{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
4.595 visninger | Oprettet:

Hundefødsel - HJÆLP {{forumTopicSubject}}

Hej alle herinde!

Nu er jeg simpelthen nødt til at skrive.
Jeg har brug for nogle råd og evt en portion optimisme.

Min skønne hund havde hvalpe i marts 2010. Hvor hun fik 4 sunde og raske drenge.

hun blev parret igen for 2 måneder siden.
nu er fødslen for døren. Vi ved. der er min. 3 men kan mærke 4-5 stk. med sikkerhed.

Hun blev parret 30 juni + 1 og 2 juli. Dvs afhængig af om man tager første eller sidste parrings dag er hun på dag 60/62.

Jeg ved efterhånden ikke hvad hendes gennemsnits temperatur er. Den har været på 37,5 37,7 og 37,9 som det meste. Den har dog været nede og runde 37.2 et par gange men er røget op igen.

Jeg ved godt at hun kan gå til dag 65 eller værste fald 68. Men nu har jeg siddet og læst så mange tråde herinde, at jeg bliver nervøs! -Jeg kan hurtigt blive nervøs uden grund.. Meeen.. Må lige af me det.
Jeg vil jo SÅ gerne have at både Twikkie-pigen og de små har det godt.
Vi tager det helt roligt herhjemme. Alt er klart. Hun kan godt lide at grave" i tide og utide.

Jeg kan sige at Twikkie er glad. Leger lidt. og rimelig besværet. Ikke overvægtig. spiser stadig.
Hvalpene er utrolig aktive og hendes mave er "lettere deform" grundet den måde de ligger og fylder.

Sidste gang hun skulle føde, fødte hun på dag 60/61. Vi opdagede temperaturfald omkring kl 11 søndag middag. kl 7 mandag morgen kom 1. junior.

Håber på et par gode råd eller opløftende ord, erfaringer eller lign..


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hundefødsel - HJÆLP
  • #1   31. aug 2011 Hun han som "normal" hund godt lide at grave. Men hun graver lidt mere end normalt. I små perioder.
    Hun spiser stadig sin mad. Ikke med lige så stor iver som normalt. Men hun spiser den da.

    Ja.. De kan gå længe.. Nu gik det bare så hurtigt sidste gang og efter alle de indlæg jeg har læst er, kan jeg hurtig blive urolig for om der er noget jeg kan overse..


  • #2   31. aug 2011 Jeg har talt med en dyrlæge i dag. Han sagde bare "vent og se"
    Hun har brug 2-3 forskellige dyrlæger..

    Jeg bliver ofte urolig uden grund.. Men ja.. Man ved jo ikke..


  • #3   31. aug 2011 Halser hun? Temp. kan du ikke altid regne med. Luca's kom aldrig længere ned end 37,2.

  • #4   31. aug 2011 og nogle tæver går heller ikke altid fra maden.

  • #5   31. aug 2011 De 63 dage er jo fra ægløsning - og nogle tæver lader sig parre enten tidligt eller sent i forhold til denne. Måske er hun parret lidt før ægløsning denne gang - så hun i princippet ikke er så langt henne som i tror..
    Og ellers må i glæde jer over der er nogle stykker at fordele tilvæksten over. Så det ikke bare er én stor hvalp der skal ud smiley
    Vent og se om ikke temperaturen ryger under ganske snart. Det kan pludselig gå meget hurtigt smiley Min hund havde temperatur under og 24 timer senere var hun i fødsel, den tog sølle 2 timer... Så hun venter måske bare på tidspunktet er rigtigt og så spytter hun dem ud smiley

    I hvert fald held og lykke med det!


  • #6   31. aug 2011 Nej hun halser ikke..

    Faktisk er hun helt helt normal..
    Eneste forandring er at hun de sidste 2 døgn har været mere træt og i perioder ville putte.

    Hun er lettere belastet af vægten mm så hun har nogle lidt "dybere" vejrtrækninger. Helt uden at det har været eller lydt fødselsrelateret.


  • #7   31. aug 2011 Min erfaring med at måle temperaturen er ikke noget at skrive hjem om. Mine maltesere giver bestemt ikke et klart temperaturbillede, men til gengæld er de meget nemme at "læse", jeg er bestemt ikke i tvivl, når det er op over, og jeg har heller ikke været i tvivl, når noget ikke var helt som det skulle være. Men det er selvfølgelig meget forskelligt fra hund til hund og fra ejer til ejer.
    De fleste gange går tæven fra foderet det sidste døgns tid inden fødslen, men sidst Bonnie fik hvalpe, spiste hun næsten til det sidste:-)
    Hvis din tæve ellers opfører sig normalt, synes jeg ikke der er grund til uro, når hun kun er på dag 60/62. Rent faktisk behøver hun vel heller ikke at være så langt, jeg mener, at befrugtningen godt kan ske et par dage efter parringen (nogle tæver lader sig parre, selvom de ikke er helt klar). Som du også allerede har gjort, så skal du ringe til dyrlægen, hvis du mener, der er noget, der ikke er som det skal være.
    Når det så er sagt, så er de fleste af os vel først helt rolige, når tæven har født og alt er gået godt:-)
    Held og lykke med de små, de er bare så skønne, jeg har selv 4 malteserhvalpe på 4½ uge lige nu - lækkert:-)


  • #8   31. aug 2011 min tæve gik omkring 66-67 dage mente jeg nu her hvalpen der var tilbage var død desværre og havde været død et styk tid

  • #9   31. aug 2011 Har lige tjekket "temperatursedlerne"
    Sidste gang synes jeg ikke at der var lige så meget "sving" i dem.

    Hun er forresten på dag 61/63

    De så således ud DENGANG:
    Dag - Morgen - Aften
    55 - 37,7
    56 - 37,6 - 37,8
    57 - 37,6 - 37,4
    58 - 37,8 -37,7
    59 - 37,5 - 37,6
    60 - 37,2 - 36,9 - 36,8 - 37,0

    De SER således ud NU:
    Dag - Morgen - Aften
    55 - 37,6 - 37,9
    56 - 37,9 - 37,9
    57 - 37,5 - 37,8
    58 - 37,8 - 37,8
    59 - 37,8 - 37,7
    60 - 37,5 - 37,7
    61 - 37,5 - 37,7
    62 - 37,5 - 37,3
    63 - 37,3 - 37,4



  • #10   31. aug 2011 Det skal lige siges at jeg i denne her omgang har taget temperatur middag og eftermiddag også. og de sidste 2-3 dage har den ligget på 37,4 om middagen og 37,2 om eftermiddagen.

    Ved ikke om det har noget at sige..

    og er ikke i tvivl om at jeg er lettet når alt er ovre og gået godt.. Men føler det trækker ud. og har desværre læst om eksempel hvor tæven ingen tegn giver og ingen fødsel kommer og det i værste fald koster både hvalpe og tæven livet. Hvilket jo helst ikke skulle ske.


  • #11   31. aug 2011 ud fra dine temp lister kan jeg se du totalt har misset dykket første gang GG.
    tag den med RO det er faktsik meget få der rammer temp dykket da det ofte ikke varer mere en 30 min.
    Men man er slet ikke i tvivl hvis man ser det for det er langt under 37 grader.
    Lad nu være med det termometer det kan faktisk stresse tæven helt vildt og stoppe en opblokning flere gange.
    Lyt til et godt råd= slap af tag en kop java se en god film og lad naturen gå sin gang.
    Din tæve er helt normal og det med at være træt kommer de sidste dage før fødsel of mons tro hun ikke er så småt igang da tæver ligger meget stille i den første del af opblokningen(lader som om de sover) der kan vare op til 2 døgn.


  • #12   31. aug 2011 Kan man ikke stresse tæven ved at tage temperaturen så ofte?

  • #13   31. aug 2011 Jeg synes måske også det er at overdrive lidt at tage temp på hende 4 gange dagligt, lad dog hunden få noget ro du vil jo ikke være i tvivl når hun går igang...

  • #14   31. aug 2011 Jo det kan jo sagtens være.. Håber da hun er i gang
    Hun ligger meget stille.. ofte midt i rummet hvor hun ikke plejer. Eller gemmer sig væk.. hun er god til at vaske sig. den seneste uges tid mere end normalt..
    Men hvis hun hører dyr eller mennesker udenfør farer hun hen til døren og brummer lidt af dem-...

    Troede faktisk jeg havde oplevet et "dyk" sidste gang. Fordi den røg under 37.
    Men jeg må nok tage det med ro med det termometer.. Håbe at det hele går..

    Men tror at jeg fredag er nødt til at tage kontakt med en dyrlæge hvis intet er sket. For som sagt er det dag 61/63 i dag.
    For selvom nogle tæver kan gå længe, vil det være rart at sikre sig at hvalpene har det godt endnu.



  • #15   31. aug 2011 Jeg stoppe med temperaturmålinger. vil selvfølgelig Ikke stesse hende.

    Jeg havde bare hørt at det var en rigtig god både at holde øje med "situationen" Hvilket jeg godt kan se det IKKE er!

    Nu har jeg da fet 2 gode råd med på vejen! smiley TAK

    Er der noget bestemt at jeg skal holde øje med. nogle faresignaler f.eks?


  • #16   31. aug 2011 Hehe tak. smiley sidstnævnte skulle ikke være det vilde problem. smiley

  • #18   31. aug 2011 M.P
    Du skriver at de er meget aktive 1-3 dage før fødsel..
    Det har "mine" hvalpe herværet. Men nu her err der "dødt" derinde. Eller jeg skal nok hellere skrive stille og stort set ingen aktivetet derinde.

    Så alt er normalt?


  • #19   31. aug 2011 Ina O
    Nemlig det der med at man ikke skal tage det som en selvfølge at "alt er godt" er jeg vidst rimelig opmærksom på.

    Min søde hunhund har de sidste 2 dage været ekstra doven, mere puttesyg specielt fra i morges.
    Hun ser meget træt og ukoncenteret ud i sit blik og graver forskellige steder...


  • #20   31. aug 2011 Forresten. Så gider hun heller ikke længere at "hører efter2 hvilket også har været et problem de sidste par dage...

    Obs: Jeg ER stoppet,med at tage temperatur. Men inden det.

    Synes det er bemærkelsesværdigt det med at man lige skal "fange" temperaturen eller være heldig.
    Inden jeg stoppede tog jeg i morges temperatur som lå på 37.1. Troede ikke rigtig på det. 10 min efter lå den så på 37.5.

    Skal man håbe at hvalpene forbliver "stille" eller kan det blive for stille?

    Håber vi er på rette vej. smiley - Her til aften har hun lige været oppe og putte lidt på skødet smiley


  • #21   1. sep 2011 For et par timer siden var hun ude i gangen og grave i sin kurv. Efterfølgende var der småpiv imens hun trak vejret meget "hårdt". Sådan beskriver herren i huset det,.

    Hun spiser almindeligt tørfoder når hun er rigtig sulten. Men putter vi lidt leverpostej ovenpå duer det stadigvæk.

    Vil helst ikke hen til stadiet hvor hvalpe eller moder dør.
    Men hun fik 4 hvalpe sidste gang. og hun er en del større denne gang. Vi kan uden problemer mærke 4 hvalpe.,

    Pt. ligger hun og sover. Igenigen. Det bruger tøsen meget tid på. Flytter vi os, flytter hun sig dog også.


  • #22   1. sep 2011 Der er ingenting sket.
    Hun gravede lige en del i aftes.
    Men i dag er hun helt normal. Ingen tegn på at noget er under opsejling.


  • #24   1. sep 2011 Pia H.
    Nej. smiley Tror jeg heller ikke der er. Men man vil jo gerne være sikker. smiley

    Der er ingen tegn endnu.
    Hun er begyndt at "humpe" en hundebamse og vaske den som var det hendes hvalp.Hun har spist fint i dag. og gået et par ture.
    Skiftevis sover, leger vil nusses. og sover igen.
    Hvalpene er aktive g dog roligere end normalt. Ind i mellem stort set ingen bevægelse.. Men mon ikke de sover?


  • #26   1. sep 2011 Jeg har skam ladet hende være hele dagen Pia. smiley
    kun snakket med hende når hun er kommet hen til mig og når hun har skulle luftes. smiley

    Du må skam ikke tro jeg er over hende hele tiden, for det er jeg bestemt ikke. smiley - Og drikker heller ikke kaffe smiley Men jeg tager det helt roligt.


  • #28   1. sep 2011 Ja. Nemlig.. Så har lidt svært ved at se "tegnene" lige nu.

    Dyrlægen som følger hende giver hende til mandag.... ellers skal vi desværre hen til ham.
    Han ville vide hvordan det gik med hende..

    Men vi tror på det! Det er kun torsdag. og jeg tager ikke temperatur på hende.. Ingen stress. Kun gåture. smiley


Kommentér på:
Hundefødsel - HJÆLP

Annonce