{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
473 visninger | Oprettet:

Dalmatiner og urinvejssten {{forumTopicSubject}}

Jeg lytter ofte podcast på vej til arbejde og den anden dag var det så noget vedr. Dalmatiner og et outcross projekt fra 70'erne (USA).

Jeg vidste godt, at der var noget med racen og urinvejsproblemer og at der er noget med kosten, men ikke rigtigt mere end det.

Nå, men de har så i 70'erne lavet en enkelt parring med pointer for at få den raske variant af genet ind i racen igen, og det har (ifølge podcasten) virket (I det omfang at der nu er en population af hunde uden det "dårlige" gen, men ét enkelt outcross giver jo ikke helt nok avlsmateriale til en hel race).
Projektet og hundene i det har dog ikke været AKC godkendt, det er de dog blevet i 2011, og det har åbenbart været meget kontroversielt.
Der har været andre undersøgelser med blærescanning mm. der viser at det faktisk ikke har været muligt at finde dalmatinere uden krystaller i urinen, selv blandt symptomfri hunde (udenfor efterkommere af pointeren altså), så et nyt projekt uden indkrydsning, lader ikke til at være muligt.

Jeg blev nysgerrig og prøvede at Google, hvad der mon gøres eller har været gjort i DK/Europa for at løse problemet, men jeg kan intet finde... kun masser af råd om hvordan man fodrer dalmatinere. Tilsyneladende accepterer man bare, at sådan er det bare med dalmatinere?
Er det korrekt? Bliver der slet ikke arbejdet på at få hunde, der ikke har den problematiske variant af genet?

Og hvis det reelt kan løses med enkelte, nøje udvalgte, indkrydsninger af en anden race, hvorfor dælen gør man det ikke så?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Dalmatiner og urinvejssten
  • #1   9. maj Nu har jeg overhovedet ikke forstand på det ....

    Men hvis man blander en raceren Dalmatiner med en anden race ..... Så bliver hvalpene jo ikke racerene Dalmatinere .... men blandinger ? --------------------> måske derfor ?

    Men som jeg skrev .. så har jeg ikke forstand på avl .... men det er min logiske sans der taler .... smiley -------------> ( men ja ... egentlig ved jeg godt at mange/de fleste racer er " blandinger" som senere er godkendt som racerene ..... så måske er mit svar bare dumt .... smiley smiley smiley


  • Isabelle
    Isabelle Tilmeldt:
    okt 2023

    Følgere: 49 Emner: 13 Svar: 1.615
    #2   9. maj Kender man arvegangen for de urinvejssten, Dalmatineren har?

    "Og hvis det reelt kan løses med enkelte, nøje udvalgte, indkrydsninger af en anden race, hvorfor dælen gør man det ikke så?"

    Jeg tænker, at det ikke er enkelte indkrydsninger, der skal til - så man har lidt opgivet på forhånd. Synd for racen - og de hunde, der har mange urinvejssten smiley


  • #3   9. maj Som jeg lige læser det, så har dem med tendensen til sten et "high urin acid gen" og dem der ikke har, har et "low urin acid gen", der kan testes for og arvegangener kendt. Så med kendt status er det nemt kun at producere fri eller bærer hvalpe, hvis ellers der er nok avlsmateriale selvfølgelig.



  • #4   9. maj NITTIB - korrekt men det er jo altså ikke første gang der laves den slags projekter for at redde en race med problemer. Det har været gjort med bl.a. gammel dansk hønsehund, og vi har jo også haft indmønstringsmuligheder for bl.a. dansk spids og DSG. Og det har DKK også netop åbnet op for for EB, FB og mops.

    I øvrigt er dalmatinerne der er efterkommere af pointerkrydset på nuværende tidspunkt DNA testet og deres DNA er 99,8% identisk med "almindelige" dalmatinere (ifølge podcasten altså).

    Jeg tror du har helt ret i, at det er den primært årsag til modstanden - det, og så at der åbenbart er en sammenhæng mellem HUA-genet (det defekte gen) og det at have flotte, definerede pletter.
    Men det er da lidt skræmmende, hvis det er vigtigere at hunden er "rigtig renracet" end at den er sund og rask.

    Lidt mere googlesøgning har fundet en tysk forening der avler efter Hunde med det raske gen... men det er jo stadig efterkommrre af den ENE pointer, så på sigt kan det da næsten ikke være holdbart - der må være eller komme problemer med genetisk diversitet tænker jeg?


  • #5   10. maj Der er efterhånden en del udkrydsningsprojekter, blandt andet i Finland og Norge på kromfohrländer og Cavalier.

    Jeg tror jeg har hørt den samme podcast og tænkt hmm, men det er vel ikke nået til Europa og at hvis en enkelt udkrydsning skal påvirke en hel race, så må alle nuværende hunde være ret (alt for) nært beslægtede..

    Jeg fandt dette - har ikke nærlæst det, for mit finske er dårligt og jeg er på vej ud af døren
    smiley
    https://www.aboensis.fi/lua


  • #6   10. maj Ja de finske projekter er jeg stødt på tidligere. Jeg synes det er spændende, men Google translate er ikke helt godt nok til, at jeg forstår detaljerne - jeg glæder mig til at se hvordan det udvikler dig, når det har nogen år på bagen smiley

    Ift. dalmatiner har jeg gravet mig frem til, at der faktisk er lidt LUA-individer rundt om i Europa - de er hentet efter de blev indlemmet i AKC og har således også kunnet overføres til FCI.
    Men men, nogen lande har valgt ikke at acceptete dem, bl.a. Kroatien som på FB har skrevet laaange opslag om, at det har de valgt "i samarbejde med forskere" (ingen links, henvisninger e.l. til hvad det forskning skulle gå ud på), og det jeg kan læse generelt både fra Kroatiens dalmatinerklub og fra modstandere generelt er "de er ikke renracede" og "de har for få og/eller for dårligt definerede pletter".

    Jeg synes jo dalmatinerne er interessante, fordi det er ET klart defineret problem med et enkelt, kendt gen (modsat f.eks. hunde med tendens til kræft, HD e.l. hvor der er mange faktorer inkl nogen ukendte), og at næsten enhver anden race vil bidrage med det korrekte gen, så man kan frit vælge mellem raver, der matcher den profil man ønsker. Derudover er arvegangen kendt, så med målrettet avlsarbejde kan man altså 100% sikre, at man kun laver bærere og fri og ikke en eneste affected (og reelt på sigt helt udrydde defekten).

    Derudover har der jo været krydset ud, og der er gået mange generationer, så man kan se og måle resultatet, inden man laver flere kryds (for ja, én er simpelthen for lidt til at nå i mål)

    Det er derfor for mig helt uforståelig, at der ikke laves et egentligt projekt i lidt større skala med nøje udvalgte hunde.

    Måske jeg overser noget? Jeg er ikke hverken genetikekspert eller specielt vidende om dalmatinere og hvad de evt ellers slås med?


  • #7   10. maj Der var på et tidspunkt en bruger herinde, som skulle lave et kuld på sin dalmantiner. Selvom den var medfødt døv (eller var den blind på det ene øje?). Og brugeren forsvarede kuldet med, at pågældende hund var “sund” ift. racen generelt smiley

    Så det kommer egentlig ikke rigtigt bag på mig, at de ikke avler dårlige nyrer og urinvejsproblemer ud. Det er nok desværre en af de racer, der bare stille og roligt skal uddø smiley

    Edit: Tjekkede lige. Pågældende hund er “ensidigt døv, altså døv på det ene øre, men det er uden betydning, da hun parres med en fuldt hørende hanhund” smiley


  • #8   10. maj Anne - i min søgen de sidste dage er jeg stødt på en del FB-opslag ala "godt nyt, nu er kuldet BEAR-testet, og alle hvalpe er fuldt hørende" og så er kommentarerne et væld af tillykke og hvor er det fedt, der gør det klart, at det tydeligvis ikke er en selvfølge.
    Men ja, jeg viste godt at dalmatinere ofte ikke er fuldt hørende - det er jo helt sammenligneligt med f.eks. hvide boxere og andre overvejende hvide hunde.
    For efterhånden mange år siden kendte jeg en med dogo Argentino, de er åbenbart heller ikke altid fuldt hørende.


  • #9   10. maj Alle hunde der de genetisk hvide har en forhøjet chance for at være døve. Hos Boxeren, Bullterier og bulldogs er det genetisk aftegnene der er blevet for store.
    Allerede der burde der være krav om BAER-test af de hvide, hvis de skal i avl. Det havde og har Dogo Argentino og Dalmatiner trods alt.
    Men hos alle andre kan testen ikke engang komme på hundeweb pg man må avle på alt.

    Jeg tror som Nittib er inde på at de projekter med indkrydsning kuldsejler fordi det kræver enormt mange hunde der på sin vis skal hives ud af et avlsprogram, for at være et forsøgsprojekt. Og det er jo reelt blandinger så.
    Man prøvede det med den hvide Boxer i Tyskland for år tilbage, og det projekt måtte opgives da det var rigtig mange hunde der skulle bruges. Og det trods det var samme race, hvoraf den ene part blot var overtegnet.

    Man lavede også et projekt med bobtailed Boxere, altså haleløse, hvor man brugte corgis. En genetiker der også var Boxeropdrætter stod for det og fik produceret Boxerlignende blandinger, der i (jeg mener) 16. Generation, blev til en Tysk Jahressieger som er en af 2 største titler, en boxer kan opnå. Den fik avlsforbud i Tyskland også selvom den var Embark testet som værende 100% Boxer.

    Det er et kæmpe apparat der skal igang med de projekter, og mange opdrættere mener jo desværre ikke at problemerne med sygdomme er noget at nævne, for deres hunde har aldrig fejlet noget.


  • #10   11. maj Boxer og corgi? Det lyder for mig helt skørt - altså ud over at de har meget forskellig eksteriør, ligger de vel heller ikke ligefrem tæt adfærds- og temperamentmæssigt.

    Som jeg lige forstår det, er pointer formentligt en af de racer/typer der har været med til at lave dalmatineren, så man har ikke hentet noget helt fjollet ind.

    Jeg er med på, at det selvfølgelig ville være et større projekt, hvid man skulle lave nok krydsninger til at det faktisk ville være holdbart også på længere sigt.

    Men når man (I nogen lande) nu tilsyneladende bare afvisrer at inkludere de hunde der allerede findes uden det defekte gen for slet ikke at tale om et nyt projekt, så undrer det mig altså, når man ikke har andre ideer til at løse problemet. For mig ser det ud som om, man faktisk slet ikke anerkender at der overhovedet er et problem.
    Det er "kun" 10 % (siger nogen, andre steder læser jeg helt op til 30%) der danner sten... vel at mærke i et omfang der kræver behandling/operation, og så er det åbenbart ikke et problem.
    Et amerikansk projekt har forsøgt at finde hunde uden sten (uanset genetikken) til et projekt udenfor pointer-projektet. Målet var at finde de hunde, der på trods af, de havde HUA genet, ikke dannede sten.Det har de gjort bl.a. ved at tilbyde blærescanning på større udstillinger. De fandt ingen, ikke en eneste, der ikke havde sten i et eller andet omfang, selvom det ikke var behandlingskrævende. Det synes jeg er lidt skræmmende.


  • #11   12. maj Corgi og Boxer giver vist kun mening for dem der kun kigger på at lave en Boxer, der ikke behøvede kupering af hale. smiley
    Men han fik da lavet Boxere ud af linjerne. Både af sind og skind. Ihvertfald i den ene der blev Jahressieger. Den var så heller ikke haleløs. Men alt andet end Vaquera of Pemwell var jo også Boxere. Og med mange gengangere af de samme som der ligger i den Europæiske Boxer.
    Men teknisk set er det vel stadig en blanding.


    profilbillede
Kommentér på:
Dalmatiner og urinvejssten

Annonce