1.191 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 21 Svar

Westier -Fup/fakta?? Westier -Fup/fakta??

Hej allesammen....

Ja, nu blir' jeg nødt til at spørge Jer igen:

Vi skal ud og se på en lille Westie hvalp på lørdag. Det er en familie, der har dem. Ikke noget opdræt/kennel og lign.

Faderen til hvalpen er en tysk westie med gode resultater. Der er stambog på begge "forældre-hundene".

Ejeren siger så, at vi selv kan vælge, om vi vil ha' tavle på hunden eller ej. -Kan det passe?

Vi er af bekendte blevet lidt afskrækket mht at anskaffe en Westie, fordi de åbenbart ofte lider af en hudsygdom?
Sælgeren af disse westie-hvalpe siger, at ingen af forældrene lider af denne sygdom, og vi sagtens selv kan undgå den, hvis vi IKKE gir' vores hund protein-rig-kost.
Stemmer det???

Håber, der er nogen af Jer, der kan hjælpe os?

På forhånd tak smiley

Bodil Jørgensen får et kuld hvalpe
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Oliering af terasse brædder 250 kr.
  • Skift af badeværelse håndvask inkl armatur og rør, skift af toilet og bruse amatur 8.000 kr.
  • Ophæng af 4 lamper 2.000 kr.
  • Græsslåning ved sommerhus 500 kr.
  • Rengøring af sommerhus 650 kr.
  • Reparation af plæneklipper 1.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Westier -Fup/fakta??
  • #1   24. nov 2005 Snak med Gitte med westierne herinde fra

hvis jeg nogensinde skulle købe en westie -ville jeg købe den hos hende

og ja man skal passe på - westier har haft problemer med hudlidelser og allergi

og hvis de siger om i selv kan vælge om den skal være med tavle eller ej - så er der noget galt - det lyder meget mærkeligt i hvert fald!

• #2   24. nov 2005 her er hendes profil

(link fjernet)

• #3   24. nov 2005 Iiih, jeg kan ikke skrive til hende, fordi jeg ikke har en hund oprettet herinde :o( -Jeg kan kun oprette tråde.

Altså, det skal siges, at hende sælger ikke havde sat sige meget ind i, hvordan det foregår (sagde hun til mig). For de har ikke prøvet at ha' hvalpe før. Og det bliver deres 1. og eneste gang. Hun nævnte godt nok, hvor mor-hunden var registreret, men jeg glemte det under samtalen ;o) -Det finder jeg jo så ud af på lørdag....

• #4   24. nov 2005 Gitte er online så hun svarer dig sikkert om lidt - ellers så søg om venskab med hende!

• #5   24. nov 2005 nå hun er off line men jeg har sendt et link til den her tråd - så skal hun nok hjælpe jer!

• #6   24. nov 2005 smiley Ja, det har jeg lige gjort.

Tak!

• #7   24. nov 2005 Ja, der er jo en grund til at dyrlægerne siger, at hvis de har 10 westier i deres kundekartotek, så er deres eksistensgrundlag sikret.
    Hvorfor ikke vælge en cairn terrier i stedet. Den er godt nok ikke hvid, men den er til gengæld mere sund......

• #8   24. nov 2005 Nej, men risikoen er da generelt stor for racen. Og når det er tilfældet så vil jeg ikke købe hos en som er førstegangsopdrætter...... mest fordi jeg særligt kunne tvivle på at de ved hvad de laver. og westierne er jo populære og så er jo ganske ofte at racerne ødelægges og får alverdens sygdomme.

• #9   24. nov 2005 Jeg skal ikke gøre mig klog på westien..
    Vil bare lige indskyde: Hvad med en border terrier - den er ihvertilfælde sund !!!
    Kig evt lidt på min Milou...

• #10   24. nov 2005 ja, Louise nu har jeg godt nok også 2 border terrier og faktisk kalder man den for en "dyrlægehund", ikke fordi den ofte er til dyrlæge, men fordi der er mange dyrlæger der har dem. For dyrlæger kan det også være som med smedens hest..... Dyrlæger er ikke altid selv så gode til at sørge for deres egne syge dyr og vælger derfor nogle af de mere sunde racer (ordene er ikke min egen mening erfaring - ordene kommer fra en dyrlæge).
    Det er smadderærgerligt for westier, mops, franske bulldogs o.a. udsatte racer at der hentes så mange hjem fra Polen og andre steder, hvor sundhed er en by i Rusland. Det gavner bestem ikke racerne....

• #11   24. nov 2005 hmm....hvorfor har folk altid så travlt med at rekommendere deres egen race i stedet for at forholde sig til den race, der rent faktisk bliver spurgt om?
    Jeg ville da ikke bryde mig om at blive foreslået en border, hvis jeg spurgte til kelpien...Der er jo væsentlig forskel på racerne

• #12   24. nov 2005 hehe -Susanne

• #13   24. nov 2005 Nej jeg vil godt lige sige,at jeg ikke foreslog borderen, men kommenterede Louises indlæg....
    Men ja, jeg foreslog Cairn terrieren. Og det er faktisk fordi Cairn og westien er MEGET nært beslægtet, men Cairn også er en sund robust hund.

Men man skal katme passe på med at vælge en race bare fordi den ser sød ud (og det kender jeg flere westie-ejere der har gjort).

• #14   24. nov 2005 Jeg foreslår min egen race fordi der under N & L's profil står at de er lidt i vildrede om hvilken race de skal vælge. Jeg ved godt der her bliver spurgt til westien. Men mange "nye" hunde ejere ved slet ikke at der eksistere en race som hedder en border terrier.
    Og som sagt det var en indskydelse, ment som en hjælp, til en ny hunde ejer der er i tvivl om hvilken race de skal vælge...

Susanne P --> har du noget at sige/hjælpe med eller må jeg spørge hvad din ret til at blande dig så er????? (Hvis jeg ikke må...)

• #15   24. nov 2005 Uddrag fra N & L's profil....

Min kæreste og jeg er så småt begyndt at se os om efter en hund.
    Vi er dog stadig en smule i tvivl om, hvilken race vi skal vælge. -Men læser og læser, og spørger og spørger hunde-kendere.

Jeg har derfor nu oprettet en profil herinde, i håb om at høre/læse noget mere fra Jer, som kender mere til racerne.

Skriv endelig, hvis I mener, I kan biddrage til vores valg af hund smiley

Kan i nu se hvorfor jeg skrev som jeg gjorde eller ?????

• #16   24. nov 2005 Fint med clean table, men jeg bliver sgu sur når folk kommer med latterlige bemærkninger når jeg bare prøver at hjælpe.. Måske de skulle sætte sig lidt ind i situationen først...

• #17   24. nov 2005 Jeg håber N&L finder en god og sund hund - uanset om de vælger westien eller ej.
    Men mit råd er at kigge sig lidt omkring og kigge flere racer og flere forskellige steder. Derved finder man ud af hvad man gerne vil have og ikke mindst hos hvem.
    Jeg dummede mig også som førstegangsskøber, da jeg var 17 år og fik min første hund. Sådan et sted ville jeg ALDRIG købe en hvalp igen. Anden gang var jeg mere grundig og kiggede flere racer og da jeg havde valgt racen kiggede jeg flere steder.......

Alle hvalpe er søde, men derfor er det ikke altid de bedste man ser det første sted. Lad det være mit afsluttende råd i denne tråd.

• #18   24. nov 2005 Louise B> alle har da ret til at blande sig. Jeg ved lidt om westien da min veninde har opdrættet westier i over 10 år. Men nu er Gitte her og da jeg ikke har andet nyt at skrive angående westie og allergi end det Gitte allerede HAR skrevet, så tav jeg. Men jeg ser gang på gang at folk er så hurtige til at foreslå deres egen race. Klart man synes jo selv ens er den bedste....Men jeg vil da aldrig foreslå en kelpie, hvis folk spørger til Cattledog..

Min venindes opdræt har heller ikke allergi problemer. Men som Gitte skriver skal man være meget opmærksom på hvor man køber den henne.

• #19   24. nov 2005 Hej igen allesammen!

Var lige til møde, der trak ud.

Altså:

Mine forældre har en Cairn og haft det i mange år. Det er BESTEMT en dejlig race.
    Vi er faktisk ved at være kommet så langt, at valget enten er imellem en Cairn eller en Westie.

Westien er vores 1. valg. Grunden til vi skulle vælge den fra, er fordi vi har hørt så meget omkring den hudsygdom.

Vi er blevet opkyst, at ingen af forældrehundene samt forfædre har lidt eller lider af denne sygdom, og at vi kan få papire mv. på hvalpen, såfremt vi ønsker det.

Jeg synes dete rigtig fint I foreslår andre hunderacer (men jeg må vist hellere lige få opdateret vores profil lidt igen *S*).

Vi har været rundt og se forskellige steder/sælgere, men endnu ikke været HELT sikre på, hvad vi ville vælge.
    Vi har begge erfaringer med både Cairnen og Westien, og altså, sådan en Westies sind/temprament *suk*, det tiltaler os virkeligt.

Gitte, jeg ansøger lige en gang mere smiley

• #20   24. nov 2005 Mht. Cairnen....Nu har keg et nært kendskab til 3 forskellige. De har alle en vis "reservation" overfor fremmede hunde og er meget en-spænder. -De er vilde med deres "flok", men er også en meget bestemt hund (synes jeg).
    Det er en hund med masser af gå-på-mod.

Derimod, de Westier vi har kendskab til. De er mere "bløde", venlige og nemmere at ha' med rundt omkring.

Jeg ved selvfølgelig godt, at det er individuelt for hver hund og dens ejer. Men, det er de erfaringer, vi har at gå efter smiley

Derfor er det rigtig dejligt at høre Jeres meninger :.)

• #21   30. nov 2005 Nu har jeg ikke så meget forstand på hunde...jeg ved bare at min westie ALDRIG har været syg og hun er nu 9 år (snart) og holder sig rigtig frisk og rask...
    Og kender 5 andre westier som heller aldrig har fejlet noget! Og har faktisk aldrig hørt om at de bliver nemmere syge end andre hunde?!? Men det kan også bare være mig der ikke hører så meget??
    Men de er meget bestemte hehe...

Kommentér på:
Westier -Fup/fakta??

Annonce