726 visninger
|
Oprettet:
FølgFølg ikke
3 Svar
? til cocker spaniel avlere. ? til cocker spaniel avlere.
Jeg sidder lige og kigger på DKK hjemmeside og ser efter Coocker spaniels.
En del er de aktuelle hvalpe er efter en kombination af HD A og HD B (hos forældrene)
og nogle har Cillier.
Skal man være helt lodret umulig og kun ønske hvalp efter HD kombination HD A + HD A og fri for cillier og andre sygdomme hos begge forældre dyr?
Er prisen den samme for HD A + HD B kombinationen som for HD A + HD A kombinationen? Ligeledes med andre sygdomme/fejler som eks Cillier?
Hvorfor avle på B hofter og lignende?
Vil I forklare HD-index?
0 synes godt om
okt 2011
Følger: 3 Følgere: 3 Hunde: 1 Emner: 4 Svar: 16
Kan man ikke forvente at der er avls hunde som har A hofter, OG er for for andre sygdomme, samt arvlige bygningsfejl? Er sundheden ikke det vigtigeste?
okt 2011
Da det jo for en stor andel er miljø kan jeg sagtens forstå at A+A alligevel kan give dårlige og at C kan give A hvis miljø er rigtigt. Men vil optimal ikke Være A+A+ (og jo mere A i tavlen jo bedre) optimal miljø (som så også er en diskussion i sig selv)?
Er der nogle sanktioner om hvor mange generationer der må være af eks B og C hofter?
Hvis bedsteforældre har c + a og forældre har c kan jeg godt forstå at dyret kan arve a,b,c hofter og at a i hele tavlen kan give b pga avlen, men hvad og hvor skal man kigge som køber. Jeg vil ikke kun tage avlers ord for gode vare. Jeg vil gerne forstå det selv og hvor finder jeg de nødvendige oplysninger (og hvad er de?).
-også vdr andre arvelige sygdomme og bygningsfejl.
Det "eneste" jeg vil er at have viden til at udvælge en sund hvalp - af sund avl, så pyt med at den har et knæk på øret, hvis det ikke er af sundhedsmæssig betydning. Jeg ved godt at det er noget af et krav til mig selv, og jeg kan godt nøjes med mindre, men spørger jeg ikke, kommer jeg ikke til at forstå.
Igen, igen jeg er meget taknemmelig for din tid og svar.
okt 2011
Tak for hjælpen undervejs.
? til cocker spaniel avlere.