{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.769 visninger | Oprettet:

"Avl" på mennesker - når storken flyver forbi {{forumTopicSubject}}

Det her er nok et lidt forbudt emne... men

Jeg har siddet og set 'når storken flyver forbi på DR. Jeg har virkelig ondt af de unge mennesker og deres kamp. Men samtidig kan jeg ikke lade være med at tænke...

Nedsat fertilitet er ifølge udsendelsen den mest udbredte kroniske lidelse blandt unge mennesker. Ved dyr ville man vel stoppe med at 'avle' på individer, der ikke var fertile selv. Bliver det et større samfundsproblem på sigt, når alle de, der har svært ved at blive gravide naturligt kan få hjælp? Og hvad bliver så konsekvenserne ved det?
Samtidig ved jeg heller ikke, hvordan man ville kunne skulle bestemme, hvem der så må få hjælp, og hvem der ikke må. Men det er da en skræmmende udvikling.

Jeres tanker?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  "Avl" på mennesker - når storken flyver forbi
  • #1   21. aug 2020 Jeg har ikke selv set programmet.
    Men jeg er så en af dem som ikke kan få børn (er 27år)
    Og kan ikke få hjælp..

    Jeg mener at alle ved sine fulde fem, bør kunne få hjælp til at få børn.


  • #2   21. aug 2020 Man kan godt få tanken, at det er naturens vej, det med at nogle mennesker ikke kan få børn. Men jeg erkender i så fald, at jeg ikke kan se hvor det er naturen gerne vil hen. For i mit arbejde, ser vi godt nok mange dårlige mennesker, som får viiiiiirkelig mange børn smiley

    Det kan selvfølgelig være at naturen bare godt kan lide at se børn blive tvangsfjernet..... smiley


  • #3   21. aug 2020 A - der er vel forskel på genetik og almene forældrekompetencer. Selvfølgelig har evnen til reproduktion intet at gøre med, om man bliver en god forælder eller ej.

  • #4   21. aug 2020 Jeg synes ikke man kan samlingen hundeopdæt og menneske.

    Kender mange med pco og desværre er det først nu der blevet mere fokus på det. Har en veninde der fik hjælp til den første men den anden har de lavet selv og har hørt det før.

    Men jeg synes det okay der alder på hvornår man skal gå igang.


  • #5   21. aug 2020 Men er sådan noget som pcos arveligt? Tænker også det vel skulle med i en evt ligning (altså nu er det bare et tankeeksperiment - og ikke nødvendigvis udtryk for mine egne holdninger - nok mere mine egne bekymringer)

    Og selvfølgelig er det en hård sammenligning - det var bare for at sætte det på spidsen


  • #6   21. aug 2020 (Ps - jeg har fået to børn - begge er kommet planlagt og er lavet i første forsøg - så jeg kan jo også nemt tænke mit - jeg tænkte jo nok lidt anderledes, hvis jeg ikke selv havde haft det så nemt)

  • #7   21. aug 2020 Tror ikke pcos er genetisk, for kender et par stykker hvor ingen i lineren har det.

    Men ved også fra flere (er selv p-pille generation) hvor lægerne ikke satte spørgsmåls tegn ved nogen kun plet bløde.

    Men hvad der ang sædkvalitet ved jeg ikke.

    Jeg synes det fantastik at vi kan få hjælp til at få børn. Har selv lavet mine egne på naturligvis og har også overvejet at bliv æg doner. For nøj jeg ville være ked af ikke at kunne få lov at bæger mit eget barn. Fordi min krop svigtede mig.


  • #8   21. aug 2020 #2 A Bom ...man er lidt vant til at tænke "det er naturens måde at regulere på" MEN når nu man efterhånden ved at en del fertilitetsproblemer, eller nogle af dem ihvertfald, netop skyldes at mennesket har fiflet med, og misligeholdt naturen og dens væsen, så kan man vel næppe bruge den forklaring mere at det er naturens måde at sortere ..

    der er mange, enormt mange aspekter i dette ... der er ja det at vi bruger og har brugt ting i fødevare, fødevareproduktionen, blødgører i plastik og en helt masse mere af den kemiske vej som jeg ikke har forstand på, som har gjort at nogle får sværere ved at få børn, skal de så straffes ved ikke at kunne få hjælp til det ... det mener jeg ikke, men der skal måske også være en grænse, et loft så at sige for det antal gange man kan få hjælp..

    så er der, i den vestlige verden, kulturen, det med at uddannelse, ungdom (der helst skal være til langt op i tyverne), at meget skal være på plads af bolig, bil osv før man får børn, det faktum at kvinder i det mindste statistisk er mest fertile før de fylder 25, det er simpelthen biologien der styrer det, og det faktum tilsidesætter man i stor stil, det er jo personlige valg. men igen, samfundet skriger jo uddannelse osv og man er jo lidt det samfund man lever i, så når nu man selv vælger, men ud fra samfundets "normer", skal man så nægtes hjælp, nej det mener jeg heller ikke man skal...

    men man burde måske se nærmere på hvorfor det er så svært, og forsøge at ændre de ting, det er man vel også i gang med på det "kemiske" ... men det kulturelle, det halter og går imo mere den forkerte vej ... man burde gøre det attraktivt at få børn midt i tyverne uden det skulle koste kvinder på uddannelse og karrieremuligheder ...


  • #11   21. aug 2020 Ja, jeg ser jo desværre tit høj fertilitet hos folk med dårlige forældreevner. Om de dårlige forældreevner hænger sammen med genetik eller miljø, er svært at sige. Men når en dame med adskillige psykiatriske diagnoser og en IQ på 70 kan producere 6 børn, så kan man konstatere, at hun om ikke andet er meget fertil smiley

    Det kan selvfølgelig være naturen måde at sikre, at fremtidige mennesker er så dårligt begavede, at de ikke kan gøre skade på naturen?

    EDIT: Pernille, den er på ingen måder relateret til dit indlæg!


  • #13   21. aug 2020 For de fleste er denne problematik meget svær at sætte sig ind i...især hvis de ikke har stået i problemet selv, eller kender til kampen på nærmeste hold. Det kan være en altoverskyggende og et følelsesmæssigt mareridt ikke at være i stand til selv at reproducere sig selv.

    Jeg følte mig som en kæmpe fiasko og som en kvinde, der ikke var min “opgave” værdig. Derved ikke ment, at mit eneste formål i livet er at formere mig...men når man brændende ønsker sig et barn, bliver problemet så kæmpe stort og fylder så meget. Det gør mega ondt...hver dag...nogle gange hver time, hvert minut og hvert sekund smiley

    Og ja! Vi fik lidt hjælp og har nu den skønneste lille unge...længe ventet og højt elsket smiley Vi har venter i 5 år på hende smiley


  • #14   21. aug 2020 Fint at nogle kan få hjælp men der bør være noget egenbetaling og nogle krav så man regner med at de kan varetage et barn.

    Og så mener jeg at man burde kunne neutralisere mennesker som ikke burde få børn.
    Ja det er hårdt, men det skal ikke være en menneskeret at få børn når man ikke kan passe dem.


  • #15   21. aug 2020 Min kæreste og jeg har prøvet i 2 år. Jeg er fyldt 30 nu, og min læge siger bare "jeg var 32 da jeg fik mit første barn, du har massere af tid endnu".. Hold nu Kæft det gør ondt, når man gang på gang får en negativ test.
    Vi væbner os med tålmodighed, men jeg ønsker bare ikke at være 35 når jrg får mit første barn. Men jeg er også realistisk at hvis jeg skal vente til jeg er 32-33 med at få hjælp, så er det nok deromkring vi får vores barn. Og det fylder sku, det fylder virkelig meget i hverdagen. Daglige ægløsningstest, folinsyre osv. Negative graviditetstest. Jeg har ønsket mig børn i flere år. Og sjovt nok da jeg var single var der massere af hjælp at hente. Så mødte jeg min kæreste også er der næsten ingen hjælp.


  • #16   21. aug 2020 AG - Man er igennem en forældreegnethedstest i forbindelse med fertilitetsbehandling.

  • #17   21. aug 2020 Sådan helt nøgtern - ja hvis der er en arvelig årsag, man til sidesætter ved at behandle barnløsheden, så vil man i princippet kunne sætte flere og flere børn i verden der også selv får problemer med barnløshed. Men givet vis vil der også være nogen der ikke arver tendensen og som alligevel vil kunne få børn uden hjælp i næste generation - og de ville jo være gået tabt hvis man ikke gjorde noget.
    Så hvis hele gruppen bare fik stemplet “ærgerligt og ud af genpuljen med dig”. Så ville alle dem hvor barnløsheden ikke er arvelig også ryge i svinget og der ville fødes færre og færre børn..
    Husk på dem der ikke har problemer sætter jo ikke flere børn i verden fordi andre ikke gør det.. det ville dyr jo gøre i naturen.

    Jeg synes at alle der egner sig til at sætte børn i verden og som kan være gode kærlige forældre skal have al den hjælp de overhovedet kan få til projektet. Både til barn 1, 2 og 3!


  • #19   21. aug 2020 Marley & Me, det ved jeg. Men mit indlæg om mange børn, kom bare lige efter dit indlæg om mange søskende, så det kunne godt se ud som om jeg svarede dig, og det gjorde jeg altså ikke smiley

    Linda, jeg tror såmænd sagtens at man ville kunne overleve med en IQ på 70 og nogle diagnoser. Sådanne mennesker er jo ikke spærret inde, men lever på samme vilkår som du og jeg (eller altså, de arbejder ikke, men de sover, spiser osv.). Og de fleste enten bor med deres børn eller har samvær med dem.

    AG, jeg så gerne at vi som kommune kunne påtvinge prævention, fx spiral eller p-stav. Og at der kom lidt nemmere adgang til tvangsaborter. Det er virkelig op ad bakke! Men man er jo virkelig berøringsangst på de emner, fordi det henleder tankerne på en tid, som de færreste er stolte af.


  • #21   21. aug 2020 A: der er nu mange mennesker med en IQ på omkring de 70 der både arbejder og bor for sig selv- nogle af dem får også børn og lever et tilsyneladende et meningsfuldt liv- se bare på Amalie.
    Jeg håber personligt aldrig at vi kommer tilbage til en tid med tvangssterilisering. Jeg tænker at hvis man som kommune oplever, at man har mange borgere med massive udfordringer der ikke kan tage vare på børn eller sig selv, måske rette blikket lidt indad og se på den forebyggende og opsøgende i indsats i kommunen?


  • #22   21. aug 2020 Jeg tænker da at det ofte er muligt at få disse personer til at vælge sterilisering frivilligt.
    Måske ved en økonomisk gevinst.
    Det bliver nok billigere i den sidste ende.
    Jeg tror nemlig ( og har hørt flere eksempler på dette) at tanken om forhøjet boligsikring, kontanthjælp og børnepenge får nogle mennesker til at vælge børn til af de “forkerte“ årsager.
    Man behøver ikke være klog for at få børn men man bør da være i stand til at passe dem selv og være en ansvarlig forældre.


  • #23   21. aug 2020 Mette, der er mange mennesker med en IQ på 70 som arbejder og klarer sig selv? Godt så! Jeg er ikke sikker på at din reference til Amalie holder vand. Klog er hun ikke, men jeg tror nu alligevel at hun har en IQ inden for normalområdet.

  • #24   21. aug 2020 Jeg synes det er godt at man kan få hjælp, hvis naturen skulle gå sin gang, så skulle man eksempelvis ikke give kejsersnit eller indlægge/medicinere børn der er født for tidligt eller syge børn/mennesker.
    Der er jo så meget man kan i dag, ikke kun i forhold til fertilitet men så meget andet hvor mennesker blander sig i naturens gang, både godt og dårligt.


  • #25   21. aug 2020 Amalies IQ er tilsyneladende målt til 75. Jeg tror dog ikke hun har psykiatriske diagnoser smiley

  • #26   21. aug 2020 AG - der ER faktisk nogen krav. I min tid ved psykiatrien husker jeg ret mange anmodninger om vurderinger fra statsamtet, når folk med mere alvorlige psykiske lidelser havde søgt hjælp til fertilitetsbehandling. Så det er altså ikke noget enhver bare uden videre kan få.
    - men kan man selv avle er der jo ingen krav.


  • #28   21. aug 2020 A- normalområdet går ned til 80; så Amalie er vel det man ville kalde lettere retarderet. Jeg havde ikke lige set det med psykiatriske diagnoser oveni, my bad, mit indspark gik på at der er mange mennesker med en psykisk funktionsnedsættelse lever “et normalt liv”. Jeg mindes for nogle år tilbage at et psykisk udviklingshæmmet par ( eller var det kun den ene part) fik hjælp af det offentlige til at blive gravide, hvorefter barnet blev tvangsfjernet.

  • #29   21. aug 2020 Vi havde et vennepar og vores ældste søn + hans kone, der fik hjælp til det første barn, og derefter kom nr. 2 begge gange ret hurtigt efter uden hjælp, så det kan jo være lidt svært at sortere dem fra der ikke skal have hjælp. Jeg har bare tænkt på at få børn så fik jeg det smiley Vi har 3 voksne "drenge" , men jeg har da tit tænkt at hvis jeg vidste dengang hvor hårdt det ville have været fordi at jeg har kronisk migræne, havde jeg nok aldrig fået dem.

  • #31   21. aug 2020 Amalie er lækker
    "Jo jo, Amalie. Det er helt klart den bedste måde at få børstet tænder på" smiley


  • #32   21. aug 2020 ...Selv med en IQ i det nedre normalområde så er man pænt udfordret...

    Amalie må være i det man kalder inferioritas intellectualis altså "sinke"

    Har i nogensinde mødt en på 70? det er grænseområdet til "let mentalt retarderet/debil"... og de er der hvor de ryger i handicap -som i funktionsniveau -institution og døgnstøtte....

    Når man f.eks. GAF scorer -så skelner man altså job/arbejde fra arbejde i støttefunktion.
    Jeg har viiiirkelig svært ved at se alle dem omkring IQ 70 har eget hjem og jobs når størstedelen af dem vi ser i støttejobs med hjemmevejledere osv. er dem som er i den nedre ende af normal området altså -under 80IQ
    Nedre ende af normalområdet er altså virkelig.... tunge...


  • #35   21. aug 2020 Jeg har aldrig fundet det smart at man støtter mennesker i at avle.

    Endten kan man naturligt, eller også så skal man lade være.

    Psykisk syge der ikke kan tage vare på deres børn, burde tvangsfodres med anti børne piller.

    PS: Det gælder også seksualiteter der er naturlige grunde nægter at gøre det af den naturlige vej. Unskyld L------------- plus

    Jeg kan ikke forstå at skattepenge skal bruges på den slags.

    PS: Jeg er selv adopteret, lad os hellere gå denne vej, sålænge børn dør rundt om i verden!


  • #36   21. aug 2020 Linda - jeg er også 100 på jeg selv havde søgt hjælp, hvis vi ikke kunne selv - så det er som skrevet mere en tanke og en spændende diskussion.

    Jeg har flere veninde, der har måtte den vej også. Og jeg ville da egentlig heller aldrig overveje, at de ikke skulle have muligheden.

    Jeg tror Hanne har fat i den lange ende i forhold til, at vi skal kigge på årsagerne til den dalende fertilitet fremfor individet med lav fertilitet.


  • #37   21. aug 2020 Jeg er sgu også med CF og Hippie på den her smiley

    Og så er jeg så heldig at jeg aldrig har haft lyst til at lave børn, hvilket er uendelig praktisk, når jeg nok ikke kan lave nogle smiley

    Jeg ville ønske at det blev nemmere både at adoptere og bortadoptere, for der er rigtig mange oplagte adoptanter, som afvises fordi de vejer 5 kg for meget, engang har haft kræft eller noget andet ligegyldigt. Og der er rigtig mange anbragte børn, som ville elske i stedet at blive en rigtig del af en familie. Reglerne i dag er simpelthen så op ad bakke smiley


  • #38   21. aug 2020 Hvorfor er reglerne så strenge på adoptionsområdet?
    Jeg vil da mene det vil være langt bedre at bortadoptere end diverse plejefamilier


  • #39   21. aug 2020 Fordi man, som altid, vægter forældrenes “retssikkerhed” højest. Vi har forsøgt at sætte gang i en tvangsadoption. Parret havde flere andre børn, som var blevet anbragt fra fødslen af en anden kommune, og vi anbragte ny baby fra fødegangen. Men fordi parrets andre børn ikke var bortadopteret, men anbragt, kunne vi ikke bortadoptere, men derimod sørge for samvær imellem børnene smiley

    Baby er i en virkelig god plejefamilie, som gerne vil adoptere, når tilknytningskravet er opfyldt efter 3 år. Og så prøver vi igen til den tid. Men det er super ærgerligt, at børn skal have været anbragt i 3 år i en plejefamilie, før det reelt er en mulighed - måske.


  • #41   21. aug 2020 Ikke kun at adoptere - at slippe af med sine unger er faktisk heller ikke så ligetil, selv når man faktisk selv ønsker det.

  • #42   21. aug 2020 Arh, Michelle, at bortadoptere egne børn, er ikke så svært. Barnet skal være anbragt i en akutplejefamilie, indtil 3 måneders fristen for at skifte mening udløber. Derefter matches barnet med godkendte adoptanter, og 1-2 måned senere er adoptionen endelig.

    Eller, sådan er det i dag.


  • #43   21. aug 2020 A - undersøgte det, da min kusine efter kræft ikje længere kunne få.børn og spurgte om jeg ville overveje at være rugemor. Så var det jo meget rart at vide, hvad man sagde ja og nej til, og jeg synes sgu ikke det var så nemt. Ja, ja, det er "bare" at vente tre måneder, så kan ungen adopteres, men synes faktisk ikke det var så ligetil... og tre måneder er da i øvrigt ikke "bare".

    Og udover potentielt at splitte familien, var netop reglerne for adoption en af hovedårsagerne til at jeg sagde nej. Det er så 7-8 år siden, så hvad der er sket siden ved jeg ikke. Men hvis jeg allerede i graviditeten ved, at jeg ikke kan/Vil have det barn, så er den altså stadig min at forholde mig til relativt længe før jeg er helt fri af den.


  • #46   22. aug 2020 Denise - barn 2 og 3 fordi at lykkes det først med barn nr. 1 så er chancen større for det også lykkes med nr. 2 osv. så rent økonomisk for samfundet, hvis man vil bruge penge på nr. 1 og “får hul igennem” så er pengene på nr. 2 og 3 ofte godt givet ud. Hvis vi skal tage de økonomiske briller på smiley

    I forhold til adorotion så tror jeg faktisk det er i spil for rigtig mange barnløse par. Som en secord option.


  • #47   22. aug 2020 Det er et privilegium/en gave at få børn. Ikke en menneskeret.
    Må dét så er sandt, så forstår jeg godt den sorg og frustration det må være, ikke at kunne få børn. Derfor er jeg også lidt splittet, for det generer mig ikke det fjerneste at folk får hjælp til fertilitetsbehandling. Ej heller udover barn 1.
    Vi har selv 3 sønner. Den midterste er planlagt. De. 2.andre herlige overraskelser. Vi kalder dem præventionsbørn smiley
    Det er da for os det bedste der er sket os og kærligheden til de 3 tosser er ubeskrivelig.


  • #48   22. aug 2020 Det er skræmmende at alle dem der ikke synes folk skal have hjælp af vores samfund, er jer der selv har fravalgt at få børn.
    Er i klar over hvad de her behandlinger koster af egen lomme, Hvis det går nemt?

    Jeg er stolt af vores land kan hjælpe folk med få børn, og kan godt forstå folk ser det som et tabu, når folk mener at når man ikke kan selv, så nasser man på samfundet.

    Det nemt at stå på den anden side og sige du skal selv betale, når det noget man selv har fravalgt at få børn. Hvor empatien for det andet menneske ønsker og alle der har fået børn eller skal til at have, ved hvor stor en gave det er og jeg føler mig heldig over jeg har fået lov at få to sunde drenge med krudt i røven. Og er stolt over at være moster/faster til 11 stk ballademager.

    Men respektere og folk der har fravalgt det og er lige glad om det pga sygdom eller man bare ikke har lyst.


  • #49   22. aug 2020 Michelle, eftersom det er ulovligt at benytte rugemødre i DK, kan det selvfølgelig ikke omgås ved at lave det som en adoption smiley Og hun ville aldrig blive godkendt adoptant, når hun har haft kræft. Men det har intet at gøre med at bortadoptere børn til godkendte adoptanter.

  • #51   22. aug 2020 Har vi som samfund råd til ikke at støtte fertilitetsbehandling?

    Skal fertilitetstbehandling kun være tilgængelig for den del af befolkningen, der kan betale det hele selv?



  • #52   22. aug 2020 Det er jo for så vidt virkelig smart. Denise mener, at man ikke skal have hund, hvis man efterlader den 8 timer om dagen. Og kun de rige må få børn. Så dem der tjener penge (og er væk hjemmefra i 8 timer om dagen) må få hjælp til at få børn, og dem på overførselsindkomst må få hunde smiley Det er dog virkelig noget pis for de lavtlønnede, for de må ingen af delene smiley

  • #53   22. aug 2020 ...jeg synes ikke det er en menneskeret at få børn, det tror jeg sådan set heller ikke velfærdsstaten synes. Det er kyniske kroner og ører...

    Det kan betale sig at lave de børn...

    Ligesom det kan betale sig at forfordele børnefamilierne... give børnechecks, omsorgsdage og så vidt muligt sikre dem fri i skoleferier... osv.


  • #55   22. aug 2020 A - det er så noget sludder. Det er helt lovligt, du må bare ikke få penge for det og du må ikke få hjælp til at blive gravid... sidstnævnte kan jo så bare klares på en klinik i udlandet, om man ikke ønsker selv at inseminere og bruge eget æg.
    Når barnet fødes kan man overlade forældremyndigheden til faren og senere kan farens kone (barnets mor) adoptere, forudsat hun kan godkendes.
    Men det korte af det lange er, at du kan ikke bare føde ungen og aflevere den og så ikke være mor for den, selvom du ved fra start at du ikke vil have barnet og på dag et vil fraskrive dig al ret til det.


  • #56   22. aug 2020 Michelle, det er vist dig der skriver noget sludder. Den situation du beskriver, er en stedbarnsadoption, hvor det vigtigste krav er tilknytning (3 år). Moren, din kusine, skal ikke “godkendes”, men bare opfylde enkelte betingelser. Og det hviler på en aftale, som den gravide ikke kan tvinges til at fuldbyrde. Dén der bærer barnet, er biologisk mor.

    Du kan læse reglerne her: https://ast.dk/born-familie/hvad-handler-din-klage-om/adoption/familie-og-stedbarnsadoption


  • #57   22. aug 2020 A - det er da dig der påstår det er ulovligt at være/bruge rugemor i Danmark. Det er jo ganske enkelt ikke rigtigt...

    Ja, den gravide vil altid blive anset som mor... Det er lidt min pointe - var det muligt på dag et at sige " jeg vil ikke have den, hende der adopterer den" så var det lidt nemmere at være rugemor. Det kan man så ikke i DK - du er "vinderen" af ungen om du vil det eller ej, indtil tid nok er gået til at mor kan adoptere den.


  • #58   22. aug 2020 Prøv at læse nederst i det link jeg har lagt ind smiley

    Den måde du beskriver, kan man ikke komme til livs. Men af samme årsag kan man ikke bortadoptere et spædbarn til dem man selv ønsker.


  • #59   22. aug 2020 Kan ikke komme ind på dit link.

    Men at man skal vente flere år på en stedbarnsadoption er jo absurd, når man helt fra start ved, ar barnet skal med, i mit tilfælde, min kusine og hendes mand hjem og at det så biologisk endda ville have været hendes.
    Nej, det er faktisk ikke så simpelt at slippe af med "sit" barn.

    Og det virker lidt underligt for mig, at hvis man med tvang vil bortadoptere et barn, så er det faktisk muligt sådan relativt hurtigt (hvis tingene går efter bogen), men hvis man helt frivilligt vil af med sit barn til dets far og dennes partner, så tager det 2,5 år.... Det er dælme sært.

    Og nej, du kan ikke bortadoptere til en tilfældig fremmed - men at man ikke kan ret hurtigt til farens partner (og evt biologiske mor) er dælme da sært.

    Hvis man, som du skriver, kan bortadoptere en baby efter 3 mdr... hvorfor så 2,5 år, blot fordi det er til fars partner?


  • #60   22. aug 2020 Her er hvad der står i linket.

    Familie- og stedbarnsadoption
    Ved en familie- eller stedbarnsadoption adopterer du et barn, du allerede kender eller er i familie med. Det er en grundlæggende betingelse, at adoptionen er til gavn for barnet.
    En familie- eller stedbarnsadoption er kendetegnet ved, at du adopterer et barn, du allerede har en relation til.

    Hverken familieadoption eller stedbarnsadoption kræver, at du er godkendt som adoptant.

    Hvis du ønsker familie- eller stedbarnsadoption, skal du sende en ansøgning til Familieretshuset.

    Find Familieretshuset her.

    Familieadoption
    For at du kan gennemføre en familieadoption, skal én af de følgende grundlæggende betingelser være opfyldt:

    Du er i familie med barnet i lige linje (barnebarn, søskende eller nevø/niece).
    Du har en særlig tilknytning til barnet (for eksempel plejebarn).
    Du har en særlig tilknytning til barnets forældre.
    Du kan familieadoptere som enlig eller sammen med din ægtefælle eller samlever. Hvis du adopterer sammen med din ægtefælle eller samlever, skal I have stabilitet som familie. Det er derfor et krav, at I har boet sammen i mindst 2½ år.

    Det er nødvendigt, at du dokumenterer, hvordan du opfylder den grundlæggende betingelse for adoptionen, og du skal som udgangspunkt være fyldt 25 år. Derudover skal der normalt være en aldersforskel på mindst 14 år mellem dig og barnet.

    Stedbarnsadoption
    For at du kan stedbarnsadoptere din ægtefælles eller din samlevers barn, skal følgende betingelser være opfyldt:

    I skal som familie have stabilitet, så du skal som udgangspunkt have boet sammen med din ægtefælle eller samlever og barnet i mindst 2 ½ år på ansøgningstidspunktet.
    Du skal være med til at opfostre barnet. Du skal derfor enten have levet sammen med barnet i 3 år eller ville kunne bo sammen med det i 3 år, inden det fylder 18 år.
    Du og barnets forælder skal være gift eller samlevende i et stabilt forhold af ægteskabslignende karakter.
    Du skal som udgangspunkt være fyldt 25 år.
    Der skal normalt være en aldersforskel på mindst 14 år mellem dig og barnet.
    Surrogatmoderskab (rugemor)
    Surrogatmoderskab betyder, at der er indgået en aftale om, at en kvinde, der føder et barn, efter fødslen skal udlevere barnet til en anden (børnelovens § 31). Sådan en aftale er ugyldig og kan ikke anerkendes eller fuldbyrdes af danske myndigheder.

    Læs mere om surrogatmoderskab

    Hvordan klager jeg i sager om familie- og stedbarnsadoptioner?
    Du skal sende din klage til Familieretshuset, som sender klagen og alle papirerne i sagen til Ankestyrelsen. Familieretshuset har pligt til at oplyse dig om dine klagemuligheder – herunder tidsfrister og hvad du ikke kan klage over – når du får en afgørelse.


  • #61   22. aug 2020 Tak Anni - det ændrer så ikke noget kan jeg se.
    Rugermoderskab er stadig lovligt, at komme af med ungen er stadig noget bøvl.


  • #62   22. aug 2020 Michelle, jeg skal prøve at forklare det, så alle kan forstå det.

    Der er ulovligt at tilbyde sig (til fremmede) som rugemor.
    Det er ulovligt at søge en fremmed rugemor.
    Det er ulovligt for en læge, at gøre en rugemor gravid.
    Det er ikke muligt at adoptere et kendt spædbarn - for at undgå at folk som dig og din kusine (og alle mulige andre) vælger at omgå reglerne.

    Hvis faren, din kusines mand, vil have fuld forældremyndighed over barnet, og ikke opkræve børnepenge, så er problemet jo teknisk set løst for dig. Og som nævnt mange gange, så kan du ikke “komme af med ungen” inden de 3 år, netop for at sikre at du ikke bare er hyret som rugemor.

    For hvis du nu vitterligt bare havde knaldet kusinens mand og blevet gravid, så kan du sagtens “komme af med ungen”. Det er bare at give samtykke til adoption, vente 3 måneder på om du ombestemmer dig og så er du fri for den. Og så kommer den til et godkendt hjem, med kærlige forældre som har ventet i årevis på at få et barn.

    Der følger et ansvar med at lave et barn. Reglerne findes i, tadaaaa, forældreansvarsloven. Dem kan man ikke slippe udenom, før end barnet er bortadopteret.

    Og så må jeg sige, at når folk overvejer at lave sådan et stunt, og samtidig bruger sådan et ordvalg som du gør, så synes jeg det er virkelig betryggende at reglerne er som de er. Et barn er ikke en handelsvare, og det er ikke noget man bare lige “kommer af med” smiley

    Hypotetisk set - hvad ville du gøre med “ungen”, hvis kusinen og faren gik fra hinanden, inden den var født? Hvis ingen eller begge ville have den? Hvis de døde inden eller kort efter fødslen? Skulle den så anbringes? Bortadopteres til fremmede?

    Reglerne er lavet NETOP for at sikre sig imod de hypotetiske situationer. Og hvis man har fulgt en lille smule med i dagspressen, har der netop været en sag, hvor en rugemor dels havde bedraget flere par for mange penge, dels havde fået tvillinger med den ene mand, uden at fortælle det smiley


  • #63   22. aug 2020 A - jeg er helt klar over reglerne, derfor gav jeg også min kusine som eksempel og ikke "hbis jeg tilbyder mig på FB".
    Jeg er også klar over baggrunden for reglerne, men de betyder altså at det reelt ikke er en valgmulighed for (De fleste) folk der gerne vil have børn, selvom det jo teknisk set er lovligt.

    Og netop fordi det går så længe før moren kan adoptere barnet, er det jo ikke hendes, men hans barn. Og mit... også selvom jeg i praksis ikke har noget at gøre med det. Og går de fra hinanden når barnet er fx 2 år, så har han et barn, hun ikke har nogen rettigheder over... modsat hvis hun havde kunnet adoptere det efter 3 mdr. eller ved fødslen. På trods af de jo faktisk har fået det sammen.
    Gik de fra hinanden under graviditeten ville det jo ikke ændre på, at jeg var det for hende - det modarbejdes så af reglerne, der gør det til hans (og mit) barn. På trods af hun jo stadig ville ønske det.

    Jeg synes det er mærkeligt, at adoptionsreglerne er anderledes blot fordi det er en rugemor og ikke en fremmed der vil bortadoptere, så er3 mdr betænkning pludseligt ikke nok. Det er jo ikke meget tvivl om, at det er fordi man ikke ønsker brug af rugemødre - men så meld da klart ud og forbyd det.

    Mit ordvalg må du leve med - havde jeg rent faktisk gjort det, så var barnet såmænd blevet elsket af hele familien både på den ene og den anden side... Det ændrer ikke ved, at jeg under ingen omstændigheder ville ønske at have det, hverken i praksis eller på papiret til det var 2,5 år.


  • #64   22. aug 2020 #63..

    Du skriver:
    Det er jo ikke meget tvivl om, at det er fordi man ikke ønsker brug af rugemødre - men så meld da klart ud og forbyd det.

    Det ER jo forbudt.... Og reglerne er netop lavet som de er, fordi folk alligevel gør brug af det....

    Og hvad skulle stadigt hindre dig i at få et barn for din kusine? Ja, hun skal vente 3 år på at kunne adoptere hendes mands barn, så det juridisk også er hendes, men er det virkelig så forfærdeligt?

    I min optik ønsker man altså ikke et barn nok, hvis den smugle juridiske "problemer" skal hindre det...

    Du kan jo overlade barnet til dets far med det samme efter fødslen, og gå ud af fødestuen og aldrig "se dig tilbage".

    Hun vil dermed være mor for barnet fra dag 1, hvis de tager det med hjem.
    Og skulle de gå fra hinanden inden de der famøse 3 år, så var det nok egentlig alligevel en god idé at de ikke fik et barn sammen hvis ikke de kan blive sammen på papiret indtil hun kan adoptere...


  • #65   22. aug 2020 Dorte - der er IKKE forbudt!

    Og så vil jeg da lige tilføje at JEG ret hurtigt sagde nej, da jeg blev bekendt med reglerne (og ikke kun pga. disse). Jeg er ganske sikker på, de ikke var en hindring for min kusine.

    Ja, jeg kunne overlade baby til far og give ham fuld forældremyndighed... Men de næste små tre år har vi altså et barn sammen, som også er mit... Det går tre år, før jeg reelt både praktisk og juridisk har afsluttet forløbet. Det er fandme lang tid. Og lige så længe går der altså før moren i tilfælde af skilsmisse, dødsfald og hvad har vi er fuldt ud ligestillet med faren... Så for barnet er det vel heller ikke helt ligegyldigt.

    Og det er forudsat barnet rent faktisk må adopteres af moren.
    - jeg må som rugemor gerne få kompenseret mine faktiske udgifter. Men der er ingen klare regler for, hvad det reelt dækker over, så sidder der en eller anden offentlig ansat og vurderer, at næ, det var faktisk ikke en reel udgift det dér, så risikerer man at moren aldrig kommer til at kunne adoptere barnet.
    Så vil man være helt sikker, så tager man ikke imod så meget som en krone. Men det betyder jo faktisk, at det bliver en ikke ubetydelig økonomisk byrde for rugemoren.

    Så ja... forbyd det helt eller lav en rimelig lovgivning.


  • #66   23. aug 2020 Man vil ikke gøre det strafbart, netop af grunde som i den sag der verserer lige nu. Det nytter jo ikke noget at straffe de forældre, som har brugt oceaner af tid og penge på at få et barn. Løsningen i den konkrete sag blev jo, at børnenes “forældre” har fået børnene i pleje (anbragt). Og det ville de ikke kunne, hvis de var straffet.

    I stedet har man lavet reglerne så besværlige, at det i praksis altid vil være noget lort. Netop for at sikre at folk ikke ser børn som handelsvare, og noget man bare skal af med smiley

    Jeg er ret glad for at vores lovgivning sætter en kæp i hjulet for folk, som gerne agerer rugemaskiner, men som ikke vil tage ansvar, hvis det går galt. Reglerne er netop lavet for at folk med den holdning, er nødt til at overveje deres (tåbelige) projekt en ekstra gang. Og som det ses for dig, Michelle, virkede det jo helt perfekt, og gudskelov for det.

    Lovgivningen er absolut både rimelig, forståelig og simpel.


  • #68   23. aug 2020 Denise kan du ikke lige pege på hvor det er at Annsofie skriver at man ikke må have en mening hvis man ikke har børn?

    For jeg kan ikke se det.


  • #69   23. aug 2020 Tak Dorte smiley Denise det vil jeg også gerne se??

  • #71   23. aug 2020 Jeg vil bare sige, at sidst jeg tjekkede, så har jeg to børn. De kalder mig ihvertfald Far, og jeg tror faktisk at det er mig der har lavet dem også.

    Det ændrer nu ikke på, at jeg synes at folk skal adoptere, i stedet for at vi alle skal betale til diverse langvarige behandlinger der måske giver resultater (det kan folk selv betale for), mens børn sulter ihjel rundt om i verden.

    Adoption skulle gøres meget nemmere. smiley


  • #73   25. aug 2020 Nu har jeg ikke læst det hele.

    Men skulle "naturen gå sin gang", om jeg må sige, så havde jeg helt sikkert fået børn, da jeg ikke har haft problemer med at blive gravid, men min mand ville have stået alene med et barn.

    Skal man gå den vej, skal man vel gå hele vejen?

    Min første havde aldrig overlevet uden nutidig viden og hjælp fra sygeplejersker. Ja, måske havde jeg ikke overlevet fødslen heller.

    Og ved nummer to havde jeg med garanti ikke overlevet.


    Jeg tror bare, at vi skal være glade for, at der er sket meget, siden vores bedstemødre var unge.


    Jeg har en veninde, der producerer for lidt kvindelig kønshormon. Hun ville uden hjælp aldrig være blevet mor. De fik så kun en, da anden portion æg var døde, men hun ville ikke have undværet deres enebarn for noget.


  • #75   25. aug 2020 Tja hvis man ikke må få hjælp til at få et barn, bør man vel næppe heller ikke få fødselshjælp.

  • #77   25. aug 2020 Kun de stærkeste skal overleve, læste jeg højere oppe. smiley

  • #78   25. aug 2020 #77
    Ja ville det ikke bare være pragtfuldt. Hunde- og katteavlere stræber da også i større eller mindre grad efter netop denne egenskab.


  • Rollo
    Rollo Tilmeldt:
    maj 2011

    Følger: 9 Følgere: 13 Svar: 924
    #79   25. aug 2020 Altså den er jo fyldt med gråzoner, men i princippet så burde man måske kigge på de gråzoner, fremfor at skære alle over én kam og forbyde det for alle.

    Nu kender jeg selv et par, som har haft 'rugemor' - og jeg forstår godt problematikken i at man skal vente på at adoptionen går igennem. Hvad hvis manden dør? Så er det rugemorens barn, ikke hende der er moren.
    - Biologi er ikke alt.

    Adoption? Ja, det ville være smukt, men det er dyrt og svært og uden at lyde grov; men ikke alle de børn, er så ligetil. De kan have problemer med sig. Fortjener de en chance? Selvfølgelig! Men er alle egnet til at tage sig af et skadet barn? Nej! Det gør dem ikke til inkompetente forældre, men bare ikke kompetente nok til at håndtere nogle større problemer.

    Skal man have hjælp til at blive gravid? Ja, og ja jeg synes bestemt også homoseksuelle, enlige osv. skal have hjælp.
    - Er det en menneskeret at få børn? Nej! Gud fri mig vel.

    Og jeg er HELT enig i at det langt fra er alle som er egnede - og jeg ved godt vi ikke kan være SÅ grove at gå ind og få folk til at få en abort, men hold kæft hvor er det meningsløst med børn der kommer til verden og det er planlagt at de skal fjernes ved fødslen. De børn skulle jo simpelthen ikke komme til verden så - undskyld.

    Jeg er godt klar over at problemet i debatten er etisk og mange andre ting, det er mennesker! Ikke bare, 'ting'. Men vi må vel også nogle gange kigge lidt groft på tingene?

    Jeg skal ikke have børn - men derfor kan jeg stadig mene, at der er nogle mennesker som skal have hjælp til det.
    - Men nu har jeg qua min egen sygdom, været en del igennem 'systemet' både det ene og andet sted, og der er virkelig nogen hvor jeg tænker de simpelthen ikke skulle have lov til at have børn.

    Synes egentligt at tanken om økonomisk gevinst ved at lade sig 'neutralisere' er interessant - for ja, jeg VED der er kvinder som BEVIDST får børn, for at leve af børnepengene og gå på barsel nonstop... Har mødt 3 som har decideret sagt det.

    Men det er da helt sikkert en svær debat, for hvem må få børn, hvem må ikke, skal vi måle IQen, skal vi måle folks evne til at klare sig selv? Må man have diagnoser, må man veje for meget? Skal man være 'kernefamilien'? Skal man have en høj indtægt? HVAD er kravene? Hvis folk får en økonomisk gevinst, hvornår skal de have den? Skal de indstilles til det?
    - Hvad med en som mig, jeg vil ikke ha' børn alligevel, jeg har diagnoser, kan jeg så lige score penge på alligevel ikke at ville have børn?


  • #81   26. aug 2020 Adoption er ikke let at blive godkendt til. Min veninde blev afvist pga en diskusprolaps. Så der sorteres med hård hånd, hvem der må.

  • #82   14. dec 2020 Jeg kom lige i tanke om denne tråd. Den her afgørelse er godt nok et par uger gammel, men det kan jo være at der sidder en eller to, som ikke har læst den:

    https://jyllands-posten.dk/indland/politiretsvaesen/ECE12565083/kvinde-har-faaet-afslag-paa-at-adoptere-boern-foedt-af-rugemor/


  • #83   14. dec 2020 Shit.. jeg kender en, der har gjort præcis sådan... Det bliver hun fanme ked af at høre.

  • #84   14. dec 2020 Har læst artikler, hvor forældrene ganske enkelt har løjet og sagt, at "mor" har født på en rejse til udlandet. Det må då kunne få nogen konsekvenser ved evt fremtidig sygdom mm... Men det er jo en måde at prøve at slippe udenom problemet.

    Jeg er ikke overrasket over dommen, men det er godt nok lidt af et dilemma - jeg kan sagtens forstå, man siger nej til, at man må købe sig til børn (omvendt betales der godt nok store summer for at adoptere, sååå....), men samtidigt er det i min verden ikke i barnets interesse at man nægter adoption.

    Så er jeg tilbage ved, at der skulle åbnes meget mete op for brug af rugemødre herhjemme - vel at mærke ikke mod betaling. Det skulle blot gøres nemmere for både rugemor og forældre.
    Folk stopper næppe med at bruge den løsning, så om ikke andet for børnenes skyld var det da bedre, om man gjorde det muligt at gennemføre under ordentlige vilkår.


  • #85   14. dec 2020 CH, der er jo en grund til at det ikke er tilladt. Og at man ikke kan omgå systemet, og handle sig til børn. Så din bekendte må håbe at biomor gider barnet nok, til at hænge på det i 18 år smiley

  • #86   14. dec 2020 Det må de ligge og rode med smiley

  • #87   14. dec 2020 Har jo heldigvis ikke betydning for børnenes opvækst. Jeg forstår dog godt kendelsen. På den anden side tog jeg mig selv i at sidde og tælle, hvor gammel jeg ville være, hvis nu min yngste skulle få brug for en rugemor (mig) for at blive mor, når den tid kom. Det er utroligt som man har et standpunkt, til man tager et nyt, når det pludselig gælder ens egne børn. Mener dog at betale en rugemor er forkert!

  • #88   14. dec 2020 Hjemmegående - det var min kusine og hendes mor faktisk ude i også. Men hun er simpelthen for gammel - meget er jo muligt i dag meeen....

    Jeg er helt enig i, at betaling for børn er forkert... men synes at gøre det for ven/familie uden betaling burde være nemmere.

    A - biomor hænger vel ikke på barnet. Antager at der er en ægdonor og en rugemor... disse har vel afleveret deres del og det er godkendt i deres hjemland, så den eneste der "hænger på den" er vel faren (som man må antag er ganske tilfreds med at være far).




  • #89   14. dec 2020 Enig Michelle

  • #90   14. dec 2020 A - biomor hænger vel ikke på barnet. Antager at der er en ægdonor og en rugemor... disse har vel afleveret deres del og det er godkendt i deres hjemland, så den eneste der "hænger på den" er vel faren (som man må antag er ganske tilfreds med at være far).


    Det kommer så sandelig an på hvilket land, biomor bor i. Hvis det er et land, med lovgivning som vores, har hun valget mellem at beholde barnet, frasige sig forældremyndigheden til far eller bortadoptere barnet. Er det et land som har tilsluttet sig Haager-konventionen, vil vores lands regler, kunne gennemtvinges der. Hvilket vil sige, at andre lande skal rette sig efter vores Højesteretsafgørelse, altså at forældreskabet ikke kan anerkendes.

    Bonus er jo, hvis far (som så har fuld forældremyndighed) dør, skal børnene tilbage til biomor, med mindre de er bortadopteret. Er de det, er de “bare” forældreløse. Arver alt fra deres far, og kan placeres i plejefamilie.

    Man skal virkelig være ualmindelig risikovillig, for at kaste sig ud i sådan noget. Og man skal være villig til at ofre sine “børn” for det. For biomor kan med samvittighed, så ren som nyfalden sne, beholde barnet, bortadoptere det til rige amerikanere eller hvad hun nu har lyst til.


  • #91   14. dec 2020 A - men nu skrev CH jo at parret brugte samme metode som i artiklen. Så antager jeg at landet er ala Rumænien, hvor det er lovligt at betale sig fra en rugemor.

    Nå, men netop hele dilemmaet med, at "hvis får dør" er jo blot et argument for at ændre lovgivningen herhjemme - rugemødre bliver brugt uanset. Hvorfor ikke lave en tidssvarende lovgivning, der gør det muligt at bruge en rugemor under ordnede forhold (og ikke mod betaling).


  • #92   15. dec 2020 Landet var - som i artiklen - Ukraine.

  • #93   15. dec 2020 Michelle, fordi man ikke kan styre det med betaling. Og fordi vi herhjemme har et princip om, at børn ikke er noget man kan købe og sælge.

  • #94   15. dec 2020 @Michelle.
    I både Ukraine og Rumænien er man Ortodoks Kristne. Det vil sige, at det at være rugemor ikke bare er forkert, men har personlige konsekvenser for piger der af nødt, er tvunget til at sælge deres krop, hvis det bliver opdaget (udfrysning af familie).

    Dog tilbyder firmaer, at det kan gøres anonymt mod at de tager noget af salæret.

    Så kvinden får mindre ud af det end normalt. Men nu bliver det endnu mere køligt.

    Disse personlige konsekvenser, bruges så af bagmænd til at tvinge kvinderne til, at lave flere børn mod lavere betaling 2-3 gang.

    Yep, opkast fornemmelse i munden hele vejen. Vi kunne som stat lige så godt støtte op om illegal handel af voksne kvinder til prostitution.

    Desværre er dette nu blevet en industri, hvor klamme mennesker bruger andres ulykke til at formere sit afkom, som lige så godt kunne adopteres.

    Hvor ved jeg så det fra? Jo, Radio 24/7 havde i sin tid et vildt ubehageligt program om emnet. Man fik som hvis EU borger helt ondt i maven over de 3 kvinders historier, som de fulgte.

    Din tanke er ægte og oprigtig imod det gode. Virkeligheden er bare klam og brutal.


  • #95   15. dec 2020 Martin - jeg er klar over, at forholdene for rugemødre i de lande er langt fra gode... Jeg mindes ikke at have skrevet andet

    Mit argument var for at gøre det lettere at bruge en rugemor i DK, under ordnede forhold, frivilligt og ikke af økonomisk nødvendighed.
    - jeg har ikke argumenteret for, at det er en god idé at handle med børn i udlandet, tværtimod.


  • #96   15. dec 2020 @Michelle.
    Jeg har svært ved at se hvordan man forhindrer penge under bordet også i DK.

    Derfor er jeg princip i mod.

    Dermed ikke sagt, at det ikke kunne fungere, der er bare mange fælder og udfordringer.

    Jeg så meget hellere at man kiggede mod adoption.

    Der er børn der dør af sult hvert år. I mine øjne giver det ikke mening at producere børn et sted (med hjælp af x måde), hvis de dør samtidigt et andet sted.


  • #97   15. dec 2020 Martin - adoption er bare heller ikke sådan lige at få adgang til. En del af dem, der benytter rugemødre ville ikke få lov at adoptere eller ville have svært ved det fx pga. noget så banalt som deres seksualitet.
    At der sidder masser af forældreløse børn ude i verden, betyder ikke, at de nødvendigvis ville kunne adopteres hertil.

    Jeg er klar over, at det ikke er så ligetil, det med rugemødre. Men som det er lige nu er det jo heller ikke i børnenes interesse, at mor ikke får lov at adoptere (selvom jeg sagtens forstår argumentet - børn bør ikke være en handelsvare).


  • #98   15. dec 2020 @Michelle.
    Adoptionsreglerne må tilpasses i stedet.

    Jeg er med på at de er skrappe-

    For mig er det bare rent matematik.

    Der er børn der dør unødvendigt, mens andre ( eller bare os skatteydere) bruger mange penge på at "avle" dem.

    Giver ikke mening. Giver ikke mening overhovedet i mine øjne.


  • #99   15. dec 2020 Martin - men vi kan jo altså kun ændre vores egne regler. Vi kan ikke bestemme, hvordan man på et børnehjem i land X vurderer, hvem der kan adopteres og af hvem.

    Et homopar kan fx sagtens godkendes til adoption herhjemme, men de kan få endog meget svært ved at få lov til at adoptere et barn fra rigtigt mange lande, hvor man er mindre venligt stemt mod LGBT personer. Og det kan Danmark altså ikke rigtigt ændre på.

    Yderligere er mange børnehjem ude i verden slet ikke interesserede i, at alle deres børn adopteres til et eller andet vestligt par. Forældreløst barn på fattigt børnehjem er ikke nødvendigvis = at barnet kan adopteres.

    Og så er adoptions-verdenen altså heller ikke helt problemfri (når vi nu er ved det der med at købe børn)


  • #100   15. dec 2020 @Michelle,
    Jeg ser meget hellere at vi løser problemer omkring adoption som giver mening når børn dør rundt om i verden.

    Jeg ser ikke mening i at skabe flere tossede metoder og udfordringer, når dem vi har i forvejen ikke er løst. smiley


  • #101   15. dec 2020 Martin - det er så bare ikke rigtigt en mulighed, medmindre vi forestiller os, at vi kan lovgive i andre lande.

  • #102   15. dec 2020 @Michele,
    Der tror jeg at du tager gevaldigt fejl.

    Danmark har bare aldrig gidet tage adoption seriøst.

    Vi vil indtil videre heller bruge formuer på x behandlinger, fordi at folk helst vil have deres eget afkom. Inden al det smarte kom, så var der faktisk mange der blev adopteret.

    Adoption er sjældent der hvor folk starter. Adoption er i dag nødløsningen.

    Droppede man alt det kunstige pjat, og flyttede pengene over i adoption, så skulle du se mirakler og muligheder.

    Men det kræver mest af alt en holdningsændring i DK. Specielt blandt LGBT folket sjovt nok- smiley


Kommentér på:
"Avl" på mennesker - når storken flyver forbi

Annonce