1.011 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 12 Svar

HD og genvurdering HD og genvurdering

Hej erfarende avlere smiley

Hvis en hund tidligere er HD fotograferet med resultat D kan man så senere få den om fotograferet i ønske om andet resultat?
Såfremt, er der dyrelæger, der gør det for DKK hvor man kan få vurderingen med det samme?

Hunden har aldrig haft en dag hvor den har haltet og er MEGET aktiv som brugshund.

Ville D hofter været helt udelukket ift avl - selvom hanhunden har A?

Håber nogle kan være mig behjælpelig med overståede. smiley

Play video
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Inspicering af opgave 205 kr.
  • Udskiftning af stik til “grisetryne” 230V ifm fjernvarmeinstallation. Haster! Vi skal have etableret et 230V el-udtag med jord inden fjernvarme installationen indendørs kan etableres på mandag. Skal udføres autoriseret. Vi har ikke selv materialerne. 1.500 kr.
  • Afmontering af defekt opvaskemaskine og montering af ny brugt 1.000 kr.
  • Lapning af dæk 500 kr.
  • Fugening af bordplade 1.100 kr.
  • Besværlig lås 700 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  HD og genvurdering
  • #1   10. feb 2020 Du kan godt omfotografere, men det er samme procedure som første gang - billederne sendes ind, og så må du vente på svar fra DKK.

Og om hunden har haltet eller ej siger ikke så meget om status - ret mange hunde lever et symptomfrit liv med HD.

Hvad avl angår ville det være udelukket for mig og ville heller ikke købe en hvalp efter forældre med D-hofter.
    Det ville være formildende omstændighed hvis hunden er ud af linjer hvor der foreligger status på langt de fleste individer, og status skal selvfølgelig være god, så din hunds D-hofte er undtagelsen i en ellers god familie.

Ift reglerne for de fleste racer kan man desværre godt avle på D-hofte, men personligt ville jeg ikke overveje avl... og da slet ikke, hvis der er tale om en race, hvor der er avlsmateriale nok at tage af.

• #2   10. feb 2020 Ja efter 1/2 år kan man få taget nye billeder og bede om en ny bedømmelse (man betaler igen). Her vurderer KU de nye billeder og sammenholder med de gamle billeder, og giver en evt. ny bedømmelse.
    Hvis man stadig er utilfreds med bedømmelsen kan man anke til det nordiske råd (eller hvad de hedder - et nordisk vurderingssamarbejde) hvor billederne bliver bedømt uden kendskab til forudgående bedømmelse.

Om man bør avle på hunden... Ja det må man jo vurderer om man tror hunden bare har fået en dårlig vurdering eller om man faktisk tror på vurderingen.. jeg tænker også har hunden 2 D-hofter eller A og D.. osv.
    jeg tænker også det kommer an på racen - at hunden er brugshund ville jeg ikke nødvendigvis synes er formidlende i den sag. Så går jeg ud fra det er en race folk køber for atbruge aktivt i sport - og så skal kroppen sgu kunne holde til det!
    Forskellige racer har forskellige krav til hvis man vil avle på en D-hofte - hvad de må kombineres med.
    Under alle omstændigheder kan man kun trække et kuld uden at søge dispensation, hvor foto og vurderinger fra tidligere kuld skal foreligge.

• #3   10. feb 2020 Ja man kan få omfotograferet, men ingen giver svar med det samme. Du skal via DKK. Nogle kommer måske med et bud.
    Jeg er i tvivl men mener at have læst at der max må gå 6 mdr inden omfotografering, men jeg tør ikke lægge hovedet på blokken.

• #4   10. feb 2020 Den gad ikke sende så smider lige svaret som screen.

profilbillede
  • #6   10. feb 2020 Tak for alle jeres svar smiley

Det er IKKE min hund men en forespørgsel for en bekendt!
    Jeg sender jeres svar videre smiley

• #8   10. feb 2020 En hund med D hofte/hofter bør under ingen omstændigheder indgå i avl og slet slet ikke en brugs-/sportshund.
    Jeg ville aldrig købe hvalp efter det uanset hvordan linjerne ser ud længere ude.

Men man kan godt omfotografere og håbe på at det måske bliver om vurderet til C hofter, men det bliver næppe bedre end det. Der skal gå minimum 6 måneder mellem billederne.

Hos de fleste racer er de godkendt at avle på A, B og C hofter, hvad der er gældende for den pågældende race kan du se på hunde web.

Personligt er C hofter også udelukket for mig, hvis jeg skal købe hvalp.

• #9   10. feb 2020 Jeg tænker faktisk, at hvis man ved SÅ lidt om hofter, fotografering og avl, så skal man slet ikke avle. Det er skræmmende at man overhovedet overvejer det smiley

Jeg går ud fra at hunden er relativt ung, og sikkert fint muskuleret. Det er ikke ensbetydende med at den får et langt og aktivt liv uden smerter. Den kan få det, i bedste fald. Men at avle på den.....? smiley

Ej undskyld, men jeg er virkelig chokeret over den manglende indsigt.

• #10   10. feb 2020 En anden ting i forhold til om man vil avle på en hund med en skavank. Selv hvis f.eks. Man vurderer en dårlig hofte skyldes uheld eller andet og ikke er arvelig i udpræget grad, så skal man stadig have i mente at tæven i drægtigheden tar på - måske så meget som 1/4 af hendes normal vægt. Plus hvalpene tærer på tævens resourcer. Det er hårdt hvis kroppen har en skade eller er dårligt konstrueret i første omgang.

• #12   10. feb 2020 A - jeg spørg som skrevet for en bekendt og jeg har vist ingen steder skrevet MIN holdning til avl på D-hofter!

Jeg HAR fraråder avl på hunden men da HD ikke er noget man undersøger i min race kunne jeg jo tage fejl ift vejledning - derfor jeg spørg!

Informationen er videregivet, den støtter det jeg allerede har sagt og de sætter ikke hunden i avl

• #13   10. feb 2020 Nej, du spørgER for en bekendt. Og det er den bekendte der skal holde sig LANGT væk fra avl, når vedkommende så meget som overvejer at avle på så dårlige hofter.

I brugshunderacerne er der masser af sunde individer med gode hoveder. Hvorfor skulle man ønske at bruge noget, som potentielt kan lave sygt afkom?

• #14   10. feb 2020 A - tæven har så andre ret gode egenskaber der taler for avl ..
    og nej, de er IKKE avlere men heldigvis kloge nok til at spørge inden de bare kaster sig ud i noget - tænk hvis flere gjorde det

Og tak for den lille stave rettelse ......

Tråden var en forespørgsel, beskeden er givet videre og tak fordi I gad svare smiley

• #15   11. feb 2020 Men der er som sagt masser af gode individer i brugsracerne, og derfor ingen grund til at gå på kompromis med sundheden.

Jeg håber din bekendte tager det til sig, og ikke begynder at lave tavleløs avl i stedet smiley

Kommentér på:
HD og genvurdering

Annonce