12.449 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 54 Svar

Manglende testikel = penge tilbage? Manglende testikel = penge tilbage?

Hej smiley Ja overskriften er lidt direkte, men vidste ikke hvad den ellers skulle hedde..

Min chow chow han hvalp fylder 1 år i morgen, og det er kun den ene sten der er faldet ned.. er der noget garanti der dækker dette? Det nævnte hundefrisøren nemlig at hun mente man kunne få halvdelen af pengene tilbage?

Mvh. Louise smiley

Play video
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Hylde mursten 500 kr.
  • Rådgivning støbning gulv 205 kr.
  • Rengøring af hel lejlighed 900 kr.
  • Hand curtain rail on ceiling 400 kr.
  • Afhente mindre fældet nåletrå 1.000 kr.
  • Ophæng af ting 400 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Manglende testikel = penge tilbage?
  • #1   26. nov 2009 Fik du ikke en købskontrakt, da du købte ham? Der plejer det at stå i smiley

• #2   26. nov 2009 Det kommer an på den købskontrakt der blev skrevet med opdrætter da du købte ham. Står der at den er købt som familiehund, så er der vist ikke meget at komme efter.
    Er den tværtimod solgt som avls eller udstillingshund kan man få noget tilbage, tror det er en 1/3 del man har krav på.

Det er i hvert fald et regelsæt som DKK anvender, ved ikke med andre kennelklubber.

• #3   26. nov 2009 Kan se at han har tavle, så der må da bestemt være noget at gøre, men du skal snakke med din opdrætter. Og så ellers kigge din købskontrakt igennem, det kan være der står noget i den.

• #4   26. nov 2009 Lidt afhængigt af, hvad der står i din købskontrakt, har du mulighed for enten at få lidt refusion eller at få en byttehund.

Jeg selv fik 1/3 del af købsprisen for min kryptorchide hund - og det er det, jeg oftest hører som det gængse.

Dette er indenfor DKK.

• #5   26. nov 2009 Kryptosid hvalp er dit eget problem, dette er en fejl, som du selv skulle ha fundet og ha kommenteret på købsdagen, da det ikke er en skjult fejl.

Det er hvalpekøberens egen forbannede pligt, at gennemgå alt hvad der er syenlig, tænder, kryptosisme, navlebrok, pæls osv.

• #6   26. nov 2009 Okay.. Der står ikke noget i købsaftalen om lige præcis dette. Der står bare at :
    "hvis der opstår dokumterede arvelige lidelser som nødvendiggør en aflivelse refunderes købesummen eller en ny hvalp tilbydes. Denne garanti gælder 2 år efter købsdatoen."

og han er ikke købt som som familiehund men med stamtavle og måske bruges til avl..

• #7   26. nov 2009 Mette A - det er noget værre vrøvl det du skriver der. For det første kan hvalpens testikler godt falde ned efter den 8 leveuge.....

Dernæst kan testiklen, som jeg selv var ude for, forsvinde op igen og blive oppe, og derved gøre hunden kryptocid. Det kunne jeg da på ingen måde se på ham da han blev købt.

• #8   26. nov 2009 Louise-- En familiehund kan vel godt have tavle. *S*

• #9   26. nov 2009 Mette A Det er noget vås duskriver kryptocid er ofte arvelig betinget, da det var sket for mig, opdrætter viste han skulle bruges som avl, fik jeg en undskyldning og opdrætter tilbagebetale mig halvdelen af købesummen

• #10   26. nov 2009 hehe, ja han er købt som udstillingshund, men har bare ikke været til udstilling med ham smiley kennelen er medlem af DKK... Jeg er ikke blevet oplyst om kryptocide, og gik jo egentlig bare og ventede på den anden skulle falde ned.. hehe, ja det er min første hund så er jo jo til grøn på disse områder..

• #11   26. nov 2009 Pernille, selvfølgelig, men der er ikke de samme erstatningsregler for familie- og/eller avls- og udstillingshunde.

• #13   26. nov 2009 Når begge sten ikke er faldet ned når hvalpen er 8 uger - så bør man reagere på det - det gælder både opdrætter og køber

• #14   26. nov 2009 Er der ikke taget højde for dette i kontrakten?

Sælger burde have fået ham sundhedsundersøgt i en alder af 7 - 8 uger gammel, der hvor han også bliver chippet og vaccineret. og der mærker dyrlægen efter om begge sten er der. Derfor vil jeg mene at det burde være noget i allerede har snakket om da i hentede ham, og der er lavet et notits i kontrakten om hvad der skal ske hvis den ikke kommer ned.

Ellers vil jeg sige at der ikke er noget at gøre, hvis det ikke er blevet påskrevet nogen steder. Når man køber en hvalp, er det altid en god ide at tage den en tur forbi egen dyrlæge indenfor de første 3 dage efter køb, for finder egen dyrlæge noget som man ikke er blevet oplyst om ang. hvalpen, så kan man her nå at få det påtalt, og snakket det igennem med sælger.

• #15   26. nov 2009 nej det er rigtig Charlotte

• #16   26. nov 2009 og give gode oplevelser af at købe hund gennem en DKK opdrætter

• #17   26. nov 2009 for flere år siden var der kun krav om tilbagetagning af hunde som vare solgt som jagthunde og senere viste sig at være skudrej
    har fået min hvalpe undersøgt hos dyrlægen som 6 uger og han sagde at begge sten var der og her taler vi om chihuahua som må være ganske små hihi

• #18   26. nov 2009 De tilfælde jeg kender hvor folk har købt hvalp , og stenene ikke faldt ned har fået penge tilbage. Også selv om det er familiehunde.

• #19   26. nov 2009 Det skal stå i købskontrakten at den er solgt til udstillingshund. De fleste vil nu ikke sælge en 8 ugers hvalp som udstillingshund. Det kan man jo umuligt garantere for at den er egnet til i så tidlig en alder.

• #20   26. nov 2009 Stenen kan jo godt have været der da hvlpen var til sundhedsundersøgelse - i den alder ryger stenene rundt som det passer dem og man kan ikke regne med det..

Kontakt opdrætter og spørg hvad du skal gøre - de fleste seriøse opdrættere er mere end villige til at rode bod på sådanne fejl ved enten at tilbagebetale eller give en ny hvalp

• #21   26. nov 2009 Hmmmm. Hvorfor mærker man ikke efter inden køb----Det kunne ikke falde mig ind at købe en hvalp hvor stenene ikke var gået ned ------Faktisk har jeg lige sagt nej tak til en helt fantastisk hvalp----meeen der var overhovedet ikke antydning af sten----
    Hvis det bare skulle have været en familiehund---så havde jeg MÅSKE købt men forlangt nedslag i prisen----

• #22   26. nov 2009 Beanmor---Rigrigt--- men mere sikker end hvis de ikke havde været der---og de kan sagtens nå at komme ned igen når han kun er 16 uger----

• #23   26. nov 2009 Charlotte DKK snob:
    Det ved jeg godt at den ikke kan. Men avler burde alligevel have fortalt køber det senest da de hentede hunden (da dyrlægen undersøger for dette ved 7 ugers tjekket), så køber evt. allerede på daværende tidspunkt kunne vælge en anden hvalp hvor begge sten kunne mærkes, eller der blev skrevet i kontrakten hvilken form for erstatning der ydes hvis den ikke kom ned inden en alder af X antal måneder.

Har selv oplevet 1 gang af en af mine hvalpe ikke havde begge sten mærkbare. Det ringede jeg og fortalte køber, og tilbød dem at de kunne vælge en anden hvalp (havde på daværende tidspunkt 2 hanner tilbage fra kuldet) eller få deres penge tilbage. De valgte at de gerne ville have denen hvalp, da det bare skulle være en hyggehund, så stenene betød intet for dem. Vi skrev det så ind i kontrakten, og vi aftalte at kom stenen ikke ned, så skulle jeg betale for operationen. Da det kan give kræft at have en sten og ligge i bugen. Da tid så kom, og stenen endnu ikke var kommet ned og hunden skulle opereres, så fik jeg en kæmpe ballade, for nu ville de pldselig avle og udstille, og det kunne de jo ikke med en kastereret hund... Jeg endte med at give dem en gratis hvalp, for det var jo ligesom min egen skyld at der ikke fra starten var blevet skrevet at hunden var købt som hyggehund, og køber var indforstået med at hvalpen ikke kunne bruges til udstilling og avl hvis stenen ikke kom ned.

• #24   26. nov 2009 inden du overhovedet gør noget, bør du tage din hund til dyrlægen og få konstateret at den er kryptokid - så kan du kontakte enten opdrætter og/eller Dansk kennel klub

• #25   26. nov 2009 For vores vedkommende var begge sten nede da Cassius var 8 uger - men det var de ikke, da han var 12....

Så alt kan man ikke sikre sig imod ;o)

• #26   26. nov 2009 Jeg vil faktisk til dels give Mette A ret. Det er faktisk ens egen pligt at undersøge, og en kryptocid hund er ikke en skjult fejl. Og i nogle tilfælde vil man faktisk sige at det er for sent at kræve erstatning, når hunden er 1 år gammel, det burde have været opdaget noget før, da det som sagt ikke er en skjult fejl. For en hunden kryptocid som 1 år, så var den det også som 9 mdr gammel. Så jeg er lidt bange for at forældelsesfristen træder i kraft her. For det kunne jo som sagt have været opdaget.
    Normalt vil kryptocisme give reduktion i prisen også på en famliehund, da det anses for en fejl, der kan give problemer for hunden, og langt de fleste vælger at kastrere sådan en hund....

Noget helt andet er, at opdrætter ikke kan skrive sådan som hun/han gør, at hvis der opstår arvelige lidelser, der gør at hunden skal aflives....osv...så let slipper man altså ikke, det er ikke kun, hvis hunden har en mangel(ikke kun en fejl), så kan man få penge returuanset om hunden skal aflives eller ej, så får man bare en del af beløbet retur, afhægigt af hvad hunden fejler...

Du kan jo altid kontakte DKK´s jurist, og høre hvad hun mener, hun er jo inde i købeloven....

• #27   26. nov 2009 Jeg er sikker på, at din opdrætter, der sikkert er en ansvarsbevidst opdrætter i DKK vil hjælpe dig med 1/3 af købesummen retur. Men skynd dig, at kontakte dem... Hvis de mod forventning ikke skulle være samarbejdsvillige, så er DKKs jurist det heldigvis.... smiley

• #28   26. nov 2009 Ja, selvfølgelig gælder købeloven efter 1 år, men som sagt er der noget, der hedder forældelsesfristen, og det kan være den, det hele falder på i denne sag. Men som jeg skriver, ved DKK´s jurist helt klart hvad man har krav på. Forældelsesfristen er 2 mdr. Dvs at når man opdager det efter, hvilket ikke burde være umuligt, hvis man har købt en udstillingshund(hvor det jo er ret relevant), så har man 2 mdr til at klage i. Men eftersom det er en synlig fejl, så vil jeg mene at efter de 9 mdr(hvis det ikke er opdaget tidligere)så bør man klage inden den er 11 mdr.

Men ja, ville spørge juristen for at være helt sikker, hvis det var mig...men aller først kontakter man selvfølgelig sin opdrætter, det kan jo være at de kan finde ud af noget uden problemer....og når den er købt som udstillingshund, så vil det nok være 1/2 af købsprisen, man får retur.

• #29   26. nov 2009 Diagnosen stilles først når hunden er mindst 7 måneder, så det må skulle regnes derfra.

• #30   26. nov 2009 Enig med Charlotte!

• #31   26. nov 2009 altså der står ikke noget i købskontrakten om jeg har købt ham som avls- eller familiehund.. Og jeg har jo bare gået naiv og givet den tid til at falde ned.. Men ja kontakter opdrætter og hører dem. Vil jo ikke af med ham under alle omstændigheder, og syntes de penge er givet godt ud for en fantastisk dejlig hund smiley Det er mere med henblik på en evt. operation jeg tænker at pengene kunne være gode.. Ville bare lige høre hvad normalen er, og "loven" inden jeg ringede til opdrætter så jeg følte mig mere sikker i min sag. Han er blevet sundhedstjekket hos dyrlægen som 8 ugers, og der står han har begge sten.. så den ene sidder vel bare oppe i varmen (hvilket jeg nok også selv ville ha gjort hvis jeg skulle sætte mig i en testikels sted;) )

Tak for hjælpen smiley

• #32   27. nov 2009 er godt klar over, at stenen kan falde ned senere, men så bør det være noteret på købsdagen, at den ikke er tilstæde på dette tidspunkt.
    Hvad med sundheds atesten, hvad siger den, er stenen der på dette tidspunkt.
    Ellers kan du ikke gøre meget, det er din og kun din pligt, at undersøge dyret, inden du køber den.

• #33   27. nov 2009 uanset, om man har forstand på det eller ej, så er det hvalpekøberens pligt, at undersøge sagen, inden man køber hvalpen.

Hvad angår din sundheds atest, hvem har så fået den lavet, og hvad med sundheds atesten fra 12 ugers alderen (hos din egen dyrlæge, ved revaccinationen) hvad står der om testiklerne der ??
    Hvis der står, at der kun er en nede, så skulle du jo ha reargeret på det.
    Tror desvære, du bare skal lade hunden blive kastreret på egen regning.

• #34   27. nov 2009 Mette A

Det kan da aldrig være købers pligt, eftersom stenene kan smutte op igen.
    Man kan da stå og gøre sit arbejde nok så godt, og tjekke at begge sten er der, hvorefter de en måned efter begge er væk.

• #35   27. nov 2009 gentager: du skal en tur til dyrlægen for at få konstateret om din hund er kryptokid .....

• #36   27. nov 2009 Mette - stenene kan sagtens have været nede da den blev tjekket af dyrlægen og da køber hentede hvalpen og så være smuttet op senere.

At det så nu viser sig de ikke er nede, det er beklageligt, men det er noget opdrætter må tage på sig da dette er en arvelig lidelse og hunden kan ikke bruges til udstilling som planlagt

• #37   27. nov 2009 Ved køb som 8 uger, kan det være svært at vurdere om en hund er kryptocid, med mindre den allerede mangler stenen på det tidspunkt. Men når hunden er 9 mdr bør man have opdaget at hunden er kryptocid, og så træder forældelsesfristen i kraft, da man kunne have opdaget det. Man kan faktisk sammenligne det med at købe en hund med 3 ben(en grov sammenligning), altså en hund der mangler et ben, så kan man ikke senere kræve erstatning, da det kunne have været opdaget ved alm eftersyn, selvom det ikke står i kontrakten(som langt de fleste selvfølgelig ville have skrevet i). Man har som køber altid pligt til selv at undersøge "varen". det er noget andet med skjulte fejl.
    Men det kan da nemt være at opdrætter er ligeglad med det, og bare erstatter hunden.

Hvis der ikke står noget i kontrakten(som jo kan være hjemmestrikket, og ikke nødvendigvis være den fra DKK), så vil man gå ud fra, at hunden er købt som familiehund, og derfor får man sikkert 1/3 tilbage af købsprisen .Hvis der havde stået at den var til udstilling, kunne man faktisk have ophæve handlen, hvis man ønskede det. eller beholde hunden mod at få et mindre beløb tilbage.

Som opdrætter har jeg sat mig grundigt ind i købeloven, og skal for god ordens skyld pointere at jeg skam har erstattet 1 enkelt hund med krytocisme. Det eneste jeg forlangte var en attest fra dyrlægen på at den var konstateret kryptocid.

• #38   27. nov 2009 Lykke, det er ikke et spørgsmål om, hvornår man har opdaget det, men om, hvornår der er en dyrlæge, der har stillet diagnosen. Og den diagnose stilles ikke før hunden er ihvertfald 7-8 måneder.

• #39   27. nov 2009 I tilfældet at stenen er smuttet op igen, ja så bør dette være opdaget ved undersøgelsen, som er sammen med anden vaccination, enten, som 12 eller 16 uger.

• #40   27. nov 2009 Selvom det bliver opdaget tidligt, at stenen ikke er faldet ned, stilles diagnosen stadig ikke før tidligst i 7-8 måneders alderen.

Den stilles ikke før man er HELT hundrede på, at den ikke kan falde ned. Og det er så i den alder.

• #41   28. nov 2009 kender en hvor den først faldt ned i en alder af ca. 1½år ja det er meget sent.

men forstår så bare ikke lige du først påpeger det nu

• #42   30. nov 2009 CH jeg er ikke enig....man kan sagtens selv se, om en hund er krytocid, og behøver ikke dyrlægens ord for at opdage det og klager...det er først når opdrætter vil have bevis for klagen at man skal bruge dyrlægens ord.

Det er jo det samme med tandfejl. du kan da sagtens klage over en tandfejl som du selv har opdaget, og det er først hvis opdrætter er rigtig tvær, at køber skal på en udstilling for at bevise at den mangler en tand har overbid eller lign.

• #43   30. nov 2009 Lykke - selvom man godt selv kan se det, kan diagnosen alligevel ikke stilles. Og det giver ikke mening at betale en erstatning for noget, der ikke kan diagnostiseres før måneder senere.

• #44   30. nov 2009 CH: der er jo heller ikke nogen der siger, at man skal betale noget på det tidspunkt, køber har bare pligt til at oplyse om det hurtigst muligt. Her da jeg havde en hund, der var kryptocid(det var den som 8 ugers, det stod i sundhedsattesten) Der stod i kontrakten at hvis hunden med dyrlægens ord stadig var kryptocid som 12 mdr gammel, så ville de få penge retur. Og jeg har så fået en attest fra dyrlægen.

Og der er trods alt 3 mdr fra hunden er 9 mdr til den er 12 mdr, altså brude det have været opdaget som 9 mdrs som du siger er det tidspunkt hvor man endeligt kan konstatere at den er krypto. Men som sagt er det jo op til opdrætter i dette tilfælde, men jeg nævner bare at der er noget, der hedder forældelsesfristen, og den kan komme på tale i denne sag. Og nu er det jo altså ikke mig, der har lavet reglerne.

• #45   30. nov 2009 Der er desværre mange købere og opdrættere, der ikke taler med hinanden efter overdragelsen - men jeg finder det bestemt også mest naturligt, at køber taler med opdrætteren om det så snart mistanken er der.

Men i forhold til erstatningsansvar, så må den gælde fra diagnosetidspunktet, ikke fra henvendelsen.

• #46   30. nov 2009 Selvklart inden for den frist vi har for reklamationsret - to år.

• #47   30. nov 2009 Nej, du har ret, desværre mister mange kontakten. Altså jeg tager det seriøst, hvis folk retter henvendelse til mig, selvom de endnu ikke har en diagnose fra dyrlægen. Især ved ting, som man selv kan se med det blåtte øje. Man har som køber(som før nævnt) pligt til selv at undersøge hunden. I nogle tildfælde hvor hunden har en fejl der kan ses med det blåtte øje, vil reklamationsretten bortfalde, hvis man selv kunne have set det på købstidpunktet. det svarer til at købe en bil uden motor, du kan jo selv lukke hjelmen op og se at motoren mangler, derfor ingen erstatning...

• #48   30. nov 2009 Lykke - jeg mener ikke de to ting kan sammenlignes stadig eftersom der skal en dyrlæge til at stille diagnosen.
    Det kan godt være man selv kan mærke at der er problemer, men man er dækket ind i det tilfælde, at man ikke har mærket efter og dyrlægen først stiller diagnosen ved 1 års vaccinationen.

• #49   30. nov 2009 Jeg håber da, at du har ret....:-)

• #50   30. nov 2009 Min drengs kugler forsvandt altså op igen da han var ca 5 mrd... Hvordan skulle en dyrlæge havde kunne opdage dette???

Jeg havde kontakt til DKK for at høre mine rettigheder, og er eller bliver hunden kryptocid kan man tidligst få penge tilbage efter hunden er 8 mrd, fordi diagnosen ikke kan stilles før der. Og seneste 2 år efter købet af hunden, da man har 2 års reklamationsret også på sten!!!

• #51   30. nov 2009 Camilla: selvfølgelig har man 2 års reklamationsret på sten også. men som sagt er der noget der hedder forældelsesfrist. Og skal vi sige at du opdager at din hund mangler en testikel når den er 9 mdr, og så du først reklamerer når den er 18 mdr, så har du mistet din ret til erstatning. det er det, jeg prøver at fortælle. Ikke at man ikke har ret til erstatning, hvis man klager rettidigt.

dette er sakset direkte fra købeloven:
    "Reklamation over mangler
    § 81. Vil køberen påberåbe sig en mangel, skal køberen give sælgeren meddelelse herom inden for rimelig tid, efter at køberen har opdaget mangelen. I modsat fald taber køberen retten til at påberåbe sig mangelen. Meddelelse givet inden to måneder efter, at køberen opdagede mangelen, er altid rettidig."

• #52   30. nov 2009 I den § står der ikke at det er for sent efter 2 måneder, hvis det stadig er inden for rimelig tid.
    Hvad der så er rimelig tid er åbent for fortolkning i det enkelte tilfælde. Så hvis man vil være sikker bør man give meddelelse inden 2 måneder efter manglen er opdaget.

• #53   30. nov 2009 Laila: det er vel som man fortolker det. Der står at man skal klage inden for rimelig tid, og at 2 måneder altid er rettidig, altså er de 2 mdr rimelig tid, det er vel derfor de netop nævner 2 mdrs grænsen. Herefter kan man ikke være sikker.

• #54   1. dec 2009 Nummeret på DKKs jurist: 70206603
    Hun har telefontid tirsdag klokken ?
    og torsdag fra 15-17.

• #55   2. dec 2009 lykke har ret her, på opdrætteruddannelsen bliver disse punkter netop vendt og drejet og netop det med forældelses punktet bliver berørt..finder man en fejl skal man snarest muligt henvende sig til sælger om denne fejl, ellers bortfalder erstatningspligten..

hvis jeg køber en ny bil og opdager en fejl, så kan jeg ikke flere måneder efter påberåbe mig denne fejl, hvis jeg med min kørsel har forværret den, da skal man henvende sig med det samme for at få den udbedret/erstattet, samme gælder for salg af hunde..

Kommentér på:
Manglende testikel = penge tilbage?

Annonce