2.066 visninger
|
Oprettet:
FølgFølg ikke
13 Svar
Australian Shepherd Australian Shepherd
Jeg har forelsket mig i en enkelt kennel eller to som jeg har på fornemmelsen af, at det er der jeg skal have min fremtidige Aussie fra, men er der nogen der kan anbefale eller fraråde nogle kenneler?
Gerne skriv over PB og uddyb hvis der er nogle der frarådes.
Uddybelse ønskes gerne uanset hvad
0 synes godt om
jan 2007
Følger: 18 Følgere: 52 Hunde: 4 Emner: 553 Svar: 30.951
jun 2007
Følger: 2 Følgere: 16 Hunde: 3 Emner: 71 Svar: 917
Men jeg har dog planer at få det mest basale lydighed og træne det, derefter vil det være agility og muligtvis også rally der vil optage mig.
jan 2007
Jeg har sendt en PB til dig, og så synes jeg da du skal melde dig ind i aussie-gruppen. Der er folk meget søde til at hjælpe, og jeg har i hvert fald fået rigtig meget vide derfra:o)
jun 2007
Men jeg regner med at det først vil blive aktuelt med hvalp, til næste sommer.. jeg vil bare gerne være i god tid så jeg finder den rette kennel og også den rigtige hvalp
Men som sagt, hovedsagligt agility - og selvfølgelig lydighed
jan 2007
Begge er self aktive hunde der skal bruges til et eller andet. Men en aussie af rene arbejdslinier, er nok ikke så velegnet hvis man "bare" vil bruge den til lidt lydighed og ellers have en (aktiv) familiehund.
Er man lidt af en "træningsnørd" og vil træne en masse eller måske endda bruge den til hyrdning, er arbejdslinier self ikke så tosset en idé.
-sådn lidt groft stille op self;o)
jan 2007
jun 2007
Så har jeg også taget kontakt til leading angels, som jeg er blevet ret fanget af og har også forsøgt at aftaledato med hende, men hun har ikke lige haft svaret efter hendes sidste mail.
Jeg vil sige at jeg ikke "bare" vil bruge den til lydighed.
Jeg mener lydighed i den forstand at jeg mener at det er dødsens vigtigt at have lydigheden på plads, før man kan gå videre med noget andet - hvis ikke man har lydigheden i orden så kommer man heller ikke langt med noget andet, efter min mening. Men jeg vil dog ikke gå til lydigheds konkurrencer.
Min plan er at stræbe efter agility, muligtvist på konkurrence plan og især også rally. Efter egen erfaring er det godt at have lidt at veksle imellem hvis hunden kører træt i det.
Så jeg har ikke på noget tidspunkt været i tvivl om at det er arbejdslinien jeg er ude efter, men jeg er dog blevet mere nysgerrig efter udstilling, men det findre jeg snart ud af når jeg skal med min mor til udstilling med hendes hunde i Holland...
jul 2006
Følger: 34 Følgere: 963 Hunde: 8 Emner: 241 Svar: 9.475
aug 2007
Følger: 29 Følgere: 21 Hunde: 5 Annoncer: 1 Emner: 99 Svar: 2.073
www.australianshepherd.dk
Men ja besøg en masse kenneler, vær ærlig om hvad du ønsker, og hvad du kan tilbyde, og som sagt se på forældredyrene, de indikerer hvad din hvalp vil have talent for.
Hvis forældrene har en 1.eller 2. præmie som bedste udstillingresultat så er det jo nok ikke en hund der kan klare sig i det utrolig proffesionelle udstillings felt der er i DK.. Og hvis du vil have en super lydighedshund, så se på om forlædrene har taget nogle brugstitler.
Det er svært at anbefale noget når man ikke ved hvad du vil lægge vægt på?
Jeg brugte lang tid på at finde kennel og forældredyr til min aussie, jeg var et år om at beslutte mig endeligt, og det var virkelig tiden værd, jeg har fået den perfekte aussie til mit behov.
nov 2007
Følger: 2 Følgere: 2 Emner: 75 Svar: 623
jun 2007
Egentlig tror jeg ikke det vil blive aktuelt med udstillinger, jeg var bare blevet lidt nysgerrig omkring det - men det får jeg testet om nogle måneder når jeg skal med til en rigtig udstilling i Holland..
Ellers vil det hovedsageligt være lydighed de første år og så vil jeg kombinere agility og rally senere hen (regner jeg med),
aug 2007
Følger: 29 Følgere: 21 Hunde: 5 Annoncer: 1 Emner: 99 Svar: 2.073
De har har planlagt et kuld til sommer, det ville jeg se nærmere på hvis jeg var dig. Ellers får kennel Carpe Diem også et kuld til sommer. Hvis du ønsker en mere "hard core" hydehund der skal køre i et lidt højere gear er der Tip Top aussies eller Ligaen som lægger vægt på hydearbejde.
Jeg vil helt sikkert råde dig til at holde dig til DKK opdrættere, jeg har kun godt at sige om dem jeg kender til, seriøse og dygtige opdrætter, som ved hvad de avler på (og med henblik på)
Udseenet varierer rigtig meget på aussierne, hvis du skal bruge en til agility skal du nok ikke have en der er for stor og kompakt.
Hvis du vælger udstilling, så er det altså ikke til at komme uden om at hunden skal være pokkers god hvis den skal gøre sig gældende i ringen hvis den har hale. De fleste dommere kan godt lide en aussie uden hale, og det viser sig ved at der kun er et par enkelte champions i DK som har lang hale.
Du vil formegentlig ikke kunne vælge halelængde og farve på din hund, da opdrætteren ofte vælger hunden der passer til dig, hvilket er et kvalitetstegn på opdrætteren.
Rigtig god jagt, det er nogle pragtfulde hunde, og når du kommer ud i "miljøerne" og ser de fantastiske hunde, så er jeg sikker på at tiden kommer til at være lang før du kan få en af de dejlige bamser med hjem (-;
jun 2007
I skal være velkomne til stadig at komme med gode råd, også omkring opdrættere osv
Jeg fortsætter jagten på min kommende hund og har da taget en del råd til mig og skriver videre til diverse opdrættere så jeg kommer ud og ser nogle forskellige og finder ud af hvad der er rigtigt for mig..
Igen.. tusind tak!
Australian Shepherd