{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.012 visninger | Oprettet:

Hvad mener du ? {{forumTopicSubject}}

http://ekstrabladet.dk/nationen/heftig-debat-om-statsbegravelse-hvad-med-dem-der-bliver-draebt-paa-bosteder/6456469

Inspireret af denne artikel, fik jeg lyst til at høre din mening om sagen.
Skal alle statsansatte, der risikerer at blive dræbt på jobbet have en statsbegravelse, hvis man bliver slået ihjel mens man er på job ?

Jeg siger nej. Synes at det er fint at det kun er for politi og militærfolk, da de trods alt løber en væsentligt større risiko hver dag, end os almindelige dødelige.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hvad mener du ?
  • #2   16. dec 2016 Jeg kan ærlig talt ikke se, hvad forskellen er.
    Jeg vil tro, at en pædagog, som arbejder med udadreagerende psykisk syge bruger en større del af sin arbejdsdag på "at være i fare" end en poltibetjent gør.
    Hvis man er ansat i staten og bliver dræbt imens man er på arbejde, fordi man udfører sit arbejde- så ja, så burde man få den form for anerkendelse. Uanset om man blev stukket ned i Borgerservice eller kørte i en bil med blå lys på taget.


  • #3   16. dec 2016 Enig med TS.

  • #5   16. dec 2016 Det er altid forfærdeligt at miste et familiemedlem, ven eller kollega i en jobrelateret ulykke. Der imidlertid en tendens til, at når soldater eller politifolk dør, så skal der lige spilles en ekstra akkord på følelsesregistret. Egentlig burde det være omvendt. Det ligger vel implicit i jobbeskrivelsen som soldat eller politi, at man kan blive udsat for bevæbnede tumper. Jeg er ikke bekendt med, at drab fremstår som en realistisk risiko i byggebranchen

  • #6   16. dec 2016 Jeg synes der hoppes lidt for let hen over det når en sosu fx. bliver dræbt på jobbet, der ligger det ofte mellem linjerne at det var personens egen skyld.....Men en statsbegravelse er ikke vigtig, det ændre ikke på noget. Hvor imod bedre sikkerhed/flere ressourser (staveplade...)ville gøre en verden til forskel.

  • #7   16. dec 2016 Hvorfor skal den enes begravelse være mere "værd" end den andens?

  • #9   16. dec 2016 Jeg tror min holdning må være dér hvor jeg siger all or nothing...

    Der er mange, der løber en kæmpe risiko når de er på arbejde. Jeg har kæmpe respekt for politi- og militærfolk men jeg KAN ikke se hvorfor de er specielt udpegede til sådan en begravelse? Det er bestemt ikke min mening at give en "tror du at du er speciel"-tone, men jeg forstår ikke, hvorfor der skal være forskel på dem og andre, der også løber en stor risiko smiley


  • #10   16. dec 2016 Helt enig med Julie P.

    Jeg tænker altså også at folk der f.eks arbejder på retspsyk, ja og mange andre steder, faktisk er i større fare end en betjent er, sådan hvis vi skal gøre det op i timer. Ja betjente kan komme ud i episoder med skud osv, men det er trods alt ikke dagligdag for de fleste betjente.

    En betjent har også mulighed for at beskytte sig selv i en del tilfælde, de har våben, håndjern osv, og er trænet i kamp og brug af våben. En sosu, pædagog, eller socialrådgiver har i bedste fald en overfaldsalarm.

    Og NEJ det er ikke altid en betjent har muligheden for at forsvare sig, som F.eks i det nyeste tilfælde, og det er helt bestemt en forfærdelig handling der er sket.

    Mht. sikkerheden for sosuer, pædagoger, sagsbehandlere osv, kunne der også ske en kæmpe forbedring hvis man tog psykiatrien mere seriøs , så folk netop var velbehandlet, ikke ventede i evigheder på behandling osv, og så ender med at udføre en så skrækkelig handling, som de jo ikke ville gøre hvis de var velbehandlet, det ville da være i alles interesse, ALT for mange mennesker bliver påvirket når en så forfærdelig handling sker, uanset om det så er en betjent eller en pædagog der må lade livet smiley


  • #11   16. dec 2016 Manden var ansat til at passe på os andre. Enkelte kunne nøgternt mene, at hvis han ikke ville indgå den risiko det var at risikere at blive dræbt i embedsmedføre, så kunne han lade være. Men hvem tager så "stafetten" op? Vil I gøre det? Med livet som indsats?
    Jeg bliver voldsomt provokeret af, at der faktisk findes mennesker, der ingen respekt har for autoriteter eller ingen respekt for politiet. Det svarer til, at de rent faktisk føler sig hævet over loven...
    Jeg synes det er en bekymrende udvikling eller afvikling, som vi ser af vores retssamfund...Min respekt for mennesker, der er ligeglade med politiet eller deres arbejde - kan ligge på et ikke-eksisterende sted Og jeg er hverken gift eller i familie med en betjent. Jeg er blot glad for, at der findes mennesker, der gider det job!


  • #12   16. dec 2016 Jeg tror heldigvis alle her i tråden og størstedelen af Danmark har stor respekt for det arbejde man må udføre som politibetjent, det er da også blevet tydeligt i forbindelse med den tragiske episode her smiley

  • #15   17. dec 2016 Jeg synes også, at det bør være ens for alle, som dræbes i tjeneste. Jeg har den største respekt for politiet, og det er forfærdeligt at han blev slået ihjel, men det er lige så forfærdeligt når en sosu osv. slås ihjel under tjeneste.
    Jeg er måske farvet af at have to social rådgivere som forældre, hvoraf min mor havde en kollega, som blev slået ihjel af en klient. Der er også en reel trussel i de fag.


  • Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

    Følgere: 9 Emner: 11 Svar: 3.320
    #16   17. dec 2016 Synes nærmest det er blevet et show ud af en tragisk ulykke. Usmagelig. Hvor meget opmærksomhed ville en vejarbejder få.

    At man overhovedet ønsker det forstår jeg ikke. For mig er en begravelse for familie og bekendte.

    Politikerene bærer en del af ansvaret. De besparelser man laver går ud over nogen og er ikke bare tal på et stykke papir. Den politik man fører,får konsekvenser.


  • #18   17. dec 2016 Jeg er enig med dig, TS.
    Og jeg finder det derimod usmageligt at alle andre brugers Jespers død på at få ondt i røven og brokke sig.
    For mig er en betjent noget ganske særligt, de er ansat til at passe på os og de risikere at betale med deres liv, præcis som Jesper endte med at gøre det.
    Jeg føler med hans to børn og hans kæreste.
    Det har rørt mig dybt.


  • #20   17. dec 2016 Der er også mange i sundhedssektoren der bruger halve og hele dage på at passe på vi andre.
    Når en hjemmesygeplejerske bruger en hel arbejdsdag på at få en psykisk syg person i en sådan tilstand at denne ikke er til fare for omverdenen, så er det både for enkelt personen og alle vi andre skyld...


  • #21   17. dec 2016 Keg burde i øvrigt have nævnt plejesektoren også i mit indlæg... Pædagoger ude på diverse botilbud - hold op de gør en indsats hver dag! Og alt de har at arbejde med er ord, personlighed og menneskelige egenskaber.

    Jeg tror forskellen i forhold til statsbegravelser og anerkendelse osv. ligger i hvilke fag der har hørt under stat, og hvilke fag der har hørt under kommuner og regioner/amter... Man har altid haft råd til lidt mere og været lidt mere "høj i hatten" i staten.. Der er nok også lidt flere kroner at gøre med.
    Der ud over så vil jeg heller ikke udelukke der måske er en rest af klassiske mandefag kontra klassiske kvindefag smiley før hen skulle mændene nok sørge for at hylde hinanden og disses bedrifter, mens kvindernes arbejde blev taget mere forgivet.. Mon ikke det også spiller ind på vores normer i dag.


  • #22   17. dec 2016 Nu må man ikke glemme, at ham betjenten kendte Anette Heick. Sikke en gang følelseserotik, som Lenschow også siger det. Det er ikke en skid mere tragisk, end da en elektriker i Randers blev dræbt under opsætning af julebelysning i byens gader.

  • #23   17. dec 2016 Det er det, jeg ikke forstår - hvorfor er en betjent noget ganske særligt? Der er mange, som er ansat til at passe på os. Og i flere erhverv risikerer man at betale med sit liv. Jeg er klar over, at det kan lyde meget hårdt og kynisk, og det er bestemt ikke meningen, men jeg KAN ikke se at man er noget mere specielt når flere andre også løber samme risiko bare ved at udføre deres arbejde.

    JEG tror personligt at det måske kan være pga. forestillingen om at man som politibetjent konstant løber efter bevæbnede forbrydere og bliver beskudt. Jeg vil ikke undervurdere den fare man er under som betjent - men igen så tror jeg bare ikke mange tænker på patienter man fx. har at gøre med som sosu eller pædagog på linje med den fare man løber som betjent. Det er jo bare patienter.

    Jeg tror det er nemt at træde på et ømt punkt i den her debat, så jeg vil lige igen understrege, at jeg har stor respekt for alle der passer på os med livet som indsats. Men jeg tror opfattelsen af jobbet som politibetjent kontra sosu har en DEL at sige om hvordan mange ser på det


  • #25   17. dec 2016 jeg siger på en måde ja og nej. smiley
    det viser i vil deres land det bedst men os at de selv os må se at denne kan sket om man er politi heller ej hvem som helst kan blive skudt stikke ned slået ihjel smiley
    det er der sådan set hvad der kan sket i helle landet


  • Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

    Følgere: 9 Emner: 11 Svar: 3.320
    #26   17. dec 2016 Der døde 6 personer da man lavede storbæltsbroen. Dem følte man åbenbart ikke det store for. De var åbenbart ikke særlige nok.

    Jeg finder det usmageligt at menneskeliv bliver delt op i a og b hold.


  • #27   17. dec 2016 Jeg er ambivalent...

    Jeg arbejder med til dels ret farlige borgere...og vi er helt ekstremt udsatte og har ikke ret mange midler til at beskytte os selv. Vi er i den konstante fare -hvor jeg vil mene at politiet er i fare i akut situationer... hvad er mest værd vil jeg ikke gøre mig klog på....til gengæld...så...

    Hvis man når det, så er der ingen tvivl om at man hvor jeg arbejder skal trække sig fra fare...og tilkalde politiet. De skal slå til hvor vi andre giver op og de skal bare stille.!! De har ikke muligheden for at sige "det er for farligt!" for de er sidste bastion...

    Så selvom jeg da personligt vil mene mit arbejde indebærer en stor del af den samme risiko som en politibetjents -vi arbejder med samme "målgruppe" omend jeg går op og ned af den alle timer jeg er på arbejde... så er jeg også ret glad og taknemmelig for at kunne tilkalde "nogle andre!!" når det brænder helt sammen, for det er der mit ansvar stopper...og deres træder til.

    På den anden side er dette jo kun gældende hvis vi kan nå at trække os og tilkalde politiet..og den potentielle fare er der bare altid, vi kan aldrig rigtig slappe af eller sænke paraderne. Men om det kan måles, gøres op, og retfærdighedsbedømmes... det synes jeg faktisk ikke det kan...


  • #29   17. dec 2016 Der findes masser af job, hvor man risikerer at blive slået ihjel mens man passer sit arbejde, mit eget inkluderet.
    Det der for mig, gør den store forskel i den her sag, er at politifolk og soldater er ansat til at passe på alle os andre, og vores land. I de situationer, hvor der er fare på færde, og alle os "normale" mennesker, flygter skrigende væk. Der er politiet og militæret ansat og trænet til at gå i den modsatte retning, og bevæge sig ind i brandpunkterne, og risikere livet, for at beskytte os.
    Derfor mener jeg også at de fortjener en særlig, sidste respekt, når de bliver dræbt på jobbet.

    Det har intet at gøre med at de er mere værd som menneske, end f.eks en sosu eller en taxachauffør, der bliver dræbt på jobbet. Alle menneskeliv er lige meget værd. Men jeg mener bare at vi skylder en større tak, og respekt til de mennesker der passer på os, hver eneste dag, med livet som indsats.


  • #30   17. dec 2016 Man skal måske huske at mit svar er som det er, trods det at en i min familie blev dræbt på jobbet, netop af en psykisk syg.

    Meninger er forskellige og nej jeg mener ikke at andre end politifolk og soldater skal have statsbegravelse.


  • #31   17. dec 2016 Janni: Det gør mig ondt at du har mistet et familiemedlem på den måde smiley Det må have været frygteligt smiley

  • #32   17. dec 2016 Det er et par år siden og ikke et af mine allertætteste familiemedlemmer, men alligevel.
    Men mit svar er stadig som det er.
    En statsbegravelse er forbeholdt politi og soldater og sådan bør det være.


  • #33   17. dec 2016 Helt enig Janni. Ellers kunne vi jo ikke bestille andet end at holde statslige begravelser, hvis alle der blev dræbt i tjenesten, skulle have en statslig begravelse.

    Det må nu stadig have været en barsk omgang, at miste et familiemedlem på den måde, selvom I ikke var tætte.


  • #34   17. dec 2016 Præcis, og hvor skal man så stoppe?
    Så kan vi jo blive ved og ved og have ugentligt statsbegravelser og så går fidusen også lidt af.
    Det betyder jo ikke at jeg mener at andre folk er mindre værd, men jeg mener bare at det er forbeholdt politifolk og soldater.
    Måske man skulle gøre noget for sikkerheden for dem der omgås de psykisk syge i stedet for.

    Det var også voldsomt, ingen tvivl om det.


  • #35   17. dec 2016 Helt enig !! Sikkerheden skal være meget bedre for de mennesker, der passer på de psykisk syge. Har selv en veninde der arbejder med tidligere misbrugere, som er blevet så fysisk og psykisk ødelagt, som følge af deres misbrug, at de bor på institution. De mennesker er sgu ikke helt ufarlige smiley

  • #36   17. dec 2016 Præcis, måske man burde gå mere op i sikkerheden omkring de mennesker der arbejder de steder.
    Det er nok mere vejen frem.


  • #37   17. dec 2016 Helt enig ! Begræns antallet af begravelser, fremfor at kæmpe for større begravelser !!

  • #38   17. dec 2016 Enig!

  • #39   17. dec 2016 Hov jeg tror jeg missede emnets spørgsmål egentlig smiley smiley

    Jeg er så s**** ligeglad med statsbegravelser...og jeg vil da personligt helst frabede mig en -det tror jeg ret mange vil. Det jeg synes halter er anerkendelsen af risici er den samme for andre beskæftigelsesgrene. Folk kan sagtens sige det kunne de aldrig selv klare eller til dels anerkende det er farligt. Men den der faldne helt status som spredte sig over hele dk...den får sosu'en aldrig....


  • #41   17. dec 2016 Personligt, ville jeg også gerne have mig frabedt den slags offentlige begravelser. Jeg har sagt til min familie, at de bare skal dumpe mig i den nærmeste skraldespand. Vil hverken have en kirkelig handling, eller en begravelse smiley

    Men jeg har det fint med at muligheden er der for at vise sin respekt, for de mennesker der sætter livet på spil, for at beskytte os andre.

    Man kan jo så også omvendt spørge, er en dræbt sosu vigtigere at hylde, end den unge 19 årige mand, der blev kvast ved Høje Tåstrup for nyligt, da et tog blev afsporet og væltede ned over ham ?


  • #42   17. dec 2016 Man bør også huske, at politimanden blev ikke dræbt i en politiaktion. Så er den særstatus da ikke et argument for en statsbegravelse. Jeg fatter ikke, at vi skal have disse amerikanske b-films lignende tilstande her i landet. Det er ikke andet end symbolik. Jeg så hellere, at man var lidt fleksibel sådan rent juridisk og tildelte den efterladte kæreste samme erstatning og pension, som havde de været gift. Det kunne formentlig gøres pr kulance

  • #43   17. dec 2016 Utroligt så meget ondt i røven en ulykkelig hændelse kan skabe.

  • #44   17. dec 2016 Præcis TS, den unge mand er jo ikke mindre værd end en Sosu og så kan man jo blive ved og ved og ved.

  • #45   17. dec 2016 Men hvis det ikke er fordi, at nogle mennesker/beskæftigelser er mere "værd", men argumentet er at "det er bare forbeholdt politifolk og soldater".... handler det så måske ikke mere om traditioner? Fordi sådan er det bare?

    Hvis medarbejdere i psykiatrien løber en lige så stor risiko som politifolk og soldater - og vi ikke skal have statsbegravelser hver dag, hvilket jeg er enig i - hvad er så problemet i, at politifolk og soldater får en almindelig (og stadig værdig) begravelse som alle andre? Hvis det er tilstrækkeligt for alle andre, der bliver dræbt for at udføre deres arbejde?

    Det er der jeg mener at det så burde være all or nothing - enten så bør man vel anerkende det i form af en statsbegravelse for alle statsansatte der bliver dræbt for at udføre deres arbejde.. eller også må man konkludere at det ikke kan lade sig gøre. Det giver ingen mening for mig, at det kun er nogle få beskæftigelser, der i grunden kunne være tilfældigt udvalgte HVIS fællesnævneren er den risiko man løber i kraft af sit arbejde smiley


  • #47   17. dec 2016 Men Funke, hvor skal vi så stoppe?
    Hvad men den unge mand der blev mast under et tog den anden dag, mens han var på job?
    Er han endnu mindre værd?

    Nu er det ikke mig der har opfundet det med statsbegravelse, men jeg kan virkelig ikke se problemet i det.
    Jeg synes mere at det er usmageligt at folk vælger at bruge hændelsen til at få ondt i røven over.
    Vi har meget med at hvis ikke vi selv må, så må andre heller ikke, eller hvis andre får, så skal vi selv have noget magen til.


  • #48   17. dec 2016 Søren: Er enig med dig i at man bør justere på reglerne, så den unge mands kæreste kan få hans pension/erstatning, som hvis de havde været gift.

    Er uenig med dig i at betjenten ikke blev dræbt i aktion. Han var iført sin uniform, og repræsenterede derfor politiet på drabstidspunktet. At han ikke var på vej ind i bank, under et bankrøveri, med en trukket pistol, gør ingen forskel for mig. Han blev dræbt pga sin uniform/status som betjent.

    Jeg bærer selv uniform, og er derfor også underlagt visse retningslinjer, når jeg har uniformen på. Det samme gælder for en politibetjent.


  • Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

    Følgere: 9 Emner: 11 Svar: 3.320
    #49   17. dec 2016 Så har man en anden mening en dig,har man ondt i røven. Man har vil lov til at undres og sætte? til ting der sker. Det uden at have ondt i røven eller have mindre empati med dem det er gået ud over, en du har.

    Jeg tror de fleste ville undvære den helte dyrkelse vi har været vidne til. Manden var ikke en helt,men en der passede sit arbejde. Altså som mange andre.

    Pludselig skal børnene have indsamlinger. Hvor mange børn mister ikke deres forældre på tragisk vis uden der er en kæft der tænker over det.


  • #51   17. dec 2016 Havde han ikke båret sin uniform eller været på job den dag, så var han heller ikke blevet dræbt.
    For mig ændrer det intet om han var på vej til job eller om han var på vej ind i en bank under et røveriforsøg.
    Han blev dræbt i tjeneste.


  • #52   17. dec 2016 Ann-marie ingen taler om at hylde smiley det tror jeg virkelig de fleste mennesker vil frabede sig...

    Jeg føler egentlig heller ikke jeg har ondt i røven over noget.....men jeg synes det er et generelt problem at man har det med at glemme visse grene af samfundet, eller højest skøjte hen over det...fordi det er tegn på en generel nedprioritering...samfundet følger dets normer og "bølger"...

    Folks fokus har været i SÅ højere grad på hvordan vi hylder en betjent (og det skal der så sandelig også være plads til!) men ingen har nævnt...det er måske blevet hvisket visse steder, men det bliver virkelig overdøvet....at vores psykiatri halter så gevaldigt at chancen for at det sker igen er ret sandsynlig...


    Og angående Sosuen så JO jeg synes der er en forskel...at man vælger bevidst at tage et job...for det store hele fællesskabs skyld, hvor man VED man risikerer sit liv, som iøvrigt kommer alle andre ret meget til gode...frem for et uheld...og hvor stor er sandsynligheden generelt for at få væltet et tog ned over sig?!


  • #53   17. dec 2016 Jamen så handler det nok bare om øjnene der ser, for herfra ser jeg ikke andet end røve der gør ondt og det finder jeg som sagt usmageligt.
    Manden er død grundet det job han havde, lad ham dog for pokker hvile i fred.


  • #54   17. dec 2016 Janni, du er altid så helvedes nævenyttig, når andres debatformer skal vurderes. Tag lige et kig din egen måde at debattere

  • #55   17. dec 2016 Endnu en røv der gør ondt og så vælger man at blive personlig.
    Men nu holdes hånden jo ikke over mig som den gør det over dig, så hvis der er problemer med min måde at debattere på, så bliver det nok påtalt skal du se.
    Og ellers, så gå uden om mine indlæg, det evner du vel.


  • Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

    Følgere: 9 Emner: 11 Svar: 3.320
    #56   17. dec 2016 Det er vil det som flere af os mener. I stedet for at aviser,tv,politikker osv gør sig bemærket med sagen. Lad dog familien og manden få fred. Hvorfor gøre sig til en del af noget man ikke har med at gøre.

  • #57   17. dec 2016 Offerrollen klæder ingen

  • #58   17. dec 2016 Folk må have alle de holdninger de vil smiley Synes faktisk at der ret spændende at høre folks holdninger til emnet.

    Kan kun sige, at for mit eget vedkommende, så handler det om at vise den sidste respekt (i form af en stor statslig begravelse) til de politi- og militærfolk, der passer på os.
    At vi andre også risikerer at blive dræbt på jobbet, er selvfølgelig trist, og bør ikke ske, men uheld sker altså, for mig er der ikke den store forskel på om man bliver slået ihjel af en psykisk syg person, hvis man arbejder indenfor faget, eller hvis man tilfældigt kommer i berøring med en ustabil psykisk syg person (f.eks som dørmand, s-togsrevisor, kassedame i Netto, eller ?). Vi kan alle blive slået ihjel af psykiske syge, som gå amok. Og vi kan alle blive slået ihjel på jobbet, ved et uheld.
    Men ingen af os møder dagligt på job, med en skudklar pistol, og risikerer at blive smidt midt ind i brændpunkterne i forbindelse med terror eller lign. Det gør politiet, og militæret, og derfor fortjener de også en ekstra stor respekt (hvis man spørger mig smiley ).


  • #59   17. dec 2016 Jeg er HELT enig med Funke . Og så er jeg også enig med Obster i det med psykiatrien, men det har jeg jo så også nævnt i mit første opslag smiley

  • #60   17. dec 2016 Hvis ikke den klæder nogen, så kom dog ud af den.

  • #61   17. dec 2016 Jeg synes tit at jeg oplever lignende misforståelser som her i tråden... for jeg ser ikke NOGEN, der på noget tidspunkt mener at den betjent ikke har fortjent anerkendelse. Det handler ikke om ham som person! Men det giver stof til eftertanke og sådan er det jo altid, når der sker tragiske hændelser. Nogle hændelser medfører, at man naturligvis overvejer, hvorfor tingene fungerer på den måde de gør - og om der er noget, der skal ændres.
    Jeg synes er en kæmpe misforståelse at tro, at det handler om betjenten som person, for det er bestemt ikke min mening at diskutere hans personlige forhold, men noget helt generelt i samfundet. Der er jo stor forskel smiley


  • #62   17. dec 2016 Ann-Marie: Men folk der arbejder i psykiatrien risikere at blive slået ihjel HVER dag de går på job, det er en reel fare. Den fare har vi andre altså ikke hængende over hovedet, ja vi KAN støde ind i en psykostisk person, men risikoen er altså MEGET mindre end for sosuen, pædagogen, psykologen, psykiateren osv.

  • #63   17. dec 2016 Nu er det ikke mig der har valgt at manden skulle have den begravelse han fik, men jeg ser som sagt intet problem i det.
    Ligesom at jeg heller intet problem ser i at mit eget familiemedlem ikke fik sådan en.
    Betyder det at jeg mener at mit eget familiemedlem er mindre værd end Jesper?
    Nej.


  • Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

    Følgere: 9 Emner: 11 Svar: 3.320
    #66   17. dec 2016 Enig. Jeg ser kun en der har ondt i røven og det er den der beskylder andre for at have det. Man får ondt et vis sted fordi andre har en anden holdning.

    Ud over det har det jo været fint at se hvad folks holdninger til det er. Det burde der være plads til i en debat.


  • #68   17. dec 2016 Folk må have alle de holdninger og meninger de vil, JEG finder det bare usmageligt at folk skriver som de gør.
    Igen, hvis ikke vi må, så skal den dræbte betjent heller ikke.


  • Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

    Følgere: 9 Emner: 11 Svar: 3.320
    #71   17. dec 2016 Batdog. Enig. Ærgerligt at det bliver ødelagt af sådanne ting. Pludselig kommer det til at handle om noget helt andet.

  • #72   17. dec 2016 Og ja, jeg synes ikke altid at politiet får den anerkendelse og respekt de bør have for det job de udfører, men det er nok en helt andet debat.

  • #73   17. dec 2016 Af samme grund som du nok gør det, Batdog.

  • #75   17. dec 2016 Så jeg der synes at det var en fin og værdig begravelse han fik, har simpelthen ødelagt debatten her på HG? smiley
    Jeg kan åbenbart ting jeg ikke vidste at jeg evnede.


  • #76   17. dec 2016 Arrrrrrh Batdog, nu skriver du vist ting jeg ikke har skrevet.
    Men ja, alt pynter vel i det samlede forsøg på at gøre folk værre end de er.


  • #78   17. dec 2016 Okay jeg tog egentlig lidt DKK's indlæg som en halv joke, troede ikke det var ment i ramme alvor, at de første kommentarer betød at man - fordi man diskuterer hvor mange andre der også løber samme risiko for at blive dræbt i kraft af sit arbejde - ikke har respekt for autoriteter eller politiet, at man føler sig hævet over loven.. eller endda at man ikke er taknemmelig for, at der er nogen, der vil tage det job smiley O.o Dét var da eksemplet på sådan et stråmandsargument..

  • #79   17. dec 2016 Var du ikke smuttet?

  • #81   17. dec 2016 Det ville nok være lidt ligegyldigt at tage den over PB, tingene står jo her i tråden, så det ville jo bare blive en gentagelse.

  • #82   17. dec 2016 Funke nu ved jeg ikke om det er mig du mener?
    Jeg mener ikke at folk der er imod den begravelse han fik, automatisk er folk der ikke har respekt for politiet og det job de udfører.
    Som jeg skrev så mener jeg ikke altid at de får den respekt og anerkendelse de bør have, men jeg skrev også at det nok var en helt anden debat.


  • #83   17. dec 2016 Nej, jeg mener det indlæg som DKK engelsk cocker skrev smiley

  • #84   17. dec 2016 Okay, ville bare lige være sikker.
    For de to ting mener jeg ikke man bare automatisk kan sige følges ad.


  • Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

    Følgere: 9 Emner: 11 Svar: 3.320
    #85   17. dec 2016 Der er mange der ikke får anerkendelse. Der dør måske 3-5 vejarbejder om året. Et arbejde der er langt farligere en at være politimand. Her er der ingen fine begravelser og indsamlinger til efterladte.

    De er jo også "helte". Hver dag sætter de livet på spil for at vi andre kan komme sikkert frem. Dem er der da ikke en kæft der tænker på. Det er jo bare den risiko der ved jobbet.


  • #86   17. dec 2016 Men Max, så er vi jo igen ude i at vi ikke under betjenten den anerkendelse han har fået efter sin død, for "der er jo andre der også lever livet farligt" og det er den del jeg har det stramt med.
    Der er INGEN af os som der bifalder den begravelse han fik, som samtidig mener at andre er mindre værd. Ingen.
    Synes også det er langt ude at begynde at stille tingene op og sammenligne hvilket job der er det farligste.


  • #87   17. dec 2016 MIN personlige anerkendelse af den dræbte betjent, er hverken større eller mindre grundet den begravelse han fik, den havde været den samme om han så var sendt afsted ved en lille privat ceremoni.


  • #88   17. dec 2016 Der er da ingen der siger, at de ikke under betjenten at blive hyldet og få en ordentlig begravelse, det er noget DU læser mellem linjerne smiley

    Der er folk der siger at de syntes det tog overhånd i medierne, men det er ikke det samme som at sige, at han ikke fortjente den begravelse. Ligesom nogle siger at mange andre også sætter livet på spil i deres job, uden det betyder at man ikke under betjenten en ordentlig begravelse.

    Lad nu være med at skyde folk ting i skoende som de på ingen måder skriver eller mener, det er altså ikke særlig klædeligt.


  • #89   17. dec 2016 Jeg svare udfra hvad Max skriver og her står det ikke mellem linjerne, men i det skrevne.
    Så jeg hverken overfortolker, pynter på det eller andet.


  • #90   17. dec 2016 Det er hele den der mentalitet med at "der jo også er andre der lever livet farligt" jeg ikke bryder mig om.
    Lidt det samme som at jeg ikke må brokke mig over noget, for der er andre der har det værre end mig.
    Det er da fint at man mener at det halter inden for sikkerheden med de psykisk syge, men hvorfor sværte betjentens begravelse til, med det?
    Det er ret ufint at gøre den slags og på en eller anden måde, en form for manglende respekt.


  • Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

    Følgere: 9 Emner: 11 Svar: 3.320
    #91   17. dec 2016 Det er vil ikke så underligt,når begrundelsen fra flere er at det er fordi at manden har et farligt job.

    Det er ikke fordi at jeg mener at andre også skal have det. Tværtimod.

    Kunne forstå det hvis man have lavet en heltemodig gerning. Så er det lige meget om man er politi,brandmand eller bager Palle.


  • #92   17. dec 2016 Alene det at man vælger et job som betjent er vel i sig selv en heltemodig gerning.

  • #95   18. dec 2016 Rikke: Jeg er ikke i tvivl om at folk der arbejder i psykiatrien risikerer at blive slået ihjel hver dag, det samme gør sig gældende for fængselsbetjente, dørmænd på diskoteker, vagter i butikkerne osv. Og det er forfærdeligt ! Her kunne man passende kigge på sikkerheden, som helt klart burde være højere, specielt indenfor psykiatrien. For det er ikke rimeligt, at mange mennesker risikerer at dø på jobbet, uanset om man bliver slået ihjel af en psykisk syg, eller om en vejarbejder bliver pløjet ned af en bilist med lidt for meget fart på.

    Jeg har stor respekt for de mennesker der arbejder indenfor psykiatrien, ligeledes har jeg stor respekt for dørmanden på diskoteket, samt alle andre fag. Vi er alle lige vigtige, for at få samfundet til at fungere. Et eller andet sted, har jeg i virkeligheden nok størst respekt for rengøringskoner og skraldemænd, for uden dem, ville verden være et meget grimmere og mere uhygiejnisk sted.

    For mig handler det ikke om mangel på respekt overfor alle andre fag. At jeg ikke mener at en statsbegravelse bør gives til alle der bliver dræbt på jobbet. Jeg har stor respekt for alle andre fag. For mig handler det om at politiet og militæret er ansat til at passe på os andre, og at vi skylder dem en kæmpe tak fordi de er der, og sætter livet på spil for at passe på os. I mine øjne er de helte.

    Noget andet er jo så at i de situationer, hvor folk er blevet dræbt i psykiatrien, der har pressen absolut også været til stede, det har fyldt mindst lige så meget, som sagen om den dræbte politimand. Desværre har det jo så ikke resulteret i at det har givet bedre arbejdsforhold indenfor psykiatrien smiley For jeg er helt enig i at sikkerheden indenfor det fagområde burde være langt højere, så det netop IKKE ville være farligt at gå på arbejde. Som SOSU, socialpædagog eller sygeplejerske er man jo netop ikke klædt på til at slås med farlige psykopater, som politiet jo er.


  • #96   18. dec 2016 ...problemet med drab i psykiatrien er at det fra befolkningens side jo løses med at den enkelte volds eller drabsmand lukkes inde...problemet løst, retfærdigheden sket og så behøver vi ikke tænke mere på det problem....

    Psykisk syge er tabu...de er ikke rigtige mennesker...og selvom vi kan berøre dem overfladisk...så er det helst noget vi vil gemme væk og ikke tænke videre over...det har vi også en lang fin tradition med...

    Gem de irrationelle væk....vi kan alligevel ikke "gøre noget for dem"...

    For pressens fokus er et andet sted... den er på fejlen i tilbuddene, eller sosu'ens egne fejl...og det til trods for at en drabsmand i knapt en måned havde desperat bedt om indlæggelse og fortalt hvad konsekvensen ville være hvis det ikke skete... man umenneskeliggør sådan en gerningsmand...og hvorfor smide penge efter at gøre forholdende bedre for sådan et monster?! -det ligger ikke i samfundsfølelsen...

    Og sosu'en....hun kunne jo bare lade være med at vende ryggen til (det er nemlig i praksis SÅ nemt...) Der er nemlig ingen helte i sådan en historie...kun frygt og skyld smiley

    Og det synes jeg er vigtigt at have fokus på....frem for begravelser smiley for who cares...jeg gør i hvert fald ikke...jeg er meget mere interesseret i hvad der sker i livet og hverdagen smiley


  • #97   18. dec 2016 Har ikke læst alle indlæg.

    Men jeg synes det er lidt... respektløst at folk bruger betjentens død og begravelse til at fremme deres sag? Det er reelt nok, at det er et problem, men synes måden det bliver gjort på er lidt usmagelig..


  • #98   18. dec 2016 Obster: Helt enig ! Der er simpelthen ikke stemmer nok i at tale rettigheder og hjælp til psykisk syge, desværre smiley

    Problemet er jo bare at det jo ofte er psykisk syge, som er involveret i vold mod politiet, togpersonalet, sosu'en, vagten i Netto, buschaufføren osv. Det ville gavne os alle, hvis behandlingsmulighederne blev kraftigt forbedret, inkl. den psykisk syge, som jo heller ikke fortjener at blive smidt i fængsel for at have begået et mord, der måske kunne være undgået med rette behandling.


  • #99   18. dec 2016 Ann-Marie ...ja ikke sandt...det ville være et værdigt sted for os alle at smide nogle penge...men psykiatrien er ikke engang på finansloven smiley

    Og ja, man glemmer for ofte at ansvaret for at der sker de hændelser når der er psykisk syge involveret....ikke kun ligger hos det syge individ...men hos os alle og et system der svigter -igen og igen.


  • #100   18. dec 2016 Obster: Helt enig, og det er frygteligt at tænke på, hvor mange menneskeliv der kunne være reddet, hvis bare folk fik den rette hjælp i tide smiley
    Kom til at tænke på den soldat i Nordjylland, der slog sine forældre ihjel i sommers smiley Det må være frygteligt for ham, at skulle leve med konsekvenserne resten af livet smiley


  • #101   18. dec 2016 Ja...men du er en af de få jeg har mødt der kan skelne mellem mennesket og så "det onde"... desværre...

    Folk er så fokuserede på gerningen de ikke ser mennesket bag og gerningen skal straffes! Gerne med samme vægt som selve gerningen havde...
    Straffen hjælper dog kun på at opretholde en form for (for mig falskt baseret) retfærdighedssans hos en stor del af befolkningen...og intet andet...


    Hvor kunne det have været fedt hvis vi slet ikke havde behøvet den her diskussion, fordi gerningsmanden havde været velbehandlet... (og derfor synes jeg faktisk diskussionen er relevant) smiley



  • #102   18. dec 2016 Uanset hvad, er der jo altid et menneske bag handlingen, hvor grusom den end måtte være smiley
    Jeg er helt enig i at en fængselsstraf ikke gør andet godt, end at give ofrene/samfundet en følelse af at retfærdigheden sker fyldest. Og den er et eller andet sted også vigtig.
    Men det er mindst lige så vigtigt at fokusere på at få et helt menneske ud af fængslet igen. Det gavner ingen, hvis den straffede går direkte ud og begår ny kriminalitet.


  • #103   18. dec 2016 Alex, det er egentlig det jeg prøver at skrive.
    Det er ufint at bruge betjentens død og begravelse til at fremme sin egen sag.
    Og ja, man risikere at miste livet i en del forskellige job, men som TS skriver, så er politiet og soldaterne ansat til at passe på os. Det er deres job. Og derfor synes jeg at en statsbegravelse er forbeholdt dem.
    Men det betyder ikke at jeg ikke mener at andre er mindre værd.


  • #104   18. dec 2016 "Det er ufint at bruge betjentens død og begravelse til at fremme sin egen sag"
    Det er prædis det, som du gør.


  • #106   18. dec 2016 Jeg er helt enig i jeres sidste indlæg, Ann-Marie og Obster, men i Danmark er det som om vi gerne vil SKABE kriminelle og de skal helst forblive sådan (man vil gerne tude til rørende historier om eks-kriminelle, men når det kommer til stykket vil man kun have højere og højere straffe og det kan ikke blive voldeligt nok), især når vi snakker om forebyggelse er det en spændende debat ift. pædofili bl.a., men okay det indrømmer jeg er en helt anden debat smiley

  • #107   18. dec 2016 Fremme MIN sag?
    Sorry venner, jeg har ingen sag.


  • #108   18. dec 2016 Jeg tænker det de mener er.. at man "bruger" denne sag til at argumentere for hvorfor statsbegravelser BØR være forbeholdt få, eller hvorfor de IKKE bør være det - det kommer vel ud på et? smiley

  • #109   18. dec 2016 Nej det kommer ikke ud på et for mig.


  • #111   18. dec 2016 Det handler nok som bekendt om øjnene der ser.
    Jeg ved godt hvad jeg som offer og efterladt ønskede at læse. Og det er ikke de kommentarere der bruger hans død og begravelse til at stille spørgsmålstegn og fremme egen sag.


  • #113   18. dec 2016 Og så kunne du ikke holde dig ude af tråden længere.

  • #115   18. dec 2016 Det begynder at ligne en trafikulykke. Særdeles grimt at overvære, men alligevel ganske dragende smiley

  • #116   18. dec 2016 Morsomt?
    Jeg vil nærmere kalde det tragisk.


  • #117   18. dec 2016 Ja og du er jo altid hvor tingene sker.
    Intet nyt der.


  • #119   18. dec 2016 Tag et vildt gæt.

  • #121   18. dec 2016 Føler du dig truffet?
    Hvis ikke, så var det nok ikke rettet mod dig.


  • #123   18. dec 2016 Stop nu. Det ligner jo en flagellantisk selvdestruktion på en prik smiley :D smiley

  • #124   18. dec 2016 Men hvis ikke du føler dig truffet så er der jo ingen ko på isen.

  • #126   18. dec 2016 Jeg mener ikke at du, BATDOG, bruger alle dine vågne timer herinde udelukkende i en søgen på ballade fremfor at bidrage med noget konstruktivt, så NEJ, den var IKKE rettet mod dig.

  • #127   18. dec 2016 Har man en anden mening end Janni, så er man kun ude på ballade smiley Ydmyg nu ikke dig selv yderligere!

  • #128   18. dec 2016 I lige måde.
    Jeg er i det mindste ikke stadig herinde fordi hånden holdes over mig.
    Det er vist mere end hvad man kan sige om dig.
    Vi almindelige dødelig får det skam påtalt hvis vi overtræder regler eller andet. Bare rolig.


  • #130   18. dec 2016 Hvilket?
    Intet af det er en påstand, men sandhed. Tro mig.


  • #132   18. dec 2016 Selvfølgelig er der det, ellers ville jeg jo ikke skrive det.

  • #134   18. dec 2016 Batdog, jeg tror, at du skal lade emnet ligge. Nogen er vist ude på at få tråden slettet. Visse indlæg fremstår lidt - æh alternative og ville være bedst tjente med at forsvinde ud i det blå. Lad ikke det ske!

  • #136   18. dec 2016 Jer der mener at statsbegravelsen også bør gælde andre faggrupper end politi og militærfolk: Hvilke andre grupper bør så også tilbydes en statslig begravelse, i tilfælde af at personen bliver dræbt mens man udfører sit job ?

  • #137   18. dec 2016 Ingen faggrupper skal have en statsbegravelse. Det kunne også være en mulighed. Politikerne bruger den kun til af fjerne opmærksomheden fra deres virkelige agenda. Skære ned på budgetterne med den ene hånd og så spille forarget og forfærdet med den anden. Det foregår lidt efter devisen 'vil du din rolle spille, lad da en tåre trille'.

  • #139   18. dec 2016 Jeg er faktisk ret så enig med Søren og BATDOG.

  • #141   18. dec 2016 Den model kan jeg også tilslutte mig. I bund og grund ville jeg selv være så inderligt ligeglad med at få en statslig begravelse (hvis jeg blev dræbt på jobbet). Pengene, som sådan en begravelse jo koster, kunne gøre bedre gavn et andet sted.

  • Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

    Følgere: 9 Emner: 11 Svar: 3.320
    #142   18. dec 2016 Her må jeg tilslutte mig. Mener slet ikke nogen skulle have det. Man burde lærer af den tragiske hændelse og handle der efter. Også i selv om at det koster de planlagte skattelettelser. Så ked af det er man nok alligevel ikke.

    Forstår ikke hvad det er for en sag vi skulle have. Man har en holdning til emnet. Intet andet.


  • #143   19. dec 2016 denne tråd fik mig til at tænke...

    Hvad hvis ens familie ikke har råd til en begravelse?

    Hvad sker der så?


  • #144   19. dec 2016 Så betaler enten ens bo....eller kommunen.. smiley

  • #145   19. dec 2016 Så betaler kommunen /det offentlige for begravelsen , ja og planlægger den. Er der værdier og hente i boet, kan de også bruge dem, men det er vist ret kringlet.

  • #146   19. dec 2016 Haha, der var jeg lige for langsom smiley

  • #147   19. dec 2016 okay smiley

  • #148   19. dec 2016 Haha ja, vi må hellere sørge for at tingene ikke ser dagens lys smiley



  • #149   19. dec 2016 Og så må jeg også skuffe folk.
    Jeg skriver INTET herinde som jeg ikke mener eller kan stå ved, så nej, jeg synes tråden skal blive, trods uenighed.


Kommentér på:
Hvad mener du ?

Annonce