{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.212 visninger | Oprettet:

Spørgsmål vedr avl {{forumTopicSubject}}

Min veninde har den skønneste hanhund. Rigtig mange har spurgt om hun ikke vil bruge ham til at lave hvalpe. Nu har hun så besluttet sig for at hun vil avle et kuld hvalpe efter ham. Han har stamtavle og bliver tjekket for diverse sygdomme inden han bliver brugt.
Men hun søger lidt råd til hvordan hun skal gribe det an. Hun har ikke internettet i øjeblikket så jeg har lovet at spørge efter gode råd, og så ser hun denne tråd når hun kommer på besøg.
Hvad gør man. Kommer tæven hjem til hende eller er normalen at hanhunden er den der tager på besøg hos tæven.Og hvor mange dage plejer det at tage.
Hvordan gør man med betalingen. Betaler tæveejeren når parringen er overstået og bliver der så lavet en kontrakt på hvad man gør.
Kom med alle de gode råd i kan. Hun vil nødigt gøre noget forkert.
Hvordan gør man.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Spørgsmål vedr avl
  • #1   26. feb 2008 Hvilken race er det ?


  • #2   26. feb 2008 for udover tjek, kan hendes race kræve udstillingsplacering før avl også

  • #3   26. feb 2008 det er en cavalier king charles spaniel.

  • #4   26. feb 2008 Den har været udstillet som hvalp. Er det nok eller skal den udstilles mere.

  • #5   26. feb 2008 Er han avlsgodkendt ?

  • #6   26. feb 2008 hun skal få den rigtig hjerte scannet, og ikke bare lyttet på...
    og så bør hun da lige få den avlsgodkendt.
    mig bekendt, kommer tæven hjem til hannen. det er ikke altid til at sige hvor længe det tager, nogle gange 5 min andre gange nogle dage...
    betalingen aftaler man jo selv hvordan og hvorledes


  • #7   26. feb 2008 Det ved jeg faktisk ikke om han er. Altså avlsgodkendt.

  • #8   26. feb 2008 Hunden er først avlsgodkendt efter de 9 mdr... Hvalpeklassen er " kun for sjovt...

  • #9   26. feb 2008 Normalt tager tæven til hanhunden.
    De parrer sig gerne over nogle dage for at være sikker på at "ramme" det rigtige tidspunkt.
    Hun skal lave en kontrakt med de præcise oplysninger.

    Evt 10% af hvalpens salgspris pr hvalp.
    Eller 1 hvalps pris
    Et andet beløb der lyder rimeligt.
    Depositum af det beløb hun syntes er faire og resten når hvalpene er 2-8 uger gamle

    mvh Karin


  • #11   26. feb 2008 På DKK's hjemmeside kan man finde ud af hvad der skal til for at få avlsgodkendt sin hund. Det er forskelligt fra race til race.
    Tæven kommer hjem til hannen. Jeg fik at vide, at det var for at hannen skulle lære, at parringer foregår hjemme og ikke ude i byen. Det er jo ikke smart hvis den hopper på hvem som helst ude i byen.
    Nogle tager samme pris som man skal give for en hvalp. Og hvis tæven så går tom efter den første parring, er den berettiget til en re-parring næste gang den er i løbetid. Hvis det så heller ikke lykkedes anden gang at få tæven drægtig, ja så er det bare ærgeligt.


  • #12   26. feb 2008 kommer jo osse an på hvilken stamtavle den har

    klubberne har ikke ens krav


  • #13   26. feb 2008 Ja planen er at der skal laves tavler på hvalpene. Alt andet ville jo være dumt.
    Jeg tror ikke at han er avlsgodkendt. Hun fik ham først som 1 årig og hun har ikke selv været til udstilling med ham. Kan han godt avlsgodkendes når han er 3 år.
    Hun har selv tænkt sig at hun vil sige en hvalps pris for parringen.


  • #14   26. feb 2008 Det kan hun sagtens :o)

  • #15   26. feb 2008 Mener: Hun kan sagtens få ham avlsgodkendt når han er 3 år - medmindre han har væsentlige fejl

  • #16   26. feb 2008 Jepp det er bare at melde sig til nogle udstillinger.....

  • #17   26. feb 2008 hun skal udstille han igen ellers er han ikke avls godkendt

  • #18   26. feb 2008 det kommer jo an på hvilken race det er

    ikke alle racer har udstillingskrav

    og så kommer det osse an på hvilken klub den har stamtavle i


  • #19   26. feb 2008 Det vil så sige at først skal hun få ham tjekket for diverse sygdomme. Og efterfølgende melde ham til udstillinger.

  • #20   26. feb 2008 Følgende er kopieret fra DKK's hjemmeside om avlsrestriktioner på Cavalier'en:

    Racen har følgende avlsrestriktioner:
    Præmieringskrav: Afkom kan kun stambogsføres dersom hunden før parring er præmieret med mindst Good på en FCI/DKK anerkendt udstilling (tidligere 2. præmie – præmieringer opnået indtil 31.12.2007).
    Gælder for hunde født efter den 1.9.1994.

    Hjerteundersøgelses krav:
    Hvalpe kan ikke registreres i Dansk Kennel Klub, medmindre begge forældre er Endocardiose-undersøgt (hjerteundersøgt) af en af DKKs godkendte dyrlæger og fundet "godkendt til avl" på en attest fra KVL.
    Første undersøgelse skal være foretaget inden første parring, dog tidligst når hunden er 18 mdr. gammel og en godkendelsesattest skal være modtaget fra KVL.
    Denne attest gælder indtil hunden er 4 år og 1 måned gammel.
    Skal hunden bruges i avl efter hundens fyldte 4 år, skal den undersøges igen inden parring og en godkendelsesattest skal være modtaget fra KVL inden parring. Det endelige resultat herfra er for tæver gyldigt for resten af hundens levetid.
    For hanner er denne attest gyldig indtil hunden er 6 år og 1 måned gammel.
    Skal hannen bruges i avl efter hans fyldte 6 år, skal han undersøges igen inden parring og en godkendelsesattest skal være modtaget fra KVL inden parring. Det endelige resultat herfra er for hanner gyldigt i resten af hundens levetid.
    Ovennævnte er gældende for alle hunde i racen fra 1. januar 2007.

    Udenlandske hunde:
    Fra 1. juli 2004 gælder den ordning, at hvis avlshunden befinder sig i Danmark på en dispositionserklæring, skal den opfylde racens danske avlsrestriktioner for hjerteundersøgelse.
    Såfremt den udenlandske hund kun opholder sig kortvarigt i Danmark uden en dispositionserklæring, skal både tævens og hanhundens ejere på en "TRO- OG LOVEERKLÆRING" fra DKK godtgøre, at den udenlandske hund opfylder hjemlandets avlsrestriktioner for hjerteundersøgelse.
    TRO- OG LOVEERKLÆRING skal også benyttes ved parringer i udlandet.

    Generel HD information:
    Der er ikke krav om HD-fotografering i denne race.
    Såfremt der i anden anledning konstateres D eller E status, kan disse hunde ikke anvendes i avl.
    Gælder for alle hunde i racen efter den 1. januar 2005.

    Der henvises herudover til DKKs stambogsføringsregler.

    Farver:
    0141 blenheim bh
    2110 tricolour tri
    0090 black and tan bl/t
    1662 ruby rb


  • #21   26. feb 2008 undersøg også lige om der skal tages HD billeder

  • #22   26. feb 2008 Tusind tak for alle jeres svar. Jeg tror jeg vil sige til hende at hun skal ringe til det sted hvor han har stamtavle og få dem til fortælle hende helt hvordan hun skal gribe det and.

  • #23   26. feb 2008 he he er for langsom smiley

Kommentér på:
Spørgsmål vedr avl

Annonce