoppet og så kommer vi videre uden at det bliver et varigt irritationsmoment for os tobenede og whipperne overlever, men det er vigtigt, at timingen er rigtig og at vi ikke snakker om straf hvor hunden lider alvorlig overlast


Kommentér på:
Blande sig i andres træning

Annonce