Play video
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Reperation af vaskemaskine 1.500 kr.
  • Sæt TV op med stativ og 3 rammer på væggen 500 kr.
  • Lægge sten i indkørsel 4 kvm 800 kr.
  • Diverse ophængninger 4.500 kr.
  • hæk klipning 1.950 kr.
  • Stoppet håndvask i badeværelset 1.400 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Avl på 7 mdr gammel han?
  • #2   15. maj 2010 Jamen for fanden!

Jeg skrev til hende:
    Undskyld mig...
    Men 9 mdr.? Er det ikke lidt for tidligt???
    Han er jo slet ikke færdig udviklet endnu...

Hun svarede:

nej han lavede sit første kuld da han var 7mdr....
    det har jo ikk noget med hannen og gøre det er jo tæven der skal være klar..
    og han var allerede kønsmoden da han var 6mdr....

Tror det er en 18 årig tøs der ikke aner en SKID om avl... Eller hunde i det hele taget...

• #3   15. maj 2010 Hold da op - det er det samme som at sende sin 8 årige knægt i sædbanken... HELT naturligt!

• #4   15. maj 2010 En så ung hund er jo ikke færdigvokset, hverken psykisk eller fysisk.
    - Så hvordan tjekker man den for racerelaterede sygdomme og hvordan ved man at dens sind er værd at avle på?
    Synes personligt også det er for tidligt, men ved at meningerne om dette er meget delte.. : )

• #5   15. maj 2010 Jeg tror nu ikke at hanhunden tager skade af det, men til gengæld er det fuldstændig uden respekt for de hvalpe, der kommer ud af det, og de mennesker, der kommer til at købe dem.

Man aner jo ikke, hvad de hvalpe kommer til at indeholde....

• #6   15. maj 2010 penge penge og atter penge

• #7   15. maj 2010 I hvilke racer er mentaliteten ikke et issue?

Og hvad kan man tjekke af arvelige sygdomme i 7 måneders alderen?

• #8   15. maj 2010 Det siges, at hvis man har en ung han der er ved at vokse ud af standarten i højden, så skal man lade ham parre så stopper højdevæksten.... men det er nok ikke ejerens problem for hvis han har parret som 7 mdr. så er han sikkert tavleløs eller afkommet skulle ikke have tavle, for så skulle han være over 9 mdr. og være avlsgodkendt (hvis der kun var krav om udstillingspræmiering for at blive avlsgodkendt.)

Fossi var da også hurtigt voksen.... lignede en unghund da han stillede de sidste gange som hvalp. Han fik lov at parre første gang da han var 13 mdr.

• #9   15. maj 2010 Estrid, hvilke fysiologiske mekanismer skulle stå bag, at en parring stopper højdevæksten?

• #10   15. maj 2010 Jeg spurgte hende efterfølgende om, hvor gammel hun så mener en TÆVE skal være. For jeg kan da hurtigt lægge to og to sammen.

Hvis hun mener hanen er klar som 7 mdr, ja så er tæven nok klar i sin første løbetid..

ARRRH!!!!
    Bliver helt hidsig...

• #11   15. maj 2010 Det er Kun hunnerne hos Alle pattedyr, som får "vækst-stop" af at få unger før de er færdig- udvoksede. Det gælder både hunde,katte,heste aber osv.osv..
    Hannerne vokser videre om de parre el.ej.

• #13   15. maj 2010 Danni - Jamen så blev vi da dét klogere på dig! ; )

Estrid - Hvis man har en hund som er ved at vokse ud af standarten, er det vidst det bedste at undlade avl? At bruge hunden til avl stopper da ikke væksten - Dét er der da ihvertfald ingen logisk forklaring på!?

• #14   15. maj 2010 Min kommentar var til Estrid..

• #15   15. maj 2010 Danni J : Så ved vi det - tak for dagens griner smiley Vi mangler dog lige at høre hvor høj du var da mødommen blev taget *G*

• #16   15. maj 2010 Danni : *fnis* Væksten hvorhenne?

• #17   15. maj 2010 Danni : Nej det gør jeg ihvertfald ikke! Jeg mente da vækstkurven på dit skinneben?

*host host*

• #18   15. maj 2010 lidt tidligt, da man ikKE aner hvordan hannen vil blive.
    Men han tager ikke skade. i naturen sker det jo.

• #19   15. maj 2010 JEG mener bare at man som hundeejer, og opdrætter, har et ansvar for sit afkom...

Jeg synes det er svinsk at avle på en hund, som OVERHOVEDET ikke er tjekket for NOGET SOM HELST!
    Så er det jo bare en pengemaskine?!?

Det er alt for galt, og hvad fanden har hun tænkt sig at sige, når køber kommer tilbage med et kuld syge hvalpe, men patella og alt mulig???

• #20   15. maj 2010 Elisabeth - Nu spørger jeg bare af interesse ikke for at genere (!), men er din egen hanhund tjekket inden du udbød ham til avl og inden du avlede med ham første gang (med dokumentation)? Det står der nemlig intet om i din annonce? : )

• #21   15. maj 2010 Ann-Sophie
    Det er da helt okay at spørge:)
    Jeg kan godt li at feje for egen dør, før jeg fejer for andres...
    Ja, det er han... Og ja, det kan dokumenteres:)

Jeg skriver det ikke i annoncen fordi det for mig ( måske lidt naivt) er en selvfølgelige, at man har tjekket sin hund, inden man avler.

Jeg vil også gerne lave et kuld hvalpe på Lullu, NÅR hun er gammel nok!
    Og hun bliver selvfølgelig tjekket i hoved og røv, INDEN!

• #23   15. maj 2010 Altså nu kan jeg ikke lade være med at tage det lidt personligt det du skriver:
    "Tror det er en 18 årig tøs der ikke aner en SKID om avl... Eller hunde i det hele taget...".. smiley

Men anyways...
    Jo det er sgu da for tidligt.. Helt klart.

• #24   15. maj 2010 Shadow

Du må endelig ikke tage det personligt:)
    Jeg skal selv nødig snakke- jeg er 21:)

Men det er mere den der umodne mentalitet hun udviser...
    jeg er på INGEN måder alders-diskriminerende,
    og jeg er ked af, hvis det blev forstået på den måde smiley

• #25   15. maj 2010 Elisabeth - Ja jeg tænkte nok du selv havde styr på papirene : ) Men ville da lige spørge, fordi jeg selv synes det er væsentligt at informere omkring dét han er tjekket for i en avlsannonce + evt sætte nogle krav til tæven. Men var ikke for at snage : )

• #26   15. maj 2010 Ann-Spphie
    Ikke for at snage? MAN SKAL SGU SNAGE NÅR DET ER AVL VI SNAKKER OM!!! smiley

Jeg mener det er en PLIGT at spørge/snage/diskutere når vi er inde på dette emne.

Der er ingen forbudte spørgsmål, og så længe jeg ikke har noget at skjule, så vil jeg gladeligt svare:)

OG jeg har krav til tæven!
    Jeg blev ringet op den anden dag af en pige med en chi pige på 1,6 kg.
    Nej tak, var svaret... og det var for HENDES/HUNDENS skyld, og ikke min.
    Hvis jeg ville tjene penge, havde jeg bare sagt ja.

Jeg vil hellere snakke om tingene, end skrive det i en annonce.

og så synes jeg egentlig også det er liiiidt sjovt at få smser fra folk der TYDELIGVIS ikke aner en pind om at lave hvalpe, men bare gerne vil lave et kuld fordi det kunne være "sjovt"... Dem kan jeg altså ikke lade være med at tage lidt pis på:)

• #27   15. maj 2010 Jeg vil da godt lige pointere at det IKKE er herinde jeg har set det!

• #28   15. maj 2010 Elisabeth - Generelt er jeg ikke én der snager i andres liv, derfor jeg skrev dét som jeg gjorde : )
    - Men når man avler uden tavle ér det jo oftest fordi man finder det interessant med et kuld hvalpe og fordi man mener at have en tæve der er egnet til det (sind og sundhedsmæssigt). Når det er uden tavle er det jo ikke for at opnå nogle specifikke mål, krav og standarter mv.
    Så, det er da lidt ''forkert'' at tage pis på de folk som ringer til dig, bare fordi de synes det ville være dejigt med et kuld hvalpe? Med mindre de selvfølgelig slet ikke har sat sig ind i sagerne og intet ved om dét de har gang i.
    Men generelt ses det jo at rigtig mange ikke aner hvad de har gang i, i de avlsannoncer der er herinde, så det er godt du er kritisk! : )

• #29   15. maj 2010 Elisabeth

Du skriver i din avlsannonce
    Eneste dyrelæge besøg har været for at fjerne tandsten "

Umiddelbart har jeg svært ved at se hvordan du har villet ofre 6 -8.000 kr på sundhedstest som feks patella, øjenlysning, HD status, osv osv på en hund uden stamtavle - og hvordan kan det lade sig gøre hvis han kun har været til dyrlæge 1 gang som du skriver???? hvis det var mig personligt, så ville jeg tage et foto af disse sundhedsoplysninger og lægge ind sammen med annoncen, således at folk ikke betvivler det du skriver.

Iøvrigt er jeg ening med Tine i, at feks racen mops kan sundhedstestes når den er præcis 1 år og kan derfor sagtens indgå i avl - men dette gælder stadig ikke tæver, som efter min mening skal være 2 år.

• #30   15. maj 2010 Gitte

Det jeg mener med dyrelægebesøget, er at det er det eneste han har "fejlet". Det er måske forkert formulet i annoncen - my mistake!

Nej, det er helt korrekt, at jeg ikke har ofret 6-8000 på en sundstest.
    Den tidligere ejer af Lucky (Fik ham som voksen), havde foretaget test for patella, og HD.
    Jeg har så selv fået foretaget test af sukkerstofskiftet, og selvfølgelig fået foretaget de årlige sundshedtjek, samt vacciner.
    Og dog.. Det er da nok med tiden løbet op i 6-8000,- i alt...

Jeg har egentlig ikke lyst til at "offentliggøre" mine sundhedspapir.
    Dem er evt. tæveejere selvfølgelig velkommen (nærmere tvunget) til at se, når de kommer på besøg:)
    Jeg laver desuden altid kontrakt med tæveejeren, sådan at de har på papir hvad jeg har lovet, og står indenfor...

• #31   15. maj 2010 Men nu er denne tråd heller ikke oprettet, for at diskutere MIG!

• #32   15. maj 2010 Hvorfor fanden har folk så travlt? Det er da fuldstændig sindsygt at sætte i hund i avl så tidligt. For mig skal hannen minimun være 2½-3 år. Så er den blevet tjekket for div racerelaterede sygdomme, mentaltest/ak, og har vist sit værd i form af brugsprøver. Helt ærligt tror jeg ikke at det er penge, penge og atter penge. Nærmere personer der er totalt uvidende. Jeg vidste da heller ikke ret meget om avl osv men har lært hen ad vejen af venner og bekendte. Og jeg er da slet ikke færdig med at lære endnu. I stedet for at kritisere burde man måske oplyse de personer om sygdomme, mentalitet osv.

• #33   15. maj 2010 er enig med CH - hannen tager da ikke skade ... men man kan jo ikke have tjekket ham inden, så man ved hvordan hans sundhed ser ud og DET er forkasteligt i mine øjne.

• #34   15. maj 2010 Elisabeth

Du har oprettet denne tråd fordi du er forarget over en en så ung han bliver brugt til avl - hvilket jeg også er, men det er mere over at man ikke lige ventede de sidste par måneder til den var 1 år gammel og derved kunne sundhedstestes.

Du må da forvente at man kigger på din annonce og dine krav til sundhed også når du opretter sådan en tråd, og i min verden er det da ikke godt nok at man bare har fået af tidligere ejer at hunden var testet for patella og HD fotograferet - dette skal man da bevise skriftligt, og hvis du ikke kan det, så er du altså ikke bedre end den person som du opretter en tråd om. Sundhedsoplysninger er ikke private oplysninger, så ville de jo ikke ligge tilgængeligt på feks hundeweb og et årligt sundhedstjek hos dyrlægen er på ingen måde det samme som de nævnte test.

• #35   15. maj 2010 Og syntes faktisk at det er forkasteligt at du kan skrive at din hanhund er far til rigtig mange hvalpe, hvis du ikke kan fremvise en patella attest, som netop racen er SÅ plaget af.

• #36   15. maj 2010 Som skrevet tidligere jeg HAR dokumentation på de test har har fået foretaget. Også fra tidligere ejer!
    Jeg mener absolut jeg har alt mit på det rene.

Men det vil man som tæveejer også opdage, ved en date.

Og nej. Selvfølgelig ville jeg slet ikke lave denne tråd, hvis jeg ikke selv havde rent mel i posen.

Mener i øvrigt også det er min egen sag hvad jeg har stående i min annonce. Eller hvad????

Jeg vil endnu en gang gerne henlede opmærksomheden på sagens kerne, som er som overskrifter viser: avl på 7 mdr gammel han.

Kommentér på:
Avl på 7 mdr gammel han?

Annonce