1.270 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 17 Svar

Indavl / linjeavl....igen igen Indavl / linjeavl....igen igen

Hejsa. Jeg har siddet og læst en del af trådene her i forummet, omkring indavl contra linjeavl. Jeg har ikke på nogen måde planer om at beskæftige mig det store med avl, andet end at der er flere cotonejere, der har vist interesse for at bruge Alfred til deres tæve, når han engang bliver gammel nok (han er kun 9 måneder :o)

Ja hvor gammel skal hanhunden egentlig være, første gang den skal parre sig???

Nå, men spørgsmålet går i sin enkelthed ud på: Hvor tæt beslægtet må hundende være, uden at det er for risikabelt? Den ene forespørgsel Alfred har fået, er fra hans moster... (og de har begge den samme far.... ja så er de da egentlig også halvsøskende???) De har også samme morfar. Er det for tæt på?

Umiddelbart er jeg interesseret i at han skal parres med hende (forudsat der ikke er risici for voldsomme genfejl)
da begge hunde er nogle dejlige hunde, med et perfekt sind, og den rette bygning og holdning. Så på det plan er de det perfekte match. Man kan jo også sige, at de jo stammer fra de samme aner, så det gode er jo blevet videreavlet til dem begge :o) Jeg kan ikke se, at der er nogle dårlige gener avlet i dem (bortset fra at Alfred er en drillepind ;o) men det er vel egentlig ikke dårligt)

Håber at få nogle brugbare svar, da jeg vitterlig INTET aner om linjeavl / indavl.

Hey hey fra Kira

Play video
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Inspicering af opgave 205 kr.
  • Udskiftning af stik til “grisetryne” 230V ifm fjernvarmeinstallation. Haster! Vi skal have etableret et 230V el-udtag med jord inden fjernvarme installationen indendørs kan etableres på mandag. Skal udføres autoriseret. Vi har ikke selv materialerne. 1.500 kr.
  • Afmontering af defekt opvaskemaskine og montering af ny brugt 1.000 kr.
  • Lapning af dæk 500 kr.
  • Fugening af bordplade 1.100 kr.
  • Besværlig lås 700 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Indavl / linjeavl....igen igen
  • #1   13. mar 2008 Jeg mener at man ikke må parre tættere end fætter - kusine. Men jeg er også lidt lost her smiley Jeg har heldigvis et par gode opdrættere i baghånden jeg altid spørger til råds... De er guld værd..

• #2   13. mar 2008 - Staffbabe:O )
    Fordi begge hunde sikkert er ønskværdige at avle på..

Kira - Vi havde en hun hvis morfar og farfar var den samme hun den havde flere indavls fejl så jeg ville fraråde det..
    Men samtidigt kan søskene dyr også gå hen og få normale hvalpe, men jeg ville ikke tage chancen..
    Det gør mere ondt end godt hvis nogen må aflive deres hund pga indavl..

Men hvad regelerne er har jeg ingen idé om..

• #3   13. mar 2008 Den parring du skriver om ville jeg holde mig fra... Kender en parring med mormor´s bror som far.. Det gik galt... Flere er syge, 2 er aflivet....

• #4   13. mar 2008 og jeg skal lære at der er "d" sidst i hunD sorry smiley

• #5   13. mar 2008 Hov læste lige dit indlæg igen... Du skriver at mosteren har samme far som din hund... Dvs din hund er faktisk halvbror til sin mor ????? og så overvejer du at lave samme parring igen ??? Er det dynamit du overvejer at lave ??
    Har din hund stambog og i hvilken klub ??

• #6   13. mar 2008 Den parring du beskriver synes jeg er alt for tæt beslægtet...

Menhvor tæt der er for tæt er ikke sådan lige at sige -ikke tættere en fætter/kusine synes jeg er en ok rettesnor.
    Når man laver linieavl, så laver man jo "dobbeltop" på de gode gener -men altså osse på de dårlige...

Jeanett -jamen så skal du holde dig til gadekryds, og håbe de ikke er indavlede...

Alle racer er lavet på baggrund af liniavl/indavl... Linieavl er med til at fastholde/skabe en type...

Hvis ikke man brugte linieavl var de racer vi har i dag ikke opstået

• #7   13. mar 2008 Borthe -du synes ikke en halvsøskende parring er lige lovlig tæt. Og når de så derudover har en del andre beslægtede aner?

Jeg synes uanset begrundelse at denne parring er FOR tæt beslægtet

• #8   13. mar 2008 Undskyld Borthe -jeg antog det bare lige når det var den parring tråden startede ud med... Meeen lidt for hurtig på aftrækkeren;o)

• #9   13. mar 2008 CITAT:Håber at få nogle brugbare svar, da jeg vitterlig INTET aner om linjeavl / indavl

alene den sætning får mig til at sige NEJ...du bør ikke lave den parring...........

• #10   13. mar 2008 Tak til alle der har svaret, og som har givet mig en mere indsigt i alt det avlshalløj :o)
    Umiddelbart er der jo også en del i mig der har sagt, at det skal han ikke (det er jo derfor jeg spørger andre til råds ;o) Jeg har heller ikke haft planer om at skulle avle, kun engang, når vi gerne vil have nummer 2 coton (når vores gamle dejlige labrador, Anton forhåbenligt først om laaaang tid ikke er her mere) Så ville det være rart at få en hvalp fra et kuld som Alfred er far til.
    Så nu har jeg i hvert fald fået sat tingene i perspektiv, og har lettere ved en afgørelse, når jeg bliver spurgt om Alfred skal parres med en moster, tante, kusine eller what ever ;o) ....og man kan jo ikke vide, om han når at blive kastereret inden han overhovedet får en debut :oD

• #11   14. mar 2008 Indavl skaber sådan set ikke nye fejl, men fremhæver dem der allerede er der - men idéen er jo at vi skal avle væk fra dem, og jeg er overbevist om at man skal have mange års erfaring for at kunne se dem. Derfor ville jeg personligt ikke gå med til en halvsøskende parring.

• #12   14. mar 2008 Kira - Som flere andre mener, så skal man have meget gode grunde og grundig indsigt i avl, hvis man parrer hunde der er nært beslægtet. Jeg mener DKK anbefaler at man ikke parrer hunde der er nærmere beslægtet end fætte/kusine.
    Du kan jo prøve at lave en fiktiv parring på hundeweb, og se hvilken indavlsgrad de hvalpe vil få, så vidt jeg husker anbefaler man ikke kombinationer der giver en indavlskoficient over 6,25%

• #13   14. mar 2008 thresa*

ja...alle racer er opstået ved indkrydsning af hunde med et ønsket udseende og en ønsket egenskab-og de er så senere blevet krydset ind over hinanden..men lad os nu ikke glemme at de fleste racer er MEGET gamle og består derfor af en mangfoldighed af gener,så at avle en bestemt race er langt fra indavl den dag i dag -MEDMINDRE man vælger at gøre det bevidst..det er jo bla dér stamtavlen har sin glimrede funktion:o)

at indavle uden at der forekommer deformiteter kan saktens lade sig gøre og mange opdrættere har skabt succes linier på det grundlag, men de er altså nød til at outcrosse en gang imellem for at linien kan overleve...nogle vælger at outcrosse helt med en ny linie hvor typen passer og andre vælger at outcrosse med avlsmateriale som stadig besidder lidt af den ønskede linie.......

en deform hvalp kan jo også komme ved en uheldig kombination eller en simpel fejl under fosterdannelsen-og det behøver ikke være genetisk..

• #14   15. mar 2008 idiot må du da være siden du gider at gentage og omformulere noget som jeg allerede har skrevet?......eller var det bare for at få det sidste ord?

tåber er kun de som hele tiden forsøger at understrege at alle race hunde er indavlet.........selvfølgelig er de det-ved deres oprindelse! men det er sku immervæk mange år siden de fleste racer blev dannet og mange af dem har haft betydelig fremgang og derfor er genpuljen også så stor at man kan undgå indavl på stort set alle racer-hvis man vil!.....

• #15   15. mar 2008 Brak's -men man kan jo så fastholde/forstærke typen ved at bruge linieavl... Og vel bl.a. derfor ønsker man nogen gange at bruge det alligevel i sit avlsarbejde...

Og nu har jeg tjekket en hel del hunde på huneweb bare lidt for sjovt, og det var faktisk ganske mange som havde en indavlskvotient over 0

• #16   15. mar 2008 helt klart...jeg siger INTET ondt om linieavl eller indavl..men jeg er træt af at høre på at racehunde er indavl...det var de ved deres oprindelse, men er det kun i dag på visse linier fordi nogle opdrættere helst vil avle sådan..netop for at bevare typen og sindet bedre.....

men linieavl er bare ikke noget man skal begynde på før man ved mere om ens egen hunds gener, da det jo er dem man vil fordoble...det kræver mange generationers avlsarbejde før man kan se hvad ens avlslinie indeholder...

• #17   15. mar 2008 Brak's -DET er vi enige i... Det er ikke for hvem som helst...

Kommentér på:
Indavl / linjeavl....igen igen

Annonce