1.453 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 38 Svar

Hvornår vaccinerer I hvalpene Hvornår vaccinerer I hvalpene

Hej

I forlængelse af tråd om chipning, vil jeg lige starte en diskussion om hvornår hvalpe bør vaccineres:

Vi har været omkring flere dyrlæger, og de har haft samme indstilling til vaccinationen, og det er den metode vi bruger:

Hvis moderen er vaccineret korrekt (og det er hun forhåbentligt), er det ikke nødvendigt at vaccinere ved 8 uger. Vaccinen vil "prelle af" på antistoffer fra moderen.

Og uanset om man vaccinerer ved 8 uger eller ej, skal hvalpene vaccineres ved 11-12 uger samt igen 4 uger efter ved ca 16 uger.
Ved 11-12 uger er antistoffer fra moderen på retur, og man har ikke sikkerhed for om de dækker. men omvendt kan antistofferne fra moderen stadig være så kraftige, at 11-12 ugers vaccinen bliver ødelagt.
Derfor genvaccinering ved 16 uger - så er man helt sikker det næste år.

Play video
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Hylde mursten 500 kr.
  • Rådgivning støbning gulv 205 kr.
  • Rengøring af hel lejlighed 900 kr.
  • Hand curtain rail on ceiling 400 kr.
  • Afhente mindre fældet nåletrå 1.000 kr.
  • Ophæng af ting 400 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Hvornår vaccinerer I hvalpene
  • #1   15. dec 2010 jeg har altid vaccineret mine ved 8 og 12 ugers alderen. og alle de hunde jeg har købt er blevet det samme..

• #2   15. dec 2010 Lidt længere ned ad siden er der en tråd, lige netop om dette......

• #3   15. dec 2010 Som hvalpekøber, vil jeg gerne have lov til at få min hund vaccineret som 12 og 16 ugers;.)
    Men som opdrætter fik jeg mine hvalpe vaccineret som 8 ugers, men anbefalede mine hvalpekøbere at få revaccineret som 12 og 16 ugers. Hvilket alle gjorde!
    Mine tæver er selvfølgelig altid a´jour med alle vaccinationer, og det passer faktisk med, at de skal vaccineres samtidig med, at de kommer i "forårsløb".

• #4   15. dec 2010 8 og 12 uger, og det er så det et år frem.

• #5   15. dec 2010 8 + 12 her

• #6   15. dec 2010 Nu holder moderens vaccination mere end 12 måneder, så selv om der er gået næsten 1 år ved fødsel, skulle det ikke give problemer.

Jeg er ikke sikker på at sidste vaccination ved 12 uger er optimalt.

Jeg tror også der er stor forskel på hvad dyrlægerne mener,så
    det kan være vi skal tage en snak mere med diverse dyrlæger.

• #7   15. dec 2010 8 og 12 uger og så først som 1 år igen

• #8   15. dec 2010 Hvis det er et spørgsmål om at de bare skal vaccineres - hvorfor så ikke nøjes med 1 gang?

• #9   15. dec 2010 Mine er vaccinerede som 8-12 og 16 ugers. For at være på den sikre side. På den måde kan jeg nemlig starte med træning når de er 9 uger (fordi vaccination er et krav), men samtidig vil jeg være på den sikre side og giver derfor revaccionation for 2. gagn ved 16 uger

• #10   15. dec 2010 Jeg oplever også at der er meget delte meninger. Jeg vaccinerer selv ved 8 uger og anbefaler revaccination ved 12 uger.

Men tager hvalpene decideret skade af at blive vaccineret ved 8 uger, eller er det "bare" ikke nødvendigt før ved 12 uger, vil jeg meget gerne hvis nogen fra "den anden lejr" ved? For så er jeg da villig til at ændre mening.

Men jeg har det egentlig godt med at sørge for den første vaccination. Det synes jeg personligt et eller andet sted man skylder hvalpekøberne, når de nu lægger temmelig mange penge for hvalpen. Så skal der være "orden i sagerne", hvis I forstår? Ikke for at insinuere at der ikke er det hos dem som vaccinerer første gang ved 12 uger, men jeg har det altså personligt bedst med det på denne måde.

• #11   15. dec 2010 Asger var ikke vacc. fra opdrætteren af. Deres dyrlæge havde sagt 12 og 16 uger, så han har lige fået den første

• #12   15. dec 2010 Vi har heller ikke noget imod at vaccinere flere gange, men omvendt er vi ikke vilde med bare at hælde vacciner og andet "giftstof" i hvalpe/hunde, hvis der ikke er grund til det.
    Desværre oplever vi også stor forskel i hvad der anbefales.

Siri: Det er jo et fint argument for at vaccinere 8 uger, når der er mulighed for træning lige efter.
    Vi har hvalpekøbere med samme problem, og så er de vaccineret tidligt, men alligevel igen ved 12 og 16 uger.

Det er ikke et spørgsmål om prisen. Når man alligevel er til sundhedscheck, er det ikke alverden at få dem vaccineret.
    Det er simpelthen et spørgsmål om hvad der er mest optimalt.

• #13   15. dec 2010 Som Peter siger, de er dækket ind fra tæven

• #14   15. dec 2010 Min den yngste er var vaccineret da jeg fik hende som 9 uger, og da hun var 12 uger fik vi taget en antistoftest for at se om det var nødvendigt at revaccinere, (det var det ikke hun var fuldt dækket).
    Det samme var hun 1 år senere.....

Så hvis jeg får hvalpe på et tidspunkt så vil de blive vaccineret som 8 ugers, og køberne vil blive anbefalet at få lavet en antistoftest, for at se om det er nødvendigt at vaccinere..

• #15   15. dec 2010 Måske ikke en dum ide for ikke at "overfylde" dem med vaccine.

Men hvis man udstiller løber man ind i et krav om revaccinering efter 1 år - uanset om det er nødvendig eller ej.

Giver antistoftest et billede af alt hvad der vaccineres for?

• #16   15. dec 2010 I Sverige brugar man at vaccinere ved 8 uger med en "hvalpevaccine", der kun indeholder Parvo (hvis jeg lige husker rigtigt).

Næste gang bruger man fuld vaccine.

• #17   15. dec 2010 Hvem er egentligt eksperterne på dette område?

Dyrlægerne har deres indstilling, og den må de jo have et sted fra.
    Producenterne kan jo spørges, men de skal selvfølgelig sælge vaccinen, sååååå (det skal dyrlægen også)

Måske kunne man spørge landbohøjskolen eller veterinærdirektoratet. Der må være een med kendskab til dette.

Det er også herfra man bestemmer, hvad vaccinen skal indeholde.
    Sygdomme, der ikke længere betragtes som et problem, bliver fjernet fra vaccinen, og kommer kun igen hvis den "opstår" igen.

• #18   15. dec 2010 Jeg vacinere når de er cirka 7½ uge - Så tæt på 8. uge som muligt

Og så bliver hvalpekøbere vejledt i at følge op med den almindelig efter 4 uger som dyrelægen også skriver ind til dem i passene ;o)

Hvad vacinere i så for?

Der er jo maaaange vacinationer efterhånden.

Jeg vacinere min egne udstillingshunde for Rabies, samt kennelhoste vac. i næsen når de fylder 3 måneder.

• #19   15. dec 2010 En antistoftest der viser at hunden er fuldt dækket er lige så gyldig som en ny vaccine til udstillinger.

-Desuden er det vist også kun hvert 3. år der skal vaccineres ifølge udstillingsreglerne..

• #20   15. dec 2010 Vi bruger normal vaccinen samt rabies ved 16 uger

Har ikke brugt at vaccinere for kennelhoste.

• #21   15. dec 2010 har Du spurgt DKK om testen er OK.

Her er uddrag fra reglementet:

For at deltage på udstilling skal en hund være vaccineret mod hundesyge og parvovirus.
    Vaccinationen skal være foretaget senest 14 dage før udstillingsdagen. For hunde op til 24 måneder
    gælder, at vaccinationen højst må være 1 år gammel. For øvrige gælder, at vaccinationen højst må
    være 4 år gammel

• #22   15. dec 2010 Ja den er god nok, da det er en dyrlæge erklæring på at hunden er dækket..
    Min den yngste bliver udstillet, og vi har været udtaget til dyrlægekontrol, uden anmærkninger..

Dem der ejer klinikken hvor min dyrlæge er, udstiller og opdrætter selv i DKK regi, de har undersøgt det..

• #23   15. dec 2010 Ja hver 4. år, efter hunden er vacc som 2 årig..

• #24   15. dec 2010 Peter F - min Ghini er vaccineret som 8 ugers med hvalpe-vaccine i Sverige og den er kun mod Parvo, hun er så vaccineret igen som 12 og 16 uger.

Alfa min anden whippet er vaccineret som 12 og 16 uger.

Lotus, min afdøde whippet var vaccineret som 8 ugers og igen som 16 ugers.
    Ved anden vaccine fik hun anafylaktisk chok, det samme fik to af hendes kuldsøskende, min dyrlæge havde oplevet det samme med en anden whippet-hvalp nogle uger forinden.
    Har senere hørt om flere mynder med samme reaktion. Min dyrlæges teori er, at mynderne, grundet deres manglende fedtlag, reagerer voldsommere på bærestofferne i vaccinen og en tidlig vaccination kan fremprovokere en decideret allergi.

• #25   15. dec 2010 Nobel bullies:

Egentligt ganske spændende.

Går ud fra det er en blodprøve. Hvor lang tid tager det, og hvad betaler du for en test

Vi er heller ikke vilde med at fylde ting og sager i hundene

• #26   15. dec 2010 Hej Kirsten

Det var så det samme med vores hvalp fra Sverige i efteråret (Parvo før den rejste hjemmefra).

Og så har jeg også hørt om hunde, der reagerer på vaccination. Heldigvis ganske få, men selvfølgelig uvehageligt.
    Håber de kommer over det

• #27   15. dec 2010 om det kan betale sig at vaccinere når de er 8 uger, har jeg opgivet at finde ud af ... det svinger alt efter hvem man spørger.
    MEN jeg har det bedst med at jeg har vaccineret dem, når de rejser - så ved jeg at jeg har gjort hvad jeg kunne, hvis en skulle blive syg i det nye hjem.

• #28   15. dec 2010 Charlotte
    Vi bruger fuld vaccine begge gange.

Og Lena: Vi har ikke haft problemer med om hvalpene er vaccineret eller ej, men hvis vi ikke har nået det, så står det i kontrakten hvordan de skal forholde sig, og vi samler hvalpene, så vi kan følges ad til veterinæren - dog ikke hvis de bor i Vestjylland!! - de bestemmer selv om de vil komme!!
    Så kan vi også lige tage en snak med veterinæren når både vi og køberne er der. Det viser sig at være en god ting for hvalpekøberne.
    heldigvis får de normalt at vide, at de har fået en skøn hvalp!! (det har godt nok været dyrt i bestikkelse!!!!!)

• #29   15. dec 2010 Hej Platugler:

Det er også et godt argument.

Der er jo ingen af os der ønsker en opringning, der starter med: "Problemer"

I den sidste ende må man jo opveje hvad man selv mener er bedst

• #30   15. dec 2010 Peter ja det er en blodprøve, det tager så ca ½ time så har de resultatet, hvis hunden så ikke er dækket så får man vaccinen.
    De har forsket en del i vaccine og overvaccination. og deres resultater er ved at blive verificeret af forskere i udlandet, inden de bliver offenlig gjort i et medicinsk tidsskrift..

• #31   15. dec 2010 Peter - Hun klarede den heldigvis, men det var et værre bøvl efterfølgende, når hun skulle vaccineres.
    Specialvaccine skulle bestilles hjem, og en enkelt anden type reagerede hun lige så voldsomt på.

Med Alfa bad jeg opdrætter om ikke at vaccinere ved 8-ugers alderen, og skal jeg have flere whippets vil jeg følge samme procedure.
    Vil opdrætter ikke acceptere det, skal jeg bare ikke have hund derfra.

Ved Ghini vurderede jeg at det var sikrest med parvovaccinen, da der var en del tilfælde her i området omkring det tidspunkt, jeg fik hende hjem.

• #32   15. dec 2010 Nobel Bullies - Er det nogen man kan løse om nogen steder ?

• #33   15. dec 2010 Nobel...

Det er jo ganske interessant med denne test

• #34   15. dec 2010 Kirsten

Det vil sige at det er en allergi, der fortsætter og giver problemer ved ny vaccination

Godt nok uheldigt. Og godt hun klarer den

• #35   15. dec 2010 Nej man kan ikke læse om deres resultater endnu.
    -De har dog hold foredrag om emnet..

• #36   15. dec 2010 Hvem er det? Man kunne jo ligge sit næste dyrelæge besøg hos dem så de kan fortælle nærmere :o)

• #37   15. dec 2010 jeg skal ikke kunne sige om nobel bullies har samme dyrlæge som mig, men beskrivelsen passer nu meget godt - det er dansk barf center i glostrup. www.barfcenter.dk

man kan altid ringe og snakke med dem og så forklarer de gerne smiley vi får også altid antistof-testet vores i stedet for vaccine (hvis de altså er dækket ind) og det koster 500 kr.

• #38   15. dec 2010 Hos os bruger vi vaccinerne fra Nobivac. De siger, at vaccinerer man efter 12. uge, kan man nøjes med én vaccination. Gør man det før, skal hunden have 2 vacciner (den sidste skal gives efter 12. uge,).
    Derefter revacc mod DHP (Hundesyge, Leverbetændelse og Parvo) hvert 3. år og evt. Pi (Parainfluenza) og L (Leptospirose) årligt.

Selv gør jeg det ved 8 og 12, så jeg er helt sikker på at være dækket ind.

Kommentér på:
Hvornår vaccinerer I hvalpene

Annonce