{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
903 visninger | Oprettet:

(Intakte) hanner og tæver sammen? {{forumTopicSubject}}

Jeg har virkelig brug for nogle gode råd og ideer, ift. at få en flok med begge køn til at fungere optimalt.

Sammen med en veninde er vi godt på vej til at starte et lille opdræt (opdrætteruddannelsen er i hus, og kennelnavn søgt), men nu er det jo sådan, at jeg kun selv har to intakte hanhunde og en ældre neutraliseret tæve, så jeg kan ikke bidrage særligt meget smiley

Planen er derfor naturligvis, at næste udvidelse af flokken, bliver med en lille tæve. Men hvordan får I andre en dagligdag til at fungere optimalt?

Mine hunde har generelt hele huset og hele haven (via hundelem) til rådighed 24/7 - og de går altid sammen allesammen, og det er hvad de og jeg er vant til.

Hvordan får man en intakt tæve ind i flokken, og får en dagligdag til at fungere (også ift. løbetider), uden at nogen bliver isoleret, eller frataget alt for mange privilegier?

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  (Intakte) hanner og tæver sammen?
  • Mathias M
    Mathias M Tilmeldt:
    okt 2018

Følgere: 5 Emner: 13 Svar: 376
    #1   27. nov Hos os er der opdelt når de er alene hjemme altid (også uden for løbetider)
    I løbetider fungerer det fint når vi er hjemme fraset 2-3 dage. Tæverne går i løb samtidigt.
    De 2-3 dage må de skiftes til at være i stuen eller med i haven om aftenen - i bilen og til træning osv. er de altid bare med uden problemer.
    Dem der er "lukket" væk får bare en lækker snack der tager et par timer - og så er det byttetid igen.

• Mathias M
    Mathias M Tilmeldt:
    okt 2018

#2   27. nov Og så adskiller vi hundene lidt også når en tæve har hvalpe - lige de første par dage er der ikke direkte adgang. Men det er der jo mange måder at gøre det på..

• #3   27. nov Altså jeg har tidligere haft intakte han gående med mine intakte tæver, og størsteparten af tiden var det bare fint. Men så var der jo også løbetiderne. smiley

Og sagt lige ud, det var ikke specielt sjovt. Hos mig blev hanhunden skilt fra, når højløb nærmede sig eller hvis jeg ikke var hjemme. Nogle hanhunde skal muligvis skilles fra tidligere, men min hanhund blev brugt i avl, så han havde udmærket tjek på, hvornår det blev spændende, og hvornår han kunne tage det stille og roligt.

Jeg har ind i mellem læst herinde, at folk har deres intakte hunde sammen gennem hele løbetiden, når de er hjemme. Det kunne jeg simpelthen ikke forestille mig at gøre, både pga risiko for smuttere, og fordi, jeg synes det vil være voldsomt provokerende for hanhunden at skulle gå lige op og ned af dejlige damer uden at måtte gøre noget. Og jeg synes faktisk, det er urimeligt at kræve af en fertil han, at han skal ignorerer højløbske tæver i sit hjem.

Så min hanhund blev isoleret fra flokken men ikke fra mig. Han gik i køkkenet, hvor han kunne få masser opmærksomhed fra mig. De skiftedes til haven, og han kunne også godt komme på tur med en ikke-løbsk tæve.

Hos mig var det største problem nok at sætte ham sammen med tæverne igen, når løbetiden var overstået. Hvor han var klar til at sige stop, når løbetiden var overstået ved fremmede tæver, så var sagen en lidt med mine egne tæver. Der havde han svært ved at acceptere, at det var overstået.

• #4   27. nov Jeg tror ikke, at du kan bruge mine erfaringer til noget, men du får dem slligevel smiley

Jeg havde to tæver og en hanhund, alle intakte. Jeg prøvede at holde dem adskilt, med det resultat, at hanhunden hylede og var urolig. Så kom hanhunden i et stort bur i samme rum som tæverne, og så var der ro på. Alle 3 hunde kunne luftes i haven sammen - under opsyn.
    Hanhunden var sådan en; jeg tager lige en sniffer, nå det er ikke tiden endnu.

Der var fuldstændig ro på hundene på denne måde.
    Ja, jeg ved godt, ar jeg bare var meget heldig.

Husk, hvis du bruger bur, at sikre buret, så uønsket parring ikke er mulig.

Men hvis I er 2, kunne hanhunden måske tage på ferie i den problematiske periode?

• #5   27. nov Vi har gjort som Mathias. Har været så heldige, at vores sønner har 1. salen, og har taget hannen med op om aftenen, eller hvis de var oven på. Vores tæver har desværre ikke synkroniseret. Typisk terriers. De kan og vil selv haha.
    vores seneste han måtte vi dog finde nyt hjem til, da han faktisk begyndte at stresse og blive lidt knibsk over de løbske tæver. Frustration nok . Det har gået ok med de forrige. Men ALDRIG 2 hanner sammen med tæver i vores racer. Vi har prøvet det et par gange om må kapitulere.
    Vi har ikke han mere men 5 tæver. Må ærligt indrømme, at jeg gider ikke fertil han og tæver sammen mere. Det kan være et helvede de dage det står på.

• #6   27. nov Det letteste og bedste for alle parter ville nok være at tæven kommer på ferie de to gange om året hvor den er i løbetid, hvis i alligevel er to om opdrættet kunne man jo også have tæver et sted og hanhunde det andet sted;)

• #7   27. nov Du har ret Bodil - det VILLE helt klart være det nemmeste.
    Udfordringen er bare, at vi begge to har intakte hanner, så det er nogle stykker, der ville skulle flyttes rundt hver gang smiley
    Jeg tror også, at jeg ville kunne løse lidt, ved at have én eller flere med på job - og jeg ville ikke været nødt til at skille én hund helt fra flokken, for den nye tæve, vil formentlig kunne gå med Sheena hele tiden.
    Bur er ikke en løsning - de dage jeg er fysisk på job, kan jeg være væk i op til 9 timer, så det vil jeg ikke byde nogen smiley

• #8   27. nov Bodil: hvorfor skal det være tæven der skal passes? Jeg ville have svært ved at stole på at en passer ikke passede nok på, og der skete et uheld. Umiddelbart ville det give mere mening for mig at få hannen passet:)

• #9   27. nov Der er to intakte hanner i hjemmet, to hunde passet ude er, alt andet lige, mere besværligt smiley jeg har ofte løbetidstæver i pensionen fordi der er hanhunde i hjemmet, det er da ikke nogen der kan gå galt smiley

• #10   27. nov Tja.. jeg vil helt klart have det bedre med selv at passe den hund, som potentielt kan ende med en drægtighed. Derudover så var min Coco utroligt tryghedssøgende når hun var i løbetid og den slags humørsving er vidst ikke unormalt, så jeg ville klart altid vælge at have tæven hjemme.

• #11   27. nov Dem jeg kender med begge køn, sender enten tæverne ud på ferie når de er i løbetid eller opdeler hjemmet.

Personligt tror jeg ikke at jeg ville trives med at have begge køn, ikke med intakte tæver i hvert fald. For jeg vil ikke undvære mine hunde flere uger af gangen, og jeg har ikke mulighed for at dele op.

Derudover skal man være opmærksom på at hanner, nok især hanner der har prøvet at parrer, godt kan begynde at reagerer på løbetiden, selvom de ikke altid har gjort det. Så de ikke spiser nok og begynder at tabe sig i forbindelse med løbetid. Jeg kender flere hvor de er blevet nødt til med tiden at sende en hanhund i andre hjem, fordi de ikke trives i løbetiderne mere. Dette også hanhunde der er vokset op i det og derfor aldrig har prøvet at leve uden tæver.

Så det fungerer for nogle, men man skal nok være klar på at det ikke altid er lige let, og at det er et større arbejde omkring løbetid.

Jeg har selv opdrætter uddannelsen, men jeg har kun hanhunde og har ikke planer om at lave det om. smiley

• Mathias M
    Mathias M Tilmeldt:
    okt 2018

#12   28. nov Min erfaring er nu helt modsat solvejs..
    Har hannerne parret ved de godt hvornår det er - så de gider knapt snuse til tæverne når ikke det er de to dage det gælder.
    Min unge han der ikke har parret endnu er lidt mere irriterende og synds tæverne er spændende i en uges tid..

• #13   28. nov Det kommer jo helt an på hanhunden/hanhundene, der er jo kæmpe forskel på hvor påvirket en hanhund bliver af løbske tæver.

Jeg kender flere som har valgt at kastrerer deres hanhunde, fordi de ikke har kunnet håndtere løbske tæver i nabolaget, så tør jeg da ikke tænke på hvad der ville ske hvis de delte hus med en løbsk tæve.

Der kan vel også komme noget rivalisering hvis man har flere intakte hanhunde sammen med en løbsk tæve.

• #14   28. nov Enig Mathias.
    Vores erfaring er også, at en erfaren han gider ikke bruge krudt på tæverne, bortset fra de få dage hvor der er ægløsning.

• #15   28. nov Uh, I taler lige ned i alle de bekymringer, der i forvejen vælter rundt i hovedet på mig...

• #16   28. nov Du skal bare være forberedt.
    Vi har altid sagt til hinanden herhjemme, at det er godt at vi er opdrættere begge 2. Ellers er det simpelthen grobund for skilsmisse, når der er løbetid. Nogle hanner er ok, andre hyler i 3 uger. I værste fald. Vi oplever også at hannerne har reageret ret voldsomt ca 1 måned før løb.

• CM
    CM Tilmeldt:
    sep 2020

Følgere: 23 Emner: 41 Svar: 878
    #17   28. nov Det lyder spændende smiley

Dem jeg har kendt af opdrættere, hvor der har været årelangt godt samarbejde, er dem hvor de er blevet enige om, at den ene havde hannerne og den anden tæverne.

Ved godt, at det ikke er muligt for jer her og nu, men måske i kunne lægge en slagplan til ud i fremtiden ?

Vi har 4 tæver og 2 hanner smiley 3 tæver intakt, 1 tæve der har fået fjernet livmoderen, så hun kommer stadig i hormonelt løb. Den ene han har været brugt og en er novice.

Vores tæver kommer efter hinanden, så en starter og så kommer den næste o.s.v. smiley , jeg er ikke glad for de perioder, jeg har det bedst, når vi alle kan være sammen.

Vi er så heldige, at vi kan dele huset op, men vi har det ikke med lukket døre, da det giver mest ro, når hundene kan se hinanden, så vi har børnegitter og med hn komposthegn ovenpå, så lågen er "høj" nok. Når vi deler huset op, så er der 2 døre indtil den anden halvdel af huset. (Små hunde).

Hannen der har været brugt, hviler i sig selv, så længe han har kontakten med tæverne og novicen kopierer sin fars adfærd.

Udenfor løbetid lever sammen i hverdagen også når vi ikke er hjemme, det volder ingen udfordringer, men det er flokkens indbyrdes harmoni der er afgørende og ikke kønsbestemt.

Pøj pøj med projektet opdræt smiley

• CM
    CM Tilmeldt:
    sep 2020

Følgere: 23 Emner: 41 Svar: 878
    #18   28. nov Glemte at skrive, at jeg har set hanhunde, der har været brugt i opdræt og alligevel, har teet sig med piven og hylen samt forsøg på at springe på, lige så snart de troede at en tæve, var i løb, så erfaring er ikke altid en garanti for ro under løbetider smiley

• #19   28. nov Der er ingen regler uden undtagelser, og derfor nævner jeg det, fordi det da nok langt fra er alle hanner der reagerer, men det kan altså ske. Ligesom man kan have intakte hanhunde der aldrig har prøvet det der slet ikke reagerer.

Teemo kan have højløbske tæver stående helt oppe i hovedet og han reagerer stadig ikke på det. Men derfra og til at ville satse på at det også var sådan hvis det var en tæve der boede i vores hjem, er der langt for mig.

Lucky var allerede kastreret da vi fik rosa, om det var det der gjorde det, eller Lucky også bare er ligeglad ved jeg ikke. Men der var ingenting i de to løbetider hun nåede at få inden hun blev steriliseret.
    Men da jeg ikke vil fikse hunde medmindre der er en sundhedsmæssig grund nu, og man jo heller ikke kan fikse en avlshund, så nøjes jeg med hannerne smiley
    Så må jeg nyde hvalpe delen igennem andre.

• #20   28. nov Jeg er generelt ikke for neutralisering af hunde, men sundhedsmæssige grunde til at gøre det kan i min optik også være psykiske.

• #21   28. nov Bestemt About. Jeg er heller ikke afvisende overfor at kastrere Nimbus, hvis det kommer dertil. Han KAN godt reagere lidt voldsomt på skønne tæver, og skal naturligvis ikke rende rundt og stresse herhjemme, hvis det på nogen som helst måde kan undgåes.

JohnJohn vil jeg gerne beholde intakt - forhåbentlig bliver han også del af opdrættet smiley

• Mathias M
    Mathias M Tilmeldt:
    okt 2018

#22   28. nov Det er kun to gange om året hvis du har en enkelt tæve.. det er 2*3 uger ud af 52 uger om året der er lidt mere bøvlet..
    det må du sgu ikke lade en drøm slå ned af.
    Har du muligheden for at adskille når de er alene og hanhunde der ellers fungerer ret normalt omkring løbetider så er det altså ikke så slemt!
    Evt. Kan man jo tage nogen med sig. Min unge hanhund er med på arbejde i 14 dage omkring løbetiden fordi han er lidt mere irriterende. De de har prøvet at parre er med 2 dag ..

• #23   28. nov Tak Mathias smiley

• #24   28. nov Altså der er jo mange opdrættere med de små racer (det er jo chihuahua jeg har, så dem jeg kender flest opdrættere af) der har begge køn, også mere end én tæve af gangen, så har man muligheden for at tage de hensyn der skal tages, og den rette flok, så tænker jeg da bestemt ikke det er umuligt. Men man skal bare være opmærksom på at ikke alle hanhunde trives i det, så så længe man er klar på det, så tænker jeg da bestemt sagtens man kan smiley

Og spændende med opdræt! er det mini aussie i skal lave så? smiley

• #25   29. nov Ja, det er Miniature American Sheperd (som folk insisterer på, at de skal kaldes smiley )
    Og selvfølgelig kan det lade sig gøre.
    Jeg kender flere, der har intakte af begge køn sammen.
    Jeg vil bare helst ikke ud i én af de scenarier, hvor jeg skal have én hund lukket helt væk fra flokken.
    Det har jeg ikke rigtigt hjerte til smiley

• #26   29. nov Karina det forstår jeg virkelig godt at du ikke har, det kunne jeg heller ikke. Dem jeg kender der gør det, har flere tæver, så de lukker jo bare væk i grupper.

Hvor spændende med jeres projekt, jeg håber det bliver rigtig godt, og at du finder en god lille tæve til flokken til at starte op med smiley

• #27   29. nov Tak Solvej - Jeg har jo også en neutraliseret tæve i flokken i forvejen, så jeg kan adskille dem 2 og 2.
    Jeg er bare nødt til at finde en løsning, så begge par har mulighed for at gå udenfor... smiley

• #28   29. nov Karina man skal jo nok prøve sig frem med sin egen flok, når man står i situationen.

Jeg havde også som regel en steriliseret tæve, eller en der bare ikke var i løbetid, mine kom ofte ikke i løbetid samlet. Men for min han gjorde det ingen forskel, om en af de ikke løbske tæver gik sammen med ham, hans tanker var andre steder.

Spørgsmålet er jo også om dine hanner vil være ok sammen, når du først har en højløbsk tæve i huset.

• #29   29. nov Lene ja den med 2 hanner sammen og en løbsk tæve i huset, er min største bekymring. Ikke dét om en tæve skal gå alene.

• #30   29. nov Hmmmm - dem jeg kender, der har flere MAS-hanner sammen, og samtidig har tæver i flokken, har umiddelbart ikke haft problemer mellem "drengene", så forhåbentlig er det ikke en tendens, der ligger i racen. Men jeg er selvfølgelig virkelig nervøs for, om det vil forstyrre den harmoni, der er i min flok nu smiley

Kommentér på:
(Intakte) hanner og tæver sammen?

Annonce