2.562 visninger
|
Oprettet:
FølgFølg ikke
32 Svar
Forkøbsret v. videresalg - pris Forkøbsret v. videresalg - pris
Hej HG'ere
Jeg sidder med en DKK kontrakt der bruges af opdrættere i forbindelse med salg af hundehvalpe. På kontrakten er der mulighed for at krydse af om opdrætteren skal have forkøbsret ved videresalg. Herudover er der en rubrik hvor man skal anføre den pris opdtrætteren så skal give for hvalpen.
Er der nogen af jer der har erfaringer med sådanne aftaler? Hvor stor har prisen været i forhold til den oprindelige pris for hvalpen og hvorfor?
Vh
Tanja
0 synes godt om
feb 2005
Følger: 18 Følgere: 16 Hunde: 6 Emner: 165 Svar: 873
jun 2007
Følger: 25 Følgere: 37 Hunde: 1 Emner: 243 Svar: 8.236
Jeg fortalte at jeg skam planlagde at ha Enzo for altid men hun sagde at livet godt nogle gange kan komme i vejen og så ville hun gerne kunne hjælpe os med at få hunden videre hvis det skete... Ganske fornuftigt synes jeg.
Hvis nu uheldet bare er ude og man står i lort til ørene, så er det rart at vide at der er en ude fra der nok skal sørge for at hunden får det godt.....
nov 2006
Følger: 20 Følgere: 36 Hunde: 2 Emner: 94 Svar: 3.107
nov 2006
jan 2006
Følger: 17 Følgere: 17 Hunde: 1 Emner: 606 Svar: 6.689
Opdrætter har lov til at vidresælge hund, og måske til en helt anden pris end den du har givet.. hvad opdrætter iøvrigt gør med hunden, er dig udvedkommenden.
feb 2005
Følger: 18 Følgere: 16 Hunde: 6 Emner: 165 Svar: 873
Jeg synes da det er rimeligt at give fuld pris hvis man vil have forkøbsret. Der kan jo være nogle rimelige grunde til at hvalpekøber ikke kan have hunden mere og hvorfor skal hvalpekøber miste halvdelen af pengene for at opdrætter kan sælge den videre til fuld pris igen ??
feb 2008
Følger: 36 Følgere: 38 Hunde: 3 Emner: 76 Svar: 4.082
jun 2007
jul 2007
Følger: 19 Følgere: 22 Hunde: 2 Emner: 24 Svar: 527
synes det lyder fair nok som Jeanett L skriver,
men har tit hørt om at sælger skal have forkøbsret hvor prisen så er langt under salgsprisen... er det ikke urimeligt? altså at sælger kan købe hunden tilbage for halv pris og så derefter sælge den igen til fuld pris??
Synes der er mange perspektiver i det med købskontrakter, så kigger lige med for synes det er spændende :o)
jul 2007
mar 2006
Følger: 65 Følgere: 65 Hunde: 1 Emner: 499 Svar: 20.350
Alt over halv pris vil jeg derfor ikke mene er fair overfor opdrætter, som også vil have udgifter i forbindelse med tilbageleveringen.
Fuld pris for en voksen hund giver ikke mening, for opdrætter vil næppe kunne sælge den videre uden at tabe penge medmindre der var tale om et eftertragtet avlsdyr.
nov 2006
Camilla - i sådan et tilfælde er det jo nok bare en befrielse, at man ikke skal bruge krudt på at finde nyt hjem til sin hund, og om man får fuldpris eller 4 kr. er nok også ret ligegyldigt....
Babett - kommer det ikke an på hvilket begrundelse køber give for at ville aflevere hunden retur ? Her mener jeg ikke sygdom hos hunden, som jo er en helt anden sag - jeg mener, hvis der er mulighed for at skrive et beløb på DKKs købsaftale som tilbagekøbspris, så er det vel fordi det er juridisk OK, ellers ville købsaftalen jo ikke se sådan ud.
iflg. købeloven, sidestilles en hund/hvalp som en ting, som f.eks. en bil - og den kan man jo ikke levere tilbage uden tab, hvis man er træt af den efter 3-4 mdr.
nov 2006
Søster - ENIG, iøvrigt er det jo også problematisk for mange opdrættere, at skulle tage en voksen hund ind i sin flok, og det vil skabe noget besvær + det arbejde der evt. måtte være med genplacering.
jul 2007
jeg mener bare at hvis jeg nu for eksempel af en eller anden grund blev nød til at skulle af med min hund, og gerne ville give den til dig fordi jeg kender dig og ved du ville tage dig godt af den,
ja så ville det måske ikke være muligt fordi opdrætteren har forkøbsret,
er det ikke urimeligt?
De fleste sælgere/opdrættere vil sikkert hunden det bedste, men der er jo også nok nogle som vil tænke i penge og på den måde have mulighed for at forlange hunden tilbage og bare sælge den videre for at tjene på det...
jul 2007
(du skrev: det kan jo være livet går i en retning man ALDRIG havde drømt om, og man så er nød til at sælge sin hvalp/hund. Der kan det for mange være en stor hjælp, at man bare kan ringe til opdrætter, som så opfylder sin forpligtelse iflg. kontrakten.)
forstod bare på det du skrev at det var en selvfølge at opdrætteren bare ville tage hunden tilbage,
jeg har nok misforstået dig ;o)
mar 2006
En højere købspris ville ikke ændre om det er for hundens bedste og du og jeg ville ikke være mindre ærgelige over at vores aftale ikke kunne lade sig gøre bare fordi du får flere penge.
jul 2007
jeg mener bare at så ville opdrætter ikke tage hunden tilbage for at tjene på det
apr 2007
Følger: 8 Følgere: 7 Hunde: 3 Emner: 12 Svar: 176
Det er rigtig spændende med de mange forskellige betragtninger på dette emne. Jeg er slet ikke i tvivil om, at jeg ønsker at have forkøbsret ved salg af mine hvalpe. Det er der flere grunde til, men mest af alt fordi jeg på den måde altid har styr på hvor mit opdræt er i verden. Det at man har forkøbsret betyder jo ikke at man har forkøbspligt. Altså, så skal jeg blot tilbydes at tage hunden tilbage til en aftal pris. Hvis køberen selv har en fornuftig familie til hunden er det jo slet ikke sikkert jeg vil benytte mig af den.
I forhold til beløbet, så er jeg meget enig i at der altid vil være en omkostning forbundet med at tage en hund tilbage, både i dyrlægetjek, annoncering m.v. Hvis det så også er en voksen hund, så får man sandsynligvis ikke så meget for den som en hvalp.
Vh
Tanja
mar 2006
nov 2006
Igen - mange opdrættere laver den tilbagekøbsaftale (inkl. mig selv), fordi de netop IKKE er ligeglade med hvor deres opdræt havner.
mar 2006
nov 2006
nov 2006
apr 2007
Følger: 52 Følgere: 48 Hunde: 2 Emner: 434 Svar: 2.017
nov 2006
jun 2007
apr 2007
Hvordan skal jeg forstå din kommentar om at kontrakten løber i 2 år? Jeg ved godt, at købelovens regler om to års reklamationsret gælder, men at kontrakten kun skulle gælde i 2 år, det forstår jeg ikke. På den måde ville jeg som opdrætter jo ikke være sikker på hvor mit opdræt ender, altså hvis køber frit kan sælge hvalpen videre til 3. mand når de to år er gået.
Vh
Tanja
nov 2005
Følger: 62 Følgere: 80 Hunde: 2 Emner: 534 Svar: 3.707
apr 2007
Ah...så forstår jeg din besked. Du refererer en kommentar og kommenterer den...(nogle gange skal jeg have lidt hjælp
Så må spørgsmålet jo være til Mogens/Babette...,
Vh
Tanja
jan 2006
Følger: 17 Følgere: 17 Hunde: 1 Emner: 606 Svar: 6.689
Opdrætter som er interserret i videre avl, og ha et godt ry, giver en kontrakt på 2 år.
Inden for denne periode kan man aflevere hunden tilbage og få det fulde købsbeløb tilbage.
Kontrakten kan være udformet forskelliget, som indholder væsentlige dele, så som HD / AD - og andre medfødte skavanker, så som drifter og psyke og meget andet..
Lever hunden ikke op til de forventninger, som kontrakten omhander, eller at der opstår et eller andet, som hunden ikke magter, det vil sige den ikke kan gennemføre en mental-test.. så kan hunden komme tilbage til opdrætter..
Hunden kan så være en god familiehund - men ikke en god brugshund.. der kan opdrætter sælge den videre, uden at man kan gøre indsigelse for dette - da man har fået kontrakten opfyldt..
Jeg har selv tilbageleveret hunde, som jeg har købt, for at hunden skulle indgå i avlsarbejdet, men hunden har så ikke haft de egenskaber..
apr 2007
vh
Tanja
okt 2008
Følger: 8 Følgere: 7 Emner: 4 Svar: 14
Forkøbsret v. videresalg - pris