{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
980 visninger | Oprettet:

HD, AD og alle de andre sygdomme {{forumTopicSubject}}

Ja så var jeg inde på en anden tråd der handlede om HD, og så gik det op for mig at Zena snart skal tjekkes for HD og AD. Men da jeg læste om det opdagede jeg at der også var noget der hed OCD. Og så er mit spørgsmål, hvad bør man få tjekket sin hund for (ud over almindelige dyrlæge tjek)? Ikke fordi jeg vil bruge hende til avl - det hun alt for ung til, men det vil da være rart at være på forkant med... Mener også der er nogle øjnsygdomme de skal have tjekket??

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Rengøring 750 kr.
  • Ophængning af 3 lamper 600 kr.
  • Rengøring 450 kr.
  • Elektriker 1.500 kr.
  • Fastgørelse håndvask m.v 2.200 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  HD, AD og alle de andre sygdomme
  • #1   2. mar 2009 Det tjekker man, når man får taget billeder for albuledsarthrose (AA el. AD)

• #2   2. mar 2009 Anja, det er nærliggende at tjekke hende for de arvelige sygdomme, der forekommer hos din race - jeg ved ikke, om der er nogen øjensygdomme hos den?

Du kan eventuelt kontakte DKK eller en specialklub og høre dem ad.

• #3   2. mar 2009 Jeg ved der er noget med nogle øjnsygdomme, men jeg ved ikke hvilke... Tror jeg vil gøre som mia og mikkel N skriver og snakke med opdrætteren om det. Troede bare der var sådan en grundregel for hvad man tjekkede, for man tjekker vel ikke bare på må og få...? Men det afhænger altså af racen??

• #4   2. mar 2009 Ja, det er helt afhængigt af racen.

Hos schæferen er der eksempelvis ingen problemer med øjne, så der tjekker man ikke noget - men kigger på både hofter og albuer.

Andre racer er det lige omvendt - og så kommer er alle de andre mystiske arvelige sygdomme, der dukker op.

• #5   2. mar 2009 ahh, okay. Tusind tak for jeres gode svar! Det er dejligt når folk der er klogere end en selv, også gider dele ud af denne visdom smiley

• #6   2. mar 2009 Her er de helt grundlæggende restriktioner for racen:

http://dansk-kennel-klub.dk/0/657

• #7   2. mar 2009 Jeg har godt set den, men vil det så sige at hun ikke bør tjekkes for AD?

• #8   2. mar 2009 Jo, hun skal tjekkes for AD (det samme som AA). Det eneste der kræves er dog en registrering - der er ikke noget krav til resultatet.

• #9   2. mar 2009 Anja F: nej i princippet skal hun ikke tjekkes for AA. Racens krav er HD og patella :o) Det er de enste 2 ting. Men såfremt hun på et senere tidspunkt skulle påtænkes at bruges i avl, så tag at ring til din opdrætter, så vil hun garanteret råde dig til, om hun syens hun skal testes yderlig smiley

Men det er som sagt kun HD og patella der er krav :o)

• #10   2. mar 2009 Tak Ann-Sofie - jeg havde læst forkert, der er ingen krav til AA...

Godt, der lige kom en ind, der har kendskab til racen ;o)

• #11   2. mar 2009 CH: ;o)

• #12   2. mar 2009 Man kan lige så godt få tjekket albuer AD mens hunden alligevel er i sederet. I min race er der ikke krav om noget som helst, alligevel tjekker folk HD, AD og øjne blot for at undgå at der opstår problemer i avlen. Alt dette er medvirkende til at vi idag har en rigtigt sund race - heldigvis. '
    Jeg opfattter DKKs avlsrestiktioner som en MINIMUM smiley

Anja - iøvrigt lige ros til dig for at opsøge viden inden du påtænker at avle og tilsyneladende vil tjekke din hund uanset hvad. Det synes jeg er beundringsværdigt, ville ønske flere hundeejere var som dig.

• #13   2. mar 2009 OCD står for osteochondritis, som er slidgigt, og ofte med ledmus. Jeg mener også at det er skulderen hunden bliver tjekket i, selvom den kan have det i alle led, selv hasen.

men ja, HD og AA er det væsentlige og så selvfølgelig patella. OCD kan man jo sagtens vælge når hunden alligevel er i bedøvelse til HD/AA bedømmelse.

• #14   3. mar 2009 Tusind tak for jeres svar - allesammen!
    Det er ikke fordi jeg "bare" vil tjekke alt muligt for sjov, men jeg tænket at det vel er bedst for hunden hvis man opdag sådan nogle led/knogle skavanker så hurtigt som muligt så man kan prøve at skåne hende for bestemte ting? eller er det mig der er helt galt på den? Og hvis jeg så begynder at tænke avl på et tidspunkt, så ved jeg på forhånd om hun er egnet... Der er jo ingen grund til at sætte sig ind i alt det der avls-halløj hvis hun ikke er det...
    Men tror som sagt jeg lige vil prøve at snakke med opdrætte om hvad hun vil anbefale smiley

• #15   3. mar 2009 Anja: det er helt klart en god ide at få tjekket hunden i hoved og r.., også selvom man ikke måske vil bruge den i avl, men som du siger, hvis hun skal bruges, så ved du, at hun er i orden.
    Og ja, det er altid en god ide at have opdrætter med på råd, de vil altid gerne hjælpe....

Kommentér på:
HD, AD og alle de andre sygdomme

Annonce