{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.118 visninger | Oprettet:

De kritiske Brille {{forumTopicSubject}}

Hold da op- der er meget debat i forbindelse med det program i går- det var første gang jeg så det, men jeg væmmes og havde tåre i øjene da de hunde lå og pev, det gik direkte i mit hjerte-

I de sidste mange tråde har der været mudderkast imellem klubber og der er forsat personer der bruger al deres energi på at hellige deres meninger, men helt ærligt, hvad med man begyndte at tage de kritiske briller på og fjerne de skyklapper der er på-

Hvor mange opdrætter i danmark har ikke deltaget på de CRUFT udstillinger- er det ikke lidt at støtte et så råddent forbund, der ikke engang vil sætte en HD fotografering som et min tjek på de hunde der bliver brugt i avl-

I stedet for at fokusere på Hvilken forbund de forskelige herinde er medlem af og svine dette til, hvad med så at se på de indivuelle opdrætter - Der er rådne kar alle steder, det er dem man skal efter, ikke dem som gør deres bedste for sundheden hos en race -

så kan det være ligemeget hvilken klub man er medlem af, en tavleløs avler kan avle lige så gode hunde som tavlehunde, måske ikke racetypiske men sunde uden tvivl.- hvis forældrene er tjekket for racerelateret sygedomme-

Er det mig der er helt forkert på den?

og jeg beder til ma ikke starter mudderkast


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  De kritiske Brille
  • #3   26. feb 2009 "hvis forældrene er tjekket for racerelateret sygedomme- "

    Og det er de så ikke ret ofte blandt tavleløse hunde. Og dertil kommer så at det ikke helt er nok at forældrene er tjekket. Der er mere i det end som så, og man er nødt til at kgge både længere bagud, men osse fremad (kuldsøskende, søskendes hvalpe osv)


  • #5   26. feb 2009 Der burde være et lovkrav fra den danske regerings side at man skal tjekke sine hunde for racerelateret sygedomme inden de indgår i avl -

    tror nu aldrig det bliver en relaitet, men det ville være dejligt- når man nu i forvejen kan gå ind og bestemme at hunde fra udlandet skal have indførelses tilladdelse så burde man også kunne gå ind og lave en "avlsbestemmelse"


  • #6   26. feb 2009 Jeg må give dig ret. Jeg vil gerne have en racetypisk hund men helbredet kommer i første række. Som jeg sagde til min mand i går aftes. Hellere kun en 2 pr. og en rask hund end alverdens pokaler og en syg hund.

  • #7   26. feb 2009 Citronmåne -det bliver nok ikke så nemt, når ikke engang de enkelte klubber er enige om hvad avlsrestriktionerne bør være. Og her er jo tale om hundemennesker (det kan nok næppe siges om regeringen som helhed), men ja, det havde været rart om det var sådan.



  • #8   26. feb 2009 Det burde være et krav fra de danske hundefolk om langt bedre sundhedstjek . Det er dem der bestemmer hvad de vil købe og hvis alle sagde vi vil have de og de sundhedstjek før man køber hund blev DKK og div avlere nød til og få lavet disse tjek for og få solgt hvalpene. Men desværre er det nok ikke muligt for alt kan sælges herhjemme når det drejer sig om hunde. (Se markedet)

  • #13   26. feb 2009 Puha jeg syntes det var et godt program i det brede perspektiv, jeg kunne dog ligsom alle mulige andre ikke klare at se de hunde der led-

    MEN at se hvordan en hund med en alvorlig sygdom kan vinde et show men at være far til 25 kuld- det er da sindsygt- om ikke andet må englænderne da havde fået øjene op for den selektive avl der forgår -

    Danmark er da meget længere fremme når det kommer til avl- men det program overraskede mig mmeeeget


  • #15   26. feb 2009 Daisie
    Lige præcis, det må jo være det der er gået galt i det hele taget i england- de har avlet og avlet på de dårlige sider -

    Det er da noget møg med Møv, hvilken type allergi er det han har?


  • #17   26. feb 2009 Det er altid noget man kan kontrollere det -

    Da jeg boede hjemme havde vi en boxer som kom fra et stueopdræt- den var en fin hund med fin tavle og det hele- MENe desværre led den voldsomt af hårsækmider, den fik en gang et epliptisk anfald og den bed børn - den kunne ikke lide andre end sig selv- men aligevel fik den fine placeringer på udstillingerne - det er helt tilbage i 1991 -

    men boxeren i dag er væsentligt forbedret - syntes der er langt imellem de grove tilfælde, alle kan jo komme ud for at avle en hund med HD eller andre skavanker, men man har jo aligevel formået at avle meget væk-

    desværre syntes jeg dog at man bruger en del indavl inden for boxeren, dette er grundet med at man skal bevare boxerens ædle hovede- og derfor er der mange der gør det - men med tanke på dette ser jeg igen programmet fra i går ser man jo at avlen går i den forkerte retning pga af hundens udseende


  • #18   26. feb 2009 by the way den boxer vi havde havde en Indavlskoefficient på 4,785%

  • #19   26. feb 2009 Det er udstillinger og racestandarderne den er gal med. Men så længe Stantavler fra DKK bliver betegnet som helige og hunde andre steder fra(dvs. tavleløse inkluderet) bliver betragtet som helligbrøde, ja så kommer vi ikke meget længere.

  • #22   26. feb 2009 Ja det er svært at gøre noget ved problemet - men syntes da trods alt aligevel man ser en positiv fremgang ihvertfald i Danmark - der er kommet flere test på de hunde man bruger i avl - også selv om forbundet bag ikke kræver det -

    Men der vil altid være nogle der skkuler grimme ting i linjerne - og det er altså bare svært at gøre noget ved det -.



  • #27   26. feb 2009 Daisie -uden at ville hænes op på noget (har ikke undersøgt det dybere), så er jeg da blevet oplyst at foderallergi ikke er arveligt(?)

    Altså -diverse allergier kan være det, men foderallergi skulle ikke være det.

    Men ja, sikke da en opdrætter. Havde jeg avlet en hund med et problem, ville jeg da være glad for at få det oplyst fremfor at køber mukkede i krogene, men aldrig sagde det til mig, så jeg havde mulihed for at finde ud af hvor jeg er ået galt i byen.


  • #29   26. feb 2009 Daisie -du må meget gerne undersøge det hvis du har tid engang. Jeg hører erne en update, for jeg er da lidt nysgerrig:o)

    Møffe havde jo foderallergi, og dengang fik jeg (af nogen herinde) at vide at foderallergi ikke var arveligt. Jeg undersøgte det ikek rigtig dengang, idet hun var omplaceringshund, og derudover oprindeligt fra en hvalpefabrik, så der var jo ikke så meget jeg kunne bruge svaret til. Men jeg er da sidenhen blevet lidt nysgerrig:o)


  • #30   27. feb 2009 Helt fint med bestemmelser for avl på race hunde.
    Men hvad med bastarderne hvordan tjekker man så lige dem ?
    Politisk forbud mod avl på ikke racehunde ?
    krav om øjenlysning hjerteundersøgelse både med monitor og scanner.
    røngten af skelet. blodprøver for ditten og datten, da man netop i krydsninger ikke aner hvad er spicifik for den pågældende hund. alle bastarder har jo netop alle generne med fra deres oprindelige racerene forfædre.
    prøv at se på feks. disse blandinger Chi og cavalier( set flere gange herinde under hunde sælges), hvad er det lige de to er kendt for ? vi starter fra en ende af da der kan være dobbelt gener vedr. patellaluxation, øjenproblemer og hjerteproblemer
    en anden kombi som er meget udbredt er lab og schæfer begge er kendt for allergi og HD
    Hvad er det så vi ved om disse sygdomme jo!
    patellaluxation forværes af miljø og overvægt.
    Hjerteproblemer miljøpåvirkes af stress i en meget aktiv familie og forværes af overvægt.
    Allergi er så sandeligt også miljøpåvirkeligt og jeg tror ikke at nogen hund reelt er skabt til at bo indenfor hvis det kommer til stykket at vi så osse kan komme ud for at fodre vores hund med foder der indeholder div E numre og farvestoffer gør heller ikke sagen lettere.
    HD tja det er jo nu bevist at kun 30 til 40 % af HD er arveligt og resten er igen miljø herunder forkert fodring og forkert motion.
    Reelt er der faktisk kun øjensygdommene som der ikke rigtigt er nogen miljøpåvirkning på udover vores tørre indendørs miljø som kan give tørre øjne eller rindende øjne.
    Er det vores måde at holde hund på vi skal til at tage op til revision eller måske lære hvordan vi egentlig skal gøre det rigtigt? hvordan ville en hund leve i naturen ? har vi menneskeligt gjort vores bedste ven og givet den vores vaner? Er vi dermed godt i gang med at ødelægge hunden uanset om den har stambog eller ej ?


  • #31   27. feb 2009 Nu snakker vi IKKE DKK men hundeavl generat- til dem der ikke ved det så er jeg medlem af en anden forening -

    men dette drejer sig altså ikke om dkk- det drejer sig om et politisk ansvar som jeg mener bør komme frem


  • #32   27. feb 2009 Til No name
    som jeg lige har skrevet i overstående indlæg så bør det ikke være DKK som skal bestemme hundeavlen i dk -
    det bør være regeringen, da der netop findes andre klubber samt alle "køkkenavlenerne" dkk kan kun kontrollere deres egne opdrættere ikke de avler der ikke er i dkk -
    også et stille indlæg herfra


  • #33   28. feb 2009 Citronmåne -helt enig. For vi ønsker vel ikke kun at få fat på de brodne kar hos DKK. Vi ønsker vel at alle de brodne kar, uanset tilhørsforhold, bliver ramt.

    Jeg kunne godt tænke mig at der kom nogen krav der galdt ALLE der avler -og det kræver jo at kravene kommer fra regeringen og ikke fra DKK.

    En tanke var at man skulle gennemgå en eller anden slags kursus for at måtte avle. (det kunne f.eks. være hvis man laver mere end 3 kuld eller noget i den retning, eftersom vi nok ikke kommer helt udenom ups-kuld o.l.).
    Lige præcis hvad sådan et kursus skulle indeholde, må så være op til andre at vurdere -for det har jeg vidst ikke nok forstand på avl til at bestemme,o)


Kommentér på:
De kritiske Brille

Annonce