921 visninger
|
Oprettet:
Udstillingshvalp {{forumTopicSubject}}
Jeg går med tankerne om hund nr. om et års tid, men jeg har bestemt at min næste hund skal være en dkk hund, som jeg gerne vil gå en masse til udstilling med, og måske engang i fremtiden, hvis det skulle vise sig at være en fin hund, opdrætte nogle kuld efter den..
Men kan man på nogen måde se på en hund, om den vil blive en god udstillingshund efter racestandarden, når man ser den som hvalp?
Dette er kun tanker, selvom jeg er ret sikker på at jeg skal have hund nr. 2 på et tidspunkt
Håber der er nogle kloge hoveder derude der kan svare på mit spørgsmål..
aug 2007
Følger: 50 Følgere: 84 Hunde: 9 Emner: 524 Svar: 12.756
Og uanset hvor mange eller hvor få præmier hvalpen/hunden ender med at vinde, så vil den jo være ubetinget fantastisk alligevel
okt 2006
Følger: 58 Følgere: 48 Hunde: 7 Emner: 335 Svar: 13.864
jan 2007
Følger: 18 Følgere: 52 Hunde: 4 Emner: 553 Svar: 30.929
Og ja så kan en erfaren opdrætter i reglen osse se om en hvalp virker lovende, så finder man en opdræter man stoler på og som har en del erfaring, så kan opdrætter hjælpe dig med at vælge den rette hvalp der har størt sandsynlighed for at blive udstillingsegnet.
Men garantier findes ikke -selv den mest lovende hvalp kan udvikle sig anderledes en håbet.
aug 2007
Så det vigtigste er nok, om du primært vil udstille for at få hunden avlsgodkendt (det er rimeligt nemt) Eller om du går efter en hund, der kan blive udstillingschamp.
For mig ville det vigtigste jo være, at hunden kom af nogle gode linier både mht. helbred og psyke. Og så lever de fleste hunde med tavle jo op til standarden, så man kan arbejde videre derfra
okt 2010
Følger: 27 Følgere: 48 Hunde: 11 Emner: 79 Svar: 8.156
aug 2007
Aqui har da heller aldrig fået dårligere end Very good, og han er som sagt absolut ikke af udstillingslinier - og der er ikke nogen som helst chance for, at han kan gå hen og blive champ
aug 2005
Følger: 15 Følgere: 15 Hunde: 5 Emner: 55 Svar: 583
Jeg er allerede begyndt at kigge en smule på forskellige opdrætteres hjemmesider, og tror mit valg af race er faldet på en welsh corgi cardigan, men jeg synes samtidig også det kan være svært, at skelne de gode og seriøse opdrættere fra de mindre seriøse, da jeg ikke aner en fløjtende fis om hvilke af de opdrættere jeg har kigget på, der virkelige er seriøse med deres alv, med henblik på gode udstilligs/alvshunde
Karina: Det er primært med henblik på senere avl, men det skal samtidig også være en familiehund og træningshund, så det er absolut ikke kun udelukkende avl
aug 2007
aug 2005
Følger: 15 Følgere: 15 Hunde: 5 Emner: 55 Svar: 583
Hermed også sagt at jeg aldrig ville bytte min nuværende tavleløse hund, for en hund med tavle
jun 2008
Følger: 10 Følgere: 9 Hunde: 4 Emner: 46 Svar: 1.339
Og husk de godt opdrættere sælger ikke deres mest lovende hvalpe til hvem som helst, folk skal gerne bevise de vil noget. Derfor kan det være en fordel for dig allerede nu at tage på en masse udstillinger, handlerkurser etc for at suge viden til dig, så du er godt forberedt når tiden kommer...
aug 2007
Hvor er det bare en SKØN bemærkning:
Jeg har altid sagt jeg går hellere i ringen med en type hund JEG kan lide og får et blåt bånd end jeg går i ringen med en hund dommeren kan lide og vinder!
Det er præcis sådan jeg har det - jeg synes mine hunde er helt igennem perfekte, og hvis dommeren ikke kan se det, er det bare ærgeligt. Det får mig ikke til at ændre holdning til, hvad jeg vil have!
feb 2008
Følger: 36 Følgere: 38 Hunde: 3 Emner: 76 Svar: 4.076
Jeg har altid sagt jeg går hellere i ringen med en type hund JEG kan lide og får et blåt bånd end jeg går i ringen med en hund dommeren kan lide og vinder!
Som jeg også siger, det er muligt at hun aldrig bliver champ, men hun er sund, og ikke flæske fed... (det er en Engelsk Bulldog)
Men som de andre også siger, hvis du fortæller opdrætter at du gerne vil udstille, så finder de den hvalp der passer til dig..
dec 2010
Følger: 3 Følgere: 2 Hunde: 1 Emner: 5 Svar: 106
Min hund, skal være sund, fremfor fed og have vejrtrækningsproblemer.
Den skal først og fremmest være en familie-hund.
Hvis jeg vælger at tage på udstilling, er det kun fordi jeg synes det kunne være sjovt at prøve.
Sundhed og vevære for hunden, fremfor, hvad en dommer må synes, mene og tænke...
Med al respekt for dem, der finder stor glæde ved hundeudstilling.
Jeg ønsker ikke at dømme nogle, eller noget, her, det har jeg ikke ret til.
Fik bare lyst til at råbe med i kor...
KH
Thine
feb 2008
Følger: 36 Følgere: 38 Hunde: 3 Emner: 76 Svar: 4.076
Men jeg udstiller jo mest fordi jeg syntes det er hyggeligt at være på udstilling,og Lady er glad bare der er nogle der gider snakke til hende.
(og dommeren rør jo så det er dobbelt op på lykke for hende)
aug 2010
Følger: 4 Følgere: 4 Hunde: 1 Emner: 27 Svar: 1.088
sep 2007
Følger: 30 Følgere: 29 Hunde: 1 Emner: 78 Svar: 1.242
et eksempel er to tæver racen er ligegyldig, den ene vandt så at sige alt på udstillinger men gav skæve, ustyrlige og fejlfarvet hvalpe hvorimod hendes søster som kun lige med nød og næppe klarede at få en 2 pr på udstilling blev mor til 2 kuld hvalpe med 15 hvalpe i alt, ud af disse blev 12 udstillet alle fik CK 10 af dem oplevede at blive bedst i racen og champions og 7 af dem osse internationale cham pions. de fleste af dem gik i avl men først anden generation efter dem blev igen vindere i udstillingsringen.
sep 2007
Følger: 30 Følgere: 29 Hunde: 1 Emner: 78 Svar: 1.242
okt 2009
Følger: 13 Følgere: 19 Hunde: 2 Emner: 78 Svar: 1.395
Så næsten uanset hvilken opdrætter du vælger at købe hvalp fra, går du ikke helt galt i byen hvis du gerne vil have en "avl- og udstillingsvenlig" corgi.
Jeg synes som andre også har nævnt at du skal få dig noget udstillingserfaring og på andre måder forberede dig godt, det vil gøre "din sag" mere farbar hos opdrætterne i forhold til at få lov at købe en af de mest lovende hvalpe i kuldet og gøre det nemmere at overbevise om at du er seriøs.
Men de fleste opdrættere vil jo meget gerne have udstillet deres afkom, så de hjælper gerne med at finde en egnet hvalp. Dog finder du nok ikke nogen som sælger hvalpe som udstillingshunde, kun som familiehunde, da det rent juridisk er umuligt at love at en hund kan opnå noget bestemt udstillingsmæssigt. Der er for mange ubekendte med en 8 ugers hvalp til at man kan love noget.
Men kig de forskellige hjemmesider igennem og tag ud og besøg nogle af dem som du finder tiltalende. At købe en hvalp hos en opdrætter er jo som regel begyndelsen på et langt samarbejde og derfor er det en rigtig god ide at du finder nogen som du "klikker" med. Og selvom du ikke står og skal købe hvalp lige nu, så er de aller fleste opdrættere altid friske på en snak om deres hunde (husk at sætte god tid af ;-))
god fornøjelse med "jagten"...
mar 2007
Følger: 51 Følgere: 75 Emner: 250 Svar: 10.630
Hvis man som jeg har en meget stor repræsenteret race i udstillingsverden, tror jeg faktisk man skal være heldig hvis man finder hvalpe efter " titel forældre ", det er meget sjældent og det er bestemt ikke ensbetydende med at hvalpene er dårlige !
nov 2006
Følger: 52 Følgere: 53 Hunde: 7 Emner: 184 Svar: 9.208
Så ja, man skal læne sig op ad opdrætters erfaring med udvælgelse af hvalp, og vær bevidst om at man ikke kan være garanteret en udstillingshund, når det er en hvalp man køber, da der jo er mange ting, der spiller ind i om den er egnet, ting, der kan være svære at se, når hvalpen er lille. Men det er vigtig at gøre opdrætter opmærksom på, at det er en udstillingshund man håber på at få.
Udstillingshvalp