3.593 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 31 Svar

Opfostring af nyfødt Opfostring af nyfødt

Min lille Saga som blev født som enebarn tidligt i går morges har vidst sig at være en klovn til det med at tage føde til sig desværre.

Så da vægten var faldet med over 20 gr siden fødslen og alle forsøg på at få hende til at sutte ordentligt var mislykkedes, ja så greb jeg til modermælkserstatning i dag kl 12.

Sikken en ro det har givet til både Min tæve Joy men især hos den lille som ellers har grædt og grædt. og Joy har været frustreret og meget urolig over hendes lille sultne hvalp.

Problemet er at den lille ikke sutter, men ligesom prøver at tygge i patten, når og hvis hun endelig får held til at få en i munden.

I min hvalpebibel må der være en tyrk fejl eller også kan jeg ikke regne, for jeg kommer frem til at hun skal have 5 kilo om dagen. Hmm lige voldsomt nok til en hvalp på ca 350 gr smiley

Så alle i kloge hoveder derude, ca hvor mange ml skal hun have i døgnet ?

Med travle hilsner fra Gitte

Play video
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Fjernelse af et hvepserede på størrelse med en håndbold lige ved indgangen til mit hus 1.000 kr.
  • Sætte 2 lamper op 800 kr.
  • Handyman 500 kr.
  • Elektriker 1.000 kr.
  • Græsslåning 1.126 kr.
  • Radiatorer på losseplads 1.500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Opfostring af nyfødt
  • #2   14. feb 2012 Det er normalt at mælkeproduktionen forsinkes ved kun 1 hvalp. Har dyrlægen ikke fortalt dette?
    I skal massere patterne, for at få gang i mælken. Du gør jer alle en bjørnetjeneste ved at opflaske hvalpen i stedet.
    Dyrlæge med ind over - og kontakt til ammestuen.

• #3   14. feb 2012 Spørger lige som Charlotte.
    Jeg synes det er at fortrække at gøre alt for at få den lille til at tage mælk til sig fra moderen, det andet kan vel give problemer mht. at komme af med noget - brystbetændelse hos moderen og sikkert også andre ting... tænker jeg....?

• #4   14. feb 2012 Prøv at kontakte ammestuen - som der er skrevet tidligere smiley

http://www.ammestuen.dk/

• #5   14. feb 2012 hov - kan se at det har du allerede gjort :-)))

Held og lykke med den lille vaps smiley

• #6   14. feb 2012 Spørger li som Charlotte, er de undersøgt ved dyrlægen?

• #7   14. feb 2012 Gitte: hvis det går helt galt, fik min tæve i fredags 4 hvalpe... Hun er en dansk/svensk... Hvis det går helt galt må vi da prøve at ligge hende til min tæve...

• #8   14. feb 2012 Ka se du bor i nordjylland, jeg bor i Hjørring...

• #9   14. feb 2012 J&B, Flot :o) slet ikke nogen tosset ide :oD

• #10   14. feb 2012 J&B, tjek hendes hjemmeside, der er oplyst det er Sæby, der står også et mobil nummer :o) håber I finder ud af noget.

• #11   14. feb 2012 Hanne L.: ja den husker jeg også...

• #12   14. feb 2012 Tak alle sammen.

Ja de er begge undersøgt af dyrlæge og er sunde og raske.

Problemet er ikke at tæven ingen mælk har, hun har masser. Men problemet er at den lille ikke har en ordentlig sutteteknik.

Det der med at de ligesom svøber deres tunge omkring patten og suger sig fast har hun ikke fatter. Og hun kan slet ikke hitte ud af at få en pat i munden i det hele taget,

Efter et døgn hvor jeg har været der konstant for at lægge hende til og holde Moderen i ro, i håb om at hendes små spæde forsøg ville lykkedes, ja så turde jeg altså ikke mere, når jeg kunne se at vægten bare gik ned af.

Jeg takker for tilbudet om en amme, men det er altså ikke det der er problemet. Faktisk har vi selv et opslag hos ammestuen i håb om at vi kunne hjælpe nogle hvalpe og samtidigt få nogen "søskende" til Saga, da tæven som sagt har masser af mælk.

igen tak for jeres hjælp og interesse smiley

• #13   14. feb 2012 Ønsker alt går godt for jeres lille hvalp og tæve :o) Pøj pøj med det :o)

• #14   14. feb 2012 Det var så lidt, håber det lykkes for den bette...

• #16   14. feb 2012
    nej hun er ikke lige direkte undersøg for ganespalte. Men hvis det var det hun havde så ville det vel ikke fungerer når jeg mader hende.

Hun synker fint og det hele, hun kan bare ikke finde ud af at "låse" sig fast i en pat, og så er det altså svært for hende at suge noget ud når hun ikke får skabt det der undertryk der skal til.

• #17   14. feb 2012 Undskyld mig men hvis den er undersøgt ved dyrlægen, og dyrlægen ik undersøgte den for ganespalte. Så ville jeg da godt nok tale med store ord, hvis det viser sig at den har ganespalte...

Ingen kritik af dig, men af dyrlægen hvis det er tilfældet.

• #18   14. feb 2012 Charlotte: ja det ska dyrlægen nemlig. Jackie fødte fredag aften, vi var ved dyrlægen lørdag formiddag. Ik jeg troede der var noget galt eller hun havde flere, men heller en gang for meget ved dyrlægen end en gang for lidt.

• #19   14. feb 2012
    Jeg var ved dyrlægen med mor og barn den morgen hun blev født. Moderen blev røngtenfotograferet for at tjekke at der ikke var flere i hende. Hun fik også en sprøjte for at trække livmoderen sammen.

Og hvalpen blev tjekket igennem, og mon ikke at han også kiggede hende i munden/ganen. Jeg havde hænderne fulde med en hylende hundemor og et utålmodigt barn på 5, så jeg stod ikke og overvågede præcist hvad han gjorde.

Jeg har fuld tiltro til min dyrlæge og hans klinik.

Hundemor Joy passer sin hvalp fint, den bliver vasket og stimuleret lige som den skal. Og de putter sammen så den lille bliver holdt varm. Jeg har en varmelampe og en tøjbamse som den lille ligger med når Joy skal ud og luftes

Jeg holder et skarp øje med Joy´s patter, og indtil videre er der ingen alarmpærer der lyser smiley

Med venlig hilsen Gitte

• #21   15. feb 2012
    Jeg knokler løs med mor og barn smiley

Jeg bruger rigtig meget tid på at prøve at få den lille til at sutte hos Joy, men den bette fatter det bare ikke. Hun mosler rundt og er mere interesseret i at putte snuden i mellem patterne, end at tage en i munden.

Jeg masserer og nulrer Joys patter, og mælken sprøjter ud af hende, så den bette Saga skal ikke engang arbejde så hårdt for sagen.

Mit håb er også at Saga kommer efter det og lige pludselig hænger fast i en pat. Men ind til da bliver jeg jo nød til at holde hendes vægt i vækst, og undgå at hun bliver så dehydreret at hun ikke orker at mosle rundt for at finde mad.

• #22   15. feb 2012
    Vi skal en tur omkring Dr.Dyr i dag, da Joy bliver ved med at lægge mælk til, så vi skal have noget hjælp til at stoppe det. Og den lille Saga bliver tjekket igen for om dyrlægen skulle have overset noget usædvanligt hos hende.

Saga vejer stadigvæk det samme som ved fødslen, hvilket jo ikke er godt, hun skulle helst have taget på nu.

Øv øv, jeg begynder at få bange anelser for min lille babyhund :´(

• #23   15. feb 2012 håber der snart kommer vægt til den den lile

• #25   15. feb 2012
    Vi er nu kommet hjem fra Dr.Dyr. Hun blev meget grundigt undersøgt og der er intet tegn på bare en lille bitte ganespalte. Så langt så godt.

Jeg fik instrukser i at sondemade hende og fik noget flydende færdiglavet modermælkserstatning med hjem.

Jeg har givet hende hendes første sondemåltid, og det gik fint.

Nu håber jeg virkelig at vi får lidt medvind og at hun snart kvikker op og finder ud af hvad hendes moders patter er beregnet til smiley

Hvad Joy angår så var der pt ingen grund til panik mente dyrlægen. Jeg skal selvfølgelig bare blive ved med at holde godt øje med hende og hendes godt fyldte patter.

• #26   15. feb 2012

Hov glemte at skrive at grunden til at det skal være flydende færdiglavet, er at det pulver jeg har købt og som skal blandes op med vand, øger risikoen for forstoppelse.

• #29   16. feb 2012
    Så er vægten langsomt begyndt at stige hos Saga, så det går frem af og jeg er begyndt at tro på at det hele nok skal gå.

Det med at sutte går ikke for godt desværre. Og vi kan snart ikke vente længere på at hun finder ud af det, for Joys mælkeproduktion stopper jo på et tidspunkt når der ikke bliver suttet hos hende.

Men jeg har det rædselsfuldt med at stoppe den sonde i hende så mange gange i døgnet. Men de gør jo at jeg har fuldstændig styr på hvor meget mad der kommer i hende. Hvor før da jeg madede hende lidt intermistisk, så var der jo rigtig meget der løb ved siden af.

Der er kommet nye billeder i Saga´s fotoalbum.

Mvh Gitte

• #32   16. feb 2012
    Tak til M.P

Jeg ligger hende til både før og efter måltiderne og hun er meget interesseret, men mosler simpelthen så meget rundt at hun slet ikke kan få en pat i munden. Og når hun endelig får fat i en (med min hjælp) så holder hun kun suget i få sekunder.

Desværre har Saga jo ikke nogen søskende som sørger for at holde gang i mælkeproduktionen indtil hun får styr på teknikken. Så jeg ender nok med at måtte være madmor indtil hun kan indtage fast føde.

Hun er grundigt undersøgt af Dyrlægen hele 2 gange og der er intet at komme after. Hvis hun ender med at have en brist af en slags, so be it, det kan jo kun tiden vise, og så må vi tage den derfra smiley

Den eneste brist jeg kan have mistanke om er DAMP, for hun drøner rundt i kurven hele tiden, og en af grunden til at det der sutning ikke virker er jo at hun slet ikke har ro på til at få den pat i munden og så sutte i mere end 10 sekunder smiley

• #34   16. feb 2012
    Det med bamser er prøvet, men Joy (hundemor) skubber dem væk. Hun ligger jo ved den lille meget. Og det er da også kun når Joy går at Saga spæner rundt, indtil hun finder ro under sin varmelampe.

Jeg tror nu også at Saga er kommet for at blive, heldigvis. Dyrlægen var nu også ret positiv, han har mødt mange af de hvalpe som er sene til at komme igang med at sutte.

Men som sagt så er vores problem jo også at mælkeproduktionen falder hos Joy, Saga kan ikke holde den igang alene. Så skulle hun om en dag eller to finde ud af det, så er min bekymring at hun ikke kan malke Joy op igen.

• #35   18. feb 2012
    R.I.P. Tidligt i morges gav den lille Saga op. Jeg er dybt ulykkelig.

Jeg har ikke brug for en masse hvorfor og hvad sagde jeg.

Svarerne har jeg ikke og troen på at hun ville klare den, var jeg nød til at have :´(

Med sørgmodige hilsner fra Gitte

• #36   18. feb 2012 RIP lille Saga...

• #39   18. feb 2012 åh nej da :-(((
    Mange trøste krammere herfra !

• #41   18. feb 2012 Øv Gitte, det er jeg ked af at høre, ved sådan noget er hårdt, vil dog sige jeg synes du har gjort hvad du kunne! *Krammer* herfra mig

• #42   18. feb 2012 Oh nej, krammer herfra

• #43   18. feb 2012
    Tak til jer alle for jeres opmærksomhed. Dagen i dag har været hård at komme igennem. Jeg har grædt så meget at mine øjne gør ondt, og der ikke er flere tårer tilbage.

Saga var min lille smukke prinsesse, som jeg i al hemmelighed havde besluttet skulle blive hos mig. Men sådan skulle det ikke gå.

Heldigvis var jeg for lang tid siden blevet inviteret i biografen af min ældste datter fordi det faktisk er min fødselsdag i dag. Så vi tog af sted og så en vild action film, som kunne få mine tanker andet sted hen.

Joy var knust i flere timer gik ulykkeligt rundt og ledte efter Saga. Så da jeg havde ryddet alt op, fjernet fødekassen, støvsuget og vasket gulve, så gik vi en dejlig tur, det hjalp så hun kunne falde til ro da vi kom hjem igen.

Endnu en gang tak for jeres støtte og opmærksomhed smiley

Kommentér på:
Opfostring af nyfødt

Annonce