(Intakte) hanner og tæver sammen? {{forumTopicSubject}}
Jeg har virkelig brug for nogle gode råd og ideer, ift. at få en flok med begge køn til at fungere optimalt.
Sammen med en veninde er vi godt på vej til at starte et lille opdræt (opdrætteruddannelsen er i hus, og kennelnavn søgt), men nu er det jo sådan, at jeg kun selv har to intakte hanhunde og en ældre neutraliseret tæve, så jeg kan ikke bidrage særligt meget
Planen er derfor naturligvis, at næste udvidelse af flokken, bliver med en lille tæve. Men hvordan får I andre en dagligdag til at fungere optimalt?
Mine hunde har generelt hele huset og hele haven (via hundelem) til rådighed 24/7 - og de går altid sammen allesammen, og det er hvad de og jeg er vant til.
Hvordan får man en intakt tæve ind i flokken, og får en dagligdag til at fungere (også ift. løbetider), uden at nogen bliver isoleret, eller frataget alt for mange privilegier?
okt 2018
Følgere: 5 Emner: 13 Svar: 376
I løbetider fungerer det fint når vi er hjemme fraset 2-3 dage. Tæverne går i løb samtidigt.
De 2-3 dage må de skiftes til at være i stuen eller med i haven om aftenen - i bilen og til træning osv. er de altid bare med uden problemer.
Dem der er "lukket" væk får bare en lækker snack der tager et par timer - og så er det byttetid igen.
okt 2018
maj 2008
Følger: 6 Følgere: 19 Hunde: 5 Emner: 30 Svar: 5.466
Og sagt lige ud, det var ikke specielt sjovt. Hos mig blev hanhunden skilt fra, når højløb nærmede sig eller hvis jeg ikke var hjemme. Nogle hanhunde skal muligvis skilles fra tidligere, men min hanhund blev brugt i avl, så han havde udmærket tjek på, hvornår det blev spændende, og hvornår han kunne tage det stille og roligt.
Jeg har ind i mellem læst herinde, at folk har deres intakte hunde sammen gennem hele løbetiden, når de er hjemme. Det kunne jeg simpelthen ikke forestille mig at gøre, både pga risiko for smuttere, og fordi, jeg synes det vil være voldsomt provokerende for hanhunden at skulle gå lige op og ned af dejlige damer uden at måtte gøre noget. Og jeg synes faktisk, det er urimeligt at kræve af en fertil han, at han skal ignorerer højløbske tæver i sit hjem.
Så min hanhund blev isoleret fra flokken men ikke fra mig. Han gik i køkkenet, hvor han kunne få masser opmærksomhed fra mig. De skiftedes til haven, og han kunne også godt komme på tur med en ikke-løbsk tæve.
Hos mig var det største problem nok at sætte ham sammen med tæverne igen, når løbetiden var overstået. Hvor han var klar til at sige stop, når løbetiden var overstået ved fremmede tæver, så var sagen en lidt med mine egne tæver. Der havde han svært ved at acceptere, at det var overstået.
jul 2009
Følger: 20 Følgere: 38 Hunde: 4 Emner: 78 Svar: 3.308
Jeg havde to tæver og en hanhund, alle intakte. Jeg prøvede at holde dem adskilt, med det resultat, at hanhunden hylede og var urolig. Så kom hanhunden i et stort bur i samme rum som tæverne, og så var der ro på. Alle 3 hunde kunne luftes i haven sammen - under opsyn.
Hanhunden var sådan en; jeg tager lige en sniffer, nå det er ikke tiden endnu.
Der var fuldstændig ro på hundene på denne måde.
Ja, jeg ved godt, ar jeg bare var meget heldig.
Husk, hvis du bruger bur, at sikre buret, så uønsket parring ikke er mulig.
Men hvis I er 2, kunne hanhunden måske tage på ferie i den problematiske periode?
jun 2007
Følger: 11 Følgere: 23 Hunde: 5 Emner: 106 Svar: 6.105
vores seneste han måtte vi dog finde nyt hjem til, da han faktisk begyndte at stresse og blive lidt knibsk over de løbske tæver. Frustration nok . Det har gået ok med de forrige. Men ALDRIG 2 hanner sammen med tæver i vores racer. Vi har prøvet det et par gange om må kapitulere.
Vi har ikke han mere men 5 tæver. Må ærligt indrømme, at jeg gider ikke fertil han og tæver sammen mere. Det kan være et helvede de dage det står på.
jan 2019
Følger: 1 Følgere: 60 Hunde: 5 Emner: 33 Svar: 2.305
aug 2007
Følger: 41 Følgere: 78 Hunde: 8 Emner: 515 Svar: 12.446
Udfordringen er bare, at vi begge to har intakte hanner, så det er nogle stykker, der ville skulle flyttes rundt hver gang
Jeg tror også, at jeg ville kunne løse lidt, ved at have én eller flere med på job - og jeg ville ikke været nødt til at skille én hund helt fra flokken, for den nye tæve, vil formentlig kunne gå med Sheena hele tiden.
Bur er ikke en løsning - de dage jeg er fysisk på job, kan jeg være væk i op til 9 timer, så det vil jeg ikke byde nogen
jun 2011
Følger: 14 Følgere: 17 Hunde: 2 Emner: 75 Svar: 4.943
jan 2019
Følger: 1 Følgere: 60 Hunde: 5 Emner: 33 Svar: 2.305
jun 2011
Følger: 14 Følgere: 17 Hunde: 2 Emner: 75 Svar: 4.943
nov 2012
Følger: 94 Følgere: 215 Hunde: 4 Emner: 285 Svar: 8.259
Personligt tror jeg ikke at jeg ville trives med at have begge køn, ikke med intakte tæver i hvert fald. For jeg vil ikke undvære mine hunde flere uger af gangen, og jeg har ikke mulighed for at dele op.
Derudover skal man være opmærksom på at hanner, nok især hanner der har prøvet at parrer, godt kan begynde at reagerer på løbetiden, selvom de ikke altid har gjort det. Så de ikke spiser nok og begynder at tabe sig i forbindelse med løbetid. Jeg kender flere hvor de er blevet nødt til med tiden at sende en hanhund i andre hjem, fordi de ikke trives i løbetiderne mere. Dette også hanhunde der er vokset op i det og derfor aldrig har prøvet at leve uden tæver.
Så det fungerer for nogle, men man skal nok være klar på at det ikke altid er lige let, og at det er et større arbejde omkring løbetid.
Jeg har selv opdrætter uddannelsen, men jeg har kun hanhunde og har ikke planer om at lave det om.
okt 2018
Har hannerne parret ved de godt hvornår det er - så de gider knapt snuse til tæverne når ikke det er de to dage det gælder.
Min unge han der ikke har parret endnu er lidt mere irriterende og synds tæverne er spændende i en uges tid..
sep 2008
Følger: 19 Følgere: 31 Hunde: 4 Annoncer: 8 Emner: 73 Svar: 4.137
Jeg kender flere som har valgt at kastrerer deres hanhunde, fordi de ikke har kunnet håndtere løbske tæver i nabolaget, så tør jeg da ikke tænke på hvad der ville ske hvis de delte hus med en løbsk tæve.
Der kan vel også komme noget rivalisering hvis man har flere intakte hanhunde sammen med en løbsk tæve.
jun 2007
Vores erfaring er også, at en erfaren han gider ikke bruge krudt på tæverne, bortset fra de få dage hvor der er ægløsning.
aug 2007
jun 2007
Vi har altid sagt til hinanden herhjemme, at det er godt at vi er opdrættere begge 2. Ellers er det simpelthen grobund for skilsmisse, når der er løbetid. Nogle hanner er ok, andre hyler i 3 uger. I værste fald. Vi oplever også at hannerne har reageret ret voldsomt ca 1 måned før løb.
sep 2020
Følgere: 23 Emner: 41 Svar: 878
Dem jeg har kendt af opdrættere, hvor der har været årelangt godt samarbejde, er dem hvor de er blevet enige om, at den ene havde hannerne og den anden tæverne.
Ved godt, at det ikke er muligt for jer her og nu, men måske i kunne lægge en slagplan til ud i fremtiden ?
Vi har 4 tæver og 2 hanner 3 tæver intakt, 1 tæve der har fået fjernet livmoderen, så hun kommer stadig i hormonelt løb. Den ene han har været brugt og en er novice.
Vores tæver kommer efter hinanden, så en starter og så kommer den næste o.s.v. , jeg er ikke glad for de perioder, jeg har det bedst, når vi alle kan være sammen.
Vi er så heldige, at vi kan dele huset op, men vi har det ikke med lukket døre, da det giver mest ro, når hundene kan se hinanden, så vi har børnegitter og med hn komposthegn ovenpå, så lågen er "høj" nok. Når vi deler huset op, så er der 2 døre indtil den anden halvdel af huset. (Små hunde).
Hannen der har været brugt, hviler i sig selv, så længe han har kontakten med tæverne og novicen kopierer sin fars adfærd.
Udenfor løbetid lever sammen i hverdagen også når vi ikke er hjemme, det volder ingen udfordringer, men det er flokkens indbyrdes harmoni der er afgørende og ikke kønsbestemt.
Pøj pøj med projektet opdræt
sep 2020
Følgere: 23 Emner: 41 Svar: 878
nov 2012
Teemo kan have højløbske tæver stående helt oppe i hovedet og han reagerer stadig ikke på det. Men derfra og til at ville satse på at det også var sådan hvis det var en tæve der boede i vores hjem, er der langt for mig.
Lucky var allerede kastreret da vi fik rosa, om det var det der gjorde det, eller Lucky også bare er ligeglad ved jeg ikke. Men der var ingenting i de to løbetider hun nåede at få inden hun blev steriliseret.
Men da jeg ikke vil fikse hunde medmindre der er en sundhedsmæssig grund nu, og man jo heller ikke kan fikse en avlshund, så nøjes jeg med hannerne
Så må jeg nyde hvalpe delen igennem andre.
sep 2008
Følger: 19 Følgere: 31 Hunde: 4 Annoncer: 8 Emner: 73 Svar: 4.137
aug 2007
JohnJohn vil jeg gerne beholde intakt - forhåbentlig bliver han også del af opdrættet
okt 2018
det må du sgu ikke lade en drøm slå ned af.
Har du muligheden for at adskille når de er alene og hanhunde der ellers fungerer ret normalt omkring løbetider så er det altså ikke så slemt!
Evt. Kan man jo tage nogen med sig. Min unge hanhund er med på arbejde i 14 dage omkring løbetiden fordi han er lidt mere irriterende. De de har prøvet at parre er med 2 dag ..
aug 2007
nov 2012
Og spændende med opdræt! er det mini aussie i skal lave så?
aug 2007
Og selvfølgelig kan det lade sig gøre.
Jeg kender flere, der har intakte af begge køn sammen.
Jeg vil bare helst ikke ud i én af de scenarier, hvor jeg skal have én hund lukket helt væk fra flokken.
Det har jeg ikke rigtigt hjerte til
nov 2012
Hvor spændende med jeres projekt, jeg håber det bliver rigtig godt, og at du finder en god lille tæve til flokken til at starte op med
aug 2007
Jeg er bare nødt til at finde en løsning, så begge par har mulighed for at gå udenfor...
maj 2008
Følger: 6 Følgere: 19 Hunde: 5 Emner: 30 Svar: 5.466
Jeg havde også som regel en steriliseret tæve, eller en der bare ikke var i løbetid, mine kom ofte ikke i løbetid samlet. Men for min han gjorde det ingen forskel, om en af de ikke løbske tæver gik sammen med ham, hans tanker var andre steder.
Spørgsmålet er jo også om dine hanner vil være ok sammen, når du først har en højløbsk tæve i huset.
jun 2007
aug 2007
(Intakte) hanner og tæver sammen?