{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
8.585 visninger | Oprettet:

Min hund løber efter biler. {{forumTopicSubject}}

Min hund elsker alt der bevæger sig. Hun har udset biler til at være det helt store target..... Er super bange for hun bliver kørt ned. Så sent som et par timer siden var vi ude at gå en tur, vi kom til et rigtig godt sted hvor hun var en halv km fra vejen men dog stadig kunne se bilerne. Jeg slap hende løs og vi legede super godt i sneen i ca 30 min mange biler havde passeret på vejen men da der så kom en varevogn var hun den der var smuttet. Hun kommer igen efter et par minutter. Er bare så bange for hun bliver kørt ned hvad kan jeg gøre.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Min hund løber efter biler.
  • #1   17. feb 2011 Er det en hyrdehund ?

  • #2   17. feb 2011 Tror du bliver nød til at have hende i snor, og kun fri på indhegnede områder som hunde skove, og lign ..

  • #3   17. feb 2011 Stemmer også for snor på... Evt en lang snor på måske 20 meter

  • #4   17. feb 2011 Lad være med at slip hende løs hvor hun kan se dem ?

    Jeg har en hund der også er VILD med biler.. for alt positivt kommer ud af dem - Enten en god tur, Hundevenner, menneskevenner osv..

    Så jeg slipper hende kun hvor der enten er ALT for langt til vejen, Så langt så ejg ved hun ikke når den før hun går død.
    Eller hvor der er hegn


    hvis jeg overhoved gør det...


  • #5   17. feb 2011 Ja hun er af hyrdehundeafstamning. Det er godt nok trist hvis der ikke kan gøres noget ved det og hun kun kan løbe frit i hundeskove. For at løbe er bare livet for hende og indhegnede hundeskove er ikke lige om hjørnet øv øv.

  • #6   17. feb 2011 Hellere levende i snor end død uden snor....

  • #7   17. feb 2011 Og der er en del hyrdehunde der jagter biler.. Eller dvs de forsøger at hyrde dem...

  • #9   17. feb 2011 Den kan vel løbe i dertil indrettede områder med hegn omkring.

  • #10   17. feb 2011 Kia gør det når hun er i snor (eller prøver ved at lave udfald mod bilerne). Hun vinder jo hver eneste gang for hun laver udfald og gør og bilen forsvinder ..

    Uden snor er hun vænnet af med det men vi træner det stadig kun i kontrollerede områder.


  • #11   17. feb 2011 Tak for alle tilbagevendingerne. Der står træning og lang snor på programmet smiley


  • #12   17. feb 2011 Sanne hvordan har i vendt Kia af med det . Da Luba var lille prøvede hun også at jagte bilerne når hun var i snor men gør det ikke mere, det er kun når hun er uden snor der er et problem nu.

  • #13   17. feb 2011 har aldrig hørt om hyrdehunde der jager biler.
    Sæt dig evt. ned når der komemr en bil, afled hundens opmærksomhed og beløn. evt. med klikker.


  • #14   17. feb 2011 Det er ellers et ret almindeligt problem for hyrdehunde. Altså, ikke forstået sådan at de allesammen gør det, men man skal være obs på at mange af dem pr instinkt gerne hyrder ting i bevægelse (biler, cykler, løbere, dyr, børn etc) så man kan forebygge det fra de er små.

  • #15   17. feb 2011 Sanne: Jamen ved instinkthæmning (ved ikke om det hedder noget andet i fagsprog :o))

    Nina med Kaoz har en god video om hvordan dette kan trænes generelt inden de overføres til hyrdeproblematikken. Men sådan at man som ejer forstår princippet og hunden selvf. lærer en rigtig super øvelse ...
    Prøver lige om jeg kan finde den :o)

    Jeg træner det hyrdespecifikt ved at stoppe hende INDEN instinktet trigges så meget at hun handler på det og dermed er tabt for omverdenen.
    På den måde oplever hun ikke successen ved at jagte bilerne men får positiv kontakt og guffere ved at koncentrere sig om mig :o)

    Dernæst kontaktøvelser og indkald. Jeg kalder hende stadig altid til mig og dækker hende af hvis der kommer en hurtigkørende bil (larmende, store, mørke og hurtigkørende biler trigger hende hurtigere end andre biler).
    Vi træner stadig på de ikke så hurtigtkørende biler (så vi øver ved grusveje hvor bilerne automatisk ikke kører så hurtigt).

    Hun er nået så langt at hun kan stoppes selv om instinktet trigges så jeg har forholdsvis lang tid til at forhindre adfærden inden hun går i hyrdemode full on.

    Jeg regner med til sommer at træne med familie og venner med mere hurtigkørende biler (i lang line selvf.)

    Har ikke trænet det nok i alm. snor da hun ved udfald er så stærk hun hiver i min ryg og det kan den ikke rigtig klare (men det kan helt sikkert trænes væk).

    Som søster siger er det alm. adfærd for hyrdehunde særligt disse hvor instinkterne ligger lige under overfladen (brugslinier etc.) men også højavlshyrdehundene kan have problemet.


  • #17   17. feb 2011 På de langsomtkørende biler er hun uden snor og i fri-mode. Hun tuller rundt når hun er i fri-mode og leger og graver etc. Så længe hun ikke så meget som registrerer bilen er det en success :o)

    Hvis hun registererer bilen kræver jeg kontakt ved en kontaktkommando. Hun giver kontakt og jeg roser. Jeg giver ikke fri før bilen er væk for ikke at trigge hende.

    Jo flere gange hun ignorerer bilen og dermed ikke får afbrudt sin lege/fri-tid (også en belønning for hende jo) jo mindre opmærksom ofrer hun bilerne til hun til sidst helt ignorerer dem og vi slutter af med fx. at hun får lov at bade eller lign. og tager hjem med en god afslutning.


  • #18   17. feb 2011 Et godt solidt NEJ !!!!! - eventuelt sammen med et pighalsbånd .. så er den klaret.

    Det er svært - for ikke at sige umuligt - at aflede sig ud af det problem du har med din hund. Det er svært - for ikke at sige umuligt - at være mere interessant eller finde mere interessante guffer, end "byttet" .. tror ikke på at det kan lade sig gøre.

    Konsekvens - gammeldags psykopatagtig træning kan jeg forestille mig at de andre vil kalde det - er måden du skal lære den at lade være med det på.


  • #19   17. feb 2011 Jeg er helt enig med Martine. Du kan ikke diske op med noget, som for hunden er mere interessant og tænder den mere - medmindre du har en flok får. Det med at aflede og give godbidder er i mine øjne ret omsonst, hvis hunden reagerer som du beskriver, fordi den hyrder.
    Så er der simpelthen ikke andet for end at være super, super konsekvent! Det kan være med et "nej", men det kan også være at du fysisk skal tage fat i din hund for at få den ud af driften.
    Alternativt må du indstille dig på, at du aldrig kan slippe din hund løs.


  • #20   18. feb 2011 Pighalsbånd er ikke noget jeg vil bruge så hellere ha hende i snor hvis træning ikke virker.

  • #21   18. feb 2011 Det er nok også sjovere for din hund, at den ikke kan løbe frit ....

  • #22   18. feb 2011 Du er jo oppe imod et instinkt, der trumfer alt andet! Altså godbidder, legetøj og hvad man ellers kan finde på af "gode" ting. Der er intet der slår den belønning det er, at udføre det arbejde hunden er avlet til - især ikke når der er tale om en hyrdehund. Så enten så skal du være i stand til at irettesætte din hund, så den forstår at det ikke er en mulighed at hyrde biler - eller også skal den leve et liv i snor. Jeg ved godt hvad jeg ville vælge.


  • #23   18. feb 2011 Eller også så kan den være uden snor alle de heldigvis MANGE steder der ikke er biler imens den trænes til ikke at reagere på bilerne ...

  • #24   18. feb 2011 Men var problemet ikke netop at TS ikke havde mulighed for at lufte i indhegnede områder?


  • #25   18. feb 2011 Jo men dette betyder vel ikke nødvendigvis at dette vil være tilfældet i resten af hundens liv?

    Snor på indtil man finder steder uden biler eller som er indhegnede.

    Og samtidig træning af hunden.

    Jeg er ikke imod brugen af pighalsbånd i sådan en situation såfremt den bruges rigtigt.

    Men det er ikke eneste løsning. Det er dog klart den nemmeste


  • #26   19. feb 2011 Sanne -

    Men det rigtige her er måske at benytte den mest besværlige løsning ??

    Du skriver at du stadigvæk ikke kan kontrollere din hund ved hurtigtkørende biler, og du skal være på forkant og stoppe hende inden hendes instinkt "trigger" hende ... sorry, men det du har gang i kommer da aldrig til at virke.

    Jeg forstår ikke at du, når du nu ved, både hvordan en pig bruges rigtigt OG at det "klart er den nemmeste måde" alligevel benytter dig af en "langsomtkørende" metode, som med ret stor tydelighed viser, at den ikke kommer til at fungere i fremtiden ?

    Og hvordan bruger man iøvrigt en pig "rigtigt" - og hvordan bruger man den "forkert" ?





  • #27   19. feb 2011 Martine: Næh det rigtige er vel at benytte den metode som ejeren ønsker at bruge ...

    Hun har jo rent faktisk et valg. Efter min mening anyway.
    Selvf. er det nemmere at smide et pighalsbånd på hunden og så flå i den ... Ubehag og smerte og frygten herfor virker jo ofte hurtigt.

    Og det er klart at foretrække hvis det er den eneste mulighed for at undgå at hunden skader sig selv eller andre med sin adfærd.

    TS spørger hvad hun KAN gøre ..

    Jeg er til forskel fra dig ikke ude på at diktere TS hvad hun skal gøre.

    Jeg skriver også at det ikke er noget jeg har trænet nok. Havde jeg brugt den nødvendige tid ville min hund sagtens kunne gå løs i byen også. Det er ikke et behov jeg har pt. og jeg er ikke i en position pt. hvor dette er noget jeg har mulighed for at fokusere på.

    Hun fungerer hvor jeg vil have hende til at fungere pt. og med tiden får jeg hende til at fungere i byen også hvis dette bliver relevant.

    Hun er sikker i indkald så den bruger vi. Hun går uden snor 95% af tiden og vi går i kontrollerede omgivelser (vi går ikke tur inde i byerne).

    Jeg har ikke påstået JEG ved hvordan et pighalsbånd bruges rigtigt? Jeg mener det meget meget nemt kan bruges forkert.

    Jeg siger at jeg ikke er imod brugen af pighalsbånd HVIS det bruges rigtigt.

    Desværre bruges det ligesom kvæler alt for ofte forkert. Der hives og flåes i hunden for tidligt eller for sent i forhold til hvad den skal lære. Og i så tilfælde vil jeg ikke råde nogen til at lege med det hvis ikke de har forstand på det. Det lader jeg være op til dig at råde om ..


  • #28   19. feb 2011 Sanne -

    Den rigtige metode er den ejeren ønsker at benytte ??? Ævl !

    Den rigtige metode er den der virker .. længere er den ikke. At ejeren ikke ønsker at gøre sig brug af denne metoder står da vedkommende frit for - jeg forstår ikke helt hvor du læser dig frem til at jeg vil "diktere" - men hvis hun vil ha sin hund til at lade være med at jagte biler, er det ikke den metode du skitserer, som fungerer ...

    Jamen super med din hund, at det eneste "problem" er, at du ikke "har brugt den mødvendige tid på" at få den til at lade være med løbe efter hurtigtkørende biler, fordi du "ikke har et behov for det lige pt" ...
    Kan du ikke selv høre det ???

    Nej, du har ikke påstået at du ved hovrdan en pig bruges rigtigt - men du har åbenbart en del erfaring i, hvordan det bliver brugt forkert <i>
    Desværre bruges det ligesom kvæler alt for ofte forkert</i>
    - Så kunne jeg foranediges til at tro, at du også er i fuld stand til at spotte en pig, der bliver brugt "rigtigt" ?
    Jeg mener, hvis man som du er så dygtig, så man kan se at DÉR blev det godt nok brugt forkert - så må man vel på samme måde være i stand til at se at DÉR blev det brugt rigtigt ... eller hur ???

    Mener du iøvrigt - qva det du skriver med at du ikke vil råde nogen til at "lege" med det, når de ikke har forstand - at det er værre at "hive og flå" i en pig, end det er at gøre ditto i en kvæler ?

    Og til det allersidste .. næ, det gør du jo ikke .. du er indover og blander dig i noget, som herfra hvor jeg sidder ihvertfald, ikke virker som om du ved særligt meget (noget overhovedet ???) om, men ligesom så mange andre liiiiige har en mening om - og ikke er for fin til at braldre ud med den ... meeen .. jeg kunne jo tage fejl ???


  • #29   19. feb 2011 Jeg mener altså, at det er farligt at drage paralleller fra sin egen hund, som ikke er en hyrdehund, og så til hyrdehunden, som har et problem med sit instinkt her.
    Det er ikke en schæfer eller en labrador, der er "glad" for at løbe efter biler, eller synes det er sjov leg. Det er alvor, det er instinkt og det er en selvopfyldende profeti. For hver eneste gang det sker at hunden får held med det - så forstærkes den instinktive adfærd.

    Der er i mine øjne stor forskel på om det er en adfærd hunden har tillært, og som den synes er morsom (som eks. at jagte biler, fordi det er sjovt - og måske tænder en smule jagtinstinkt) og så en adfærd som er helt instinktstyret. Jeg kan ikke se nogen løsningsmuligheder i denne tråd, som kan hjælpe på problemet som TS beskriver - udover Martines forslag.



  • #31   19. feb 2011 KIra: det er også fint at aflede i de situationer du forklarer. Men det er bare langt, langt fra den situation man står i, når det handler om uønsket hyrdeadfærd..

  • #32   19. feb 2011 Kæft, en stakkels hund hvis der ikke eksisterer nogen steder hvor den kan gå løs i tryghed for biler. Jeg kan absolut ikke se problemet med at hunden skal færdes i snor. Så man man som ejer bare stoppe mere op for at hunden kan få snust - hvis man alligevel kun går ved vejen er det vel ikke nogen katastrofe?

  • #33   19. feb 2011 Martine: Vi er så bare ikke enige om at den eneste metode i verden er din = at give den et pighalsbånd på og så hive løs i hunden.

    Min metode virker for min hund.

    Du får ikke noget ud af at lægge mig ord i munden. Det får du ikke mere ret af ...
    Og nej det er lige så slemt at bruge en kvæler forkert. Mange smider en kvæler på hunden uden overhovedet at vide hvordan det skal vende for at have den ønskede effekt.

    Min hundetræner ender med at bruge en del tid før hver træning på at tjekke at de der bruger kvæler har vendt det rigtigt. Og ofte har de bare sat det på uden at tjekke.

    Jeg har faktisk lov at give min mening. At DU ikke mener jeg ved noget om emnet er DIT problem :o)

    Jeg har ikke brug for at hævde mig ved at rakke andre ned. Det har jeg ikke brug for for at få det bedre med mig selv ... Så det plan gider jeg ikke at spilde tid på at debatere på mere.
    Så rak du endelig ned hvis det får dig til at føle dig som et bedre menneske ... Ville ikke være 1. gang.

    Siri: Så du mener en schæfer med brugegenskaber ikke har hyrdeinstinkter men bare synes det er sjovt at løbe efter biler?

    Jeg har aldrig lært Kia at hyrde. Hun har gjort det fra hun var lille. Dengang hyrdede hun alt og alle.
    I dag kan hun stoppes op til flere sekunder efter hun sætter af, som oftest er hun afledt inden det overhovedet kommer til at hun sætter af.
    Og dette gælder biler, vildt, mennesker og alt andet der kan trigge en hyrdehund.
    Så sidst hun havde success med at hyrde .. Ja det kan jeg ikke engang huske ..

    TS har en halv Kelpie som er hyrdehund i høj grad. At TS ikke ved hvad dette indebærer er synd men man kunne jo så foreslå hende at finde ud af det ...

    Jeg er som sagt ikke imod Martines forslag hvis det gøres ordentligt og hvis ikke man har andre muligheder. Jeg er ikke lukket over for andre metoder end dem jeg bruger ...

    Søster: Jeg er meget enig i at jeg ikke kan se hvori behovet for at have hunden løs opstår hvis de udelukkende går langs veje. Så kan hunden lige så godt være i snor.
    Men man kan godt træne sin hund op til at kunne være uden snor ½ km fra en vej hvis man vil.


  • #34   19. feb 2011 Pighalsbåndet virker vel hellere ikke medmindre hunden er i snor?

  • #35   19. feb 2011 Sanne: nej, det mener jeg ikke. Men jeg mener ikke at du kan sammenligne schæferens hyrdeinstinkt med en kelpies eller en BC's

  • #36   19. feb 2011 Sanne -

    "Give den en pig på og hive løs i den" .. hmmm ... hvor ser du jeg skriver det ?
    Overser du med vilje mit nej - som ovenikøbet står med store bogstaver ?

    Jeg synes det er helt hen i vejret at du bliver ved med at plædere for "din" metode, når du på samme tid skriver at du BÅDE skal være på forkant OG at din hund endnu ikke er sikker nok, når det er hurtigtkørende biler det drejer sig om.
    At du skriver, at du ikke liiige har "behov og tid osv osv" .. hvad så ? Din metode har ikke vist sig effektiv - din hund kan stadig ikke ignorere hurtigtkørende biler og du er nødt til at være på forkant .. ergo - MINUS resultat. Så nej, din metode virker IKKE på din hund .. uanset hvordan man vender og drejer det ...

    Hvordan du på nogen måde mener det fair, at du skriver om en metode der alligevel ikke virker .. hvad nu hvis nogen rent faktisk tror på det og slipper hunden løs ... men det er måske ikke så vigtigt ?

    Dit personlige sludder .. ja, det er vel din måde at forsvare dig selv på. Det preller temmeligt meget af på mig må jeg med skam erkende. Jeg forsøger bare at gøre mit til, at ingen forsøger at bruge den metode du skitserer til at få en hund til at stoppe med at jagte biler .. jeg går ikke efter at vinde nogen sympati-medalje .. det er ikke det, jeg er herinde for.

    Til det du skriver her :

    <i>Så du mener en schæfer med brugegenskaber ikke har hyrdeinstinkter men bare synes det er sjovt at løbe efter biler?</i>

    Nu har du en kombi-hund, og ingen af dens forældre eller bedste / oldeforældre er avlet udfra deres hyrdeegenskaber - moderen er avlet efter et udseende, faderen efter egenskaber på en BHP/IPO bane, så at sidestille en schæfer med en rigtig hyrdehund er lodret forkert !
    De "hyrdeinstinkter" du skriver om, er nærmest ikke-eksisterende stillet op imod en hyrdehund, der er avlet med netop disse egenskaber for øje.





  • #37   19. feb 2011 <i>Sanne: nej, det mener jeg ikke. Men jeg mener ikke at du kan sammenligne schæferens hyrdeinstinkt med en kelpies eller en BC's</i>

    Deri har du ganske ret.


  • #38   19. feb 2011 <i>Pighalsbåndet virker vel hellere ikke medmindre hunden er i snor?</i>

    Naturligvis ikke.


  • #39   19. feb 2011 Altså at sidestille en schæfers hyrdeegenskaber med en kelpies svarer i mine øjne lidt til at sidestille min bomuldstæppetissers jagtinstinkt med en gravhunds. Der er rester af jagtinstinkt i min tæppetisser/selskabshund, men det er blot en fraktion af det instinkt der er i en hund, der igennem generationer er avlet med jagt for øje.

  • #40   19. feb 2011 Martine: Jeg kan ikke se at det bliver et problem hvis en hund med et sikkert indkald bliver sluppet løs i kontrollerede omgivelser.

    Men du vil gerne høre dig selv snakke så det skal du få lov til. Både her og i den tråd du trækker denne debat med ind i.

    Gider ikke spilde mere tid på et så ensporet menneske. Jeg har ikke behov for konstant at hive fat i min hund og smide pighalsbånd etc. på den og heller ikke behovet for at få alle andre til det.

    At du kan finde ud af at bruge disse metoder (håber jeg, ellers stakkels stakkels hunde) er fint. Men at råde hundeejere som ikke har forstand på det til at eksperimentere og konstant råde til det ene tillidsbrud efter det andet må stå for din regning.

    TS skal bare vide at de har et alternativ til at begynde at bruge positiv straf i hver eneste situation hunden skal trænes i. Ja positiv straf er nemt. Men hvorfor skal alt være ubehageligt for hunden i indlæringen? Det store behov for at beordre din hund rundt og give den ubehag i træningsøjemed forstår jeg ikke. Så du kan kalde dem veltrænede? Det har i mine øjne ikke meget med træning at gøre.


  • #41   19. feb 2011 Sanne -

    Det er da ikke et sikkert indkald, hvis det kun fungerer i "kontrollerede" omgivelser ? Det er noget sludder !

    Er det et tillidsbrud at forlange at hunden skal komme når der bliver kaldt ? Hvordan i alverden kan du få det til det ?
    Og HVOR skriver jeg, at jeg har indlært mine hundes indkald vha pig ?

    Jeg taler ikke om - og skriver heller ikke, Sanne - PRØV nu at læse og FORSTÅ hvad jeg skriver - om at bruge positiv straf i hver eneste situation.
    Jeg taler om et indkald ! Det var det tråden handlede om, ikke ?

    Dit gejl med "mit store behov" for at "beordre min hund rundt og give den ubehag" .. hvor får du det fra ?
    Jeg er udtaget til VM i IPO3 i år - det bliver man sq ikke, hvis man bare "beordrer hunden rundt og giver den ubehag" !

    Dine personlige angreb og din famlen i blinde om mit hundehold er direkte usmagelig og fejlagtig.

    Jeg har skrevet at din metode ikke fungerer - det er du da godt nok blevet vred over. Men prøv dog på at styre dit udbrud og nøjes med at forholde dig til det jeg skriver - ikke det DU tror, der står !

    Du har en hund, der ikke mestrer et sikkert indkald - så lad dog være med at forsøge at sælge din mangelfuldhed til andre herinde !!!


Kommentér på:
Min hund løber efter biler.

Annonce