{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.583 visninger | Oprettet:

AVL: at rette hundens øre {{forumTopicSubject}}

Er det bare mig men .....

Hvis man har et kuld hvalpe hvor nogle af disse hvalpe ikke har ørerne korrekte, f.eks. et rosenøre og man så retter det med at tape hundens øre til i, og derefter have en hund med perfekte øre, for at få fine placeringer på udstillingerne, er dette ikke stadig en arvelig fejl?

jeg har nu flere gange stødt på personer/opdrættere som taper hvalpes øre til for at den skal være en perfekt på udstillinger og derefter vinde alverdens præmier og bruge hunden i avl. MEN....

denne hund vil rent logisk set stadig bringe dette ører videre, vil man så bare forsætte med at tape og klister eller er jeg helt forkert på den?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  AVL: at rette hundens øre
  • #1   29. okt 2010 Jo self er det stadig arveligt, og personligt ville jeg forestrække at der ikke blev tapet.
    Ikke fordi ørefejl er det værste der kan avles på, og har hunden ellers den helt rigtige "pakke" er der for mig at se ikke store problemer i at den indgår i avl. Men jeg synes man i det mindste skal kunne se at hunden HAR ørefejl, så man ikke bare i generationer avler på hunde med fejlman ikke aner de har.



  • #2   29. okt 2010 Jeg kan sagtens se hvad du mener..... Men mig bekendt er der mange racer hvor man taper, er der ikke??
    Mopsen gør man.. men der kan man sige at det er lidt "ligemeget" for der er både rosen og knapøre tilladt... Så selvom det skulle lykkes at "skjule" det ene øre så er det stadig legalt at have det, skulle det komme frem i hvalpene.....


  • #3   29. okt 2010 jeg fik afvide at min mops var "forkert" fordi den ørestilling var forkert - Personen var så flink at nævne at hun ikke kendte en anderkendt mopseopdrætter der ikke tapede deres hvalpes øre.

    Så er det jo ikke mopsen der er noget galt med - men standarden ?


  • #4   29. okt 2010 Lige præcis, i ørevis har man ørekuperet mange racer, men man har jo den dag i dag en race med alvorlige ørefejl, altså man har ikke vidst hvordan ørestillingerne er...

    det er så det man i dag retter med tape, jeg vil aldrig tape mine hvalpe, man skal vide hvad man står med, det er nu min mening, men jeg kan ikke forstå hvorfor man vil skjule dette...


  • #5   29. okt 2010 hehe ørevis er årevis smiley

  • #6   29. okt 2010 Freja, det eneste der kan være "forkert" ved en mops øre er hvis den har et af hvert øre.... så er det forkert... Bare de er ens så er det ok lige meget om det er knap eller rosenøre

  • #7   29. okt 2010 jeg vidste ikke det med mopsen, men igen det er tankevækkende at man ikke avler sig ud af problemer fremfor at skjule fejl og mangler med tape...



  • #8   29. okt 2010 Citron - ja men igen... når intet af det er forkert... så snyder man vel dybest set heller ikke?

  • #9   29. okt 2010 camilla
    Nej det er korrekt, men en race som f.eks. amstaffen eller boxeren er rosenøre ikke godt og der bruger man rigtig meget denne metode ..

    men jeg kan nu godt se indenfor mopsen er det lidt noget andet...


  • #10   29. okt 2010 Synes det er fint nok. Hos en race som min handler det ikke om forkert ørestilling, men om for tung pels.

  • #11   29. okt 2010 Camilla -det er så mopsen. Men lad os sige du har en race der burde have strit-ører men hunden har istedet et hængeøre.

    Så er det da bedre at man trods alt ved at den hund man avler på har et hængeøre.
    Medmindre det er en diskvalificerende fejl (og i så fald er det vel lidt snyd at tape den -den burde jo slet ikke indgå i avl), så kan hunden jo stadig avlsgodkendes, og er den god nok, er der vel heller ikke noget i vejen for at anvende den i avl... Men i det mindste ved man da hvad den har af fejl og mangler...


  • #12   29. okt 2010 hmm -skal en amstaff ikke have rosenører?

  • #13   29. okt 2010 Michelle - jamen vi er helt enige!!! Det er slet ikke det!! Jeg forstår udmærket hvad Citronmåne siger og mener....
    jeg stiller bare ? ved om det så også er forkert at gøre ved mopsen..... Det er jo den race jeg immervæk kender bedst smiley


  • #14   29. okt 2010 MIchelle
    Jow det har du da helt ret i smiley hos dem er det vel nærmere flyveøre de retter....


  • #15   29. okt 2010 Jeg tænker altid på rosenøre som en fejl fordi det er boxerverden jeg lever i smiley

  • #16   29. okt 2010 Ja, der er mange, der taper ørerne også hos rottweilerne, kender flere hunde, der er blevet DKCH med den fejl, men i bund og grund er det vel mest sig selv man snyder(ud over dommeren på udstilling, hvis denne ikke opdager problemet) for ved at avle på sådan en hund, ved man jo også at risikoen for at det bliver nedarvet er der.

    Citronmåne: ja, jeg anser det også som en fejl med rosenører, da rottweileren heller ikke må have det:-)


  • #17   29. okt 2010 Sunshine
    Ja sådan har jeg det også, især hvis man ved et kuld har konstanteret at der er fejl på ørestillingen på hvalpene...


  • #18   29. okt 2010 Sunshine: ja, det har du ret i med hanhund...for mit vedkommende mente jeg som tæveejer, jeg mener helt klart at som hanhunde ejer SKAL man oplyse om sådanne fejl. Nogle rottweiler opdrætter farver den hvide brystplet, og igen er det mest sig selv man snyder, men som hanhunde ejer, er det ikke i orden at snyde folk på den måde...da man påfører andre et reelt problem..der er ikke noget værre end fejlører...

  • #19   29. okt 2010 Lykke -men som tæveejer er det da ligeså vigtigt at være ærlig... Der snyder man jo en stak hvalpekøbere;o)

  • #20   29. okt 2010 Michelle
    Ja det gælder begge hunde smiley men som ejer af tæven kender man jo sin hund ud og ind og vil det bedste for racen, så man forventer jo nok det samme af hanhundeejern smiley så naive som vi mennesker nu er


  • #21   29. okt 2010 Michelle: det jeg mener er, at hvis man som hanhunde ejer undlader at sige det til tæveejer, så har denne ikke et reelt valg om det er noget de vil have i sin avl. men som tæveejer, er det kun sig selv man snyder, da man kan risikere ikke at have hunde der kan sælges til udstilling. For selvfølgelig skal man være ærlig over for hvalpekøberne, men som sagt har man et reelt valg inden man gør det...

    Mht rottweilere og hvide brystpletter, der er det jo endnu værre, da det jo er en disk fejl, så du kan risikere at stå med en hel stak hvalpe, du skal sælge til reduceret pris...det er på den måde jeg mener at man som tæveejer mest snyder sig selv...


  • #22   29. okt 2010 Lykke
    Ja det med den hvide brystplet er også en grum en, jeg har også hørt om det hos cavaliern, at man plukker de hvide hår væk, det er ikke i orden smiley


  • #23   29. okt 2010 Lykke -jeg kan sagtens følge dig, men mener bare at man som køber osse burde være informeret:o)

    Nu er ørestilling som jeg osse skrev i mit første indlæg, jo bestemt ikke den værste fejl at have, og jeg synes ikke at en hund med dårlig ørestilling men ellers den helt rigtige "pakke" bør udelukkes fra avl.
    -det er bare rart nok at vide at den HAR dårlig ørestilling.

    Der er så mange eksteriørfejl de kan have, og avl er vel et eller andet sted noget med at gå på kompromis nogen steder, for at fremme andre områder (den perfekte hund findes jo ikke). Og skal der gåes på kompromis, er ørestillingen jo ikke det værste sted at gøre det...
    Men ligesom hvis ma avler på en hund der f.eks. er en lille smule lang i ryggen e.l. er det jo da trods alt rart at være klar over at lige den del af eksteriøret ikke er helt optimal.


  • #24   29. okt 2010 Michelle: man må gå ud fra, at opdrætterne er ærlige? Og hvis man venter med at tape hvalpenes ører, til EFTER at de er salgsklare og skal i de nye hjem(hvis køber ønsker dette), så kan jeg ikke se et problem i det. Så længe folk er informeret...men ja, det er ikke lige den værste fejl, sundshedsmæssige fejl er jo langt værre.

  • #25   29. okt 2010 Lykke -nu ved jeg ikke hvordan det er med din race, men på racer med stritører kan ørerne jo godt have lidt deres eget liv de første mdr, så der er det jo ikke til at se når hvalpen er 8 uger;o)

  • #26   29. okt 2010 Michelle: den franske bulldog har også stritører:-) men nu er jeg så kun igang med mit 2. kuld af dem, men det første havde alle sammen rejste ører, da de tog herfra...men ja, det er jo individuelt...men de kan vel heller ikke tapes?

  • #27   29. okt 2010 Her er en ældre tråd om samme emne...
    http://hundegalleri.dk/html/for_messageDetail.asp?Msg_ID=421975

    Interessant læsning


  • #28   29. okt 2010 Jo da -man kan sagtens tape stritører. Ved ikke om det gøres hos franske, men ved at det gøres ved andre racer:o)



  • #29   29. okt 2010 Tina: takker....ja, der kan man bare se...

  • #30   29. okt 2010 Ja det er åbenbart meget almindeligt og helt legalt ved nogle racer... og åbenbart ikke noget der skal arbejdes med...

  • #31   29. okt 2010 Tina
    desværre er det nok noget nogle opdrættere ser igennem fingerne med


  • #32   30. okt 2010 Så I ville vrage et super avlsindivid med alle sundhedtjek i orden og en super struktur pga dens ørestilling (hvis nu en opdrætter informerede om det) eller hvordan skal det forstås?

  • #33   30. okt 2010 Michelle er fuldstændigt enig med dig. Der er SÅ mange ting man skal tage hensyn til i seriøst opdræt og afsindigt mange ting der skal passe sammen hos han og tæve mht temperament, arbejdsegenskaber, sundhed og struktur så hvis man skulle gå op i sådan noget som ørestilling på en race hvor man kan rette til ved at lime eller tape, ja så synes jeg ærligt talt der er noget galt med prioriteringen...

  • #34   30. okt 2010 "Så I ville vrage et super avlsindivid med alle sundhedtjek i orden og en super struktur pga dens ørestilling"

    Aldrig i livet... men jeg vil have det i mine tanker at forsøge at finde linier hvor jeg ved ørene er gode hele vejen rundt...7

    Jeg mener heller ikke forkert ørestilling er jordens undergang, men jeg syntes det er skræmmende når opdrættere slet ikke skænker det en tanke, er ligeglade og blot taper og skjuler... Jeg mener bestemt man skal have det i sine overvejelser, men det skal ikke være afgørende

    og hvis man står med en race hvor stort set samtlige individer bliver tapet, så mener jeg man som opdrætter har en udfordring.



  • #35   5. nov 2010 Jeg er så en af de opdrættere der har fremført en tæve med fejlører til adskillige championtitler BIR og BIMMER.. Min Gamle Jou-Jou har fra dag 1 fået rettet ører, de sad nogenlunde i hendes unge dage, men altid på udstillinger skulle jeg være obs på hvordan de sad foran dommeren osv.. herhjemme fik hendes ører lov til at være naturlige, dvs flyve, som de nu gør.

    Jeg valgte at bruge Jou-Jou i avlen og af hendes ca 20 hvalpe har én tæve ( som jeg selv havde beholdt) fået samme ørefejl. Denne hvalp vil ikke indgå i avlen, da hendes mentalitet, trods bestået mentaltest, super sundhed osv ikke er egnet til avl.

    Ørefejl er i min opdrætterverden en fejl man forsøger at avle sig ud af, dvs finder en avlspartner der kan "rette" fejlen ikke fremhæve den.

    de sidste år har jeg haft stillet Jou-jou i veteranklassen uden at rette på hendes stritører, og alle dommere har enten undladt at kommentere hendes ører, eller kaldt dem let flyvende ( de er tydeligt rosenører ! ) næsten alle gange har vi fået EXL 1 i klassen og adskillige gange også med i BTK til sidst.. titlev VERDENSVETERANVINDER kom i hus i sommers, alt dette med en gammel tøs med stritører.


Kommentér på:
AVL: at rette hundens øre

Annonce