{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.499 visninger | Oprettet:

Hvad er jeres mening? Hund bed barn. {{forumTopicSubject}}

Hej alle sammen.

*Vil lige sige, at der skal være plads til ALLES holdninger og meninger, og ikke ÉN er korrekt. Vi skal acceptere folks holdninger og ikke komme op at toppes over det. smiley

Jeg sætter et scenarie op.

Hund 5 år. Lydig, elsker børn og mennesker. Familiens bedste ven og har aldrig udvist agressiv adfærd. Den bor med en familie med små børn, og normalt passer den på dem med sit eget liv som indsats.

En dag da hunden spiser, kommer et barn på (lad os sige 5 år) løbende et stykke væk fra hunden. Hunden springer frem og bider barnet i kinden.

Hvad ville i gøre?

Min egen mening:

Dyr har instinkter. Den skal IKKE bide et barn, men jeg ville ikke tage til aflivning, da jeg ville se på hundens personlighed som en helhed. Der må være noget i vejen med hunden fysisk, eller være utrolig stresset i situationen, siden der kom dette udfald. Jeg ville kontakte adfærdskonsulent samt kontakte dyrlæge, for at finde ud af, om der var noget fysisk i vejen med hunden.

Jeg mener, at der må være noget i vejen, siden en hund der ellers fungere normalt, skulle reagere sådan så pludseligt. En hund der har ondt, kan også hurtige tage til deres naturlige instinkter, specielt at passe på føden, hvis den tror det vil blive taget fra den.

Hvad er jeres mening?

Nogen ville gå direkte til aflivning, uden at tænke på hunden og evt. få den undersøgt. Andre ville omplacere den med det samme (et sted uden børn), uden at få den undersøgt.

Hvad ville I gøre? smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hvad er jeres mening? Hund bed barn.
  • #1   17. okt 2017 Jeg ville inden det skete havde råbt til barnet at det ikke måtte løbe hen til hunden..

    Jeg er MEGET opmærksom på børn og dyr, for begge dele kan reagere uforudsigeligt til tider..

    Jeg ville ikke ty til aflivning, men ty til lægevagten med barnet..


  • #2   17. okt 2017 #1 : Ja, sådan tænker jeg det også. Der er bare utrolig mange, der mener at hunden skulle kunne acceptere et barn der løber omkring den imens den spiser, hvor jeg har den holdning, at det er os mennesker der skal lade huden spise i fred, da vi netop kender til deres instinkter smiley

  • #3   17. okt 2017 Hvis det skete ville det være mig som ejer der har fejlet og det skal mine hunde ikke bøde for.
    Så nej, de ville hverken blive aflivet eller omplaceret.
    Men jeg ville selvfølgelig sørge for at det ikke skete igen.



  • #4   17. okt 2017 #3: Helt enig smiley

    Utrolig mange siger, at de ikke ville kunne stole på hunden igen. Dette synes jeg er en forkert holdning, til netop denne situation.


  • #6   17. okt 2017 For mig handler det ikke om den ene er ringere end den anden... Barn og hund har ikke fået den rette guidening

  • #8   17. okt 2017 Hvis hunden normalt er vant til børnene løber og leger, så bider den ikke.

    Mine børn er instrueret i, hvordan de skal gebærde sig imellem mine hunde og, at de ihvertfald aldrig skal have samme tro på fremmede hunde.

    Min søn har én gang sat min tillid til hundene på en alvorlig prøve, da han som lille kravlede ind i samme kasse, hvor min tæve lå og sov.
    Istedet for at blive forskrækket, vågnede hun op og slikkede ham i hovedet, hvorefter hun puttede sig ind til ham.
    Han har aldrig fået muligheden for at gøre det stunt igen.

    I det nævnte tilfælde, HVIS hunden pludselig springer frem og bider, så tænker jeg hunden har fået en hjerneblødning eller andet. Uanset, jeg ville aldrig stole på den igen, og den ville ikke komme hjem igen. Barnet er uden skyld.



  • #9   17. okt 2017 Altså barnet løber hen til hunden? Eller barnet løber og leger på afstand af hunden?
    For der er en stor forskel i mine øjne


  • #10   17. okt 2017 Nævnte episode har min lillebror faktisk været udsat for. Hunden havde dog i forvejen bidt 2 børn, så mine forældre var naive at stole på hunden ikke ville gøre det igen.
    Den blev ikke aflivet, men min bror fik 30 sting i hovedet og en KÆMPE erstatning.
    I dag skulle den have været aflivet pga skambidningsparagraffen - desværre det skete engang, hvor folk ikke var deres ansvar bevidst.


  • #11   17. okt 2017 Ditte - jeg læser det som barnet skal løbe forbi hunden. Ikke imod.

  • #12   17. okt 2017 Enig med JOhN og DKK

  • #13   17. okt 2017 Barnet løber hen imod hunden, men løber forbi på lidt afstand.

    Gode holdninger alle sammen smiley


  • #14   17. okt 2017 DKK engelsk
    Jeg læser det som at barnet løbet rundt på afstand, men ikke imod hunden, men er ikke sikker.

    Men er det tilfældet, og hunden ikke havde smerter eller lign., så boede den ikke her mere, det ville jeg slet ikke være tryg ved.
    Så ville jeg være helt ærlig om dens problematikker og forsøge at omplacere den til et hjem uden børn eller aflive.

    Vi er meget OBS på at vores børn behandler hunden ordentligt og han spiser, hvor han kan være i fred, selv om han aldrig har vist den mindste smule aggression i forhold til mad.
    Hvis sådan en situation opstod her, ville der ikke være mere vi kunne gøre her i hjemmet, og det ville jeg ikke udsætte hverken børn eller hund for.


  • #15   17. okt 2017 Jeg ville aldrig omplacere en hund, hvis den bed på denne måde. Den blev aflivet.

  • #16   17. okt 2017 Ditte: Du skriver, at din hund spiser i fred, hvorfor gør den det? Er det ikke for at acceptere hundens instinkter? smiley I den her situation, bliver hundens instinkter ikke taget højde for, barnet løber omkring den imens den spiser. Hvis hunden så angreb barnet, er det så stadig din holdning? Eller ville du undersøge, om hunden havde ondt, inden du gik videre og tog til andre handlinger?

  • #17   17. okt 2017 DKK: Du skriver "hvis den bed på den måde". Hvad hvis hunden ALDRIG havde bidt før, og at det kun var sket i forhold til sådan en fodrings situation her? Er din holdning så den samme? smiley

  • #18   17. okt 2017 Vores hund spiser i fred for at sådan en situation aldrig nogensinde ville blive en mulighed.
    Jeg ville altid undersøge om hunden havde ondt, men jeg har ikke en holdning til hvad folk skal stille op med en hund, hvor de ikke har taget deres forholdsregler. Andet end måske slå sig selv hårdt oven i hovedet.
    Jeg ville ikke have en hund i huset der måske/måske ikke bider mine børn. Så derfor får de ikke lov at ende i situationer, hvor hunden føler sig presset til det.



  • #19   17. okt 2017 Ditte: Præcis. Så lad os sige, at et barn en dag alligevel kommer løbende ind i samme rum som din hund og løber forbi den, imens den spiser, og den bider ud efter barnet. Hvad ville du så gøre? Ville du aflive den? Omplacere den?

  • #20   17. okt 2017 #17
    Som sagt, hvis den bider på denne måde - uprovokeret, så er der kun 1 vej i mit hus.
    Jeg har det som Ditte - mine børn kommer først, og jeg vil ALDRIG have en hund i huset, som måsek/måske ikke bider.

    Jeg har engang haft en hund, der var...aggressiv anlagt i nogle situationer, og dem arbejdede jeg mig udenom, så hunden ikke blev presset. Men en dag angreb den uprovokeret to gange - selvom den ikke havde nogen grund til det.

    Jeg fik den aflivet - jeg var ked af det, men aldrig i livet om mine børn skal være prøveklud og jeg videresender aldrig sorteper.


  • #21   17. okt 2017 Det er meget hypotetisk
    1. Han ville med 99% sikkerhed være helt og aldeles ligeglad
    2. Det er ikke muligt bare at komme derud, det er vores bryggers og jeg ville til enhver tid kunne stoppe barnet inden, da det skulle igennem hele huset.
    Men nej jeg ville ikke hverken omplacere eller aflive i den situation
    Jeg ville være vred på mig selv og forklare barnet, hvorfor det ikke var ok


  • #22   17. okt 2017 Forøvrigt er der for mig stor forskel på bider og bider UD EFTER eller markerer.

  • #23   17. okt 2017 Ditte: Rigtig god holdning. smiley

    DKK: Men hvordan ved du, at hunden ikke føler sig provokeret af, at et barn kommer løbende hen til den, imens den spiser sit foder? smiley


  • #24   17. okt 2017 Ditte: Helt enig. I dette tilfælde bider hunden barnet. Men det er stadig under samme forudsætninger smiley

  • #25   17. okt 2017 I det nævnte tilfælde med min hund, så blev vedkommende ikke bidt, så der gik hul - men det var kun pga vedkommende havde jakke og støvler på.
    For min hund havde fat - som i GODT fat, at vedkommende kunne mærke tænder.


  • #26   17. okt 2017 #23

    Hvis hunden er vant til løbende børn..så bider den ikke.



  • #27   17. okt 2017 DKK: Ja okay, godt der var jakke! Kunne have endt galt. smiley I dette tilfælde snakker vi en hund der bider et barn, men giver hurtigt slip igen, da den finder ud af, at det er barnet den har fat i. Den holder ikke fast eller gør andet. Men den rammer ansigtet / kinden og der går hul.

  • #28   17. okt 2017 Derimod, hvis et barn løber og FALDER over hunden (hvad der er udelukket, da hunde skal spise i fred) så er det KUN ejerens skyld. Hund og barn går fri, og ejer må for fremtiden altid sørge for at holde hund og barn adskilt i spisesituationer.

    Men en hund der springer op og bider pga et løbende barn, en situation den er vant til - det går over min tolerancetærskel.


  • #30   17. okt 2017 smiley smiley
    Hvad dælen John...den havde jeg ikke set komme fra dig.


  • #31   17. okt 2017 DKK: Helt enig, men hvis hunden ikke som sådan normalt er med løbende børn, men at de normalt går stille og roligt omkring den? smiley

  • #32   17. okt 2017 J0HN: Enig! smiley

  • #33   17. okt 2017 Så vil jeg mene, at hunden ikke er vant til børn. Børn løber, børn larmer.


  • #35   17. okt 2017 smiley smiley smiley

    Fniiis...aaah - ikke i alle situationer smiley


  • #36   17. okt 2017 DKK: Jeg mener ikke man kan sammeligne det smiley En hund kan sagtens være vant til børn, men alligevel have brug for ro til at spise sin mad i fred.

  • #37   17. okt 2017 Hvis hunden har brug for at være i ro når den spiser, så lukker man den for sig selv, det kan ikke forventes at et barn skal huske at hunden spiser og det derfor skal bevæge sig langsomt, det er og bliver ejer der har fejlet i den situation.
    Enig med DKK, en hund der er vant til og tryg ved børn, ved også at de løber, larmer og bevæger sig mærkeligt


  • #38   17. okt 2017 Ditte: Enig i at det er ejerens ansvar. Men derfor mener jeg (personligt) ikke, at det er grund til aflivning eller omplacering, blot fordi ejer ikke har ladet hunden spise i ro og fred, så situationen kunne have været undgået. smiley

  • #39   17. okt 2017 I min optik kommer det også meget an på, hvor meget hunden har bidt.
    Som mor ville jeg flippe rådden skråt, hvis mit barn var et sted, hvor hunden ikke tålte løbende og larmende børn, og jeg blev ringet op pga hunden havde bidt i hovedet..
    Det ville ihvertfald give en anmeldelse til forsikring og politi, hvis det var mere end en skramme.


  • #40   17. okt 2017 Jeg ville ikke aflive ud fra en enkelt hændelse som beskrevet. Der kan jo være en hel masse forskellige årsager til biddet.
    Jeg ville optrappe min opmærksomhed som ejer.


  • #41   17. okt 2017 Rigtige gode svar alle sammen smiley

  • #43   17. okt 2017 Isabelle: Sikke en dejlig historie smiley Er helt enig med dig.

  • #44   17. okt 2017 Jeg ville synes det er ret voldsomt for en hund der har boet med børn hele sit liv, at føle si provokeret af at barnet løber omkring den.
    Det kan vel ikke være rigtigt at hele huset skal gå på liste poter fordi hunden spiser, selvfølgelig skal hunden respekteres, men hvis den har brug for så meget fred og ro omkring den mens den spiser så er der jo noget galt .
    Selvfølgelig kan en hund blive forskrækket, men som i eks i startindlægget ville i min verden være uacceptabelt.


  • #49   17. okt 2017 På et tidspunkt havde jeg min flok ret opdelt pga løbetid og en tæve der var på ferie.
    Så jeg havde foder stående i stuen og en baby der kravlede.
    Pludselig er baby over ved madskålene, mens en af hundene spiser. Hunden løftede hovedet, så at jeg havde opdaget det og vidste godt at jeg ville fjerne barnet. Så hun ventede med at spise, til babyen var væk.
    Et knur havde været ok, men det gjorde hun ikke. Baby havde "hvalpelicens". Et bid uden advarsel havde gjort mig så usikker at hun var blevet flyttet til et hjem uden børn.

    Jeg har taget en tæve hjem, der havde bidt hul i fingeren på et barn da ungen stak nallerne i madskålen mens hun spiste. Jeg vurderede hende mens hun var sammen med mine egne børn. Hun kom til en kærlig familie med en voksen søn der selv havde eurasier. Her lever hun som blommen i et æg. De ved at hun aldrig skal være alene med et barn, udover det er hun en skøn hund, meget mild og god. Jeg er glad for de ikke bare aflivede hende.


  • AT
    AT Tilmeldt:
    apr 2017

    Følgere: 6 Emner: 49 Svar: 1.010
    #55   17. okt 2017 hvis rollo bed en af mine børn eller andres fordi at de løb forbi ham, så blev han enten aflivet, eller kom id til vpksne mennesker som ikke har børn- får børn eller har børn i familien.

    meget kan jeg acceptere, men bid på den måde er uacceptabelt.

    mine børn helbred har langt større værdi og betydning end rollo.


  • #56   17. okt 2017 #48 - hvis det er korrekt en hund har rusket et spædbarn, så er der kun én vej.

    Jeg forstår slet ikke ejerne af hunden, jeg er lettere chokeret, at de sætter hundens liv som værende vigtigt, når et spædbarn får sådan en medfart.

    Personligt ville jeg aldrig stole et sek på en hund, som har bidt uprovokeret.



  • #57   17. okt 2017 #49
    Den situation er en helt anden. Når barnet har klør 5 i madskål, så kan hunden ikke nå at reagere - eller har kort tidsrum til at reagere.
    Havde én af mine hakket min søn eller datter i fingeren pga de stak fingrene i madskålen, så er det klart min skyld.
    ----

    Mine børn har aldrig fået lov til at være alene med hundene. Det er faktisk kun min datter på 13 år, som jeg stoler nok på til at lade hende være alene med dem.
    Min søn på 9 år er jeg stadig OBS omkring, men det er mere pga hans ADHD og manglende impulskontrol.


  • #58   18. okt 2017 Det er simpelt her, vores hunde er så store at det kunne gå helt galt med alvorlige skader eller værre.

    Elsker mine hunde men de får aldrig samme værdi som et menneske.

    De ville blive aflivet samme dag.


  • #60   19. okt 2017 Hunde og børn er ikke i samme hieraki smiley
    Børn er mennesker, og hunde er hunde - det ved hunde godt.
    Men hunde kan eller kan ikke være vant til børn, og denne situation ligger op til, at hunden ER vant til børn.


  • #62   19. okt 2017 Isabelle smiley smiley smiley smiley

    Tak for et godt grin.


  • #63   20. okt 2017 Lens: Din forklaring, har næsten fået mig til at ændre total synspunkt, angående hunde. Jeg havde aldrig tænk på, at det afspejler hundens bidehæmning - altså den måde den reagere på.. Jeg tænker jo bare "ja den blev forskrækket og ejeren burde ikke have børn i nærheden af en hund", men der er jo en gang forskel på, at hunden knurre og evt snapper ud og ikke bider hul, og at den faktisk griber FAT i et barn og bider barnet så hårdt i ansigtet, at der kommer hul. Jeg havde aldrig tænkt at det skulle sættes sådan sammen, for det er jo helt korrekt.. Hunde skal også kunne "styre" sig, ellers skal de slet ikke være i nærheden af noget, hvor det kan ske smiley

  • #66   20. okt 2017 Lens: Ja, lige præcis. Det er godt nok vildt og det åbner op for rigtig mange ting. Det var en mops der bed barnet, så hvordan de bør/ikke bør gøre ved jeg ikke, men tænker de ikke har snuden, så de kommer vel hurtigere til at bide "hårdere" end de skulle, fordi de netop skal gribe fat meget hurtigt? smiley

Kommentér på:
Hvad er jeres mening? Hund bed barn.

Annonce