{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.503 visninger | Oprettet:

Epilepsi {{forumTopicSubject}}

Ja hvordan er det lige med epilepsi..

Sad og snakkede med Baby's opdrætter i sidste uge, og vi kom ind på snakken om epilepsi. Hun siger så til mig, at man ikke kan teste for epilepsi, i blodprøver eller andet, men at man nogen gange kan se det, i en scanning af hjernen..

Men hvordan fastslår man så, at en hund har epilepsi? Og hvordan med arvelighed? Her tænker jeg mest stamtavle hunde. Står det nogen steder fx hundeweb, hvis der er epilepsi i linjerne?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Epilepsi
  • #2   31. jan 2015 Ved godt det kan være arveligt. Og det er jo egentlig ret relevant, for mig, fordi det er en af de få sygdomme, som pudlen kan døje lidt med.

    Men det er næsten ikke til at hive oplysninger om det, ud af puddelfolket. Det er lidt et tabu emne.


  • #5   31. jan 2015 Man ved at epilepsi KAN være arveligt, men der er det ikke altid, og der er ingen test bortset fra i malinois.(så vidt jeg ved)
    Måden det nedarves på er forskellig i forskellige racer, så der må være tale om forskellige geniske fejl.
    Man skal huske på at epilepsi er en diagnose som gives når alle andre årsager til kramper er udelukket.


  • #7   31. jan 2015 Vores gamle tæve, har fået konstateret epilepsi, i hendes nye hjem, men de vil ikke medicinere hende, fordi hun ikke får særligt mange anfald, og hun er en ældre dame.

    Nej Baby har ikke haft nogen anfald overhovedet, heldigvis da!


  • #8   31. jan 2015 Hvorfor kan det så ikke lade sig gøre, at teste i andre racer?

  • #10   31. jan 2015 Ja. Men hun får heldigvis ikke særligt mange anfald.!

  • #11   31. jan 2015 Min australske terrier havde epilepsi og det stammede fra hendes far, der blev brugt i avl, uden epilepsien blev nævnt af ejer. Det udløste en del hvalpe med sygdommen, da racen ikke er særlig stor.

    Hun blev kun kortvarigt medicineret med Fenemal efter et meget langvarigt anfald, men hun reagerede dårligt på medicinen, så jeg stoppede igen.


  • #13   31. jan 2015 Annelise, hvordan stillede de så diagnosen? smiley

    Det er ærgerligt, at det er noget man skjuler! Man burde jo være interesseret i det bedste for racen... Og sine hvalpe for den sags skyld!


  • #14   1. feb 2015 Vores boxer havde mange og lange anfald. Vi filmede det så dyrlægen havde noget at gå ud fra og så fik vi taget en masse blodprøver for at se om nyre, lever osv fungerede normalt og ikke var medvirkende til disse anfald. Dyrlægen spurgte også om vi havde ændret foder, da en allergisk reaktion og kan give kramper, men det havde vi ikke. Hans blodprøver var vi fine, så han startede på fenemal, som reducerede anfaldene, men da anfaldene ikke gik væk, men kun blev reduceret en smule i antal og længde valgte vi i samråd med dyrlægen at kombinerer fenemal med et andet produkt og han er nu helt fri for anfald. Desværre er medicinen dyr, men det er der ikke noget at gøre ved. Han er fri for anfald, er fræk og fuld af livsglæde og det er jo hvad der tæller mest.

  • #15   1. feb 2015 Nadia fordi epilepsi ikke er 1 sygdom, men en diagnose som bliver lavet udfra symptomer.
    Disse symptomer kan skyldes forskellige genetiske fejl, miljø påvirkninger og andet


  • #17   1. feb 2015 Uhhhh Jeg ved ikke andet end hvad opdrætter fortalte mig, da jeg hentede Luka. Jeg fik Emma som genbrugshund, og da havde hun fået diagnosen.

    Det var en svinestreg af rang og den hund og ejer blev udelukket fra alt avlsarbejde da det blev kendt.

    Hun blev meget sløv af Fenemalen og sov virkeligt meget. Da jeg stoppede, blev hun sig selv i løbet af nogle dage. Det skal siges hun havde anfald max 1 gang om måneden, så det var ikke slemt. Hun havde kun det ene anfald på over 2 timer, der udløste medicineringen.


  • #18   1. feb 2015 Ulla du sender DNA af dine Maller hertil
    http://www.vgl.ucdavis.edu/services/dog.php



    Google er din ven smiley


  • #19   1. feb 2015 Nu er det ved at være en del år siden jeg sidst læste op på det, men så vidst jeg husker ved belgierne blev ejere og opdrættere bedt om at "melde" epilepsihunde og så kunne man begynde at beregne sig til hvilke linier havde epilepsi og finde fællesnævnerne. Der lige omkring det tidspunkt hvor jeg selv kiggede efter hvalp og der var en en del hunde der blev trukket ud af avlen på den baggrund.

    Man kan ofte se fortegnelser hvor en belgier står som epilepsifri, men det betyder så vidt jeg ved kun at pågældende hund ikke har epilepsi - og ikke nødvendigvis at den ikke er bærer af epilepsi.


  • #21   1. feb 2015 Min venindes Yorkshire Terrier fik epilepsi.
    Trods medicin blev anfaldene værre og værre, og til sidst valgte hun at aflive den.
    Ved obduktionen viste det sig, at den havde en svulst i hjernen.


  • #22   1. feb 2015 Min Schiba havde epilepsi ,hun havde stamtavle ,der stod ikke noget om epilepsi
    Hun var 2 år da jeg købte hende ,om hun har haft epilepsi hos opdretter ved jeg ikke
    Men jeg har selvfølgelig mine tanker ,når jeg kunne købe hende som 2 årig ,hvor hun var kaseret som avlstæve
    Hun fik krampeanfald ca 2 gange om året ,så hun kom ikke på medicin
    Jeg tror det er arveligt


  • #23   2. feb 2015 Hvis medicinen ikke havde virket på vores boxer havde vi som det næste valgt en scanning af hjernen, da det kramper også kan skyldes en svulst, som inger r skriver. Carlos blev også maget sløv af fenemal i begyndelsen (vi kunne flytte ham uden han vågnede), men det er ganske normalt og han blev fuld af krudt igen efter indkøringsperioden.

Kommentér på:
Epilepsi

Annonce