{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.578 visninger | Oprettet:

Hvalp tisser indenfor {{forumTopicSubject}}

Hej HG!

Jeg har her for 1½ uge siden fået en lille hundehvalp!
Han er vældig dygtig, og lader til at være en rigtig klog hvalp!

De første par dage tissede han aldrig indenfor, men gik udenfor og tissede og besørgede - og vi var så stolte, han var jo så dygtig og han fik selvfølgelig masser af ros!

Men her på det seneste er han begyndt nærmest KUN at tisse indenfor. Det er sket et par gange LIGE FORAN terassedøren som står pivåben. Det er ikke så tit vi lige fanger ham i det, men når jeg så gør så er jeg i tvivl om hvordan jeg lige skal takle det bedst? Hvad har i haft succes med?

Jeg vil gerne have nogle gode ideer til renlighedstræning, for at se om en alternativ løsning er bedre.

Han har også store problemer med at holde sig om natten - hvad gør i der? Han kommer altid ud og tisse inden vi går i seng, og helst så absolut tæt på at vi falder i søvn. Men han tisser næsten altid indenfor om natten nu.

Vi går selvfølgelig også tur med ham, flere gange om dagen - men det er som om han ikke rigtig gider tisse eller besørge på turene. Er der noget der kan afhjælpe det?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hvalp tisser indenfor
  • #2   13. aug 2014 Vi gør det med vores lille hvalp af vi altid er opmærksom på at hun skal ud når hun har sovet, leget, spist, tumlet, og generelt næsten hele tiden..

    Derudover skal det være sjovt at tisse udenfor..

    Så når han har sovet eller lignende, skal i simpelthen bare tage ham med ud, og vente til han har tisset.. Det kan nogen gange godt tage noget tid, men bare bliv, eventuelt i haven hvis i har sådan en, til han har tisset..

    Når han tisser udenfor, giver i ham godbidder og roser ham meget..

    Tisser han indenfor, ignorerer i det og tørrer det op.

    Så vil han hurtigt finde ud af "Hov, det er rart at tisse herude", hvorfor han også med alderen finder ud af at det er der han skal tisse..

    Natte-tisseriet er der ikke så meget at gøre ved.. Han er formentligt ikke så gammel, så blæren er heller ikke så stor..

    Hvis ikke han selv kommer til jer og siger når han vil ud, så sæt en alarm og få ham ud..

    Vi havde selv alarm hver anden time ca de første nætter, men siden da er hun selv kommet til os når hun vil ud, og en sjælden gang i mellem kommer hun og gør opmærksom på at nu har hun tisset, og at vi lige skal rydde op..

    Men der er ikke andet end at sørge for at få jeres hund til at tisse og skide udenfor, og så giv ham ros, nusning og godbidder når han gør det.. Hvis i træner klikkertræning, så brug meget gerne den..

    I har ca 3 sekunder til at belønne / straffe en adfærd, så det der med at skælde ud hvis de har gjort indenfor, kan ikke betale sig.. Ikke atjeg siger i gør det smiley

    Spørg endelig hvis der er noget du er er i tvivl om eller andet =)


  • #4   13. aug 2014 Mange tak for nogle rigtig gode og konstruktive indlæg. Mange af de ting som i siger, er ting som vi allerede gør, så det vil jeg bestemt fortsætte med! Dejligt at vide at man gør det rigtigt - han skal jo lige have mulighed for at lære det smiley

    Det med nattetisseri, de første par nætter blev han urolig og gav besked på at han ville ud og tisse, også stod vi op og gik ud med ham - han forstår det godt for når han bliver lukket ud (på alle tider af døgnet) går han som det aller første ud og tisser, han når kun lige kanten af græsplænen, også får han masser af ros! Han er ikke i tvivl om at han er dygtig til det smiley

    Men jeg havde godt forberedt mig på at skulle sætte alarmen om natten, og det må jeg bare begynde på så!

    God idé med rodalon - han tisser ofte de samme steder, så det må være derfor! Så der skal helt sikkert købes rodalon!


  • #6   13. aug 2014 God ide..

    Men det der også er rigtigt vigtigt, er at i går med ham ud når han skal ud og tisse.. På den måde finder han ud af "Jeg skal tisse herude, og det er dem der skal sørge for jeg kan komme herud"..

    På den måde vil han lettere komme om natten fordi han ved "Hov, jeg skal tisse.. JEg skal ud i haven.. Jeg kan ikke komme derud, så skal jeg have fat i mor"..

    Ros er en god ting, men i vil få en helt anden opmærksomhed fra ham hvis i også tager godbidder med..

    Og så generelt kontakt-træning..

    Men det lyder jo som om i ikke er helt på bar bund, så er det bare at finde tålmodigheden frem og nyde de fantastiske stunder en lille hvalp bringer med sig =)


  • #7   13. aug 2014 Hvalpe tisser hvor de er trygge, hvormed det sjældent sker på tur.
    Nu skal en hvalp på ni uger jo ikke gå decideret tur. Den skal præges med positive oplevelser.
    Gå til samme tissested hver gang, så hvalpen bliver fortrolig med 'øvelsen' og tryg ved det hele.


  • #9   13. aug 2014 i forhold til om natten er det jo helt normalt at en lille hvalp ikke kan holde sig så mange timer. Her fik vi den gode ide da vi fik berta at hun om natten var i en papkasse med høje sider ved siden af vores seng. Hun ville jo ikke tisse i sin seng så når hun skulle tisse pev hun og kradsede på kassen. Jeg synes det er en dum ide at stille uret til f.eks. hver 2, time for så lærer hunden måske at den skal tisse hver 2.time hele natten.

  • #10   13. aug 2014 Hvalpe har uheld, sådan er det bare.
    Mange af de andre kommer med gode råd.

    Ud med ham, hvergang han har sovet, spist og leget, og eller gå den samme rute med ham, hver gang, så han finder ud af, at det ikke er farligt.

    Da jeg fik min puddel på 5 måneder hjem, ville han heller ikke tisse og skide, når vi var på tur. Kun i haven.
    Nu vil han kun på tur hehe smiley


  • #11   13. aug 2014 Malene: jeg er enig med dig i at han ikke skal ud på lange ture - men er bare blevet fortalt at det er en god ide at vænne hunden til at gå tur, og man f.eks. bør gå 1 minut pr. uge hunden er gammel, så pt. går vi en lille tur på 10 minutter. Og han synes indtil videre at det er vældig spændende!

  • #13   13. aug 2014 Og husk at gå med ham ud. Når han tisser foran en åben dør skyldes det nok at han ikke er tryg ved at være ude alene.

  • #14   13. aug 2014 Anne Julie: Jeg er altid ude med ham, han er næsten aldrig ude alene. Hans kurv ligger lige ved siden at mit skrivebord, så når han har ligget der i 2-3 timer, så tager jeg ham altid med ud og tisse, gerne oftere - og hvis han ikke kan tisse, så kan vi jo altid bare lege lidt i haven smiley

    Det lader desuden til at han er utryg når det er mørkt, så der er jeg ALTID med i haven når han skal tisse af - min kæreste og jeg er rygere, så vi har vænnet os til at gå ud og ryge sammen i 15-20 minutter hver aften, så vaps kan få tisset af, og det går rigtig godt!


  • #15   13. aug 2014 Super smiley

    By the way, så er det ikke unormalt at hvalpe bliver urenlige igen når de skifter tænder. Jeg ved ikke hvorfor, men nu er du forberedt. smiley


  • #17   13. aug 2014 Fortsæt med det i gør, så skal renligheden nok komme.
    Min hund var omkring en 5-6 mdr, før hun var 100% renlig. I starten var hun oppe ca 3 gange om natten, for at tisse, lidt hårdt, men vi var 2 om det.
    Vi havde også hvalp om sommeren, og hun lærte hurtigt at tisse ude (ros og godbider) når døren stod åben. Da det så blev køligere i vejret, og dørene var lukkede, havde vi nogle uheld tæt ved havedøren. Så så snart hunden var ved havedøren, så skulle hun ud.
    Desuden mener jeg, at have hørt noget om, at det faktisk er fysisk umuligt, for en lille hvalp at holde sig en hel nat.


  • #19   13. aug 2014 Golden L - En del hvalpe kan ikke holde sig om natten.
    Mine gravhundehvalpe har jeg altid været ude med 1-2 gange de første uger, men alle mine whippethvalpe (4) har holdt sig 6-11 timer om natten fra vi fik dem hjem som 9 uger gamle.

    Ghini har rekorden, hun sov fra dag et, fra 22 aften til 9 morgen, men så var der også knald på resten af tiden, der var ikke meget middagslur i hende smiley


  • #21   13. aug 2014 Tanja: Jeg må indrømme at jeg har bare ikke samvittighed til ikke at give den så meget vand til en hel nat, så vil jeg hellere stå op og lukke hunden ud - jeg synes det er synd nok at han ikke får mad hele natten, men hvis han så står og er tørstig men ikke kan få vand, så får jeg det skidt. Så hellere at han kan drikke vand og der er nok til hele natten, men at jeg så skal op og lukke ham ud.

  • #23   13. aug 2014 Vi gjorde det med Charlie at vi tog ham med ud efter enhver aktivitet. Sove, lege eller putte resulterede næsten altid i at han skulle tisse når han ikke gad mere. Tog vi ham i akten gav vi ren besked på at det brød vi os ikke om. Hvis du løfter hvalpen mens den tisser skulle den gerne stoppe, og det gjorde vi ofte hvorefter vi straks "fløj" ud med ham på græsplanen.

    Han blev renlig i løbet af de første to uger. I den periode tog vi også vandet fra ham ved 9-10 tiden om aftenen og så gik jeg først i seng ved midnats tid hvor Charlie fik sin sidste gåtur hvor han kunne tisse af. Nu går han i seng ved 9-10 tiden og sover lige til den lyse morgen uden problemer, og han har vand 24/7 nu.



  • #24   13. aug 2014 Få sat kommando på når I alligevel skamroser :o). Det vil gøre det hele meget nemmere fremover for jer og dem der evt. skal passe vovsen engang ude i fremtiden.

    Når hunden ved at TIS!, eller hvad I nu vælger som kommando, betyder at besørge, så vil I jo kunne bede den gøre det ude på kommando.

    Det forkorter også natteturene så det bliver ud at besørge, og så ind at sove videre i stedet for ind og lege :o)

    Kia er 7 år og reagerer stadig prompte på: Kia få tisset!". Jeg bruger det kun hvis vi af en eller anden grund har travlt eller sover et fremmed sted hvor der er tidsregler der skal overholdes hvorfor vi ikke har tid til at hun snuser rundt i laang tid :o)


  • #25   26. aug 2014 Vi har også lige fået hvalp, og så snart vi havde rost ham et par gange for at besørge uden for, så begyndte vi at sige 'nej' når vi fangede ham på ferske gerning, og så bære ham ned. Ikke skælde ud, bare fortælle at det ikke er det vi ønsker. Ang. natten så kan han holde sig til ca. kl 4-5 tiden, der vågner jeg fordi han går rundt og klynker lidt, så går jeg ned med ham hvor han tisser med det samme, og så sover vi videre smiley

Kommentér på:
Hvalp tisser indenfor

Annonce