Play video
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Batteriplæneklipper stopper heletiden 500 kr.
  • Ordnet have klippet høj hæk 2.200 kr.
  • Fjernelse af hvepsebo i øjenhøjde. Nemt at komme til. 942 kr.
  • Klippo græsslåmaskine med blokeret startsnor 1.000 kr.
  • Opsætning af opvaskemaskine der ikke allerede er etableret. Plus eventuel nedtagning af radiator. 4.000 kr.
  • Forhave + have 1.500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Matadoravlsregler hvor ser man tal?
  • #1   14. okt 2010 Hvis du går ind på din hund så kan du under hvalpe og så statestik (mener jeg den heder) der står hvor mange hvalpe de må få.
    Men ved de små racer er grænsen lidt flydene men det vil du også kunne læse hvis du har læst på DKKs hjemmeside om matador avl.

• #2   14. okt 2010 hvad er matadoravl hvis jeg må være så dum at spørge`?

• #3   14. okt 2010 Du klikker på en hvilken som helst hund af racen på hundeweb, klikker på hvalpestatestik og der står grænsen.
    Grænsen tilsvare 25% af et års fødselsantal inden for racen.
    Antalsmæssige små racer (kan ikke huske hvor skæringen ligger), har en flydende grænse så længe opdrætter lever op til de etiske anbefalinger for avl og der undgåes indavl.

Michelle> Det er en værdi man har sat op for at undgå de samme individer er overrepræsenteret i en race. For at undgå genetisk ensporethed...

• #4   14. okt 2010 Det er for at forhindre at for få forældredyr bliver forældre til en hel generation af en race. Det er mest relevant for hanner da de kan nå at lave lige så mange kuld som der findes tæver på et år, og det nytter ikke hvis en hel generation er halvsøskende.

• #5   14. okt 2010 Hej igen - og tak for jeres info.

Min ene hund - en Mittelspitz - står der 1 hvalp ud for:-)
    Det er også en meget lille race her hjemme.
    Kan man mon får dispensation - til flere?
    Nu siger det jo sig selv, at jeg ikke kan regulere om hun får 1 eller flere hvalpe, men et kuld pr. tæve er jo heller ikke ret meget.
    Mon man kan få dispensation til flere kuld, hvis man benytter vidt forskellige hanhunde?

• #6   14. okt 2010 ... jeg glemte lige.
    Statistikken - er det pr. år, flere år, eller hele hundens levetid?

• #7   14. okt 2010 Glemte sørme også at det er en tæve.
    Hilsen Tina
    Som går på ferie og måske ikke får kigget på svar her inde før om 8 dage.

• #8   14. okt 2010 Tallet vurderes hvert år og tilsvare derfor altid racens nuværende 25%.
    Men begrænsningen gælder hele geneationen ud.

Men man kan jo altid gå ind og kigge individuelt på sagerne igen efter nogle år.. Måske er matedoravlsgrænsen steget grundet fremgang i racen, og der kan være kommet nyt blod til landet, som pågældende hund ikke er beslægtet med. Står man så med en god hanhund og en super tæve, så vil man ofte kunne argumentere for at tage et kuld mere på hunden.. Er man i tvivl kan man altid rådspørge hos dkk først smiley

• #9   14. okt 2010 Tina

Hvis jeres matadoravlsgrænse er så lav, så er der ikke nogen der siger noget til at du laver et helt kuld, måske endda to. Men snak med DKK om det, for de kan give dig et helt klart svar smiley

Ellers er reglerne at finde her: http://www.dansk-kennel-klub.dk/files/pdf/Matadoravl-HUNDEN_marts_2008.pdf

"Antalsmæssigt små racer (racer med mindre end gennemsnitligt 100 årlige hvalperegistreringer over sidste 5 år).
    Hanhunde udpeges stadig ved hjælp af 25%
    reglen.
    Kun såfremt hanhunden producerer kuld/afkom med indavlskoefficienter større end , %, skal der reageres med grænsebrev. Ved gentagelse
    reagerer DKK med avlsforbud."

• #10   14. okt 2010 , % = 6,25% (fætter/kusine parring)

(man får ikke altid alle tal med når man kopierer fra pdf dokumenter)

• #11   14. okt 2010 Din race er i gruppen af antalmæssige små racer.
    Derfor er reglen ikke så firkantet..
    Så længe du lever op til de etiske anbefalinger (max ét kuld pr. år på tæven og som jeg husker det max. 5 kuld i alt), og parrer med lav indavlskofficient, så er der ingen der kommer efter dig. Det kræver man er obs på racens vegne, og ikke tænker i enkelt individer, men for hele racens bedste. smiley

• #12   14. okt 2010 Den med avlsforbudet er helt hen i vejret. I min race, hvor der bliver registreret mere end 100 kuld om året, har den samme hanhund været brugt så mange gange, at den overskrider matadoravls grænsen. Og med indavl der vil noget. Men DKK ser igennem fingre med det, da det er en af storopdrætterne

• #13   14. okt 2010 Hvis der er 0% i indavl. må hannen blive far til så mange hvalpe som opdrætteren tillader det. Det er først når indavlsprocenten er over 0 %, matadorgrænsen sættes ind, og i antalsmæssigt små racer er man nødt til at gå over matadoravlsgrænsen, fordi genpolen er meget lille. Det er jo netop derfor 6.25 % er indført som max.

Kommentér på:
Matadoravlsregler hvor ser man tal?

Annonce