{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.487 visninger | Oprettet:

Hvalp bider i små hunde {{forumTopicSubject}}

Jeg har desværre lidt problemer med at takle min blandingshvalp, når hun skal lege med små hunde. Hun bider simpelthen for hårdt.
 
Hun er snart fem måneder og bliver en lille mellem-str. hund. Hun havde faktisk som yngre lidt problemer med leg sammen med andre hunde. Hun var generelt lidt for voldsom, fandt sig absolut ikke i noget og prøvede selv som så ung at dominere.
At dominere prøver hun stadig, selv overfor de store hunde, ved at stille forpoterne op på ryggen af dem. Men på trods af det er hun blevet rigtig god til leg og lægger sig ofte om på ryggen for at overgive sig.
Desværre opfører hun sig stadig ALT for voldsomt overfor helt små hunde, i hvert fald dem som ikke rigtig kan sige ordentlig fra. Små piv og hyl er åbenbart ikke nok for at få hende til at stoppe med at bide i dem med hendes stadig meget spidse tænder. For hende er det tydeligvis leg, hun mener det ikke ondt, men hun har måske vænnet sig til (fra hendes tidligere voldsomme leg) at hunde, som ikke gider mere, siger ordentlig fra ved at knurre højt og måske gø. Så det kan måske skyldes at hun ikke forstår de små piv og hyl de helt små hunde indimellem nøjes med at lave? (hun forstår dog straks når jeg siger piv, når hun kommer til at nappe mig i fingeren) Hun fik endda bidt så hårdt forleden dag at det blødte lidt fra en af de små hundes øre, hvilket jeg blev ret forskrækket over. Skal jeg bare sørge for at skælde hende ud efter den lille hund har pivet et par gange? Og skal hun så have en chance mere derefter eller skal jeg gå væk med hende med det samme? Og kan jeg gøre noget for at minde hende om at det er mig der bestemmer, såsom blivende sit indtil den lille hund kommer over til hende (eller vil hun blive mere anspændt af det?), for jeg synes hun kan glemme rang-ordenen lidt , når vi er i blandt andre hunde eller mennesker. (det er måske meget alm. i den alder lige at skulle afprøve grænserne?) For ellers er hun ret velopdragen og forstår, når der bliver sagt "nej"!


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hvalp bider i små hunde
  • #1   14. okt 2010 Hvad er hun blandet af? Det kan give en baggrund for at forstår hendes adfærd?

  • #2   14. okt 2010 Hvad med om hun slet ikke får lov til at lege med små hunde. Hvalpe på 5 mdr forstår slet ikke hvor mange kræfter de har.............og rangorden mellem dig og din hvalp- glem det. Det handler ikke om rangorden ( det er noget der findes mellem hund/ hund og ikke mellem hund/menneske) men om sammenarbejde.
    Måske skal din hvalp lære at selvom der er andre hunde til stede, kan du og den finde ud af at arbejde sammen. Selvfølgelig skal du ikke starte mens der er flere hunde der drøner rundt og leger. men hvis i på jeres ture møder andre hunde, så lav noget lydighed menes de andre hunde er i nærheden. husk masser af belønning for opmærksomhed. Nå I har trænet lidt, gå du videre. det er ikke altid at ens hund behøver at lege med andre og når du ved at din hund er noget voldsom, vil det være bedst at den kun får lov til at lege med nogen på dens egen størrelse og som har en dæmpende adfærd. De små hunde som din hund er voldsom overfor, får også en dårlig oplevelse.


  • #3   14. okt 2010 Faren er en spidsblanding: samojedehund, dansk spids og japansk spids.
    Moren er ukendt, men det er ret tydelig at der både er labrador og dansk/svensk gårdhund i. Og ud fra hvalpene (de har fået hvalpe sammen tre gange) så overvejer de også om der er noget schæfer og border collie i. Så det er virkelig lidt af alle hjørner. Hun kan opføre sig lidt spids-stædig til tider, men ellers synes jeg faktisk det er labradoren der skinner mest igennem..


  • #4   14. okt 2010 Jeg overvejede også at bare at undgå de små hunde, men jeg synes de fleste, blandt andet min hundetræner, har rådet mig til at fortsætte og så skælde hende ud hvis hun bliver for voldsom. Men det er nok en rigtig god Ide at træne noget mere lydighed i de situationer, det vil jeg prøve!

    Men nej det med at tage fat i hende mens hun leger, der bliver hun faktisk meget tydeligt fornærmet, og kan ofte godt finde på at bide fast i den hund hun leger med, for at jeg ikke kan tage hende væk. Men hun bliver ikke aggresiv, hun vil bare have sin vilje. Hvilket hun jo selvfølgelig ikke får.


  • #5   14. okt 2010 Jeg er helt enig med Katrine om, at det overhovedet ikke nytter at skælde hende ud. Hvis du ikke kan "løfte" hende ud af situationen, og få ro på hende, så ville jeg i en periode nøjes med at lade hende lege med store hvalpe - eller med voksne fornuftige hunde.

    Det kommer meget bag på mig, at din instruktør bare anbefaler at lade hende fortsætte. De små hundehvalpe, hun er voldsom overfor, kan blive præget negativt for altid af, at deres signaler ikke respekteres.

    Så hvis det var min lille hvalp - så fik den altså ikke lov, at lege med din. Men det ville mine voksne hunde til enhver tid få!


  • #6   14. okt 2010 Uden at forklejne spidshunde osv, da jeg ik har noget imod disse. Men jeg har set disse hunde, med samme tendenser din har.
    Og som ejer af den/de hunde det går ud over, er ikke specielt rart. Men det er uanset race, min tæve kunne til hun var 1½ år ik sige fra. Fandt sig i stortset alt, hanhunde der ville parre hende selvom hun ik var i løb. Hunde der slæbte hende afsted i halsen, li som tæver gør med hvalpe. Og det finder jeg mig ik i som ejer, og vil da heller ik finde mig i at min hund gjorde det.


  • #7   14. okt 2010 Nej, men det har nemlig også været min egen intuition, at holde hende tilbage når ejerne med de små hunde kommer og hilser. Men der har jeg nok været for blød og i tvivl om hvad der var bedst og så blevet overtalt til at de godt lige kan prøve at lege. Men min hundetræner nævnte også da hun var yngre og ikke helt kunne finde ud af at lege ordentligt, at det var fint for hende bare at kigge på i stedet for altid at være med. Men ved at gøre det og så rent faktisk lade hende løbe løs i en park med masser af hunde, har gjort at hun absolut ingen problemer har nu. Lige bortset fra de helt små hunde, som sjældent er i parken. Og så skal det lige gøres klart, at alle de små hunde hun har mødt har været mere eller mindre voksne. Ellers ville jeg heller aldrig tillade, at hun var så voldsom :). Men hvis jeg nu ikke lader hende lege med de helt små hunde, tror I så hun vil lære det, når hun bliver ældre? Det er sådan set det eneste jeg er bekymret for ved ikke at lade hende lege med dem.

  • #8   14. okt 2010 Uanset om min hund er voksen eller ej ville jeg da ik finde mig i at mn hjund blev behandlet sådan, og det tror godt du kan regne med at der andre der er enige i.

    Men prøv at kontakte en adfærdsbehandler, og høre ham/hende om hva de har af råd. Det er mit bedste råd til dig. Held og lykke med det.


  • #9   14. okt 2010 Der er ingen garanti for, at hun nogensinde lærer at lege forsigtigt nok til at kunne leg med små hunde. Men indimellem kan man være heldig, at de bliver utroligt fornuftige, når de bliver voksne og modne smiley

  • #10   14. okt 2010 Nej, jeg vil jo heller ikke finde mig i det :). Men det har faktisk flere gange været de samme ejere som har forslået, at vi lader dem prøve igen. "De skal jo lære det", som de siger. Men nu må jeg prøve noget andet... Men tak for rådene i hvert fald smiley

  • #11   14. okt 2010 giv hende time out INDEN det sker

  • #13   15. okt 2010 Nej det var måske heller ikke korrekt skrevet. Min træner har bare hjulpet mig i begyndelsen, hvor jeg synes hun var lidt for voldsom blandt andre hunde. Det har jeg så fundet ud af var helt alm. hvalpeopførsel og efter hun ofte har løbet løs med andre hunde har der ikke været nogle problemer. Hun er bare en Meget legesyg hvalp. Så i starten sagde min træner bare at hvis det blev alt alt for voldsomt måtte jeg gribe ind. Men jeg fik aldrig brug for det.. Før nu hvor hun altså ikke kan finde ud af at være lidt blidere, når hun leger med de helt små hunde, altså hvis de er meget mindre end hende selv. Det virker bare som om hun bliver provokeret af, at de ikke giver hende nok igen, og så prøver hun at gnaske lidt hårdere for at få dem til at lege ordentligt. Så det er nok fordi hun generelt er lidt voldsom i leg og samtidig stadig hvalp, og har derfor svært ved at forstå det. For hun er på ingen på agressiv eller vred og det siger alle de hundeejere, med små hunde som jeg har mødt, også. Men jeg vil prøve at høre min hundetræner endnu engang, nu hvor det er et lidt anderledes problem end sidst.  

  • #14   15. okt 2010 Det er da vel bare at lade små hunde gå forbi uden at din hund skal lege med dem?
    Det er ganske normalt at unghunde ikke helt har styr på hverken kommunikationen eller den voldsomhed de leger med...


Kommentér på:
Hvalp bider i små hunde

Annonce