3.536 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 9 Svar

Alder og sædkvalitet Alder og sædkvalitet

Nu har jeg to gange i dag, set annoncer for hanhunde der udbydes til avl. De er hhv 8 og 10 år.

Altså jeg har da lige læst på canicold.dk at sædkvaliteten er bedst mellem 2 og 6 år.

Der kan da ikke være meget held i sprøjten, når de er den alder?? Og den ene har ikke været brugt i avl før.

Det virker helt hen i vejret på mig. Man bør da læse lidt op på emnet inden man annoncerer, eller?

Play video
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Tilslutning af ny vaskemaskine - også el 1.000 kr.
  • Klip af hække 2.000 kr.
  • Samle et skab 500 kr.
  • Skrue bordben på bord 350 kr.
  • Opsætning af malertape 800 kr.
  • Tv Kommode, en tæppe og en mikrobølgeovn 500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Alder og sædkvalitet
  • #1   26. feb 2010 Det er da spild af "kræfter", håb og drømme, synes jeg.

• #2   26. feb 2010 Jeg har nu kendskab til en hanhund på 9 år der lavede 11 hvalpe... så der kan godt være krudt i selvom det er en gammel herre

• #3   26. feb 2010 Det har jeg godt nok aldrig hørt... Omtalte kuld er i england(ulvehunde) og alle 11 var sunde og raske... Jeg ved godt man siger at kvaliteten daler, men denne hanhund var så enestående at man gjorde forsøget, og det lykkedes...

• #4   26. feb 2010 At sædkvaliteten er bedst mellem 2 og 6 års alderen betyder jo langt fra at en ældre hanhund ikke kan lave hvalpe og ofte kan de også sagtens lave normale kuld (det er jo normalt heller ikke antallet af sædceller som er afgørende for kuldets størrelse).

Min ældste tæves far var 11 år gammel da han blev far til Maggie og til Maggie har jeg også brugt hanhunde af forskellig alder, den ældste også 11 år gammel ved parringen.

Fordelen ved de ældre hanhunde er jo ofte at deres afkom er så gamle at man har mulighed for at vurdere kvaliteten af afkomet.

Så ældre hanner er langt fra altid dårlige (men man kan selvfølgelig altid overveje om en ældre hanhund har noget at tilføre avlen når ikke han er brugt tidligere).

• #5   26. feb 2010 Den ene er ikke blevet brugt før. Der står intet om den anden.

Men det er da godt at høre, at de stadig kan have producere :o)

• #6   26. feb 2010 Nu er det jo vigtigt ved nedfrysning at sæden har en super god kvalitet, så der vil det være mest optimalt at bruge en han mellem 2-6 år. Men en hanhund, der parrer naturligt kan sagtens have god sædkvalitet, selvom den er f.eks 8 år. I tyskland må hannerne(rottweiler) parre indtil de er 10 år, og det gør de også, det er så lavet sådan at hvis 3 tæver i træk går tom, så bliver den sat ud af avlen, men det gælder alle aldre. Og disse gamle hanner på 9 år f.eks laver hvalpe i bedste stil, og folk kommer fra hele verden og bruger dem.

Så at hunden er gammel betyder ikke nødvendigvis at den ikke kan lave hvalpe. Men lige som med mænd er det jo meget individuelt, hvor frugtbar den er. Nogen kan have rigtig god sædkvalitet, mens andre får rigtig dårlig sædkvalitet.

• #7   26. feb 2010 Okay, så lærte jeg også lidt i dag smiley

• #8   26. feb 2010 vores den gamle golden lavede sit sidste kuld da han var 9 og der kom 10 hvalpe alle sunde og raske. Så det er ikke altid den holder med at de ikke dur når de når en vis alder.

• #9   27. feb 2010 kommer vel an på så meget... altså om det er en stor eller lille race hund...

Kommentér på:
Alder og sædkvalitet

Annonce