2.562 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 32 Svar

Forkøbsret v. videresalg - pris Forkøbsret v. videresalg - pris

Hej HG'ere

Jeg sidder med en DKK kontrakt der bruges af opdrættere i forbindelse med salg af hundehvalpe. På kontrakten er der mulighed for at krydse af om opdrætteren skal have forkøbsret ved videresalg. Herudover er der en rubrik hvor man skal anføre den pris opdtrætteren så skal give for hvalpen.

Er der nogen af jer der har erfaringer med sådanne aftaler? Hvor stor har prisen været i forhold til den oprindelige pris for hvalpen og hvorfor?

Vh
Tanja

Play video
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Sæt TV op med stativ og 3 rammer på væggen 500 kr.
  • Lægge sten i indkørsel 4 kvm 800 kr.
  • Diverse ophængninger 4.500 kr.
  • hæk klipning 1.950 kr.
  • Stoppet håndvask i badeværelset 1.400 kr.
  • Hækkeklipning 2.400 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Forkøbsret v. videresalg - pris
  • #1   16. jul 2008 Jeg skriver samme pris på som salgsprisen..

• #2   16. jul 2008 På min kontrakt er der kryds i at opdrætter har første ret. Det snakkede vi om ved købet da vi gennemgik den sammen, og jeg har det rigtig fint med det.

Jeg fortalte at jeg skam planlagde at ha Enzo for altid men hun sagde at livet godt nogle gange kan komme i vejen og så ville hun gerne kunne hjælpe os med at få hunden videre hvis det skete... Ganske fornuftigt synes jeg.
    Hvis nu uheldet bare er ude og man står i lort til ørene, så er det rart at vide at der er en ude fra der nok skal sørge for at hunden får det godt.....

• #3   16. jul 2008 Jeg syntes ikke det er rimeligt at opdrætter skal betale fuld pris for at tage en hvalp retur, og inden for min race er det vist meget almindeligt man giver ca.1/3 eller 1/2 af den oprindelige pris for at hjemkøbe en hvalp.

• #4   16. jul 2008 Camilla - enig, det kan jo være livet går i en retning man ALDRIG havde drømt om, og man så er nød til at sælge sin hvalp/hund. Der kan det for mange være en stor hjælp, at man bare kan ringe til opdrætter, som så opfylder sin forpligtelse iflg. kontrakten.

• #5   16. jul 2008 Kontrakten løber i 2 år, og inden for denne periode kan du aflever hunden og få dine penge tilbage,

Opdrætter har lov til at vidresælge hund, og måske til en helt anden pris end den du har givet.. hvad opdrætter iøvrigt gør med hunden, er dig udvedkommenden.

• #6   16. jul 2008 Smydi :o)
    Jeg synes da det er rimeligt at give fuld pris hvis man vil have forkøbsret. Der kan jo være nogle rimelige grunde til at hvalpekøber ikke kan have hunden mere og hvorfor skal hvalpekøber miste halvdelen af pengene for at opdrætter kan sælge den videre til fuld pris igen ??

• #7   16. jul 2008 Tror at der på begge de købskontrakter jeg har på tøserne står at opdrætteren gir det halve af hvad jeg har givet, og de har forkøbsret.

• #8   16. jul 2008 smydi lige netop... hun gav et eksempel på en der fik cancer... Jamen sku ikke lige noget man planlægger vel... Og skal man konstant på sygehus eller man har fået en kedelig besked om hvor det ender, så er det rart at man ved hunden nok skal få det godt. Det ville da være min største bekymring

• #9   16. jul 2008 Snakkede lige med en om det for ikke så længe siden...

synes det lyder fair nok som Jeanett L skriver,
    men har tit hørt om at sælger skal have forkøbsret hvor prisen så er langt under salgsprisen... er det ikke urimeligt? altså at sælger kan købe hunden tilbage for halv pris og så derefter sælge den igen til fuld pris??

Synes der er mange perspektiver i det med købskontrakter, så kigger lige med for synes det er spændende :o)

• #10   16. jul 2008 Smydi: hører man ikke også tit om opdrætterer som ikke er interesserede i at tage hvalpen tilbage? mener bare at det da ikke altid er en hjælp i sig selv...

• #11   16. jul 2008 Om jeg forstår hvorfor man overhovedet skal have penge for at komme af med en hund som man alligevel ikke kan have. Hvis det er prisen der skal bestemme om opdrætter eller en tilfældig får hunden skulle man ikke have købt den til at starte med. Min familie har netop grundet flytning fra udlandet og alvorlig sygdom været nødt til at skille os af med to hunde og har aldrig taget en krone for det. Når det er os der ikke kan magte hunden er det ikke os der skal tjene på det.
    Alt over halv pris vil jeg derfor ikke mene er fair overfor opdrætter, som også vil have udgifter i forbindelse med tilbageleveringen.
    Fuld pris for en voksen hund giver ikke mening, for opdrætter vil næppe kunne sælge den videre uden at tabe penge medmindre der var tale om et eftertragtet avlsdyr.

• #12   16. jul 2008 Jeanett - sådan er vi så forskellige, det afhænger jo af mange ting, hvorfor man handler som man gør, og det står jo opdrætter frit for, hvad de vil give i tilbagekøbspris.

Camilla - i sådan et tilfælde er det jo nok bare en befrielse, at man ikke skal bruge krudt på at finde nyt hjem til sin hund, og om man får fuldpris eller 4 kr. er nok også ret ligegyldigt....

Babett - kommer det ikke an på hvilket begrundelse køber give for at ville aflevere hunden retur ? Her mener jeg ikke sygdom hos hunden, som jo er en helt anden sag - jeg mener, hvis der er mulighed for at skrive et beløb på DKKs købsaftale som tilbagekøbspris, så er det vel fordi det er juridisk OK, ellers ville købsaftalen jo ikke se sådan ud.
    iflg. købeloven, sidestilles en hund/hvalp som en ting, som f.eks. en bil - og den kan man jo ikke levere tilbage uden tab, hvis man er træt af den efter 3-4 mdr.

• #13   16. jul 2008 Jeannie - jo det hører man tit om, men mange skriver det jo på, for at sikre sig at have "hold" i deres opdræt, det skal ikke forstås som opdræatter SKAL tage hunden retur, men det skal ses som et TILBUD. Siger opdrætter nej, så står det ejer frit for at sælge hunden til anden side.

Søster - ENIG, iøvrigt er det jo også problematisk for mange opdrættere, at skulle tage en voksen hund ind i sin flok, og det vil skabe noget besvær + det arbejde der evt. måtte være med genplacering.

• #14   16. jul 2008 Søster McFluff - Magister Mundi Sum ¤ Kbh K ¤:

jeg mener bare at hvis jeg nu for eksempel af en eller anden grund blev nød til at skulle af med min hund, og gerne ville give den til dig fordi jeg kender dig og ved du ville tage dig godt af den,
    ja så ville det måske ikke være muligt fordi opdrætteren har forkøbsret,
    er det ikke urimeligt?
    De fleste sælgere/opdrættere vil sikkert hunden det bedste, men der er jo også nok nogle som vil tænke i penge og på den måde have mulighed for at forlange hunden tilbage og bare sælge den videre for at tjene på det...

• #15   16. jul 2008 Smydi:
    (du skrev: det kan jo være livet går i en retning man ALDRIG havde drømt om, og man så er nød til at sælge sin hvalp/hund. Der kan det for mange være en stor hjælp, at man bare kan ringe til opdrætter, som så opfylder sin forpligtelse iflg. kontrakten.)
    forstod bare på det du skrev at det var en selvfølge at opdrætteren bare ville tage hunden tilbage,
    jeg har nok misforstået dig ;o)

• #16   16. jul 2008 Jennie

En højere købspris ville ikke ændre om det er for hundens bedste og du og jeg ville ikke være mindre ærgelige over at vores aftale ikke kunne lade sig gøre bare fordi du får flere penge.

• #17   16. jul 2008 helt enig,
    jeg mener bare at så ville opdrætter ikke tage hunden tilbage for at tjene på det

• #18   16. jul 2008 Hej med jer alle

Det er rigtig spændende med de mange forskellige betragtninger på dette emne. Jeg er slet ikke i tvivil om, at jeg ønsker at have forkøbsret ved salg af mine hvalpe. Det er der flere grunde til, men mest af alt fordi jeg på den måde altid har styr på hvor mit opdræt er i verden. Det at man har forkøbsret betyder jo ikke at man har forkøbspligt. Altså, så skal jeg blot tilbydes at tage hunden tilbage til en aftal pris. Hvis køberen selv har en fornuftig familie til hunden er det jo slet ikke sikkert jeg vil benytte mig af den.
    I forhold til beløbet, så er jeg meget enig i at der altid vil være en omkostning forbundet med at tage en hund tilbage, både i dyrlægetjek, annoncering m.v. Hvis det så også er en voksen hund, så får man sandsynligvis ikke så meget for den som en hvalp.

Vh
    Tanja

• #19   16. jul 2008 Men er det fair at opdrætter mister penge på det mens køberen får alle sine penge igen - mere end de ville kunne få for en "brugt" hund?

• #20   16. jul 2008 Jennie - jeg har da nok ikke udtrykt mig klart nok om, hvordan jeg opfatter sådan en kontrakt. Altså, hvis man ikke er enig, eller finder kontrakten urimelig, så skal man jo finde et andet sted at købe sin hund, også selvom man ikke drømmer om, at man en dag skulle være nød til at gøre brug af den.
    Igen - mange opdrættere laver den tilbagekøbsaftale (inkl. mig selv), fordi de netop IKKE er ligeglade med hvor deres opdræt havner.

• #21   16. jul 2008 Jeg er med Smydi her. Er man ikke tryg ved ideen om at opdrætter får hunden igen er det nok ikke en god ide at købe hund der.

• #22   16. jul 2008 Tanja G - så enkelt kan det siges ;o) Forkøbsret er ikke = forkøbspligt.....

• #23   16. jul 2008 Jennie K - som jeg før har skrevet, og som Tanja også skriver, så er det noget de fleste opdrættere gør, for at have hold i deres opdræt. IKKE for at tjene penge på det.

• #24   16. jul 2008 Jeg har i min kontratk skrevet at de første 30dage er fuld pris retur og derefter er det ½pris af købspris... Jeg har valgt denne metode da der i først månede kan ske meget køber ikke kan forud se, der efter bliver hvalpen ældre og der er jo omkostninger ved at tage en hvalp hjem... og da det jo er en brugshund/ jagthund jeg opdrætter hvor træningen starter tidligt, er der også en masse arbejde ved at få en hvalp hjem igen...

• #25   16. jul 2008 Britta - jeg ved ikke lige hvem helt specifikt din bemærkning om vås er rettet imod, men jeg skriver jo netop i min ene kommentar, at det er at betragte som et tilbud !!!!

• #26   16. jul 2008 smydi - nå ja jeg tænkte nu ikke på pris her.. Det er jeg kold over for... Skal jeg af med Enzo nogensinde har penge intet at sige.. Han skal bare ha det godt. Og derfor er jeg tryg ved den aftale jeg har med min opdrætter

• #27   16. jul 2008 Hej Britta

Hvordan skal jeg forstå din kommentar om at kontrakten løber i 2 år? Jeg ved godt, at købelovens regler om to års reklamationsret gælder, men at kontrakten kun skulle gælde i 2 år, det forstår jeg ikke. På den måde ville jeg som opdrætter jo ikke være sikker på hvor mit opdræt ender, altså hvis køber frit kan sælge hvalpen videre til 3. mand når de to år er gået.

Vh
    Tanja

• #28   16. jul 2008 ved katte hvertfal, der når opdrætter har forkøbsret, er det til ca halvpris.. da man jo alligevel ikke sælger hunden for at tjene penge men af andre grunde, så kan det jo være ligemeget, plus det er en måske ældre hund som kan være svært at vider formidle da mange helst vil købe en hvalp

• #29   16. jul 2008 Hej Britta...

Ah...så forstår jeg din besked. Du refererer en kommentar og kommenterer den...(nogle gange skal jeg have lidt hjælp smiley )

Så må spørgsmålet jo være til Mogens/Babette...,

Vh
    Tanja

• #30   17. jul 2008 Tanja G

Opdrætter som er interserret i videre avl, og ha et godt ry, giver en kontrakt på 2 år.
    Inden for denne periode kan man aflevere hunden tilbage og få det fulde købsbeløb tilbage.
    Kontrakten kan være udformet forskelliget, som indholder væsentlige dele, så som HD / AD - og andre medfødte skavanker, så som drifter og psyke og meget andet..

Lever hunden ikke op til de forventninger, som kontrakten omhander, eller at der opstår et eller andet, som hunden ikke magter, det vil sige den ikke kan gennemføre en mental-test.. så kan hunden komme tilbage til opdrætter..

Hunden kan så være en god familiehund - men ikke en god brugshund.. der kan opdrætter sælge den videre, uden at man kan gøre indsigelse for dette - da man har fået kontrakten opfyldt..

Jeg har selv tilbageleveret hunde, som jeg har købt, for at hunden skulle indgå i avlsarbejdet, men hunden har så ikke haft de egenskaber..

• #31   17. jul 2008 Det kan jeg for så vidt godt følge dig i. Det er jo på samme måde vi selv har købt vores tæver, men der sælges hunden jo også som kommende avlshund og en fejl på et af de områder du beskriver må vel betyde en væsentlig fejl. Det jeg umiddelbart tænkte på da jeg skrev spørgsmålet var de hunde som sælges som familiehunde, men det er da selvfølgelig rigtigt at det ikke er alle hundene der sælges på den måde.

vh
    Tanja

• #32   12. mar 2009 Jeg bliver nød til at skal af min hund nu, 5 mdr. Hun kan overhoved ikke med mine børn. opdrætter har forkøbsret 2.500 kroner får vi. Og gav 14.000 kroner for hende i december - av min arm...

Kommentér på:
Forkøbsret v. videresalg - pris

Annonce