{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.570 visninger | Oprettet:

Hvornår afliver man? (katte) {{forumTopicSubject}}

Jeg er rigtig bekymret for min ene kat!

Kort efter jeg fik hunden, begyndte hende ene øje at blive irriteret. Jeg tog hende selvfølgelig til dyrlægen, og da der ikke var nogen ridser, mente han at det mest sandsynlige var at hunden havde slæbt nogle bakterier ind, som indekatten ikke kunne tåle.
Jeg fik noget fucitalmic, som gjorde det hele værre.
Jeg stoppede så med det, og holdt en pause. Hendes øje var stadig en anelse irriteret, men ikke så voldsomt.
Det blev dog slemt igen, og vi tog afsted til dr. dyr igen.
Han testede igen for ridser og andet og jeg fik et nyt præparat til øjet. Igen blev irritationen blot større!

Det var i slutningen af sidste år, og jeg har holdt skarpt øje med hende, men ikke behandlet med noget, da hun har det klart bedst uden medicin.
Hendes øje er lidt irriteret af og til, og udskiller noget fuldstændig klart væske.

I eftermiddags da hun stod op, blødte hun ud af øjet!
Det var lige omkring lukketid, så jeg fik en tid i morgen hos dyrlægen.
Hun er ikke så glad for at åbne det øje, men virker udover det ikke særlig øm.. Hun hverken jamrer eller andet, og spiser og drikker fint!..

For ganske kort tid siden opdagede jeg så at hun bløder ved det ene øre!!! Det er størknet blod, som måske er en time gammelt? Jeg er lidt i tvivl om det kommer ud af selve øret, eller et sår lige ved øret.

Jeg er skidebekymret og ved ikke hvad jeg skal gøre..

Jeg har ikke rigtig råd til kattene, og ville gerne forære dem væk, men det er ikke helt til at finde et nyt hjem til en "syg" kat. Det smitter ikke, men med den slags tilstande hos katte, er man jo meget påpasselig.

Jeg overvejer lidt at høre dyrlægen om han tror der er en løsning, når der endnu ikke har været noget? Jeg kan ikke engang hjælpe med at gøre det bare lidt bedre?

Jeg har prøvet at vaske omkring hendes øje med noget koldt, kogt vand, men det er mest for at fjerne det snask der sætter sig.

Hvis der ikke er nogen behandling, eller kun en dyr, er det så fair at snakke aflivning? Udover øjet (og måske øret????) fejler hun intet og er glad, og er blevet meget mere putte-agtig på det sidste.

Jeg ved ikke helt hvilke slags svar jeg søger, måske noget erfaring? Ingen af mine katte har været syge før, og slet ikke sådan noget...


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hvornår afliver man? (katte)
  • #1   17. mar 2009 Det lyder da vildt at katten bløder fra øje og øre.. Det er ikke fordi hunden har haft fat i katten ?
    Hvis det "kun" er øjet kan en løsning måske være at fjerne det syge øje..


  • #2   17. mar 2009 Tina og Alex,
    nej, overhovedet ikke. Gaia har ikke været i nærheden af hende, og de leger slet ikke så voldsomt når de leger!..

    Hun har som sagt hat lidt klar væske fra øjet før, men aldrig blod..
    Men hvor stor en proces er det at fjerne et øje?
    Nu tænker jeg både operation, økonomi, helbredelse og for katten?
    Så længe hun er indekat, vil det vel ikke volde hende store problemer?
    Hun er hvid, og siden hun var lille (3 uger) har jeg haft mistanke om at handes syn ikke er lige så godt som søsteren. Hun kan sagtens se, men bare ikke lige så optimalt?

    Troels,
    det har jeg også overvejet, men det er svært at omplacere voksne katte. Og når hun har noget med øjet?? Det smitter jo ikke, men det er jo nemt for mig at sige?
    Øjeninfektioner har det med at sprede sig fra kat til kat inden man når at blinke..
    Jeg har fået tjekket søsteren flere gange, og hun fejler ingenting, så jeg VED at det ikke smitter..


  • #3   17. mar 2009 I øvrigt var det omkring kl. 16 hun blødte fra øjet, og her for under en time siden jeg opdagede det ved øret.. Og blodet ved øret var okay størknet, men stadig helt rødt, så det er ikke fra samme tid..

    Og som sagt leger de ikke så voldsomt, og min lejlighed er ikke så stor, så ville have bemærket.
    Det er heller ikke søsteren for den kat leger altid pænt..


  • #4   17. mar 2009 Mht. hvor stort et indgreb det er så må du hellere snakke med dyrlægen om det..
    Jeg har ingen personlig erfaring med dyr der har fået fjernet et øje, men har set i TV at de klarer sig fint.. Og når det er en inde kat så tror jeg ikke det giver problemer for katten.. Den skal lige lære at vurdere afstande igen, men det lærer den hurtigt.



  • #5   17. mar 2009 har du tjekket katten inde i munden..........det kunne være at den har en dårligt kindtand.
    Det har jeg oplevet med en kat med dårlige øjne/øre........det var en råden kindtand og da den blev hevet ud , var katten helt rask....



  • #6   17. mar 2009 jeg tror nok at hvis jeg ikke havde haft råd til katten som du jo skriver,ville jeg nok få hende aflivet. der er rigeligt med katte i dk der søger nye hjem,og som du selv siger den er jo "syg". der er ikke mange der "køber" en kat der skal under lægebehandling.. Giv katten fred og så ved du at den ikke lider et eller andet sted..

  • Anne R
    Anne R Tilmeldt:
    aug 2007

    Følger: 1 Emner: 29 Svar: 1.101
    #7   17. mar 2009 Jeg ville finde en anden dyrlæge, og få katten tjekket igennem.

    anita S
    Sikke dog en indstilling at ha til et levende væsen man SELV har valgt at ta til sig - og "rigeligt" med katte....suk


  • #8   17. mar 2009 jeg kan sagtens følge anita i det hun siger med at give katten fred, så man ved at den ikke lider et eller andet sted!

    jeg er selv kommet af med min kat, hun er hos min søster. desværre er hendes kat kommet til skade (han har fået revet korsbåndet over i højre bagben og er blevet opereret) hvis de ikke kan enes bedre i løbet af denne uge, så tager jeg min kat tilbage. jeg har besluttet, at hun ikke skal udsættes for det stress at blive flyttet igen, så jeg beholder hende til min kæreste og jeg har fundet en studielejlighed at flytte sammen i, og så tager jeg til dyrlægen og giver hende fred. hun skal ikke hen til en familie, som måske om et ½ år finder ud af at de ikke vil have hende alligevel, og sender hende videre til næste familie, som måske efter et år sender hende videre til et tredje sted osv. det kan måske også være at der er nogen der så ville sætte hende på internat, og så kan hun være der i tre-fire år og så blive aflivet til sidst. en anden tanke jeg også har er, at hvis der er nogle der ikke vil have hende mere, at de så smider hende ud og hun så må klare sig selv og gå for lud og koldt vand. nej det skal hun i hvert fald ikke igennem så vil jeg hellere sige at nu har hun haft et godt liv, hun får fred uden at være plaget af sygdom og/eller smerter. selvfølgelig er det jo ikke sikkert at det ville ske sådan, men chancen er desværre for stor til at jeg overhovedet vil risikere det...


  • #9   17. mar 2009 En anden dyrlæge kan slet ikke komme på tale.

    At han har haft svært ved at diagnosticere hende, er ikke dyrlægens skyld, men symptomernes.

    Jeg er dog lige kommet fra dyrlægen, og han mente at det kunne være allergi af en art.
    Man kan lave en biopsi, men det er voldsomt dyrt, så nu har hun fået en omgang medicin som gerne skulle have en effekt, inden for de næste tre uger.
    Og så tager vi den derfra og ser hvordan det går.

    Blødningen kom (heldigvis) ikke fra selve øret, men omkring øret, og han mener at det er fordi huden er irriteret..

    Nu krydser jeg bare fingre for at det virker!..


  • #10   17. mar 2009 jeg krydser også alt hvad jeg kan... håber virkelig det bedste for din kat...

Kommentér på:
Hvornår afliver man? (katte)

Annonce