Play video
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Samling af Kyoto kommode / delvist samlet 500 kr.
  • Udskifte vandhane til opvaskemaskine 1.200 kr.
  • Nedtagning af radiator. 2.380 kr.
  • Flytte haveaffald 833 kr.
  • Montere fatning 400 kr.
  • Komfur& kogepladen tilkobling 1.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Nogen kloge hoveder?
  • #1   16. jun 2010 Hvalpene kan fødes misdannede, døve, blinde, mangle lemmer.

• #2   16. jun 2010 *Charlotte DKK Snob* Nu med DKCH eget opdræt ; Øhhh hvad fanden er det for en kommentar at komme med? Hvad mener du lige med det?

• #3   16. jun 2010 Hvorfor fanden tror du vi kunne finde på det???!! Sys sku lige du sku tage det lidt roligt med de kommentrer inden du konkluderer sådan noget!!

Jeg spurgte af nysgerrighed!!

• #4   16. jun 2010 Kender til en tæve for mange år siden hvor at denne kombination skete. Hvalpen fik det man kalder fade away syndrom. Det vil sige de hvalpene døde med dages mellemrum og 2 af de andre hvalpe havde en bugespytkirtel der ikke fungerede og de udviklede sig ikke normalt og blev senere aflivet. Jeg tror 1 hvalp hos denne ejer overlevede.

• #6   16. jun 2010 Jeg må indrømme at jeg ikke kan se noget ironisk i det.
    Jeg synes det er helt malplaceret, man kan da sagtens tale om situationer uden man har den fjerneste ide om at gøre det.

• #8   16. jun 2010 Misdannelser, blinde, døve og deforme. Ved så ikke om der sker noget "hjerne" mæssigt. Altså om der gennem samme linier, ville kunne forkomme en hjernetvist, så hvalpene får lettere til "kortslutninger".

• #9   16. jun 2010 Det kan også sagtens være de fødes ganske uden problemer. Det er bestemt ikke noget, jeg vil anbefale og ja, det kan være problemer, men ikke nødvendig vis.

I DK tager vi meget afstand fra den slags, men mange andre steder bliver det brugt meget mere, og der bliver født mange sunde og gode hvalpe på den måde. Selvfølgelig skal der så avles ud i næste generation.

Det eneste far / datter kuld - samme indavlsgrad - jeg personlig har kendt var blandingshunde, hvor en løsgående gravhund fik parret en del tæver i nabolaget, bl.a. også nogle af hans egen døtre. I det kuld jeg kendte, var der en med epilepsi, men de andre virkede sunde nok.

• #10   16. jun 2010 Hov, der var jeg lidt for hurtig. Når jeg tænker mig om, kom der for en årrække siden et par pyreneertæver til DK, som også var resultat af en far / datter parring. Det var et par dejlige sunde hunde med herligt temperament og en levetid, der var længere end normen for racen.

Så det behøves ikke være så katastrofalt som folk ofte udråber det til.

Men igen, hvorfor gøre det og tage den risiko, der nu engang er ved det.

• #11   16. jun 2010 Jeg opfattede Charlottes kommentar som at skrive: det kan gå rivende galt, så det er kun noget man bør snakke om.
    Jeg opfattede det slet ikke som en løftet pegefinger til TS. Men sådan opfanger vi jo forskellige signaler i det læste smiley

• #12   16. jun 2010 Raceist. Tak smiley

• #13   16. jun 2010 Det betyder at 25% af hvalpenes genmasse er ens i de to kopier. Så må man bare håbe det er de sunde og gode gener der er i den pulje.. Er det ikke, kan der ligge mange dårligdomme og give hvalpen sygdomme og et dårligt liv!

• #14   16. jun 2010 Hvis det er først gang, der er indavl i linierne vil hvalpene temmelig sikkert blive født uden at have vanskabninger. At de kan have fejl, det er noget andet, det kan hvalpe fra normale parringer også(ikke indavl).
    Så oftest sker der intet 1. gang der bliver lavet indavl, men hvis man så senere igen laver det nummer, så dukker problemerne op, de kan blive født med maven hængende ud og andre misdannelser, så det er absolut ikke at foretrække.

Men nogle opdrættere gør det bevidst for at forbedre sin avl og type i avlen. da man får ensartethed. Om det er ok afhænger jo af den enkelte opdrætter og det er absolut ikke noget man bare lige eksperimenterer med.

• #17   16. jun 2010 Tror måske npgen godt kan se normale ud, men have eventuelle sygdomme pga. indavl med nogen vil nok fødes misdannede

• #18   16. jun 2010 Vi har haft en hund, som viste sig at være hel-søskende-parring. Da han blev to år, var han så utilregnelig i sit hoved, at vi slet ikkekunne stole på ham. Så pas på!!

• #19   16. jun 2010 Min veninde har en DKK boxer som er fra et far/datter kuld, og den fejler ingenting.

• #20   17. jun 2010 Ved indavl dobler man sådan set bare op på nogen gener ("samme" gen findes jo hos både mor og far).
    Det giver ikek automatisk misdannede, sindssyge hunde.

Men det er logisk at både risikoen for at uehldige gener/chancen for at gode gener fremtræder dobbelt i afkommet er stor, når forældrenes er så tæt beslægtet.
    Da ingen linier er fejlfrie, vil der altså være meget stor sandsynlighed for at de fejl der måtte være i linierne, komme til udtryk i afkommet (sammen med de gode sider)

Ikke en parring jeg under nogen omstændigheder ville købe hund fra, uaset om det så var planlagt eller ej.

• #21   17. jun 2010 som der allerede er skrevet, så sker der nødvendigvis ikke noget ved det - MEN det er kun noget meget erfarende opdrætter kan kaste sig ud i. Det kan nemlig være et redskab til at finde ud af om der ligger noget gemt i den hund man bruger i avl - altså sygdomsmæssigt. Ved at parre med egen afkom, så vil dette vise sig i afkommet. På den måde vil man kunne nå at tage hunden ud af avl og det samme med dens afkom, inden det får bredt sig i racen. Men man skal være indstillet på at risikoen er at hele kuldet måske skal aflives - afhængig af om der dukker fejl op og af hvilken karaktere de er.
    MEN bestemt ikke noget man skal kaste sig ud i - det er tidliger brugt i dk.

Kommentér på:
Nogen kloge hoveder?

Annonce