{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.369 visninger | Oprettet:

gode råd ang mavesår {{forumTopicSubject}}

øv altså. efter 3 dage på sygehuset og den mest vederstykkelige undersøgelse jeg har været ude for fandt lægerne i dag et blødende mavesår i min mavse - lige der hvor min tarm er syet op på mavesækken.

jeg er selvfølgelig super glad for det ikke var tarmslyng eller en ny hernering som i sommers. men er ret nitten over det alligevel.


er der nogen her der har nogle gode råd til hvad jeg kan gøre for at hjælpe det på vej væk igen.

jeg skal have medicin i 4 uger nu også ind og have en ny gastroskopi. men vil gerne gøre så meget jeg kan selv.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  gode råd ang mavesår
  • #1   24. okt 2012 Har du ikke fået nogen vejledning??? Jeg ved ikke, hvad man kan gøre, men en masse ting, man ikke skal spise/drikke

    Det lyder ellers godt nok som noget af en omgang. God bedring til dig


  • #2   24. okt 2012 Jamen åh der er mange ting, men det er vigtigt at du sørger for at få den vejledning som netop DU er tryg ved..! Spørg lægen 100 gange hvis du har brug for svar 100 gange... !

    Men KORT sagt...
    Du skal undlade at spise..
    Noget stærkt
    Fedt
    Hvidløg
    og kan blive ved..

    Så skal du sørge for at undgå at få for meget mave syre... drik mælk (dog ikke i for store mængder da det så faktisk kan få mave til at producere mere mavce syre) samt hvis du kan mærke du har mave syre så spis mandler...

    Men igen SPØRG lægen samt sygehuset..! Du skal ha den rette viden indtil du føler dig helt 100..

    God bedring...!


  • #3   24. okt 2012 Pyha - var igennem det samme som du, dog ikke blødende sår, for halvandet år siden. Hader gastoskopi. Du kan ikke gøre ret meget andet end følge lægernes råd. Dog er der en ting som hjalp mig. Vejrtrækningsøvelser . Det hjalp mig til at fokusere væk fra smerterne, til dels. God bedring

  • #4   24. okt 2012 Gode råd ved mavesår
    Ved symptomer på mavesår – Lyt til din krop:
    · Der er ingen grund til at holde diæt. Men
    det er en god idé at holde igen med
    kaffe, alkohol og stærkt krydret og fed
    mad
    · Der kan for den enkelte være
    forskellige levnedsmidler, som forværrer
    symptomerne - Vær opmærksom på
    hvad du spiser
    · Spis langsomt og tyg maden grundigt
    · Spis hyppigt og regelmæssigt – gerne
    4-5 små daglige måltider
    · Spis gerne brød til dagens måltider
    · Undgå at overfylde maven
    · Ingen mad lige før sengetid
    · Slap af, før og efter hvert måltid
    · Tobaksrygning bør minimeres. Rygning
    øger produktion af mavesyre, forsinker
    heling af mavesår og øger risikoen for,
    at et sår evt. kommer igen
    · Smertestillende medicin, der indeholder
    acetylsalicylsyre (fx. kodimagnyl og
    albyl) samt de fleste gigtpræparater kan
    øge risikoen for, og forværre mavesår.
    Derfor, tal med din læge, hvis du tager
    håndkøbsmedicin mod smerter eller gigt


  • #5   24. okt 2012 Det underlige er at jeg stort set intet har mærket til det før i søndags hvor jeg fik bylde ondt i maven. Jeg kan ikke kaste op og sådan.

    Har heller ikke haft blod osv i afføring. Så undrede mig virkelig da de bragte den mulighed op. Men jeg så selv billederne og der er ingen tvivl.

    Fik besked om nul alkohol. Stærk mad. Fed mad osv. Godt med væske og gerne mælkeprodukter. Også skal jeg have noget medicin i 4 uger.

    Men det kunne jo være nogen her inde havde nogle gode erfaringer. Den med mandler har jeg ikke hørt før


  • #6   24. okt 2012 Ja her er sagkundskaben klare lys så har jeg fået svien i maven når jeg spiste æbler. Men det er først nu jeg kan se sammenhængen. Jeg har siden mandag kunne mærke lige nøjagtig hvor den var gal. Simpelthen fordi det gjorde ondt et bestemt sted når der kom mad og drikke der ned

  • #7   24. okt 2012 Jeg har også haft mavesår og fik medicin for det.
    Nu hvor du får medicin på recept fra sygehuset, skal du ikke gå ned og købe noget andet i håndøb også, snak med din læge, hvis du begynder at blande forskellige præparater sammen.

    Du skal passe på med at indtage gigtpræparater f. eks ipren, ibumetin, ibuprofen naproxen, bonyl osv. du skal også passe på med kodimagnyl, magnyl osv altså præparater med acetylsalisylsyre.

    Hvis du får medicin af en slags skal du også være sikker på, at det ikke er det der giver dig mavesår.

    Ang mad, så skal du undgå stærk og syrligt mad og alkohol.

    Rigtig god bedring.


Kommentér på:
gode råd ang mavesår

Annonce