{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.979 visninger | Oprettet:

Avlsforbud ? {{forumTopicSubject}}

Jeg sad lige på hundeweb og kiggede på en chihuahuatæve, der har fået 7!! kuld smiley smiley

Det opdagede jeg først, efter jeg havde set, at der med rødt stod "Avlsforbud - Etiske anbefalinger"
Men jeg kan ikke se nogen begrundelse på det - kan det være fordi den har fået så mange kuld, eller hvad tænker/ved I ?

Ejeren ser ud til at have fået rigtig mange kuld og har / har haft en del chihuahuaer. smiley
Hun siger, at hun nu er stoppet pga. sygdom... Det er ikke en af dem vi har set i tv.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Avlsforbud ?
  • #1   24. jun 2017 Ja, hun har jo klart overskredet grænsen.
    Føj for et menneske!
    Og grænsen er i forvejen alt for large!
    Tre kuld pr tæve er mere end rigeligt. Den skal jo også have lov at leve, og et kuld fjerner tæven fra alt det sjove i op mod et halvt år.


  • Kennel Hearthitter
    Kennel Hearthitter Tilmeldt:
    apr 2012

    Emner: 1 Svar: 161
    #2   24. jun 2017 Ja det er nok pga for mange kuld når der står etiske anbefalinger som netop er baseret på avlsabefalinger.

  • Kennel Hearthitter
    Kennel Hearthitter Tilmeldt:
    apr 2012

    Emner: 1 Svar: 161
    #3   24. jun 2017 Jeg er ikke enig i grænsen skal være 3 kuld. Det er mere fair at basere det på antal hvalpe og antal kuld som ikke overskrider de 5, selvom jeg synes 4 kuld er rigeligt.

  • #4   24. jun 2017 7 kuld? stakkels tæve så har hun da fået hvalpe i hver sin løbetid fra hun var 2 til 5... av mit lille hjerte smiley

  • #5   24. jun 2017 Tæven er 10 år gammel og har sidst fået kuld for 2 år siden. Første gang som 1,5 årig - hvilket jeg også synes er for tidligt...

  • #6   24. jun 2017 første kuld som 1,5 årig er alt for tidligt men synes også sidste kuld som 8 årig er alt for sent smiley

  • #7   24. jun 2017 Tror ikke der er nogen tvivl om, hvad hendes grund til avl har været. smiley
    og det er tydeligt at se på hundeweb..


  • #8   24. jun 2017 stakkels hund smiley
    så håber jeg i det mindste den har det godt nu smiley
    men taget i betraktning det er en chihuahua så er hun nok ikke helt klar på øverste etage efter så lang tid smiley

    synes det er sørgeligt man ser sine dyr på den måde! smiley


  • #9   24. jun 2017 Stakkels vuf.. Godt chihuahuaer ikke får så store kuld

  • #10   24. jun 2017 Lige netop chihuahua er lidt...når man taler om antal af kuld.
    Oftest får de en 2-3 stykker. Når man så kun må trække tre kuld på en tæve, så kan man risikere, at der kun er kommet 9 hvalpe efter den tæve - HVIS man er heldig.
    Hvorimod en labrador, springer eller tysk korthåret snildt får 8-9 hvalpe + i ét kuld.
    Det burde istedet være reguleret af den enkelte races kuldstørrelse.

    ---

    Men enig, 7 kuld er lige i overkanten.


  • #11   24. jun 2017 frk. jensen - det passer altså ikke?
    kender flere med chihuahua der får mindst 6 hvalpe pr kuld...
    så det er da afhængig af tæven!
    og vi kan ikke vide om hende her er en af dem der får mange hvalpe..


  • #12   24. jun 2017 Et stort kuld er på 10 hvalpe og det får en chihuahua altså ikke..

  • #13   24. jun 2017 skrev heller ikke 10 smiley
    men 6 er mange for sådan en lille fis, og har mødt et par opdrættere der har fåer 8, det er altså også en god del!
    nu skal man tænke på hvor lille hunden er!


  • #14   24. jun 2017 Hvor skriver jeg at du har skrevet 10? Ingen steder.. JEG skrev 10

  • #15   24. jun 2017 Hvilke opdrættere af chihuahua får 6 hvalpe i et kuld? DKK opdrættere?

  • #16   24. jun 2017 frk jensen Rooooliiig smiley

    jeg skriver heller ikke du skrev jeg skrev 10 smiley
    jeg skriver jeg skrev 6 og er uenig med dig i at 6 stk er et lille kuld for en chihuahua.

    du giver udtryk for kun 10 hvalpe er et stort kuld smiley


  • #17   24. jun 2017 Jeg har slet ikke snakket om 6.. Jeg skrev de ikke får så store kuld..

    Jeg mener ikke at 2-3 hvalpe som er normalt er et stort kuld..


  • #18   24. jun 2017 kender en enkelt tidligere ejer fra dkk der fik ret så store kuld, men hun avler ikke mere smiley

    men ellers skal jeg ikke kunne fortælle om hundende er med tavle eller ej, det er umildbart ikke noget jeg er gået op i når jeg har mødt den slags mennesker smiley

    Min venindes gamle chi var fra et kuld på 8 hvor tæven førhen havde fået 4 andre kuld alle med 6 hvalpe, der var hvis en der døde i hvert kuld men det ændre jo ikke på kullets oprigtige størrelse smiley

    den opdrætter/ avler hvad man skal kalde hende havde også en god del kontakter til folk der fik store kuld og så er der birgitte fra ddh (hun er dog blevet smidt ud nu!) men hendes tæver fik også snildt 5-6 hvalpe pr kuld, dog havde hendes kuld temmelig høj dødeligheds rate! hun var ikke en specielt behagelig person.


  • #19   24. jun 2017 #17 er ikke uenig med dig i 2-3 hvalpe er et lille kuld,
    men 6 for en chihuahua er mange, og jeg fortæller bare jeg altså har mødt flere opdrættere der har haft chi'er med den størrelse kuld.
    og det er efter min mening mange, man kan jo ikke vide om denne opdrætter har været med en chihuahua der fik mange hvalpe? smiley


  • #21   24. jun 2017 At du har oplevet 2-3 opdrættere der laver det til store kuld, gør det altså ikke til normalen for en race..

    Især når du ikke engang ved om det er hunde med stamtavle, og derfor nemt kan være en blanding..

    Det handler ikke om at være enig eller uenig.. Jeg skrev min mening, som ikke engang var henvendt til dig og straks skal du rette på mig.. Det gider jeg ærlig talt ikke..


  • #22   24. jun 2017 Uanset antal hvalpe er syv kuld ALT for mange. Det er syv gange tæven skal afbryde sit liv og gennemgå det store arbejde en drægtighed, fødsel og efterfølgende hvalpepleje medfører.
    Det kan godt være man skal skele til antal hvalpe i stedet for kuld, med 7 kuld?!? Nej tak!


  • #23   24. jun 2017 #21 siger ikke at store kuld er normalen for racen, det ved jeg da godt det ikke er
    mødt 2 eller 3 nu har jeg mødt flere, brugte bare 3 eksempler smiley
    jeg har altså ikke rettet på dig på noget tidspunkt? så det giver ingen mening hvad du skriver smiley

    men jeg skal nok lade det ligge smiley
    for uanset hvor mange hvalpe den chi så har fået så er 7 kuld absoud og alt for mange!


  • #24   24. jun 2017 Du retter på mig i #11 "frk. jensen - det passer altså ikke? "



  • #26   24. jun 2017 det da ikke en rettelse?
    det er da mere en uenigheds erklæring?
    er da ked af hvis det er blevet misforstået! smiley


  • #27   24. jun 2017 Jo at skrive noget ikke passer ER en rettelse.. Eller kunne du skrive du ikke var enig..

  • #29   24. jun 2017 der må vi så være uenige!
    du kan jo ikke bestemme hvad min hensigt med min kommentar var, og det var absolut ikke en rettelse fra min side af, det var udelukkende en, jeg er ikke enig i chihuahua kun får små kuld smiley

    men igen jeg beklager hvis det har stødt dig så meget, for det har ikke været min hensigt.


  • #30   24. jun 2017 Hundeweb er faktisk en god "ven" i denne debat. I min race er der én tæve, som er reg. med intet mindre end 10 kuld... hun er så også den eneste, og de næste har "kun" 9 og derned ad.
    I dag er det oftest kun 4 kuld en tæve i racen får. Men gennemsnittet ligger faktisk på 3 stk pga DKKs anbefaling. Der er langt imellem dem med over 4 kuld.


  • #31   24. jun 2017 10 kuld er da også helt vildt smiley
    wow!


  • #32   24. jun 2017 Denne chihuahua har fået mellem 2-5 i hvert kuld. I alt 26 hvalpe.
    Og det eneste den er tjekket for er PL og den har kun været på udstilling to gange om 1 årig.


  • #33   24. jun 2017 Ja. Heldigvis ligger den en del år tilbage...1980érne, såvidt jeg husker.

  • #34   24. jun 2017 årh det er da i det mindste noget, men sikke et antal smiley
    synes 3 kuld er meget passende for en tæve, de skal jo også nå at leve mens de peaker i deres liv og ikke bare lege mor til de dør! smiley


  • #35   24. jun 2017 Den har lavet 12 hvalpe ved de 3 første kuld - så jeg kan ikke se problemet i at stoppe der. smiley

  • #36   24. jun 2017 det er jo udelukkende fordi der har været god profit i det, nu er prisen godtnok faldet en smule på chi men førhen kunne man jo få op imod 12000 for sådan en lille en, så det er jo en god sum penge for en uden samvittighed!

  • Kennel Hearthitter
    Kennel Hearthitter Tilmeldt:
    apr 2012

    Emner: 1 Svar: 161
    #37   24. jun 2017 Min ældste tæve har fået 9 hvalpe på 3 kuld. Hun kunne snildt have fået et kuld mere men er taget ud af avl, dog ikke pga at de 3 kuld er rigeligt.
    Hun er kommet sig fint efter hvert eneste kuld og de var fordelt på 3 stk, 1 stk og 5 stk.
    Min anden tæve fødte 5 stk men var længe om at restiruere sig fra at opfostre de 2 hvalpe vi endte med.

    Boxeren hører sjældent til dem der får 10+ hvalpe i et kuld og det ville da være tåbeligt at sige her at en god avlstæve ikke må trække mere end 3 kuld hvis sundheden osv er til det.
    Derimod er det grotest at der kan trækkes 45- 60 hvalpe på en enkelt tæve i andre racer. Og det uanset hvor god en avlstæve det er.


  • #39   24. jun 2017 I min race er der også en opdrætter, der har et par tæver, der hver har fået 5 kuld. Nogle har fået 4 kuld, andre 3. Enkelte at tæverne har endda fået to kuld om året.

  • Kennel Hearthitter
    Kennel Hearthitter Tilmeldt:
    apr 2012

    Emner: 1 Svar: 161
    #40   24. jun 2017 # 38
    Næh men hvis moren er bedre end datteren rent nedarvningsmæssigt som i tilfældet hos os, så er det trods alt bedre at lave forskellige kombinationer på hende, fremfor på datteren.


  • #41   24. jun 2017 Jeg kan ikke se hvorfor man skal skele til antal hvalpe frem for kuld, for ulejligheden er jo altså den samme for tæven, om der er 2 hvalpe eller 8 hvalpe. Der er stadig en parring, drægtighed, fødsel og pasning af hvalpene i 8 uger og som Malene skriver, er den væk fra alt det sjove i 6 måneder.
    Jeg synes at 3 kuld burde være max. Det er halvandet år tæven bruger på hvalpe og så er der stadig en masse gode år til at være hund i.

    Med 7 kuld tænker man kun på penge og det er satme sørgeligt at ens hund ikke betyder mere.


  • #43   24. jun 2017 Vi ser nok bare forskelligt på det smiley
    Men det strækker sig jo over en del måneder når man siger løbetid, parring, drægtighed, fødsel og så pasning af hvalpe i 8 uger.


  • #44   24. jun 2017 Jeg kan ikke se at nogen hund er så fantastisk at det er nødvendigt med mere end 3 kuld. Mon ikke at hunden efter de 3 kuld har vist hvad den havde at give af og at man har har haft mulighed for at finde en afløser?
    Det tror jeg og hvis ikke man har kunne finde en værdig afløser, så kan man jo spekulere lidt over hvorfor man bliver ved og ved med at avle på samme hund.


  • #46   24. jun 2017 Selvfølgelig sidder man ikke som opdrætter og siger at man slider sine hunde ned, uanset om man så gør det eller ej.
    At 3 kuld har givet 3 hvalpe, synes jeg ikke er en undskyldning. For så kan man jo igen diskutere hvorvidt tæven faktisk bør være i avlen hvis ikke den kan lave bare nogenlunde normale kuld.
    Men ja, vi ser forskelligt på det og nej, jeg er ikke opdrætter, men derfor kan jeg jo godt have min egen mening om hvad jeg synes er i orden.
    Vi behøves ikke være enige smiley



  • #48   24. jun 2017 Og lige over, Pia.
    Jeg har ret til min mening og holdning, om du kan lide det eller ej.


  • #49   24. jun 2017 Nanamusen - Nu er det ikke mig der laver reglerne for det danske sprog..

  • Kennel Hearthitter
    Kennel Hearthitter Tilmeldt:
    apr 2012

    Emner: 1 Svar: 161
    #51   24. jun 2017 Og så er det bestemt noget vås at der slides ligemeget på tæven om den har 2 hvalpe som hvis den havde 10.


  • #52   24. jun 2017 Du må da stejle lige så tosset du vil smiley
    Der går intet af mig af den grund. Vi behøves som sagt ikke være enige.


  • #53   24. jun 2017 Syv kuld er langt over grænsen for, hvad der er rimeligt, at en tæve skal slæbes igennem.

    Til gengæld hører jeg også til dem, der synes at man må vurdere tæven og hvordan hun er til at blive drægtig, føde, tage sig af hvalpene og restituere sig efter at have haft hvalpe.

    Får en tæve tre kuld med 10 hvalpe i hvert kuld, så synes jeg det må være rigeligt, men har man en tæve der måske kun får 3 hvalpe i hvert kuld, så kan hun måske godt få kuld nr 4, hvis hun er i god form og kommer sig hurtigt og iøvrigt har noget godt at byde på ift racen.

    Jeg er helt med på, at man ikke skal starte for tidligt med hvalpe, og de skal heller ikke have sidste kuld for sent - men for mig er det næsten endnu mere vigtigt, at de ikke er hunde for at være fødemaskiner, de tæver vi bruger skal have et ordentligt hundeliv imellem kuldene, alt andet er ikke rimeligt.


  • #54   24. jun 2017 frk. jensen - synes ærlig talt du skal tage dig lidt sammen, nu har jeg beklaget to gange og siger jeg ikke har haft til hensigt at støde dig, så må du lige tage og bide i det sure æble og acceptere en undskyldning istedet for at sidde og surmule hele dagen over en misforståelse. det er nemlig ikke andet end en misforståelse, som jeg endda har beklaget overfor dig, for tydeligtvis har det ramt dig meget hårdt!

    så Igen igen igen, jeg beklager hvis du er blevet stødt det var ikke min hensigt at rette på dig og lad os være uenige det går der ingen skår af på.


  • Kennel Hearthitter
    Kennel Hearthitter Tilmeldt:
    apr 2012

    Emner: 1 Svar: 161
    #56   24. jun 2017 Med 4 kuld er der da også rig miulighed for pauser imellem hvis man får lavet kuld fra hunden er fyldt 2 år og inden den bliver 8 år.

  • #58   24. jun 2017 Jeg tænker også, hvis man nu siger at tæven er 2 eller 3 år ved første kuld og den så får et kuld om året i 3 år, så er den 5-6 år når den går på pension og det finder jeg i den grad rimeligt.
    Hunden skal også have lov at leve livet og bare være hund, fremfor avlsdyr.
    Og ja, jeg ved at der er forskel på racerne, nogle bliver 8 år og andre 12, men alligevel.



  • #59   24. jun 2017 JA der er nemlig stor forskel på racerne - men jeg synes også at antal hvalpe gør en forskel, det tærer trods alt mere på tavlen at have et kuld på 10 frem for et på 3 - så måske er det nok med to kuld, hvis tæver får 10-12 hvalpe i hvert kuld.

    Det er opdrætters ansvar kun at avle på sunde og raske tæver og ikke belaste dem urimeligt - og det er opdrætters ansvar at give avlstæverne et spændende og indholdsrigt liv, hvor de oplever andet end livet i hvalpekassen


  • #60   24. jun 2017 Jo Kennelmor, men med den tankegang, så er det jo OK at lave 7 kuld på samme tæve, med den undskyldning at der kun er kommet to i hvert kuld og der er jeg bare ikke enig.
    Ja der er forskel på 2 eller 10 hvalpe, men løbetiden, parringen, drægtigheden, fødslen og pasningen er jo det samme. To hvalpe skal jo passes lige så meget og ligeså godt som 10 hvalpe skal det.


  • #61   24. jun 2017 Jeg skrev længere oppe, at jeg bestemt ikke synes 7 kuld er OK - men jeg synes så måske heller ikke at 4 kuld med 12 hvalpe i hvert kuld er OK.

    For tæven betyder det meget om hun har et stort eller et lille kuld, hun bliver mere udslidt med mange hvalpe. Jeg har prøvet kun at få en hvalp i en kuld, det tog godt nok ikke meget energi fra hundemor, hun var fit for fight med det samme. Senere fik hun et kuld på 5, det klarede hun også fint, men hun var da noget mere træt og så noget mere brugt ud bagefter - havde hun fået 12, havde det da været værre - men så mange får min race heldigvis meget, meget sjælden.


  • #63   24. jun 2017 Igen, vi behøves ikke have samme mening eller være enige.
    Men når det nu ikke slider på tæven at have hvalpe, så er der jo intet galt i at tæven har fået 7 kuld.


  • Kennel Hearthitter
    Kennel Hearthitter Tilmeldt:
    apr 2012

    Emner: 1 Svar: 161
    #64   24. jun 2017 Der er da ingen der har sagt at det ikke slider på en tæve at have hvalpe. Men blot at den ikke slides ligemeget om den har 1 eller 12 hvalpe.
    Og facts er nu engang at det er den samme mekanisme der er igang omtæven er parret eller ej.


  • #66   24. jun 2017 Ja det mener man jo altid at ens egen mening og viden er.

  • Kennel Hearthitter
    Kennel Hearthitter Tilmeldt:
    apr 2012

    Emner: 1 Svar: 161
    #68   24. jun 2017 Måske man skulle lære lidt om avl og hvordan ting forholder sig bl.a med tæven smiley

  • #69   24. jun 2017 Kom nu bare videre, Pia smiley
    Jeg svarede i en tråd, præcis som du selv gjorde det og længere er den sådan set ikke.
    Jeg har min mening, viden, holdning, kald det hvad du vil og du har din.
    Jeg er ikke opdrætter nej, men det betyder sjovt nok ikke at jeg ikke må komme med min egen mening.
    At du ikke er enig, eller mener at det jeg skriver, er rigtigt, det er jeg sådan set ligeglad med.


  • #71   24. jun 2017 God aften smiley

  • Kennel Hearthitter
    Kennel Hearthitter Tilmeldt:
    apr 2012

    Emner: 1 Svar: 161
    #73   24. jun 2017 Hormonelt er det nøjagtigt det samme der sker med kroppen for en løbsk tæve.

  • Kennel Hearthitter
    Kennel Hearthitter Tilmeldt:
    apr 2012

    Emner: 1 Svar: 161
    #75   24. jun 2017 Det er det samme. Men en falsk drægtig tæve gør jo klar til det helt store med mælk på fødselstidspunktet osv.
    Jeg kunne ikke mærke forskel på min tæve sidst. Hun har altid været klæbende og det var ingen forandring.
    Hendes mor kunne jeg mærke det på, men hvem siger det ikke er ens egen adfærd der også spiller ind.


  • Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

    Følgere: 9 Emner: 11 Svar: 3.321
    #78   24. jun 2017 Hvorfor ikke bare have klare regler på området i stedet for anbefalinger. Max 4 kuld og ellers er det uden tavle.

    Man anbefaler et og skriver tavler ud når de samme anbefalinger overskrides. Videre giver man i tilfælde dispensation til et kuld mere, når egne anbefalinger er overskredet. Penge og intet andet.


  • Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

    Følgere: 9 Emner: 11 Svar: 3.321
    #80   24. jun 2017 Jeg behøver ikke læse noget som helst for at mene at 6-7 kuld er for mange. Det er levende dyr og ikke maskiner. Man læser gang på gang at der skal være en mening med det man avler.

    Når der er hunde der har fået over 30-40 hvalpe,tvivler jeg på at det er så vigtig for verden, at man bliver nød til at forsætte.


  • #81   24. jun 2017 Nu slider hver enkelt hvalp også bare mere på en lille hund en en stor og dette er også en forklaring på at de små Ike også ofte får ti. Hvalpene er større ved fødselen for tæve, drikker mere mælk og bliver større
    . Derfor mere jeg heller ikke man kan afgøre det i antal halpe for en tæven men antal kuld. Det er væsentligt hårdere for en chi at få 10 hvalpe en for en dalmatiner fx


  • #82   25. jun 2017 Skræmmende at nogle opdrættere kan finde på at trække 7 + kuld på en enkelt tæve smiley Det stinker langt væk af hvalpefabrik og fokus på profit, føj smiley

    Forstår heller ikke, at der ikke vedtaget at en tæve max kan få stambogsført 4 kuld hvalpe ? Kan ikke se nogen som helst grund til at skulle trække flere kuld end 4, og så gerne at der blev trukket væsentligt færre kuld.

    Hvis en tæve gentagne gange får bittesmå kuld, og man derfor gerne ville trække flere kuld end 4, så vil jeg tillade at stille mig spørgende overfor, om den tæve så i virkeligheden er egnet til avl ?


  • Kennel Hearthitter
    Kennel Hearthitter Tilmeldt:
    apr 2012

    Emner: 1 Svar: 161
    #83   25. jun 2017 Der er mange parametre at bedømme en tæve og hendes afkom udfra.
    Jeg vil langt hellere have kvalitet fremfor kvantitet, og giver min tæve 3 stjerner hvalpe, fremfor 10 der er okay og der måske er en god imellem, vil jeg anytime hellere avle på den med de 3.. Hvorfor skulle den der giver få hvalpe være en dårligere tæve i avl..?
    Det må dælme være afkommet der kommer ud der bør bestemme om en tæve er værdig i avl, i langt de fleste tilfælde..


  • #87   25. jun 2017 Selvfølgelig er det da hårdere for en lille race, der vejer 3 kilo at få tre hvalpe i forhold til en stor race, der vejer 30 kg og "normalt" får ca. 8 hvalpe og så "kun" får 3 hvalpe.

  • #89   25. jun 2017 Det kunne ikke skyldes, at din race Pia aldrig får over 5 hvalpe i et kuld?

  • Peter
    Peter Tilmeldt:
    okt 2016

    Følgere: 3 Emner: 3 Svar: 1.175
    #91   25. jun 2017 Man får da ikke bedre kvalitet af at aflive hvalpe

    God avl kan have meget med "CULLING" at gøre..
    https://hubpages.com/animals/The-Ins-and-Outs-of-Culling-Is-it-as-Cruel-as-it-Sounds


  • Peter
    Peter Tilmeldt:
    okt 2016

    Følgere: 3 Emner: 3 Svar: 1.175
    #93   25. jun 2017 Din artikel handler vist så ikke om at aflive, Peter, men om at sørge for, at kun de bedste dyr kommer i avl, hvilket er noget helt andet.

    "Culling" betyder nedslagtning... smiley

    Som mange af de gamle breeders sagde : Save the best cull the rest..


  • #96   25. jun 2017 Af de 19 kuld der er annonceret på den svenske kennelklubs hvalpeliste, er der to kuld på 5 hvalpe.
    De restende 17 kuld er alle under 5 og INGEN over.
    Men der er selvfølgelig også i Sverige!


  • Peter
    Peter Tilmeldt:
    okt 2016

    Følgere: 3 Emner: 3 Svar: 1.175
    #97   25. jun 2017 Nu viste jeg bare artiklen for at vise et indtryk af hvad der menes med culling..
    I gamle dage havde man ikke råd til at fodre dårlige avlsdyr.. Når en opdrætter sælger sine dårligste hunde (hunde de ikke selv vil avle på)..Bør der sørges for at de ikke indgår i avl andre steder..


  • Peter
    Peter Tilmeldt:
    okt 2016

    Følgere: 3 Emner: 3 Svar: 1.175
    #99   25. jun 2017 Alle opdrættere som ikke er kennelblinde laver "dårlige hunde" eller uheldige eksemplare..

    Og laver man et kuld hvor man ikke engang selv vil/skal have en hvalp..hvad er målet med avlen så..


  • #100   25. jun 2017 At man ikke vil avle på en hund, betyder skisme ikke, at den nødvendigvis er dårlig.

  • Peter
    Peter Tilmeldt:
    okt 2016

    Følgere: 3 Emner: 3 Svar: 1.175
    #101   25. jun 2017 At man ikke vil avle på en hund, betyder skisme ikke, at den nødvendigvis er dårlig.

    Det må da betyde at den er for dårlig til avl.. Og dermed ikke en god "nok" repræsentant for racen..


  • Peter
    Peter Tilmeldt:
    okt 2016

    Følgere: 3 Emner: 3 Svar: 1.175
    #104   25. jun 2017 Jeg har meget svært ved at se det seriøse i at avle..hvis man ikke selv beholder hvalpe for at forbedre ens avl..

    Det er også set ofte her i dk at "folk" laver det ene kuld hunde efter det andet med "halvdårlige" avlsdyr uden selv at ønsker en hvalp derfra..Hvorefter der i stedet for købes endnu en "fin" kvalitets-avlshund til dem selv af udenlandske linier fra en opdrætter som der rent faktisk kan finde ud af at avle gode hunde..


  • Peter
    Peter Tilmeldt:
    okt 2016

    Følgere: 3 Emner: 3 Svar: 1.175
    #109   25. jun 2017 Har altid beholdt 1-2 tæver fra hvert kuld.... min. til 6 månedersalderen

    Det er for mig bla. det som kendertegner en målrettet seriøs opdrætter..bare der var flere af dem smiley


  • Kennel Hearthitter
    Kennel Hearthitter Tilmeldt:
    apr 2012

    Emner: 1 Svar: 161
    #111   25. jun 2017 Jeg opdrætter for at mine afkom (de gode af dem) kan komme i avl. Af samme grund laver jeg ikke kombinationer, jeg ikke selv vil beholde fra i tilfælde af der er den hund jeg skal bruge.
    Jeg sælger ikke en god hund til en der ikke vil avle videre, så beholder jeg den hellere selv.
    Men da der er begrænsning for hvor mange hunde vi kan have herhjemme, så må jeg jo vælge at sælge dem til andre opdrættere, eller hvor jeg selv kan være med inde over.

    Vi har indtil videre beholdt den eneste i A kuldet og den eneste i C kuldet.
    Hende fra A kuldet ville jeg ikke have i avl fra start da hun var grim.
    Hun er nu 3 år, har A hofter og 0 i alt og er desuden en god og driftig brugshund.
    Hun skal så alligevel i avl i år, med en brugshan. Hun har dog vokset sig kønnere.

    Hende fra C-kuldet kommer ikke i avl pga allergi.

    Om det gør mig mere seriøs, mener jeg nu ikke, da alles udgangspunkt for avl er forskellig.
    Ikke alle vil forbedre (lave udstillingshunde/brugshunde osv) men de fleste sigter efter at lave gode sunde hunde, hvilket må siges at være det vigtigste.


  • #114   25. jun 2017 Hvis man kun er en god opdrætter, hvis man selv beholder hvalpe fra alle de kuld man laver - så er jeg en dårlig opdrætter smiley

    Har man den holdning, så kan man lukke alle små opdræt, som eks mit - for vi bor i et parcelhus og har begrænsning på, hvor mange hunde vi må have.
    Skal alle beholde hvalpe fra alle kuld - gerne et par stykke, som så senere kan formidles videre, hvis de ikke er gode nok, ja så er det kun stordriftskennelerne der kan køre videre - om de har 2-4-6 hunde ekstra gør ikke noget, de kan sortere hen ad vejen, fordi de ikke har de samme følelser for deres hunde, som vi andre har.

    Jeg synes der skal være plads til alle slags opdræt, både de store og de små. Jeg er glad for, at vi har et par store kenneler indenfor min race, for de importerer hanhunde, som vi andre små opdrættere kan benytte - de skifter meget ud i deres hunde, for de er ikke bundet til dem følelsesmæssigt, som vi andre er.
    Var der kun stor kennel drift, var det en katastrofe i mine øjne, jeg har et meget lille stueopdræt, og jeg giver mine hunde noget andet, end det hundene får i en stor kennel - så vi har alle nogle fordele og ulemper vi skal deale med.

    For mig går opdræt ud på, at forsøge at lave fysisk og mentalt sunde hunde - nogle gange forbedre vi, nogle gange bliver det bare lige så godt som det vi allerede har og nogen gange går det ikke som håbet.
    Jeg er så irriteret på dem der siger, at de kun avler for at forbedre - øøøhhh - havde vi al den skod avl, hvis det var så nemt - vi må alle gå på kompromis med en eller flere ting?


  • #116   25. jun 2017 Jeg kan kun sige at jeg ALDRIG ville have en hund fra en opdrætter der anvender aflivning af sunde hvalpe! Får ens tæve flere hvalpe end den kan klare på en god måde så træder man til som ansvarlig opdrætter og støtter tæven eller finder amme til nogle stykker. Og så dropper man at avle videre på hunde som gpr flere hvalpe end de kan magte det er useriøst opdræt i min verden! Dovent, kyniskt og useriøst at anvende culling! Jeg er glad for min ikke indavlede, stamtavleløse Salik son er ud at et kæmpe kuld (og ud fra tævens eneste kuld). Og ja naturligvis kune tæven klare det ned støtte fra søde og ansvarlige ejere og jeg kan bestemt ikke se hvor kvaliteten i Salik skulle lre forringet fordi hab havde en del søskende. Suk

  • #117   25. jun 2017 Jeanette - jeg har overhovedet ikke nævnt dig, jeg kender dig overhovedet ikke, ved ikke hvem du er, jeg skriver helt generelt.

  • Kennel Hearthitter
    Kennel Hearthitter Tilmeldt:
    apr 2012

    Emner: 1 Svar: 161
    #120   25. jun 2017 Man kan have intentionen om at ville forbedre, men det lykkes ikke altid. smiley
    Og det er ikke altid muligt at forbedre.
    Så er det ud i de små petitesser hvor der så mange gange kommer til at mangle noget andet.
    Den perfekte hund er jo heldigvis ikke lavet endnu.


  • Nevin P
    Nevin P Tilmeldt:
    maj 2017

    Følger: 2 Følgere: 1 Svar: 8
    #125   25. jun 2017 Indberet hende til DKK - disciplinært!

  • #126   25. jun 2017 Det ville ikke give mening, Nevin. Tæven har allerede avlsforbud.

  • #127   25. jun 2017 Er der nogen som ved hvor almindeligt det er at udstationere avlshunde ? Tænker at det må være en god måde, at "beholde" avlsmateriale efter egne hunde ?

    Så længe at man som opdrætter hele tiden har fokus på at forbedre egen race, i form af at man erkender hvilke udfordringer ens avlshund har, og arbejder for at forbedre de fejl og mangler der måtte være, samt holder fokus på at lave fysisk og psykisk sunde og racetypiske hunde, så er det sådan set fint nok for mig. Man behøver ikke at arbejde målrettet efter verdens smukkeste hund, bare den er sund og rask, samt velfungerende smiley

    Ved ikke om det stadig gælder ? Men grand danois har været én af de racer, hvor der aflives hvalpe, hvis kuldet er større end 6 smiley Den slags forstår jeg simpelthen ikke ?! Synes at det er noget svineri at aflive sunde og raske hvalpe.

    Kennel Hearthitter: Er enig med dig i at små kuld ikke nødvendigvis er dårligt. Det var ment som et eksempel på, hvorfor jeg ikke mener, at det ville være grund nok, til at overskride max antal kuld, hvis hunden kun har fået små kuld. Som du jo selv er inde på, så bliver racen ikke nødvendigvis bedre af, at der bliver lavet 40 hvalpe efter én tæve, end hvis den samme tæve "kun" har fået 12 hvalpe.


  • #128   25. jun 2017 Udstationering sker ofte, men der er vært ikke ejer før der er opfyldt de krav, som opdrætter stiller til værten.
    En udstationering er som udgangspunkt også en "gratis" hund, forstået på den måde, at værten kun betaler foder og forsikring, imens ejer betaler sundhedsundersøgelser o.lign. Hvis hunden skal bruges i avl på sigt, så betaler opdrætter også det.


  • Kennel Hearthitter
    Kennel Hearthitter Tilmeldt:
    apr 2012

    Emner: 1 Svar: 161
    #129   25. jun 2017 Små kuld er på ingen måder dårligt. Det kan give en langt større og mere varieret genpopulation, selvsagt at man ikke parrer med den samme han hver gang.
    Jeg vil dælme selv foretrække 12 hvalpe efter 4 forskellige hanner, end 12 stk efter den samme.
    Af samme årsag er jeg heller ikke afvisende overfor en dobbeltparring (med 2 fædre) med dertilhørende DNA tests til følge på hele kuldet.


  • #130   25. jun 2017 DKK: Kender godt til principperne omkring udstationering, og kunne godt selv overveje at tage en udstationering ind på et tidspunkt.
    Var nysgerrig efter at høre hvor brugt det reelt er ? Findes der nogen registre omkring det ?


  • Kennel Hearthitter
    Kennel Hearthitter Tilmeldt:
    apr 2012

    Emner: 1 Svar: 161
    #131   25. jun 2017 Nej der findes ikke registre omhandlende udstationering. Det er udelukkende noget der kun figurerer mellem opdrætter og vært.

  • #132   25. jun 2017 Kennel Hearthitter: Helt enig ! Jeg var også begejstret da jeg hørte at det nu er muligt at lave dobbeltparring. Det er fa'me smart at lave "2 kuld" af 1 omgang smiley

  • Kennel Hearthitter
    Kennel Hearthitter Tilmeldt:
    apr 2012

    Emner: 1 Svar: 161
    #133   25. jun 2017 Det er megasmart. Og kunne skåne en god tæve for en drægtighed hvis man får hvalpe efter begge. Det er dog langt fra tilfældet altid smiley

  • #134   25. jun 2017 Hvis det lykkes, er det mega smart smiley Én af mine veninder forsøgte sig med dobbelparring lige efter det blev godkendt. Men tæven gik desværre tom. Håber at det lykkes på et tidspunkt ! Kunne være spændende at følge et kuld med 2 forskellige fædre smiley

    Surt at der ikke findes et register over udstationeringer, kunne ellers være spændende at se hvor brugt det er ?
    Har fulgt flere opdrættere (på deres hjemmesider), og kan se at de ofte har brugt den løsning, men hvor udbredt det reelt er, er jo svært at se.


  • Nevin P
    Nevin P Tilmeldt:
    maj 2017

    Følger: 2 Følgere: 1 Svar: 8
    #136   25. jun 2017 DKK Cocker, jo! For hun vil formentlig blive smidt ud af DKK, når hun bruger en hund med forbud!

  • #137   25. jun 2017 Nevin, der skal meget mere til end det smiley

  • Kennel Hearthitter
    Kennel Hearthitter Tilmeldt:
    apr 2012

    Emner: 1 Svar: 161
    #138   25. jun 2017 Der kommer bare ikke stamtavle på hvalpene, hvis opdrætter skulle være så letsindig at parre den igen. Men mon dog at det sker..

  • Nevin P
    Nevin P Tilmeldt:
    maj 2017

    Følger: 2 Følgere: 1 Svar: 8
    #139   25. jun 2017 DKK cocker: Ja, jeg er desværre i forvejen ikke fan af DKK. Jeg synes de er sløsede. De stiller simpelthen for få krav til deres medlemmer >:(>:(

  • #140   25. jun 2017 Kravene sættes af special klubberne. DKK har lagt al ansvar over på opdrætterne.

  • Nevin P
    Nevin P Tilmeldt:
    maj 2017

    Følger: 2 Følgere: 1 Svar: 8
    #141   25. jun 2017 Ikke nemt, når man så har en lige så slap raceforening (som ingen krav stiller). Øv

  • #142   26. jun 2017 denne hund har 12 kuld bag sig.....på 6 tæver....

    profilbillede
  • #143   26. jun 2017 Er der nogen grund til at en hanhund skal lave 12 kuld - og så endda med flere gentagelser - det forstår jeg ikke smiley

  • #144   26. jun 2017 # 96: "Af de 19 kuld der er annonceret på den svenske kennelklubs hvalpeliste, er der to kuld på 5 hvalpe.
    De restende 17 kuld er alle under 5 og INGEN over.
    Men der er selvfølgelig også i Sverige! "

    Inge, det er rent tilfælde. Der er ingen begrænsninger i antal hvalpe, der kan registreres i et kuld i Sverige. Jeg har kendskab til ganske mange svenske kuld på 10 - 12 hvalpe. Ingen problemer i det.



  • #145   26. jun 2017 Peter kender du til loven om tilladte antal hunde i DK ? Hvis du skal have mere end 4 voksne hunde, skal du være registreret som erhvervsmæssig opdrætter, hvilket bl. a. kræver mere end 100 m. til nærmeste nabo.

    Det kræver flere andre ting også, men bare afstandskravet er i sig selv en hindring for rigtig mange i et lille tæt befolket land som DK. Hvis man beholder fra hver kuld, så har man virkelig hurtigt skaffet sig de 4 hunde og dermed bremset sig selv i en god årrække.

    Jeg mener, man skal lave kuld, man selv kunne tænke sig at beholde fra, men at sætte det op som kriterium for seriøsitet at man beholder hver gang, er simpelthen uigennemtænkt.


  • Bente M
    Bente M Tilmeldt:
    aug 2013

    Følger: 1 Svar: 26
    #146   26. jun 2017 Her er DKK's etiske regler punkt 3. Hvis de ikke overholdes, vil der blive udstedt avlsforbud:
    En tæve bør maksimalt have 5 kuld i sin levetid – og sidste kuld inden tæven fylder 8 år. En tæve på over 8 år kan dog benyttes i avl, hvis der sammen med registrering- anmeldelsen indsendes en dyrlægeattest på, at det er sundhedsmæssigt forsvarligt. Det er opdrætterens ansvar, at tæven får passende pauser mellem kuldene.

    » Se mere
    De tæver, der udvælges til avl, skal have tid til at restituere sig imellem kuldene og leve et godt hundeliv ved siden af deres funktion som avlsdyr. Som udgangspunkt betyder det, at en tæve ikke bør føde mere end ét kuld om året. For tæver, der kommer i løbetid hvert halve år, vil det sige, at kun hver anden løbetid bør udnyttes til parring. En tæve kan undtagelsesvis parres i to på hinanden følgende løbetider, f.eks. hvis det første kuld var meget lille (1-2 hvalpe) eller hvis tæven har væsentligt mere end 6 måneder mellem sine løbetider.

    Når tæven kommer lidt op i årene er det vigtigt at vurdere om hun er i god form, før man trækker et sidste kuld. Mange tæver er stadig i fuld vigør når de er 8 år, men før man parrer en ældre tæve, skal man få lavet et sundhedstjek hos dyrlægen og få en attest på at tæven er i form til det. Dyrlægeattesten bør ikke være mere end én måned gammel på parringstidspunktet.


  • Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

    Følgere: 9 Emner: 11 Svar: 3.321
    #147   26. jun 2017 Bente. Det passer jo ikke. Der er da flere tilfælde hvor der gives tavle til efter det 5 kuld. Det er det jeg ser som problemet. Man skriver man ikke mener der bør laves over 5 kuld,men giver muligheden for at få tavle på både 6 og 7 kuld.

    Så er det jo ikke noget værd.


  • Peter
    Peter Tilmeldt:
    okt 2016

    Følgere: 3 Emner: 3 Svar: 1.175
    #148   26. jun 2017 Lene; Jeg kender godt til loven om 4 hunde. smiley

    Selvfølgelig kan man avle hunde med en lille bestand...Men det er jo også muligt med udstationering af hunde og jeg ser da hellere at der er færre "semi-master-breeders" som evt slår sig sammen..end en masse "hobbyopdrættere" som avler på må og få og på et alt for begrænset avlsmateriale... Når jeg skal vurdere, om en opdrætter som har været i "gamet" længe er seriøs..så ser jeg bla. på om opdrætteren har skabt en gennemtænkt familie med sine tæver eller hanner på flere generationer, eller om der bliver skilt sig af med alt eget afkom, bare for at blive ved med at købe nye hunde og krydse nye familie ind hele tiden.. Jeg er klar over at der i lille dk kun findes ganske få "master-breeders"...Kender selv kun éen I dk(nævner ikke race smiley )..og jeg er klar over at det ikke er muligt at være så entusiastisk medmindre man har de 100 meter til nærmeste nabo og nærmest ikke har andet at foretage sig...


  • #149   26. jun 2017 Og en master-breeder er??

  • Peter
    Peter Tilmeldt:
    okt 2016

    Følgere: 3 Emner: 3 Svar: 1.175
  • #151   26. jun 2017 Arh, det gider jeg simpelthen ikke læse. smiley

  • #152   26. jun 2017 har du ikke noget på dansk om en mester opdrætter?

  • #153   26. jun 2017 Jo, Peter, men der er så også en vis forskel på at skille sig af med alt af eget opdræt for hele tiden at skaffe nye avlsdyr og så med djævlens vold og magt beholde fra hver eneste kuld.

    Heldigvis er der jo så også mange, der foretrækker at købe fra en lidt mindre opdrætter, hvor hundene lever i huset som familiehunde, og hvor hver kuld stadig er en oplevelse, som man bruger oceaner af tid på, fordi det er så spændende, at man slet ikke kan lade vær.

    Og selv opdrættere med et mindre opdræt kan lave gode hunde. Det er under ingen omstændigheder forbeholdt de store.


  • Peter
    Peter Tilmeldt:
    okt 2016

    Følgere: 3 Emner: 3 Svar: 1.175
    #154   26. jun 2017 Og selv opdrættere med et mindre opdræt kan lave gode hunde. Det er under ingen omstændigheder forbeholdt de store.

    Nej, heldigvis findes der gode små opdrættere som laver gode hunde smiley ..Dog avler de fleste af disse gode små opdrættere som regel alligevel "bare" videre på hunde af linier som stammer fra de størrer opdrættere... Altså de når ikke selv at skabe en familie ..inden der kommer nye kennelnavne på stamtavlen.

    Jeg tror på at for mange "kokke" fordæver avlen i visse hunderacer..


  • Peter
    Peter Tilmeldt:
    okt 2016

    Følgere: 3 Emner: 3 Svar: 1.175
    #155   26. jun 2017 fordærver skulle der selvfølgelig stå smiley

  • Peter
    Peter Tilmeldt:
    okt 2016

    Følgere: 3 Emner: 3 Svar: 1.175
    #157   26. jun 2017 Hvis man har avlet sin egen familie af hunde, så er der feks ved 7 led (256 hunde) på en hunds stamtavle ..Det kan være en stor fordel at kende til alle de 256 hunde, for at have en bedre mulighed for at forudsige hvilke egenskaber der vil komme ved en parrring.. De små hobbyopdrættere ved som regel slet ikke hvor de forskellige egenskaber fra hundene kommer fra..De ved som regel heller ikke hvilke familier man skal krydse og ikke krydse og hvorfor.. De avler som regel bare med den hanhund de finder bedst..uden egentligt at vide ret meget om hvordan familierne spiller sammen i det outcross de laver (for indavlsgraden SKAL jo være lav)

  • Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

    Følgere: 9 Emner: 11 Svar: 3.321
    #159   26. jun 2017 Jeg er nu enig med Peter. Det må være en fordel at kende sine hunde og have opbygget en stamme af de bedste man har lavet. Hvis man i årevis har vist at ens avl er noget der virker og man kan blive ved at bidrage positivt til racen.

    Det er altså noget andet en at købe en hund man synes er spændende og så ellers håbe det bedste.


  • #160   26. jun 2017 Det er da godt nok en vild generalisering?

    "De små hobbyopdrættere ved som regel slet ikke hvor de forskellige egenskaber fra hundene kommer fra..De ved som regel heller ikke hvilke familier man skal krydse og ikke krydse og hvorfor.. De avler som regel bare med den hanhund de finder bedst..uden egentligt at vide ret meget om hvordan familierne spiller sammen i det outcross de laver (for indavlsgraden SKAL jo være lav) "

    Så bare fordi man har et lille hobbyopdræt, så kan man ikke vide linjerne? Og ja, så godt du brugte "som regel", men synes stadig det er vildt generaliserende at skrive. Man behøver da ikke være "master breeder", for at have styr på det man laver.


  • Peter
    Peter Tilmeldt:
    okt 2016

    Følgere: 3 Emner: 3 Svar: 1.175
    #161   26. jun 2017 Så bare fordi man har et lille hobbyopdræt, så kan man ikke vide linjerne?

    Man kan også godt lave mad hvis man har haft sin lille grillbar i 5år..men mesterkokken der har lavet mad i 40år..ved lidt mere om hvad der sker når man blander ingredienserne.. Selv i hundeverdenen er der konkurrence på flere planer.. og de gode "kokke" kan være svære at lokke opskrifterne ud af..

    De små opdrættere vil have de bedste chancer for at lave bedre hunde ved at arbejde mere sammen...


  • #162   26. jun 2017 Nu er der jo også stor forskel på hvor meget forbedring der er brug for i racer.

    Skulle man så lade være med at avle på de sunde racer fordi man ikke kan forbedre racen vildt med sin avl?

    Eurasieren er jo en sund race, hvor schæferen er meget usund og har meget plads til forbedring.

    Så det der med at avle partout skal være for at forbedre er squ lidt en svær størrelse da der ikke nødvendigvis er meget andet end kørestilling at prøve at forbedre.


  • Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

    Følgere: 9 Emner: 11 Svar: 3.321
    #163   27. jun 2017 Nu skriver jeg bidrage til racen. At man rent faktisk laver hunde der kan leve op til de krav man må forvente. Det gør man igennem målrettet avl. Ikke bare fordi man lige synes at man har set lyset og kan gøre det bedre en alle andre.

    Hvis man avler på en sund race er man da forpligtet til at være kritisk og der skal være en mening med det man laver. Hvorfor ødelægge noget andre åbentbart kan finde ud af.

    Det er da fint at man kan lave et par kuld. Så skal det efter min mening være fordi man har hunden til det. Her mener jeg mange slet ikke er kritiske nok.


  • Peter
    Peter Tilmeldt:
    okt 2016

    Følgere: 3 Emner: 3 Svar: 1.175
    #164   27. jun 2017 Skulle man så lade være med at avle på de sunde racer fordi man ikke kan forbedre racen vildt med sin avl?

    Så skal man jo gerne bibeholde sundheden uden at tabe type, og uden at mindske de gode egenskaber og allerhelst fremme dem.. (altså forbedre)

    Eurasieren er jo en sund race, hvor schæferen er meget usund og har meget plads til forbedring.

    Tror ikke på at vi kan dele hunderacerne op helt så firkantet i sunde og usunde racer... Dog er jeg helt enig i, at der findes racer hvor der er en alt for stor procentdel af individer som lider af sundhedsmæssige problemer.. Men det udelukker jo heldigvis ikke, at der sagens kan forefindes flere rene sunde blodlinier et sted i verden af disse racer..


  • #166   27. jun 2017 Er jeg den eneste der tænker - det var da dejligt dkk faktisk har gjort noget for en gangs skyld. Og ikke bare vendt det blinde øje til...


  • Kennel Hearthitter
    Kennel Hearthitter Tilmeldt:
    apr 2012

    Emner: 1 Svar: 161
    #167   27. jun 2017 Ginne

    I hvad forbindelse..?

    Rødtop

    Er du i DKK eller DRU..?


  • Kennel Hearthitter
    Kennel Hearthitter Tilmeldt:
    apr 2012

    Emner: 1 Svar: 161
    #169   27. jun 2017 Åhhr jo selvfølgelig.
    Men man kan undres over at der skulle 7 kuld til før "butikken" blev lukket..
    ligesom der reelt først kommer avlsforbud på en tæve der har fået 4-5 kejsersnit.


  • #170   27. jun 2017 Enig Hearthhitter.
    Efter 2. kejsersnit burde tæven blive taget ud af avl.
    7 kuld ER for meget, men 2 eller 3 kuld på en tæve, der kun får 1 eller 2 hvalpe er ikke meget. 2 hvalpe tager slet ikke samme energi fra en tæve, som hvis der var 8 hvalpe pr kuld. Størrelsen har altså noget at sige.


  • #171   27. jun 2017 Man har jo i dkk en etisk anbefaling der hedder maks. 5 kuld. Som forening kan man jo ikke reagerer før ens egne anbefalinger overskrides. 6. Kuld giver advarsel. 7 giver avlsforbud og evt. Gentagelse giver opdrætteren en disciplinærsag.

    Jeg synes egentlig bare det var rart for en gang skyld at se de har taget til handling.
    Så kan man diskuterer om forbudet burde ryge på sammen med første advarsel. men man har vel en forventning som forening om at opdrætteren følger en pæn henstilling.


  • Kennel Hearthitter
    Kennel Hearthitter Tilmeldt:
    apr 2012

    Emner: 1 Svar: 161
    #172   27. jun 2017 Det ses jo desværre bare i mange tilfælde at en løftet pegefinger ingen virkning har.
    De fortsætter lystigt bare på en ny tæve der så kan få 7 kuld eller 4-5 kejsersnit. Og hvad med dem der undtagelsesvis får lov at trække et 6. kuld på tæven. De kan så fortsætte med det 8. før der falder avlsforbud.

    Må indrømme at jeg synes det er en slatten holdning til vores tævers ve og vel.
    Det burde ikke være muligt at få stambogsført mere end max 6 kuld (det 6. skal der søges om) selvom jeg synes selv 5 kuld er for mange.


Kommentér på:
Avlsforbud ?

Annonce