{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
779 visninger | Oprettet:

Retrieving4fun
Retrieving4fun
Tilmeldt:
28. aug 2013
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 3

Tæve scannet tom efter inseminering :( {{forumTopicSubject}}

Hej med jer

Et indlæg herfra, fordi jeg håber andre har erfaringer i denne retning og måske kan byde ind med inputs/tips/tricks:

Vores hanhund skulle have været far til et kuld hvalpe (begge retrievere).
Tæven ankom da hendes progesterontal lå på 11, men parring lykkedes ikke. Hun kom derefter dagligt på besøg, og der var da fremgang, han fik lov at hoppe på, men en fuldbyrdet parring blev det aldrig til (hun virkede ikke klar, og var ej hævet).

Vi forsøgte i 5-6 dage i træk uden held, herefter tæven fik igen målt sit progesterontal, som nu var 18,7! afsted til dyrlæge for inseminering samme dag. Vores han blev tappet og sæden var mere end levedygtig og i fuld vigør! Hun blev insemineret , dog bemærkede dyrlægen at hun stadig ikke var hævet bagtil. Dyrlægen mente ikke at en yderligere inseminering gav mening da hendes tal toppede der. Han var generelt meget positiv omkring successraten for denne inseminering!

28 dage senere er hun scannet tom! Hun viste ellers tegn på graviditet: kvalme, vægtøgning og vendt pels i lysken.
Tævens ejer er en erfaren avler, som aldrig har oplevet dette er sket tidligere.

Tæven bor i en flok med 3 andre tæver, hun er nederst i hierarkiet, det er hendes første forsøg med parring.

Dyrlægen der scannede tæven, havde erfaring med, at andre tæver i flokken godt kunne trykke tæven så meget at hun afstødte fostrene.

Er der nogle der har erfaringer i den retning ? andre erfaringer?

Vi vil jo så gerne have at det skal lykkes næste gang, vi skal selv have en hvalp fra dette kuld.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Tæve scannet tom efter inseminering :(
  • #1   14. maj En erfaren opdrætter ville vide at man ikke kan se tegn som vægtøgning og vendt pels efter bare 28 dage. Parrede tæver skal fodres som normalt frem til 3-4 uger før fødsel, da hvalpene først her rigtigt begynder at vokse, behovet for anden form for næring tiltager og vægten øges.
    Kvalme er heller ikke et tegn man kan regne med, da alle tævers hormonniveau er ens efter løbetid, parret eller ej.
    Scanning er eneste sikre kontrol.

    Jeg ved ikke hvilken scala tævens progesteron er målt efter (ng eller nmol), men forløbet er mystisk, synes jeg. Som du kan se på oversigten herunder burde den være steget meget hurtigere. Det kunne tyde på et atypisk forløb, og her er succesraten bare lavere.
    Parring bør forsøges fra ægløsning og nogle dage frem. Der er ofte en rigtig god grund til det, hvis tæver ikke selv lader sig parre.


    profilbillede
  • #2   14. maj Tak for dit svar smiley
    Vi er meget enige om at det er et atypisk forløb! Tævens tal er målt efter NG/ML, vi har parret/insemineret på de dage tabellen du viser siger.

    Vi er også enige om, at scanning er eneste sikre vej, de andre tegn er naturligvis mest "ammestue-snak" men dog alligevel tegn vi selv har oplevet og som avler gennem mange år også bruger som positive tegn FØR en scanning kan foretages.

    Hun har nok aldrig været drægtig, jeg søger bare erfaringer fra evt. lign. forløb smiley


  • #3   14. maj Hvis tæven er målt efter ng/ml og først mødt op hos hannen ved 11 ng, kan man godt have misset bedste chance for naturlig parring. Nogle tæver står bedst lige på ægløsning. Mine egne afviser blankt hanner, hvis jeg følger dyrlægernes vejledning og kører til parring 48 timer efter ægløsning. Jeg kører på 7ng.

    Jeg har tidligere haft et atypisk forløb, hvor tæven pausede sin løbetid i 10 dage (altså gik i stå før ægløsning, for 10 dage senere at gå i gang igen og få ægløsning). Hun ville ikke lade sig parre, blev insemineret, blev drægtig og fik sine hvalpe, men fik også et krampeanfald ifm fødslen - og efterfølgende en epilepsidiagnose, cancer og døde som 6-årig.
    Så jeg skulle have lyttet til hende, da hun sagde nej tak til parring. Jeg tænker mig en ekstra gang om i fremtiden, for der kan være tusind årsager til at tæver ikke kan eller vil parres.


  • #4   14. maj Årh det er jeg ked af at høre.

    Avler som vi samarbejder med, hælder mest til at vi er kommet for sent igang. Hvis hun var forpasset allerede dér ved tallet 11, så nytter det jo intet at vi inseminerede ved 18,7, der var chancen for længst forpasset. Men som sagt "kender" han jo ikke sin tæve som avlsdyr da hun er førstegangs, så det er muligt at han har stirret sig blind på erfaringen fra de gamle tæver, der var snorlige på deres måde.

    vi må lægge en plan og forsøge igen til efteråret inden vi begraver muligheden helt.



  • #5   14. maj Tæver i samme linje kan være vidt forskellige. Jeg har aldrig fået insemineret, men jeg har haft 8 kuld med 5 forskellige tæver og oplevet ægløsning fra dag 9 til dag 23 i løbetiden, mine tæver er beslægtede i lige linje, pt. har jeg tre generationer boende.

    Jeg venter forhåbentlig hvalpe nu, det er kun tre uger siden hun havde ægløsning, så det er endnu for tidligt at sige med sikkerhed, men hun havde ægløsning dag 12 da hun fik første kuld og denne gang allerede på dag 9, så vi fik travlt med at komme afsted de 1000 km til hanhunden smiley

    Vi plejer at parre tæven 24 og 48 timer efter ægløsning, jeg ved at de af mine opdrættervenner, der har fået insemineret deres tæver, har fået det gjort 48 timer efter ægløsning og alle har haft gevinst. En enkelt af mine tæver accepterede kun en enkelt parring ca. 24 timer efter ægløsning og fik fine kuld begge gange med den model.

    Hun er forøvrigt en af de tæver, der praktisk talt ikke hæver bagtil, man skal kende hende for at se, at hun er en anelse mere opsvulmet, når hun er omkring højløb, i hendes første kuld fik hun 10 hvalpe, så om tæven er hævet eller ej, siger ikke nødvendigvis noget om, hvorvidt tidspunktet er rigtigt.



  • #6   15. maj Ja desværre, dog ikke for mig men for en som ville bruge en hanhund fra mit opdræt, det gik slet ikke med parringen tæven ville ikke, så jeg tilbød at de kunne komme til mig, ingen af ejerne havde prøvet det før, da de kom kunne jeg tydeligt se at tæven stillede sig op men blev ved med at flytte sig, så jeg foreslog at de tog til Hinnerup og fik hjælp der fra, de susede af sted fik insemineret tæven, hvilket de ikke gør hvis tallene er forkerte, begge hunde var ok og hannens sædtal var voldsomt flot, men der kom aldrig nogen hvalpe. Jeg plejer nu at parre når tallet er imellem 5-7 og der har aldrig været tomme tæver.

  • #7   16. maj Det er lidt pudsigt at læse hvor forskellige hunderacer er mht. ved hvilke tal de er mest frugtbare.
    Vores avler har altid parret ved tallet 13 og frem-efter, det har i alt fald vist sig ved denne tæve, at være for sent.

    Vores plan er, at tage en snak med vores dyrlæge der stod for insemineringen. Han så begge hunde og må derfor kunne være med til at lægge en plan for næste løbetid.

    Jeg er blevet mere og mere overbevist om, (indtil andet er bevist!) at vi er kommet for sent med insemineringen.

    igen TAK for jeres svar smiley


Kommentér på:
Tæve scannet tom efter inseminering :(

Annonce