{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.223 visninger | Oprettet:

Rosa W
Rosa W
Følger: 13 Emner: 1 Svar: 4

Kennel elmedige/ Slagelse hunde og katte pension {{forumTopicSubject}}

Hej alle.

Er der nogle der har noget erfaringer med kennel elmedige eller Slagelse hunde og katte pension i vil dele? Både gode som dårlige alt tages imod med kyshånd!

Kommentarer på:  Kennel elmedige/ Slagelse hunde og katte pension
  • Cookie
    Cookie Tilmeldt:
    okt 2022

Følgere: 1 Svar: 15
    #1   27. okt Faren til hvalpene de har pt har AD2. Det sidste kuld de lavede før dem havde begge forældre AD2. Jeg ville holde mig langt væk fra dem af den grund.
    De har desuden lousy status og index på HD. Rigtig mange af deres hunde har D hofter og index langt under 100.
    De har lavet over 1000 hvalpe.

• #2   27. okt Yikes... Det skriger af 'nej tak'..

• #3   27. okt Hvorfor avler man på så dårlige hunde? Det er crazy at DKK udsteder stamtavler til sådan noget skrammel smiley

• #4   27. okt 3 kuld på samme hanhund i 2021... Hunden har tilmeld C-hofter.
    En seriøs opdrætter ville, hvis man overhovedet skulle bruge sådan en hund i avl, lave ét kuld og så se kuldets udvikling og resultater an før flere kuld.
    Personligt ønsker jeg at se en brugshund blive brugt. Den skal kunne noget.
    Ifølge denne opdrætters rapport fra kennelbesøg, tuller hundene bare rundt på grunden. Der er ingen indhold i deres hverdag, ingen test af egenskaber, ingen dokumentation på at de kan begå sig ude i verden.
    Jeg læste lige en tilfældig mentalbeskrivelse igennem, og den var alt andet end positiv.
    Ud af utroligt mange hvalpe, er kun ganske få testet for HD og AD. Det er ikke optimalt.

• Cookie
    Cookie Tilmeldt:
    okt 2022

#5   27. okt Ja der er rigtig mange ting der halter der. Jeg har også set UHM på flere der afviger temmelig meget fra ønskeprofilen. Og ufattelig mange D hofter og både 1 og 2 på albuerne samtidigt. Man gentager parringer flere gange uden tjek af hvalpe sundhedsmæssigt og hverken prøver eller udstillingsresultater. Har set et udstillingsresultat på en med en S. Og alligevel laver man 10 kuld med samme han, der intet har vist. Det forstår jeg simpelthen ikke.

• #6   28. okt Endnu et gansk fint eksempel på en opdrætter, der tror at bare fordi 'Vi opdrætter kun familiehunde' så er det OK at gå på kompromis med kvaliteten. Det er tilsyneladende heller ikke en opdrætter der tilskynder hvalpekøberne til at få undersøgt hofte og især albuer. Dvs, de aner ikke hvad det er for hunde de laver.
    De har lavet mange kuld og mange hvalpe så de har haft gode muligheder for at lave avlsfremgang og bedre og bedre hunde. Men det har tilsyneladende ingen interesse. At man avler på en tæve med 2 på albuerne i så tung en race er dybt useriøst. Racen HAR problemer med albuern. Og det er altså noget, der koster sorger og bekymringer og penge hos hvalpekøberne,
    Jeg kender en enkelt rottweiler fra pågældende kennel og hvis den er kendetegnende for hvad kennelen laver så ville jeg holde mig væk derfra.
    Hvorfor fan*** skal folk der 'bare' skal have en familiehund ikke have en hund med sundhed og mentalitet i orden?

• #7   28. okt Mange har spurgt mig, hvorfor Kenia dog ikke skal have hvalpe - hun er jo så smuk og har et dejligt temperament. Tja - og albueledsdysplasi, hvilket jeg ikke under andre hunde eller ejere at skulle tacle smiley

• #8   28. okt Isabelle, *takle eller tackle smiley

• #9   28. okt Begge dele er rigtige smiley

• #10   28. okt #9 Hvad så med 'tacle' ?

• #11   28. okt Ahhh, nu har forskellige herinde i andre tråde været efter Isabelle for at rette andres stave-/slåfejl, og så gør I det samme ved hende?

Er det sådan en form for hoveren? smiley

• #12   28. okt Det er OK, når det er mig, man er efter, Skrigehunden. Vidste du ikke det? Men altså, det er helt fint med mig at blive rettet - og jeg oplever det ikke som hoveren - heldigvis smiley

- og åh - et klassisk eksempel på, at man læser det, man synes, der skal stå. I mit hoved VAR der et k smiley Men jeg erkender, at mit hoved er lidt kaotisk i disse dage.
    Når jeg laver opgaver til mit lille forlag, nytter det ikke, at jeg selv læser korrektur. Jeg læser jo ikke mine egne fejl - læser det korrekte ord, selv om det er skrevet forkert.

• #13   28. okt Det er kærligt drilleri smiley Lige præcis Isabelle kan godt tåle det, det ved jeg. Og så eeeeeeelsker jeg at fange hende i stavefejl smiley

• Jeanette O
    Jeanette O Tilmeldt:
    jun 2014

Følgere: 10 Emner: 6 Svar: 2.173
    #14   28. okt Hvad er din mening, ts?

• #15   28. okt TS: Overvejer du at købe hund der fra?

• Rosa W
    Rosa W Tilmeldt:
    okt 2022

#16   29. okt Jeg har desvære købt hund der og min er en af hvalpene fra kuldet hvor begge forældre har ad 2 albuer.. og har nu en hund med to ad 3 albuer selv.. og som er opereret for det og for ocd i skulderen samtidig ????

• Cookie
    Cookie Tilmeldt:
    okt 2022

#17   29. okt Uff. Det er jeg ked af at høre. Lyder ikke godt. Du bør henvende dig til DKK i så fald. Har du søgt om kompensation hos opdrætter og selvfølgelig varskoet dem om at hunden er syg ?
    Svineri at avle videre på de hunde.

• #18   29. okt Du skal henvende dig til DKK for hjælp til at søge erstatning hos opdrætteren.
    Når man avler på hunde med dårlig status, er man erstatningspligtig. Da er risikoen for videregivelse af skavanker jo kendt.

Fremover husker du at gennemtrevle hundeweb for data, før du handler hund. Det er et uundværligt redskab.
    Husk at det er lige så skidt ikke at kunne finde oplysninger derinde, som det er at kunne finde dårlige oplysninger. En del opdrættere vælger nemlig at undlade at teste. Som om det hjælper at lukke øjnene.

Pøj pøj med hunden.

• Rosa W
    Rosa W Tilmeldt:
    okt 2022

#19   29. okt Har snakket med avler og hun mener ikke hun skal give noget kompensation, men har snakket med dkk og skal også snakke med en jurist om det da det ikke er iorden!

Ja vi troede vi havde gjordt hvad vi skulle vi havde enda snakket med en masse der havde hunde derfra og de sagde god for det sted men vi må så havde fået fat i dem der havde gode hunde..

Men sådan er det desvære vi elsker jo vores lille lort som er ved så småt at være på benen igen efter et hårdt forløb??????

• #20   29. okt Med AD3 har i ret til at få hele købesummen retur.

Sat på spidsen ville I også kunne få erstatning for de udgifter I har haft i forbindelse med albuerne (nok ikke OCD’en, med mindre forældredyrene er testet for det og har OCD). Fordi opdrætter har avlet på forældredyr med dårlig status, og derfor burde have vidst, at det ville ende med afkom med dårlige led. Opdrætter vil selvfølgelige sige, at hundene har stamtavle, og derfor ikke kan være så ringe, når nu DKK har sat deres “kvalitetsstempel” på opdrættet smiley

• #21   29. okt Man kan ikke både få dyrlægeudgifter og hele købssummen retur;) man kan lade handlen gå tilbage og få købssummen retur, men så skal man aflevere hunden, eller man kan få en del af købssummen retur og beholde hunden smiley eller få betalt dyrlægeudgifter men aldrig for mere en hunden er købt for smiley

• #22   29. okt Jeg fik halvdelen af købsprisen tilbage, hvilket er DKK's "takst" for AD3, hvis man ikke ønsker at levere hunden tilbage til opdrætter.
    Operation mv betalte jeg selv (og Agria).

• #23   29. okt Er det en DKK-opdrætter?

• Cookie
    Cookie Tilmeldt:
    okt 2022

#24   29. okt Isabelle, ja det er en DKK opdrætter. En gammel en af slagsen endda med mange kuld hvor man i 80’erne lavede ca 100 hvalpe om året.
    Dog er det idag en anden der har kennelnavnet. Men også hun har været med siden 2008, hvor hun har 1 kuld ca om året.

• #25   29. okt En DKK-opdrætter skal følge klubbens retningslinjer mht erstatning.

På klubbens hjemmeside står:

"Albueledsdysplasi, med AD-status 3: Køber kan hæve købet, dvs. levere hunden tilbage til sælger, der skal betale hele købesummen retur. Hvis køber ikke ønsker at hæve købet (køber vil beholde hunden), kan køber kræve et nedslag i købesummen typisk på halvdelen i stedet for."

• Salla
    Salla Online Tilmeldt:
    maj 2015

Følger: 61 Følgere: 1008 Emner: 207 Svar: 5.991
    #26   29. okt Kiggede lidt på deres beskrivelse af racen.
    Vil meget gerne vide HVOR man bruger rottweiler som førerhund til blinde? Har racen ikke ret meget egetkøns aggressivitet i sig? smiley

• #27   29. okt Man kan ikke både få dyrlægeudgifter og hele købssummen retur;) man kan lade handlen gå tilbage og få købssummen retur, men så skal man aflevere hunden, eller man kan få en del af købssummen retur og beholde hunden

Sjovt, i både teori og praksis er det sådan, at når man som sælger/producent laver et produkt, som han ved eller burde vide er defekt, så kan man BÅDE hæve handlen OG få erstattet positive udgifter.

Så vidt jeg ved, falder hunde stadig under dansk ret, så jo, TS kan BÅDE få købesummen retur OG få erstattet dyrlægeudgifter, hvis hun kan finde en advokat der vil føre sagen (ud fra at opdrætter bevidst bruger dårligt avlsmateriale) smiley

• #28   29. okt DKK om dyrlægeregninger:

profilbillede
  • #29   29. okt Og om AD3

profilbillede
  • Rosa W
    Rosa W Tilmeldt:
    okt 2022

#30   29. okt Vi har dkk med inden over da sælger ikke mener hun har gjordt noget forkert og derimod skyder skylden på os.. men det dejligt med så mange gode svar ville ønske jeg havde stillet de spørgsmål inden vi købte hende der, men nu kan vi ikke undvære hende<3
    Men tak for alle indput de er virkelig brugbare!!??????

• #31   29. okt I kan heldigvis gøre meget med motion og tilskud for at hjælpe hende godt på vej, så godt I er OBS på det smiley

Sørg for at give en godt ledtilskud, fx Luposan Gelenk. Og så kan I overveje hvornår det er tid til Flexadin Advanced (eller menneskeudgaven der hedder Moveflex, som koster det halve). Og så er der nogle muligheder hos dyrlægen - min gamle schæfer have vist god effekt af cartrophen, som hun fik i mange, mange år, og så fik hun librela det sidste halve års tid. Der er også eksperimenterende behandling med guld i leddene.

Håber det bedste for jer smiley Og hvor er det USSELT af den opdrætter smiley

• #32   29. okt TS: Jeg er lidt nysgerrig efter at høre hvad I gjorde inden I købte hund fra den kennel og de forældredyr.

Du skriver, at I troede at I gjort hvad I skulle. Så hvad var det I gjorde, hvad undersøgte I inden?

Jeg spørger af oprigtig nysgerrighed og ikke for at putte salt i såret.

Men jeg undre mig virkelig over, hvordan nogen kan finde på at købe en hvalp efter forældre med AD2 status og det kunne være interessant at høre, hvad nogle kommende hvalpekøbere gør og i dette tilfælde jer.

• #33   30. okt About my, mon ikke TS har gjort dét, man altid bliver opfordret til - gå med en DKK-opdrætter, og mød forældredyrene smiley

At sidde og søde på hundeweb er jo ikke det første man tænker. Og så kræver det jo i øvrigt at man er medlem af DKK.

Fejlen ligger helt sikkert i, at den opdrætter kan opdrætte i DKK. Og at DKK bare synes det er fjong, at lægge navn til sådan noget skrammel. “Ansvaret tilbage til opdrætterne” er det dummeste DKK nogensinde har gjort smiley

• #34   30. okt # 28
    Vi må gå ud fra, at sælger ikke vidste, at hunden havde AD. Dermed har vedkommende vel egentlig ikke fortiet noget?

# 29 = # 25 smiley

- Og hundeweb skulle være tilgengæligt for alle, eller i det mindste gøres synligt for et lille beløb. Man kunne bede om 10 kr for en dags brug fx.

• #35   30. okt Nu spørger jeg jo TS om hvad de havde gjort sig af tanker inden køb af hvalpen og ikke hvilke gisninger og formodninger I andre tror TS havde inden køb.

Jeg er sikker på at TS sagtens selv kan svare.

Som sagt så er jeg meget nysgerrig på hvad nye hundeejere gør sig af overvejelser og hvad de undersøger inden et køb.
    Specielt når TS trods alt har valgt en med DKK stamtavle, da det jeg syntes, at jeg oftest oplever at nye hundeejere ikke gider at eller ser nogen grund til at købe med stamtavle, da de ikke vil udstille.

Og igen så er der ikke for at kaste med sten, men for at blive klogere. Og det bliver man kun ved at spørge nysgerrigt og lytte til svaret.

Vi kan hurtig blive enige om at det dybt kritisabelt at DKK ønsker at udstede stambøger til sådan et opdræt, men det er en anden snak.

• #36   30. okt Lidt vildt at hvalpe efter to forældre med AD2 status kan få DKK stamtavle. Der burde i det mindste være avlsforbud og salgsprisen som ved ups-kuld.

• #37   30. okt #34 "Vi må gå ud fra, at sælger ikke vidste, at hunden havde AD. Dermed har vedkommende vel egentlig ikke fortiet noget?"

Oplysningspligt er vel også at oplyse om forældredyrenes sundhedsresultater. I hvert fald når man snakker salg af hvalp, hvor man jo ikke kan tjekke hvalpen selv.

• Rosa W
    Rosa W Tilmeldt:
    okt 2022

#38   30. okt Vi snakkede med en masse der kendte hunde der fra og søgte på nettet og fandt kun gode ting omkring stedet.
    Vi valgte en med stamtavle fordi det var det vi havde fået afvide var mest sikkert med den type hund, og at så havde man dkk i ryggen hvis der gik noget galtsom nu.
    Opdrætter kan kun havde vist det da det begge er hendes hunde og hun faktisk lige havde været til dyrelægen med han hunden inden de lavede hvalpe.

Vi har snakket med dkk om hvordan det er muligt, og der er desvære ikke som set regler når det “kun” er en ad 2 men først når det kommer til ad 3 men hun ville undersøge om man kan gøre noget ved det hende jeg snakkede med derinde fra.
    Så lad os håbe der kan gøres noget

• #39   30. okt "Oplysningspligt er vel også at oplyse om forældredyrenes sundhedsresultater."

Det tror jeg desværre ikke.

DKK hjælper dig forhåbentlig med at få erstatning, Rosa - og så skal du sende det klubben skriver om erstatning for AD 3 til opdrætter.

• #40   30. okt Men Isabelle, opdrætter VIDSTE jo at de parrede hunde med AD2 - altså har opdrætter bevidst lavet hvalpe efter syge forældre.

TS, der er lige nu en sag i corgikredse, hvor tæveejer har gjort sit forarbejde, men hvor størstedelen af hvalpene desværre har fået en (arvelig) lidelse, der hedder short ulna. Hvalpeejerne har fået halvdelen af købesummen retur, og så har specialklubben opfordret tæveejer til at tage den ud af avl, og har samtidig kritiseret hende for ikke at have oplyst alle hvalpekøbere om, at en stor del af hvalpene var syge.

Så jeg ville gå all in, både med DKK og med specialklubben. Sørg for at få hjælp til at få de penge retur, som I har krav på, og skriv et brev til specialklubben om forløbet. Så kan det være at de tager affære.

• #41   30. okt Jeg er 100% enig i, at det er forkasteligt at parre hunde med AD - og at opdrætter bevidst har løbet en kæmpe risiko. Jeg TROR bare desværre ikke, at hun/han, af DKK, forventes at oplyse om dette. Men super idé at tage kontakt til specialklubben. HER kan man da umuligt være interesseret i at der laves syge hvalpe - medmindre selvfølgelig at klubben fungerer som bulldogklubberne smiley

• #42   30. okt PS. Det kunne være interessant at høre DKK om holdning til dette - oplysningspligt eller ikke sådan helt generelt. Jeg vil lige skrive til klubben.

• #43   30. okt TS: Mange tak for dit svar smiley
    Undersøgte I selv noget omkring sundhed eller spurte I ind til det?
    Havde I sat jer ind i hvad de forskellige ting betyder HD, AD, OCD mv. Eller gik I ud fra at det var "nok" at den havde stamtavle.

Er det pga. hundeloven at I havde fået at vide at det var bedst at hvis man købte den type hund, at det var med stamtavle eller var der andre årsager?

Uanset om man vidste eller ikke vidste at forældredyrene har AD2, så har I stadigvæk ret til at få halvdelen af købssummen retur eller ophæve handlen og aflevere hunden retur.

• #44   1. nov " .... da sælger ikke mener hun har gjordt noget forkert og derimod skyder skylden på os.." Det forekommer helt åndsvagt at en sælger kan hævde at være i god tro når der med åbne øjne er blevet avlet på dårlige albuer smiley AD dækker egentlig over flere forskellige defekter i albuerne. MEN en hund får det ikke uden at den er genetisk disponeret for det. Og arvbarheden er forholdsvis høj. Grad 2 er jo ikke 'næsten fri' men den næstværste kategori. Hvornår fatter DKK at de er nødt til at genindfører nogle mere restriktive kriterier for at deres stambog igen bliver en form for kvalitetstempel.

• #45   1. nov Iflg. DKK ER opdrætter forpligtet til at fortælle om forældredyrenes sundhedsstatus. Hvad det så konkret har af konsekvenser, når denne oplysningspligt ikke overholdes, melder historien intet om. Det skulle jeg selvfølgelig også have spurgt om.

Kommentér på:
Kennel elmedige/ Slagelse hunde og katte pension

x