Bomuldshund-farve? Bomuldshund-farve?
Ligesiden jeg faldt for denne fantastisk dejlige hund, har jeg altid troet at den kun fandtes i hvid.
Det er også hvad der står den bog om coton hunde jeg har.
Men så idag da jeg var ude at gå med Ziga, kom vi i snak med en anden hundeejer, der gik med sin lille langhårede hund. Som hun sagde var en bomuldshund.
Men hunden var sort. Det er anden gang jeg kommer i snak med en hundeejer, der hævder at sin sorte langhårde hund er en bomuldshund.
Så nu er jeg altså blevet lidt nysgerig, findes disse bomuldshunde i andre farver end hvid?
Ved godt de tit fødes med brune pletter, men de her var altså voksne hunde.
jul 2010
Følger: 59 Følgere: 53 Emner: 215 Svar: 12.872
Hvid med enkelte gule eller grå pletter.
nov 2007
Følger: 1 Hunde: 2 Emner: 15 Svar: 161
apr 2010
Følger: 5 Følgere: 6 Hunde: 1 Emner: 138 Svar: 1.909
okt 2006
Følger: 59 Følgere: 48 Hunde: 7 Emner: 335 Svar: 13.904
Men bomuldshund bruges også til at beskrive pelstypen hos andre bichonracer f.eks. löwchen og havaneseren - og disse kan være farvede.
Ellers har det måske været blandinger?
apr 2008
Følger: 3 Følgere: 3 Hunde: 2 Emner: 1 Svar: 17
Ja, i følge racestandarden skal hunden være hvid, med meget lidt aftegninger på ørene i form af champagne farve eller sort/grå..
Dog hænder det at farvede cotoner ses fordi man avler på at bevare det sorte pigment. Hvis man blev ved med at avle kun på de hunde som helt hvide, vil man tilsidst ende ude med hunde med lyse næser og helt manglende farve! Og dette er bestemt ikke velset.
Derfor avler man engang imellem pigmenetet ind i et kuld, hvormed det kan hænde at man får en hund som f.eks. er helt sort eller brun, simpelthen fordi de to forældre tilsammen giver gode pigmenter! Her kunne det tænkes at man fik 4 hvalpe, hvoraf den ene eller flere havde aftegninger som ikke er korrekt i følge standarden, men man vil højest sandsynligt også få en eller to hvide hvalpe, med netop stærke pigmenter og den flotte hvide farve, og disse hvalpe vil man så vælge ud og avle videre med, hvis de ellers udvikler sig efter standarden på de andre områder også..
Så ja det kan sagtens være en coton, men det er en fejl som der nogle gange vil komme.. Ja generne kan vi jo ikke bestemme over..
sep 2008
Følger: 59 Følgere: 73 Hunde: 3 Emner: 121 Svar: 774
sep 2008
Følger: 59 Følgere: 73 Hunde: 3 Emner: 121 Svar: 774
jul 2009
Følger: 23 Følgere: 38 Hunde: 4 Emner: 81 Svar: 3.485
Jeg har selv maltesere, og de er kun hvide, men skal også have sorte næser, øjenrande og trædepuder. Jeg avler sørme ikke noget "pigment" ind i mine hunde, ved heller ikke lige, hvor det skulle komme fra, da der jo kun er hvide maltesere:-)
Det er ikke for at drille, men jeg vil helt ærligt gerne vide, hvad du egentlig mener med det.
apr 2008
Nu kan jeg ikke relatere til maltesere og hvordan pigmenterne "opfører" sig i den race. Men hos cotonen ses det at pigmentet efter et par generationers avl kan blive svagere og ses som meget lyse næser. Det er også set at f.eks. pigmentet ved øjenranden helt mangler! Fordi man kun har avlet på de helt hvide hunde! Dermed er det nødvendigt at tage en hund med flere aftegninger og parre ind i linjen. For at sikre at pigmentet ikke forsvinder! Den er på denne måde jeg mener "henter"
Det er noget opdrættere kan gøre fra tid til anden når de har en god linje som de vil beholde, men som har brug for lidt bedre pigment.
Jeg ved ikke om det giver mere mening for dig. Jeg kan kun relatere til cotonen, hvordan det forholder sig med maltesere ved jeg ikke. Her kan jeg kun undre mig ligesom dig selv, når der, som du siger, kun er hvide hunde! Der vil jeg gerne hvide om I ikke oplever hunde med manglende pigment?
Jeg vil heller ikke mene at man kan sammenligne maltesere og cotonen, fordi man siger det er "hvide" hunde. For det siges ikke om cotonen! Vi skal huske at den gerne må have aftegninger, og her er det set at hunde med aftegninger oftest har de bedste pigmenter. Derfor er det et værktøj som opdrættere kan bruge.
apr 2008
jul 2009
Følger: 23 Følgere: 38 Hunde: 4 Emner: 81 Svar: 3.485
Jo, der er da også nogle malteseravlere, der har problemer med pigmentet, og jeg er sikker på, at der bruges mange mystiske ting for at afhjælpe dette, ligesom der bruges mange mystiske ting for at sikre at hundene ikke er røde under øjnene og omkring munden:-)
apr 2008
Det er i hvert fald et værktøj som jeg har hørt nogle opdrættere bruge fra tid til anden..
Ja der findes alle mulige slags værktøj til at skjule diverse ting med..
Bomuldshund-farve?