{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.889 visninger | Oprettet:

Laika-musen
Laika-musen
Tilmeldt:
15. dec 2013
Følger: 1 Emner: 20 Svar: 85

At blande sig i andres måde at opdrage hund... {{forumTopicSubject}}

Siden hvornår er det blevet acceptabelt, at man blander sig i andres måde at have hund på?
Omkring hvor jeg bor er der to steder, hvor det er oplagt at gå tur med sin hund. Det ene sted er et stort grønt område, hvor det er skønt at gå en lang tur uden snor. Her er de fleste hunde under kontrol, og man sikrer derved, at hundene kun hilser, hvis der gives lov. Derudover er det normalt, at man går et stykke af turen sammen, hvis hundene leger godt sammen.
Det andet sted er et mindre sted, hvor der ikke er langt til store veje. Her afholdes en "snakkeklub" af mennesker, der slipper hundene løs og lader dem lege uden opsyn, mens de selv sidder ned og sladrer. Her har jeg altid min hund i snor, da hun bliver utryg ved mange hunde på en gang, og derfor løber hun væk, når de kommer imod hende. Jeg kan altså bedre beskytte hende, når jeg kan sikre, at hun bliver ved mig. Hvis jeg går tur, når de afholder hundetræf, skal jeg gang på gang høre på, hvor synd det er for min hund, at den aldrig er løs. Flere gange har jeg forsøgt at forsvare mig med, at hun altså går løs, men bare andre steder, og derudover at hun er bange for nogle af de andre hunde ved hundetræffet, og hun derfor ikke skal kunne jagtes rundt af dem. Men de hører simpelthen ikke efter, og jeg er SÅ træt af det! Hvorfor er det okay at blande sig i, hvorvidt andres hunde er i snor, hvis snoren ikke er et problem for dem? Jeg blander mig ikke i, at de har løse hunde, som de ikke har styr på, selvom hundene er til gene for mig og min hund, da jeg jo selv vælger at gå på området. Fra i dag har jeg dog valgt at gå langt uden om dem, når jeg ser dem, da jeg ikke længere gider, at de blander sig i min måde at holde hund på.

Oplever I på samme måde, at andre hundeejere føler sig berettiget til at belære jer om hundehold?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  At blande sig i andres måde at opdrage hund...
  • #1   1. aug 2014 Der er ikke mange her i min by, der går tur med deres hund, så jeg møder sjældent nogle. :o)

    Men jeg synes da du skal gå hvor du har lyst med din hund, og så bare ignorere dem. Eller lige give en bemærkning om, at du da i det mindste overholder loven. Jeg tror også godt jeg kunne blive så gal over det, at de ville få en kæmpe sviner. Sådan en forstår de fleste mennesker. :o)


  • #4   1. aug 2014 Linda - Det gør jeg nemlig ikke nej. :o)
    Men selvom jeg ikke møder mange med hund, møder jeg trods alt andre mennesker. Derfor er min erfaring, at en sviner indimellem hjælper - hvis man er kontant nok. ;o)

    Der er til gengæld ikke mange der forstår det, hvis man forsøger at sige det på en pæn og ordentlig måde. Så trænger det ligesom ikke igennem. :o)


  • Laika-musen
    Laika-musen Tilmeldt:
    dec 2013

    Følger: 1 Emner: 20 Svar: 85
    #5   1. aug 2014 Jeg er så dårlig til at svare tilbage, så for det meste går jeg bare og koger indvendigt hele vejen hjem, og det er jo irriterende. Jeg kan til nød forstå, at man spørger en enkelt gang, hvorfor hunden ikke er løs, hvis det ellers er normalt i det område, men at de samme personer nu har spurgt 10-20 gange, og hver eneste gang giver et flabet svar tilbage om, at jeg jo nærmest mishandler min hund, fordi den aldrig for lov at løbe løs (hvilket den jo gør - blot et mere behageligt sted), kan jeg slet ikke forstå.
    Desuden er jeg slet ikke til de hundemøder, hvor man slet ikke holder øje med sin egen hund, men primært lufter sin hund ved at sidde på en bænk og snakke, mens ens hund så kan rende rundt og genere andre hunde (eller selv blive generet). Derfor har jeg ikke lyst til, at min hund skal løbe løs der.
    Men ja, jeg burde bare svare igen. Her forleden bad jeg dem så også om at blande sig uden om, men det virker ikke.


  • #7   1. aug 2014 Jeg forstår ikke , hvorfor du bliver med at komme der ... hvor du ikke bryder dig om at være ....
    Hvorfor holder du dig ikke til det sted , hvor du føler dig godt tilpas ??? .... smiley


  • Laika-musen
    Laika-musen Tilmeldt:
    dec 2013

    Følger: 1 Emner: 20 Svar: 85
    #8   1. aug 2014 Det sted, hvor jeg føler mig godt tilpas, ligger et stykke fra mig, så vi cykler derhen en gang om dagen og går tur. Men når man bare skal ud på en mindre tur, så er det oplagt at gå en tur i parken, men her kan man så risikere at rende ind i dem.
    Vi stopper en gang i mellem op, og jeg lader min hund hilse, hvis der kun er 2-3 hunde, som jeg ved, at hun har det godt med, og derfor har jeg snakket med dem et par gange, når jeg går forbi.


  • Laika-musen
    Laika-musen Tilmeldt:
    dec 2013

    Følger: 1 Emner: 20 Svar: 85
    #10   1. aug 2014 Præcis Cecilie P, det er utroligt, som hundemennesker ved alt om, hvordan andre mennesker skal håndtere deres hunde. Jeg forstår simpelthen ikke, at man har behovet for at blande sig. Hvis der var tale om direkte mishandling, kan jeg forstå, at man prøver at sige noget, men så burde man alligevel være lidt mere konstruktiv i sin kritik i stedet for at være flabet.

    NTTIB: Jeg kommer der stadig, fordi det er et dejligt område, og jeg bliver ikke generet af de løse hunde, hvis jeg bare holder min egen hund i snor. Så kan vi sagtens slappe af og gå tur. Det eneste, der skulle holde mig derfra, er de ejere, der ikke kan finde ud af at blande sig uden om andres hundehold, og derfor kommer med spydige kommentarer.


  • #13   1. aug 2014 Jeg møder dem også... Jeg fatter ikke, hvordan andre kan have et problem med, at jeg har styr på mine hunde (holder dem i snor)... Men nogen har åbenbart store problemer med det :b

  • Laika-musen
    Laika-musen Tilmeldt:
    dec 2013

    Følger: 1 Emner: 20 Svar: 85
    #15   1. aug 2014 Einstein: I mit tilfælde er styr på = mishandling af hunden.. Da min var en lille hvalp prøvede jeg at forklare, at hun under alle omstændigheder skulle lære at gå løs, og at det var vigtigt for mig med et sikkert indkald, før jeg bare ville slippe hende løs i parken. Hertil fik jeg svaret, at hun da aldrig ville lære det, hvis hun ikke fik lov at løbe løs. De forstod tydeligvis ikke, at det ikke er noget, der kommer af sig selv, så snart man fjerner snoren (hvilket også tydeligt ses på deres egne hunde, der ikke reagerer, når de kalder).

    Ejer af den dejligste..: Ja, jeg finder det også både irriterende og intimiderende. Det er en rigtig kedelig tendens, og jeg kan slet ikke forstå, hvorfor den er opstået. Hvis alle bare koncentrerede sig om egne hunde, så ville det være meget nemmere for alle parter.
    Jeg forstår bare ikke, hvor behovet for at kommentere/kritisere andre menneskers måde at holde hund på kommer fra. Jeg kan da godt se på deres måde at lufte hund på og tænke, at det da ikke er for hundens skyld, at de lufter på den måde, men jeg siger det jo ikke til dem.


  • Hundeejer
    Hundeejer Tilmeldt:
    maj 2016

    Følger: 7 Emner: 1 Svar: 2
    #17   13. aug 2016 Jeg ved det er et godt stykke tid siden tråden er oprettet, men tænkte jeg lige ville ud med det. Vi har oplevet at en enkelt dame er stoppet op for at pege fingre på "lad hver med det"-måden og ser virkelig sur ud, hvorefter hun er kørt videre. Hvad der skete var at min hund (der er hvalp og vil spise alt) var på vej hen for at spise en snegl der lå i en anden hunds lort, jeg trak ham selvfølgelig til mig, da jeg ikke synes han skal gå og æde snegle og lort.. hun så at jeg trak lidt i ham for at få ham væk derfra, og hun stopper og dytter og peger samt. Nikker nej og ser utrolig vred ud. Det gør mig godt nok også irriteret når folk kan finde på at blande sig i opdragelse af ens hund.. hun kendte på ingen måder til hvorfor han blev trukket i, og da vores hund er meget livlig kan han finde på at hoppe rundt efterfølgende så det ser mere voldsomt ud end det er. Synes det er åndssvagt at blande sig i opdragelse af andres hund når man på ingen måder kender til den reaktion man har overfor den.

  • #22   16. aug 2016 Det er sgu sjovt, Isabelle, det der med at være fornuftig nok til at vide hvad der er "rigtigt", og stedet gøre noget andet i situationen. Sådan en har jeg i familien. Da han fik en hvalp, sagde han selv flere gange, at man jo ikke må råbe eller skælde ud, hvis den kommer til at tisse indenfor. Det lød jo meget fornuftigt. Men hver gang hvalpen kom til at tisse, så skyndte han sig derhen, mens han sagde "ah-ah-ah-ah" eller "nej-nej-nej-nej" med "hård" og høj stemme. smiley

    Vi har også snakket om det med at rose hunden, når man får fat på den, også selvom den egentlig var stukket af. Det forstår han godt, det giver jo god mening - siger det endda til andre hundemennesker i familien. MEN når hunden skrider, så får den lige to sekunders skældud, før han kommer i tanke om, at man jo skal rose den. smiley Nogle gange er der tilsyneladende et stykke vej fra tanke til handling smiley


  • #25   16. aug 2016 Hvorfor går du hen forbi dem?

    Jeg mener, du må da komme rimelig tæt på hvad snakkeklubben kan kommentere din hund går i snor og du kan hører det..

    Hvis du ved din hund er bange, hvorfor så ikke gå en anden vej?


Kommentér på:
At blande sig i andres måde at opdrage hund...

Annonce