{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
952 visninger | Oprettet:

HD - egenstatus kontra familie??? {{forumTopicSubject}}

Jeg har lige et spørgsmål jeg godt kunne tænke mig at få folks mening om.

Lad os forestille os 2 avlshunde:

Hund nr. 1, har A-hofter, har 7 kuldsøskende som alle har C-hofter.

Hund nr. 2, har C-hofter, har 7 kuldsøskende som alle har A-hofter.

Hvilken hund er bedst som avlshund?????????????

Ja, for mig at se er der jo ingen af dem som burde gå i avl (i hvert fald ikke i min race (labrador) fordi der er nok avlsdyr til at man ikke behøver avle på C-hofter.

Men skulle jeg vælge en ville jeg til enhver tid vælge hund nr. 2!!!!!!!!

Jeg forstår simpelthen ikke at folk synes at det er fint så længe en avlshund har A-hofter, hvis ikke man har rimeligt godt styr på hundens familie. Men er det blot mig der er hysterisk med min udvælgelse af avlsdyr, for jeg vil jo altid mene at en hunds egenstatus selvfølgelig skal med i betragtningen, men familien må da tælle højere.

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Rengøring 750 kr.
  • Ophængning af 3 lamper 600 kr.
  • Rengøring 450 kr.
  • Elektriker 1.500 kr.
  • Fastgørelse håndvask m.v 2.200 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  HD - egenstatus kontra familie???
  • #2   19. dec 2005 Jo, men hvad så når man har en hund med A-hofter og 7 søskende hvor status er ukendt?!?!?!

• #3   19. dec 2005 Er det et godt avlsdyr????

• #5   19. dec 2005 Jeg har det problem i min race, at der desværre ikke bliver HD-fotograferet ret mange danske hunde. Så jeg har meget svært ved at gå ind og se på familien til en dansk hund. Bedre er det hvis det er en norsk hund

• #7   19. dec 2005 Tanya, det tror jeg også, men personligt synes jeg at det er et spil i lotteriet.

• #8   19. dec 2005 det kommer i dette tilfælde helt an på forældre dyrenes gener da som det her ser ud ville jeg mene at fks. hannen linie er god og tævens mindre god (kan også være omvendt selfølgelig ) den ene har fået flest af hannens g. og de andre flest af hunnens og igen omvendt ved ikke om i forstår men jeg ville her så tage hund 1

• #10   19. dec 2005 Claus: du mener altså at alt er fint, blot hunden selv har A-hofter?

• #11   19. dec 2005 Juelsqaard: nej jeg ville stadigvæk kigge på forældredyrenes linier men du spurgte ud af to onder derfor sagde jeg hund 1

• #12   19. dec 2005 Jo, selvfølgelig, men hvis 2 avlshunde har lavet et kuld med 8 hunde og 7 C-hofter, så er der da, i hvert fald for mig at se, noget helt galt. Så er de da helt elendige avlsdyr uanset hvordan deres linier er.

Hvorimod at har de lavet 7 A-hofter, så kan man jo da ikke sige noget til at der også kommer en C-hofte. Det er jo langt bedre end gennemsnittet i langt de fleste store hunderacer.

• #14   19. dec 2005 ja men jeg mener så stadig at det er den der skal vælges fra og ikke bruges

• #15   19. dec 2005 det er jo netop det at nogle hundes gener træder stærkt igennem medens andres måske ikke træder så stærkt igennem

• #16   19. dec 2005 Sandy: Det vil jeg give dig helt ret i hvis der er tale om en lille race. I min race (samt andre racer som f.eks. schæfer m.m.) hvor der er et stort antal avlsdyr, mener jeg ikke man bør tage chancen og prøve igen med en anden partner.

• #17   19. dec 2005 Juelsqaard: helt rigtigt

• #19   20. dec 2005 Man skal da også tænke på hvadfor en race det er . ''muskelhunde'' kan bedre klare en HD D end en lab. f.eks. pga. muskelmassen.....
    Man skal også tænke på at 50-75 % er miljø.
    Men hvis det var mine hunde ville jeg nok parre og se hvad kuldet gav før næste parring.....
    Der er også forskel hvad race det er . Min race er der ikke så mange af, hvor imod f.eks. lab. er der nok at vælge imellem....Forstå mig ret!!!

• #20   20. dec 2005 Jeg er enig med Camilla..

Meget afhængig af hvor stor racebestanden er i landet ville jeg også vælge hund nr 2. Sådan rent teoretisk.

Jeg ville smutte en tur til udlandet !

Jeg tror udfordringen for mange seriøse avlere er: at de ikke er kommet godt nok ud med budskabet om, hvor vigtigt det er at, se tilbage i linjerne, tjekke tidligere afkom, afkoms afkom osv.

Det er vigtigt med sundheden for at have det rette fundament for "brugskvaliteten", og omvendt.

/Moster

• #21   20. dec 2005 Mette: vi er helt enige I at hos de (antalsmæssigt) små racer er man nogle gange nødt til at gå på kompromis med nogle ting, hvor man hos større racer kan stille større krav.

Men det som jeg slår på er at det, for mig at se, ikke hjælper en pind hvis en given avlshund har A-hofter, hvis dens søskende (eller anden familie) har en høj frekvens af HD. Og at avl hvor man ikke kender til familien for mig at se er lidt et spil i lotteriet.

• #22   20. dec 2005 Moster Gerda: Lige præcis

• #23   20. dec 2005 Hvis min hanhund ville give HD til sine hvalpe så ville jeg ikke bruge ham igen, det er helt sikkert...
    Men det er et spil i lotteriet nogle gange... Men jeg tror meget på at miljø. kost og motion har stor betydning for HD.
    Men selvfølelig siger stambogen noget, men ikke det hele....

• #24   20. dec 2005 Jeg ved ikke hvilken der er bedst, nu haer jeg en race hvor der ikke er HD registrerings krav.
    Men her vil jeg sige at det er bedere at bruge en hund med C hofter på en hund med A hofter, end at bruge 2 hunde der ikke er blevet testet overhoved.
    Det hele er et samspil, hvis man har en tæve med A-hofter og der var de 2 muligheder at vælge imellem. VIlle jeg også tage højde for temperament, udseende og andre sygdomme. Jeg vil ikke sige at nogen af de 2 hunde er helt uduelige i avl, det kommer an på alt det andet.

Kommentér på:
HD - egenstatus kontra familie???

Annonce