1.011 visninger
|
Oprettet:
FølgFølg ikke
12 Svar

1. apr 2011 Følger: 12 Følgere: 41 Hunde: 8 Emner: 71 Svar: 611
HD og genvurdering HD og genvurdering
Hej erfarende avlere
Hvis en hund tidligere er HD fotograferet med resultat D kan man så senere få den om fotograferet i ønske om andet resultat?
Såfremt, er der dyrelæger, der gør det for DKK hvor man kan få vurderingen med det samme?
Hunden har aldrig haft en dag hvor den har haltet og er MEGET aktiv som brugshund.
Ville D hofter været helt udelukket ift avl - selvom hanhunden har A?
Håber nogle kan være mig behjælpelig med overståede.
0 synes godt om
jan 2007
Følger: 18 Følgere: 52 Hunde: 4 Emner: 553 Svar: 30.951
Og om hunden har haltet eller ej siger ikke så meget om status - ret mange hunde lever et symptomfrit liv med HD.
Hvad avl angår ville det være udelukket for mig og ville heller ikke købe en hvalp efter forældre med D-hofter.
Det ville være formildende omstændighed hvis hunden er ud af linjer hvor der foreligger status på langt de fleste individer, og status skal selvfølgelig være god, så din hunds D-hofte er undtagelsen i en ellers god familie.
Ift reglerne for de fleste racer kan man desværre godt avle på D-hofte, men personligt ville jeg ikke overveje avl... og da slet ikke, hvis der er tale om en race, hvor der er avlsmateriale nok at tage af.
okt 2006
Følger: 59 Følgere: 48 Hunde: 7 Emner: 335 Svar: 13.902
Hvis man stadig er utilfreds med bedømmelsen kan man anke til det nordiske råd (eller hvad de hedder - et nordisk vurderingssamarbejde) hvor billederne bliver bedømt uden kendskab til forudgående bedømmelse.
Om man bør avle på hunden... Ja det må man jo vurderer om man tror hunden bare har fået en dårlig vurdering eller om man faktisk tror på vurderingen.. jeg tænker også har hunden 2 D-hofter eller A og D.. osv.
jeg tænker også det kommer an på racen - at hunden er brugshund ville jeg ikke nødvendigvis synes er formidlende i den sag. Så går jeg ud fra det er en race folk køber for atbruge aktivt i sport - og så skal kroppen sgu kunne holde til det!
Forskellige racer har forskellige krav til hvis man vil avle på en D-hofte - hvad de må kombineres med.
Under alle omstændigheder kan man kun trække et kuld uden at søge dispensation, hvor foto og vurderinger fra tidligere kuld skal foreligge.
jun 2007
Følger: 11 Følgere: 26 Hunde: 5 Emner: 107 Svar: 6.370
Jeg er i tvivl men mener at have læst at der max må gå 6 mdr inden omfotografering, men jeg tør ikke lægge hovedet på blokken.
aug 2008
Følger: 32 Følgere: 1466 Hunde: 9 Annoncer: 2 Emner: 30 Svar: 30.013
apr 2011
Følger: 12 Følgere: 41 Hunde: 8 Emner: 71 Svar: 611
Det er IKKE min hund men en forespørgsel for en bekendt!
Jeg sender jeres svar videre
sep 2008
Følger: 19 Følgere: 32 Hunde: 4 Annoncer: 5 Emner: 73 Svar: 4.139
Jeg ville aldrig købe hvalp efter det uanset hvordan linjerne ser ud længere ude.
Men man kan godt omfotografere og håbe på at det måske bliver om vurderet til C hofter, men det bliver næppe bedre end det. Der skal gå minimum 6 måneder mellem billederne.
Hos de fleste racer er de godkendt at avle på A, B og C hofter, hvad der er gældende for den pågældende race kan du se på hunde web.
Personligt er C hofter også udelukket for mig, hvis jeg skal købe hvalp.
sep 2017
Følgere: 552 Emner: 159 Svar: 10.925
Jeg går ud fra at hunden er relativt ung, og sikkert fint muskuleret. Det er ikke ensbetydende med at den får et langt og aktivt liv uden smerter. Den kan få det, i bedste fald. Men at avle på den.....?
Ej undskyld, men jeg er virkelig chokeret over den manglende indsigt.
okt 2006
Følger: 59 Følgere: 48 Hunde: 7 Emner: 335 Svar: 13.902
apr 2011
Jeg HAR fraråder avl på hunden men da HD ikke er noget man undersøger i min race kunne jeg jo tage fejl ift vejledning - derfor jeg spørg!
Informationen er videregivet, den støtter det jeg allerede har sagt og de sætter ikke hunden i avl
sep 2017
I brugshunderacerne er der masser af sunde individer med gode hoveder. Hvorfor skulle man ønske at bruge noget, som potentielt kan lave sygt afkom?
apr 2011
og nej, de er IKKE avlere men heldigvis kloge nok til at spørge inden de bare kaster sig ud i noget - tænk hvis flere gjorde det
Og tak for den lille stave rettelse ......
Tråden var en forespørgsel, beskeden er givet videre og tak fordi I gad svare
sep 2017
Jeg håber din bekendte tager det til sig, og ikke begynder at lave tavleløs avl i stedet
HD og genvurdering