3.896 visninger
|
Oprettet:
Stamtavle hvalpe uden udstilling... {{forumTopicSubject}}
Kan man få stamtavle på et kuld hvalpe hvis tæven ikke har været udstillet/avlsgodkendt?
Vi snakker DDK.
jan 2008
Følger: 39 Følgere: 38 Hunde: 3 Emner: 180 Svar: 4.468
For så er svaret nej.
Både tæve og hanhund skal have været udstillet og godkendt for at hvalpene kan få tavle.
Og naturligvis de andre avls-regler skal være opfyldt.
jan 2008
men det er jo ikke til at vide med alle de små-alternative klubber efterhånden om der findes en DDK.
mar 2006
Følger: 65 Følgere: 65 Hunde: 1 Emner: 499 Svar: 20.326
okt 2007
Følger: 2 Følgere: 1 Hunde: 1 Emner: 23 Svar: 89
Det er vores Bichon Havanais og jeg mener ikke dens mor havde været udstillet, men der er tavle på vores hund.
Men måske er det en af de racer der falder udenfor???
jan 2007
Følger: 18 Følgere: 52 Hunde: 4 Emner: 553 Svar: 30.932
Er der udstillingskrav, jamen så er de ringen tavle hvis ikke begge forældre er udstillet.
Vær dog opmærksom på at der osse kan være sundhedskrav, selvom der måske ikke er udstillingskrav.
Men med det sagt -uanset om der er udstillingskrav eler ej, så ville jeg bestemt få hunden udstillet bare en enkelt gang i hvert fald, så i har en objektiv vurdering af hunden.
Det kræver ikke det store af hunden. Den skal bare kunne gå i snor, stå og kunne lade en fremmed kigge tænderne og røre ved den.
Det skulle være til at overkomme:o)
mar 2006
jan 2008
Pkt. 10
Avlsret har hunde, som opfylder nærværende stambogsføringsregler, og som enten
a. på en af DKK anerkendt udstilling har opnået mindst 2. præmie, eller
b. har opnået avlsgodkendelse på et avlsgodkendelsesarrangement, foranstaltet af den pågældende races specialklub og godkendt af DKK.
En hund, der de første to gange, den deltager på en udstilling får tildelt 0 (nul) eller i en officiel klasse på en prøve diskvalificeres pga. aggressivitet eller anden uønsket adfærd, kan kun opnå stambogsføringsret i henhold til pkt. 10b i stambogsføringsreglerne.
Ovennævnte ordning gælder ikke for de racer, hvis specialklubber skriftligt over for DKK har fra-meldt sig denne.
DKK’s bestyrelse kan fratage en hund avlsretten, hvis hunden pga. aggressivitet eller anden uønsket adfærd to gange får 0 (nul) på udstilling eller to gange tildeles et diskvalificerende prædikat.
taget herfra
http://www.dansk-kennel-klub.dk/825
når jeg kigger under racen, under DKK, står der intet om at de har særlige regler med udstilling:
http://dansk-kennel-klub.dk/0/394
og da racen hører under "klubben for små seæskabshunde" tjekkede jeg også lige der, og der står ligeledes ikke noget om, at de har ingået aftale om at denne race IKKE skal godkendes på udstilling.
http://www.canis-minor.dk/
okt 2007
Men dejligt at vi kan få stamtavle på hendes hvalpe, hvis hun engang skal have hvalpe.
Tusind tak for hjælpen.
jan 2007
Følger: 18 Følgere: 52 Hunde: 4 Emner: 553 Svar: 30.932
Jeg synes den vurdering af hunden er ret vigtig -særligt når der er tale om en race der ikke via brugsmæsige egenskaber kan kvalificere sig til avl.
mar 2006
Der står "Prømieringskrav" under de racer der har udstillingspligt. Ved de racer der ikke har pligt er det naturligvis ikke anført...
mar 2006
okt 2007
Jeg synes det tager sin tid, Chili (vores hund) havde et kedeligt møde med et stor frisk klat tyggegummi og måtte klippes helt i bund.
jan 2008
jeg troede det var en generel regel i DKK at alle skulle udstilles og derigennem godkendes og at der så var få undtagelser.
Ved der er udstillingskrav ved min race, men du har ret, så står der også under racen at der er prømeriengskrav (hehe).
Det var syttens....
der blev jeg virkelig meget klogere!!!
Men jeg synes det er SÅ vigtigt, at man ikke hopper over hvor gæredet er lavest... bare fordi det ikke er et krav, er det stadig en god ide at få nogle professionelle øjne til at sammenligne hunden med standarden og vurdere om det er en race-typisk hund.
Bare fordi det ikke er et krav med Patella-undersøgelse ved cavalierer, betyder det ikke at man vende det blinde øje til og skippe det.
Tænk lidt selv og brug kravene som minimums-krav, og sæt så din egen standard som du har det godt med og hvad du finder det bedste for racen og racens sundhed.
mar 2006
Dét er vi bestemt enige i
okt 2007
aug 2006
Følger: 8 Følgere: 159 Hunde: 1 Emner: 311 Svar: 6.936
Det syntes jeg er helt hen i vejret, men sådan er det nok ik alle der syntes.
nov 2006
Følger: 20 Følgere: 36 Hunde: 2 Emner: 94 Svar: 3.107
Men - fordi en hund er racetypisk, så kan den jo godt være "et mess" indvendigt, og have en eller flere arvelige lidelser, så man skal jo huske, at selvom en hund har vundet mange præmier, er det ikke ensbetydende med en sund og rask hund.....
jan 2008
Følger: 20 Følgere: 18 Hunde: 3 Emner: 273 Svar: 7.085
Hvis man får tyggegummi i pels, hår, tøj osv. kan det nuldres med alm. madolie, det opløser det så meget at det kan pilles af i klumper:-))
apr 2007
Følger: 7 Følgere: 7 Hunde: 3 Emner: 43 Svar: 1.348
Der er ikke udstillingskrav eller andre krav på vores race. Du kan sagtens få stamtavle på hvalpene. Men de kan ikke komme på hvalpelisten - kun hvis begge forældre har minimum 2. præmie eller good, som det hedder nu.
Det vil være en god ide at tjekke for patella og cataract af begge forældre - plus tjekke linierne bagud.
Iøvrigt er der masser af hvalpe til salg hos de forskellige opdrættere - både hos kenlerne og diverse stueopdræt. Jeg kan se at deres hvalpe ofte er mere end 8 uger inden de får dem afsat. Så du skal måske belave dig på at det kan blive svært at få hvalpene afsat....
Held og lykke alt efter hvad du finder ud af.
apr 2007
Følger: 7 Følgere: 7 Hunde: 3 Emner: 43 Svar: 1.348
jan 2008
Jeg mener netop hunden skal have hele pakken. Udseendet skal være racetypisk, sindet skal være et sind der tilføjer og bidrager til racen på en positiv måde og sundheden skal være på plads.
Det jeg mener er, at bare fordi der ikke er udstillingskrav, betyder det jo ikke at man ikke kan sætte sine egne værdier eller normer i forhold til avl, og så alligevel tage på udstilling for at få hunden bedømt og godkendt.
Men det er jo naturligvis ikke det eneste man skal... men nu var det det der blev spurgt om.
Susanne: Ja, det var også hvad google kom frem med... men det hjalp ikke på forvirringen da der var snak om en stamtavle. ;0)
jun 2007
Følger: 11 Følgere: 25 Hunde: 5 Emner: 107 Svar: 6.464
Louise
www.sealyhamterrier.dk
aug 2006
Følger: 8 Følgere: 159 Hunde: 1 Emner: 311 Svar: 6.936
Stamtavle hvalpe uden udstilling...