Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Et kabel er gravet gravet over, der mangler ca 10 cm ledning 890 kr.
  • Hjælp til at male og spartle 1.500 kr.
  • Samle kommoder 880 kr.
  • Rengøring af badeværelse 500 kr.
  • Vægmonterin af skænk 771 kr.
  • Wc afløb 500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Størrelse chihuahua tæve
  • #1   30. apr 2010 Nu er jeg ikke chihuahua avler, men vil sige at min personlige grænse går ved minimum 1,9-2 kilo. Synes der er for stor risiko ved at avle på mindre hunde end dét.
    Omvendt skal man jo også se på hundens bygning og bækken, og den ville kunne klare et kuld og en fødsel..
    Blot min mening.. : )

• #2   30. apr 2010 ifølge DKK/ FCI
    Størrelse: Hos denne race tages kun vægten i betragtning, ikke skulderhøjden. Vægt : Idealvægten ligger mellem 1.5 og 3 kg.
    Der accepteres dog hunde mellem 500 gram og 1.5 kg, mens hunde over 3 kg skal diskvalificeres.

• #3   30. apr 2010 Jeg synes også jeg mange gange har hørt min. 2 kg, men der er mange som bruger tæver som er meget mindre end det.

Du har selvfølgelig ret med hundens bygning, det har jo også meget at sige. Jeg ville bare ikke turde.

• #4   30. apr 2010 Jeg vil give de andre tøser ret, omkring de 2kg.... Men man skal også kigge meget på hundens bygning... Havde jeg en tæve ville jeg nok alliere mig med min dyrlæge og høre hvad han sagde.... Men jeg ville også sige 1,9-2kg:o)

• #5   30. apr 2010 min mening er 2kg 2,5kg de kan altså blive for små, jeg har selv en chi der vejer 1,2kg om hun så vejede 1,9 ville jeg ikke turde avle på hende nu hun så osse syg i benene så det kommer aldrig på tale, min søn,svigerdatter har 2 chier den ene candy vejer nu 1,8kg og de vil aldrig avle på hende ,og den anden har underbid så ingen avl der he he

• #6   1. maj 2010 Nu får jeg nok høvl, men min grænse er slet slet ikke så høj. Jeg har set masser af små chier føde selv. Spørgsmålet er om opdrætter sætter sig nok ind i størrelserne bag både mor og faderen.

(i har nok hørt det før) men kender en opdrætter i Tyskland der udelukkende avler små chier. De ligger alle under 2 kg. og Xenias mor vejede 1400 og fødte 5 hvalpe uden problemer. - igen et spørgsmål om at sætte sig ordentlig ind i hvad forfædre vejer og deres bygning

Det har mere at gøre meget tævens bygning end det har at gøre med vægten..

• #7   1. maj 2010 Ja okay, dén slags avl ville jeg aldrig selv praktisere, uanset hvor godt jeg kendte til begge sider af tæven og hannen! Og finder det også forkert at udsætte en så lille hund for dét. Kan ikke se hvorfor pokker der skal avles på så små hunde? ...1400 gram?
    Men DRU's holdning er jo at en hund på 1 kg kan man godt avle på, og dét finder jeg dybt uansvarligt, og håber ikke der er nogen som retter sig efter det.

• #8   1. maj 2010 Ja 1400g det er sygt at avle på så lille en tæve, jeg har så også set små hunde få problemer med benene og udvikle patella fordi de ikke kunne bære de hvalpe.... Og at en hund skal være så begrænset at sin drægtighed de sidste 3-4uger af drægtigheden fordi den er så lille....

NEJ det er ikke rimligt at avle på så små hunde SLET ikke.... Det ville jeg aldrig selv kunne finde på og kender mange andre seriøse opdrættere som heller aldrig kunne drømme om at gøre det...

• #9   1. maj 2010 Ja jeg synes godt nok også det er sygt - Kan på ingen måde forstå hvorfor man gør dette! :S

• #10   1. maj 2010 Ann-Sophie: hmm er det så også forkert at avle på en rotte? det er jo også et lille dyr, og ungerne indretter sig efter hvor lille et dyr det kommer ud af. Jeg ville aldrig selv avle på en der kun vejede 1400 gram. Men kan ikke se noget problem i hun gør det. Hendes tæver er MEGET brede bagtil, og det er min Xenia også. Hun er næsten mere bred bagtil end hun er fortil. Xenia vejer nu 1800. Hun ser godt nok mindre ud, men hun har bygningen med sig.

• #11   1. maj 2010 Nu er der i mine øjne utroligt stor forskel på chihuahuas/hunde og rotter/gnavere? Så den sammenligning synes jeg er ret underlig og ubrugelig?
    Hvis det er størrelsen du hentyder til, får hamstere, kaniner mv. jo også unger selvom de er mindre end chihuahuas? Men dét er jo fuldstændig irelevant for denne samtale? : )
    - Nu er chihuahuaer den mindste hunderace der findes, men omvendt en race der kan variere en hel del i vægt størrelsen taget i betragtnin. Smtidig er det ikke et dyr der er skabt til at føde unger gennem hele deres liv.
    Så en chihuahua på fx 1,4 kg er i mine øjne én af de hunde der igennem hele livet aldrig burde have ét eneste kuld, da den ikke er skabt til dét.
    En hund bliver jo slidt på en helt anden måde end en rotte fx - En rotte han have 100 kuld unger i sin levetid, hvilket jo ikke er tilfældet ved hunde.
    Så jeg synes det er helt forkert at sammenligne en hund med en gnaver - Ligesom jeg synes det er forkert at avle på så små chihuahuas.
    At du er i en anden overbevisning kan jeg ikke ændre på.

• #12   1. maj 2010 Synes også det er sjovt du skriver JEG KUNNE IKKE SELV FINDE PÅ DET, men synes det er okay, hmmmmm dobbelmoralsk oder was??

Jeg mener også der er en kæmpe risiko fx angående kejsersnit når vi snakker så små tæver... Skal nok se om jeg lige kan finde de udregninger et sted...

• #13   1. maj 2010 Hmm neej det er da ikke dobbeltmoralsk. Jeg har intet imod dem der avler på dem, f. eks hende i Tyskland og det er helt fint med mig, men ville ikke selv turde på SÅ lille en tæve.

Og ja de udregninger har jeg set før, men en stor tæve kan lige såvel ende i kejsersnit som en lille tæve. Og måske er det fordi folk ikke sætter sig lige så godt ind i det når det er en meget lille chi som hvis det er en på 2,5

Har før stødt på hvalpe hvor tæven har vejet 1.6-1.8 og hvor hanhunden har været langt over 2,3 Der har de jo heller ikke studeret det tilstrækkeligt inden parring.

• #14   1. maj 2010 ''Har før stødt på hvalpe hvor tæven har vejet 1.6-1.8 og hvor hanhunden har været langt over 2,3 Der har de jo heller ikke studeret det tilstrækkeligt inden parring. ''

Tjaa, der kan jo ligge små forældre bag ham, så han avler små hvalpe?
    Ingen siger der kommer store hvalpe ud af dét match. En lille hanhund kan ligeså vel lave store hvalpe!

• #15   1. maj 2010 Ann-sophie: hvis en lille hanhund udelukkende har forfædre på hans egen størrelse. så NEJ så kan der ikke komme store hvalpe.

• #16   1. maj 2010 Michelle; Jeg synes det lydes som om du har sat dig godt ind i tingene. Desværre er det ikke alle der har det når de avler på så små hunde.

Dog kan jeg slet ikke forstå nogen vil fremavle hunde under 2 kg. Mine vejer 2,3 og 2,4 og dem synes jeg er små.

Jeg ville selv ønske en tæve på mellem 2,5-3 kg. Selvom det selvfølgelig også gå galt. Jeg er bare ikke interesseret i så små hunde, men det er jo hver sin smag :o)

• #17   1. maj 2010 Jeg har aldrig oplevet nogle af mine uhnde gå sukkerkolde. Heller ikke Xenia som vejede 450 gram som 10 ugers har nogensinde gået sukkerkold..

@LSCN @: ja jeg har virkelig snakket meget med denne Tyske opdrætter om det for at være sikker på det kan lade sig gøre. Nu vejer mine tæver jo heller ikke meeega lidt. Selena vejer lige knap 1900 og Xenia vejer 1800 men har som sagt den mest perfekte kropsbygning til det..

• #18   1. maj 2010 Hmm tror ikke Xenia bliver større nu. hun har ligget på 1650 de sidste 4-5 måneder. og her efter 1 løbetid har hun taget lidt mere på og fået mere fylde.

Lille smule mave kan man godt ane (=
    Hvad med Nona?

• #19   1. maj 2010 Ja hun må gerne komme op på 2 kg. Men det tror jeg ikke hun gør. Hun er jo også mindre i størrelsen end Selena.

Ja Selenas mave er også godt spændt og fået lidt større babser. og så kan jeg se på vægten hun har taget lidt på. Hun er blevet meget mere rolig og ligger bare og sover, og når hun er vågen er hun meget mere kontaktsøgende end hun plejer (Selvom hun i forvejen er meget morsyg)

• #20   1. maj 2010 jeg har kun fået 3 kuld hvalpe indtil videre. Den første tæve vejede 2.2 og meget spinkel bygget = kejsersnit. 2 kuld med samme han= fødte selv

2. kuld på min største tæve som i rette forderstand vejer 2.8-3 kg (men tit over da hun tager utroligt nemt og hurtigt på, hvis vi ik passer på ALT hun indtager) = fødte selv rigtig store hvalpe (største vejede 164 gr) uden problemer

3 kuld er på en tæve på 2.2 kg. Hun er meget lavebenet og meget kompakt/bredt bygget med god bred bækken og her var hvalpene igen store og selvfølgelig var det den største hvalp, som kom først og blokkerede (163 gr) og endte i kejsersnit.

Min mindste tæve vejer lige nu som 7.5 mdrs 1960 gr og kommer nede fra den opdrætter Michelle snakker om. Hendes mor vejer 1.9 og fødte selv 5 hvalpe.

Min personlige absolute min vægt herhjemme på en tæve til avl er 2 kg. Men jeg vil helst ha dem oppe i min 2.5 kg max 3 kg. samt en god bred bygning.

Jeg kan ik se noget formål med at avle på 1.4-1.7 kgs tæver...

• #21   1. maj 2010 Hmm jaa folk er jo lige så forskellige med hensyn til dette som med så meget andet. Nogle kan lide de større chier, andre kan lide de små chier. Og jeg er til de sidst nævnte.

Vil så lige tilføje at jeg fatter ikke hvordan hende opdrætteren i Tyskland kan få SÅ mange hvalpe i alle hendes kuld. Hun har lige fået 7 hvalpe hvor alle overlevede. tror da gennemsnittet er 4 for hendes tæver. det er da pænt mange når de så ikke er større..

• #22   1. maj 2010 jeg fornemmer at spørgsmålet ik går på om man er til de små elelr store chier smagsmæssigt, men mere hvor vi vil sætte en grænse vægtmæssigt mht avl på en tæve.
    Skulle jeg bare ha en chi til hygge, så havde jeg intet imod en "mini" på under 2 kg, men til avl ville jeg ik købe en så lille tæve.
    Havde jeg en tæve som endte ud på under 2 kg, så ville jeg personligt ik avle på den. Men at andre avler på tæver som ligger på min 1.8 kg synes jeg er ok... men mindre end det synes jeg ik er ok.

• #23   1. maj 2010 Hanne: det var nu mest en tilføjelse til det du skrev: "Men jeg vil helst ha dem oppe i min 2.5 kg max 3 kg. samt en god bred bygning." (=

men @LSCN @: et konkret svar fra mig: omkring 1800 gram og op efter er efter min mening rimeligt.

• #24   2. maj 2010 Jeg tror det er et tilælde at en tæve på 1,4kg har født 5 hvalpe uden problemer, synes stadig det lyder sygt... At en tæve på 1,9kg føder 5 hvalpe lyder lidt bedre i mine øjne synes 500g er MEGET når vi snakker chier....

Kommentér på:
Størrelse chihuahua tæve

Annonce