2.825 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 48 Svar

Aldrig gratis parring ? Aldrig gratis parring ?

Kan en tæve-ejer virkelig forvente, at en parring (3 dage i træk) men som ikke gav hvalpe, at parringen er gratis ?
Det hedder vel stadig en pris for parring (uanset udfald) og en pris per hvalp som ville komme hvis parring lykkedes.

Er det ikke mest rimeligt ?

Play video
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Skift af elpære 250 kr.
  • Fjernelse af hvepsebo 1.250 kr.
  • Cleaning 205 kr.
  • Dækskifte på el-løbehjul 670 kr.
  • Samling af ikea kommode 700 kr.
  • fjerne ukrudt 1.800 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Aldrig gratis parring ?
  • #1   4. mar 2012 Det har man vel skrevet ned før man satte hanhunden på -

Men der er jo ingen regler, det er jo op til en selv - men husk nu altid at skrive ned..

Jeg personlig kan ikke se at hanhunde ejeren har haf udgofter forbundet med dette , og ville nok havde skrevet i evt kontrakt at man ikke skulle betale noget hvis der ingen hvalpe kom - men det er jo en smags sag

• #2   4. mar 2012 Det ville jeg da mene, men det kommer jo an på hvad i har aftalt fra starten..

• #3   4. mar 2012 Nu er det jo meget forskelligt hvordan en pariing afregnes.... Men man taler vel om tingene og skriver kontrakt hvori det fremgår hvad man gør hvis tæven går tom, eller der kun kommer 1 hvalp o.s.v..
    Jeg ville ikke acceptere/undersjkrive en kontrakt hvor der ikke var omparring hvis tæven går tom *S*

• #4   4. mar 2012 Ofte er der så gratis omparring. Det syntes jeg er fair nok. Men betaling falder nu stadig ved første paring

• #5   4. mar 2012 Nu spørger du jo om ikke det er mest rimeligt...

Nej, det mener jeg så ikke det er :O))

• #6   4. mar 2012 betalingen er den man har aftalt.... er tæven tom, så er der en gratis omparring og ønsker tæveejeren ikke at benytte sig af denne, så er pengene tabt

• #7   4. mar 2012 Hanhunde ejer ønskede at lave en kontrakt, men tæveejer sagde at det behøvede man ikke blandt venner indenfor samme race, der stolede man på hinanden - Big mistake, big mistake !

Tæven blev ikke drægtig, trods 3 dages forsøg i træk. Hanhund var jomfru og derfor uøvet. Og tæveejer havde alt for travlt til at give det ordentlig tid. Tæveejer påstår nu at det var fordi der var for meget uro og at hanhundejer ikke holdt hanhunden så de kunne nå at hænge sammen.
    Hanhundeejer mener at tæveejer bare ikke havde roen og tålmodigheden til at give en ny hanhund tid til at finde ud af hvordan man gør.

• #8   4. mar 2012 Lyder som en kedelig siuation, SOM kunne være undgået ved a lave en klar aftale fra starten smiley Der er vist ikke så mege at gøre ved det nu, hanhunden har jo ikke leveret "varen"

• #9   4. mar 2012 Hanhundeejer føler sig bare taget ved næsen, specielt da hanhundeejer ønskede en kontrakt, men tæveejer mente man skulle kunne stole på hinanden - det kunne man åbenbart ikke !

• #10   4. mar 2012 Jeg ved det ikke.... kender ikke hvad race det drejer sig om eller de indblandet - men normal kotume er jo at man får en gratis omparring hvis tæven går tom ..... Men det er ærgeligt man ikke kan stole på folks ord-

• #11   4. mar 2012 Parrede de eller parrede de ikke ? om de hang sammen eller ej, er ligegyldigt.
    Tog tæveejeren progesterontest på sin tæve?

• #12   4. mar 2012 Det hjælpe da ikke at tage en progesterontest hvis hanhunden ikke kan parre fordi den er uerfaren. Det blver tæven da ikke drægtig af.

Men alt omkring parringer skal skrives i en kontrakt, og så kan der stå hvad som helst hvis både han- og tæveejer er enige om kontraktens ordlyd.

Jo, det er oftest at der gives en omparring, hvis tæven går tom. Men hvad så hvis man ikke ønsker en omparring? Det må man aftale på forhånd.

Jeg siger ikke hvad der er rigtig eller forkert, men det handler om at uanset om man er venner eller ej, så skriv kontrakt, for der er ikke noget værre end at blive uvenner over noget man kunne have undgået.

• #13   4. mar 2012 Hvis vi parrer indenlands, betaler vi ikke for selve parringen, men udelukkende pr. registrerede hvalp. Og er tæven tom, betaler vi selvfølgelig ikke. Men udenlands betaler vi tiltider for "springet", og har derefter ret til en gratis omparring ved få eller ingen hvalpe. Så kotume og aftaler er meget forskellige.
    Jeg har aldrig haft nøde at skrive kontrakt herhjemme, en aftale er nemlig en aftale, men man skal selvfølgelig være helt enige og have aftalt alle detaljer på forhånd.

• #14   4. mar 2012 Gitte: hvis du ikke kommer på det rette tidspunkt, så er det jo ikke alle hanner der bliver ophidset nok til at parre, så jo en test er da altid på sin plads ... uden den, så skal man ikke give hanhunden skylden for manglende lyst.. ung eller gammel

• Lady Pink
    Lady Pink Tilmeldt:
    jul 2011

Følger: 13 Emner: 58 Svar: 265
    #15   5. mar 2012 syntes det er meget fair og rimelig at der gives en omparring hvis tæven går tom, eller der kun kommer 1 hvalp..

man har jo ikke fået "varen" som man har betalt for.. og hvis man er bare en smule seriøs burde begge parter jo være interesseret i en vellykket parring.. så både hanhundens og tæven´s ejer hjælper hver især deres hunde så parringen kan ske :))

• #16   5. mar 2012 man skla vel for helvede da heller ikk betale børne penge hvis man brugte kondom og ikk har fået en unge ;D

• #17   5. mar 2012 nej, hvis ikke der faldt betaling ved selve parringen, så er det lidt utopi at bede om pengene nu... men faldt der penge ved parringen, så giver man en omparring

• #18   5. mar 2012 Money, hvad du laver om natten gider vi altså ikke høre om smiley

• #19   5. mar 2012 lige nu sidder jeg her og får 250kr i timen for at skrive dumme kommentare på HG

• #20   5. mar 2012 hehe ... så er vi to smiley

• #22   5. mar 2012 ja. det er meget forskelligt hvordan det med betaling foregår..tror dog langt de fleste tager et parringsgebyr, der så automatisk giver ret til gratis omparring hvis tæven er tom...men hvis det ikke er blevet opkrævet ved parring, er det nok noget nær umuligt at få ind nu...men tæveejer kan jo så heller ikke få lov til at komme igen.

Og ja normalt dækker parringsgebyret den tid og besvær hanhunde ejeren har ved parring.

andre betaler faktisk ét enkelt beløb, dvs hele parringsgebyret ved parring og så ret til gratis omparring. her snakker jeg om hvis man betaler f.eks 5000 kr for en parring hvor man nogen gange opdeler gebyret i 2 rater..der tager nogen hanhunde ejere så hele gebyret på én gang.

Jeg har så nogen gange ladet tæve ejeren vente med at betale indtil hvalpene skal registreres...

så ja det er meget forskelligt

• #23   5. mar 2012 ja, man kan strikke aftalen sammen, lige som man ønsker det... bare man husker at få det på skrift med det samme... så man har det sort på hvidt,

• #24   5. mar 2012 I min race betales et lille " startgebyr " og derefter et beløb pr levende hvalp 2 uger gammel.
    Hvis tæven går tom, så er det lille " startgebyr " tabt. Det er også længe brugt og mere til, på at hente og bringe folk fra lufthavnen, på at have dem boende og bespise/beværte dem :o)

• #26   5. mar 2012 Jeg er selv tæveejer og de samme betingelser gælder for mig. Jeg kan ikke pive over, at jeg skal betale 150 euro som et startgebyr. Det koster også hanhundeejeren, at hente/bringe mig og have mig boende.Det koster også hanhundeejeren, at udstille og teste for sygdomme
    Heller " miste " de 150 euro end betale fuld pris for en parring, for derefter at få en omparring ved 0 eller 1 hvalp..

• #27   5. mar 2012 Jeg har aldrig fået taget prøver de 3 gange Bianca har fået hvalpe. Har en hanhund som jeg stiller hende for, og derved ved jeg at hun er klar. Han kan ikke lave hvalpe, så ingen fare der.

Men man kan ikke forlige sig på, at hver parring er ens. Første gang blev Bianca parret på 12/14. dagen. Anden gang på 15./16. dagen og sidste gang på 16./17. dagen.

Jeg har haft succes hver gang ved blot at se hvordan min han og tæve opfører sig i tiden op til parring.

• #28   5. mar 2012 De fleste jeg hører om giver et beløb pr. levendefødt hvalp.

Og helt ærligt, så synes jeg at det er i orden.
    Jeg synes faktisk det er lidt en "grisk" holdning, at man skal have noget, fordi en hanhund parrer en tæve og der så ikke kommer noget.
    Og ja vi har selv hanhund og han har forsøgt at parre flere gange og har ikke kunnet finde ud af det. Der har aldrig været betalt noget gebyr, heller ikke da der blev insemineret.
    Jeg kan godt se at hvis hanhundeejeren ligefrem skal tage fri fra arbejdet, for at få tæven på besøg til parring, så er der selvfølgelig et "tab". Men jeg synes det er mest rimeligt at man betaler pr. levendefødt hvalp.

• #29   5. mar 2012 Hos min race giver man spring penge, og så et beløb pr levende hvalp. Har dog hørt om at nogen ikke skulle betale for springet pga det var en unghund og de ikke viste om han kunne lave hvalpe..

• #30   5. mar 2012 Det er vel kun godt, der ikke kom noget ud af parringen, tænk et "slagsmål" der efterflg. kunne blive over prisen på hvalpe, parringen osv...

• #31   5. mar 2012 Hvad der fungere inden for en race behøver ike nødvendigvis at fungere for andre racer.
    Det fungere fint for min race. Der er ingen hverken han- eller tæveejer, der kommer uoverens pga det.

Og nej vi behøver ikke at have folk boende, men sådan er det på min race, hvis det overhovedet kan lade sig gøre.

• #32   5. mar 2012 Jeg har aldrig betalt for parringen, men et beløb pr. levende hvalp når de er 3 uger. Jeg har som tæveejer også mange udgifter selv om der ikke kommer noget ud af parringen. Jeg kører typisk mellem 750 - 1000 km hver vej og så skal jeg overnatte på hotel min. 2 nætter.

• #33   5. mar 2012 idet der ikke har været en aftale, som er til at bevise andet end påstand mod påstand... så er det kun en kedelig lærestreg for hanhundeejeren.

• #34   5. mar 2012 Eller også har hanhunde og tæveejer bare haft helt forskellige forventninger til et avlssamarbejde!
    Så det kan jo lige så vel være en kedelig lærestreg for tæveejer, der efterfølgende bliver mødt med et uforventet krav og sure forurettede miner??

• #35   5. mar 2012 ***René** *
    Det har du fuldstændig ret i.

Men hanhunden var inde i tæven på dag 2 og 3, men de hang ikke sammen. Det virkede som om han havde afleveret.
    Nej, der var ingen test af tæven, om det var korrekt tidspunkt. Så man kan jo ikke påstå (som tæveejer gør) at det udelukkende var hanhundens skyld, at tæven ikke blev drægtig.

Og nej, det har INTET med griskhed at gøre. Men som en anden rigtig nok skriver, så har hanhundeejer brug en del penge på udstilling, sundhedstjek af diverse art og faktisk ønskede en kontrakt.

Hanhunde-ejer har lært, at man ikke kan stole på dem som man ellers stolede mest på og det kommer andre tæve-ejere til at bøde for (hvis man kan sige sådan). Dvs. INGEN parring uden at der er skrevet en kontakt.

• #36   5. mar 2012 Bare trist at man ikke kan stole på venner - den slags venner bliver lynhurtige til bekendte. Tilliden er i hvert fald ikke tilstede mere.

• #37   5. mar 2012 Gitte: nu er der jo rigtig langt imellem dem der har en han de kan tjekke tæve på .. og så er der tæver der stiller sig på tidspunkter der viser sig ikke at være optimale og hanner der gerne parre i god tid, for at være sikker på at de er den der får parringen.... der er mange visser... og da vi jo ikke gør som i naturen at lade dem gå sammen og parre så længe de gider, så er det en progesterontest der skal til, hvis man ikke har en han, man ved man kan stole 100% på. Desuden så er der racer, hvor man skal ramme noget mere plet ang tidspunktet for parring, end hos andre.
    Så vi jeg stadig sige at har tæve ikke fået taget blodprøve, så kan man ikke vide sig sikker på, om hanhunden faktisk var dårlig til det eller om der skyldes det forkerte tidspunkt.
    Og med en ny han, skal man jo gøre sig klar, at han lige skal finde ud af hvad det går ud på.

• #38   6. mar 2012 Ja, der er mange ting der kan spille ind.
    Jeg har ikke selv fået parret en tæve, men har været involveret i forsøg på parring af en tæve. Da de to hunde ikke kunne finde ud af det, tog vi til dyrlægen for at få insemineret tæven. Før insemineringen tjekkede dyrlæge rent rutinemæssigt hanhundens sæd. Og den vist at der næsten ingen levende sædceller var og flere af dem var defekte.
    Det var en umiddlelbar sund og rask hanhund.
    Der blev selvfølgelig ingen inseminering, da dyrlæge sagde at chancen for at der ville komme hvalpe, var meget meget lille.

• #39   6. mar 2012 I mine øjne er en parring = hvalpe = fælles projekt, indtil tæven er drægtig.

Tæveejer har som regel lige så mange udgifter som hannen til udstillinger m.v. - Og ofte mange flere til transport. Da jeg sidst parrede min tæve, var jeg to gange på Buddinge dyreklinik for at finde det rigtige tidspunkt (en times kørsel hver vej, og en lille udskrivning på små 1400 kroner ca. til dyrlægen), en lille tur med færge til Sverige, og videre i bil til Göteborg og retur. I alt en udgift på ca. 3.600. kroner + parringsafgift. Hvis der ikke havde været omparring med i det projekt, ville jeg nok have valgt en anden hanhund.

Det må jo også være i hanhunde-ejerens interesse, at der kommer så mange hvalpe som muligt ud af det. Og derfor er efterfølgende priser pr. hvalp nok det mest brugte.

I ovenstående tilfælde, syntes jeg egentlig også, at tæven har ret til omparring.

• #40   6. mar 2012 Ja, Tina A. Sådan opfatter jeg også et "hvalpeprojekt"
    Og i det nævnte tilfælde kan jeg simpelthen ikke se, hvad der forventes betaling for?? En uprøvet hanhund og ingen hvalpe....

• #41   6. mar 2012 Lad mig lige sige, at tæveejer også tager parringspris hvis en hanhund derfra bruges til parring, så hvorfor kan tæveejer gå ud fra at der gælder andre regler ved egen tæve ?

• #42   6. mar 2012 Men fakta er at hanhundeejer har fortalt mig, at føle sig "snydt" og "taget ved næsen" og vil aldrig stole på nogen mhp parringer.

• #44   6. mar 2012 Poco mamma
    Det vil jeg heller ikke sige højt. Kender ikke tæveejer personligt, men har hørt en del og det er ikke positivt.

• #45   7. mar 2012 Vores han parre også hvorsomhelst - han har parret bag en skole, på en rasteplads i udlandet, bag en busk på en stor udstilling i udlandet osv... Er tæven klar, så er han fløjtende ligeglad med omgivelserne .. Parringen foregår via faste ritualer, så alt er velkendt for ham, uanset hvor det foregår og hvem der assistere.

• #46   7. mar 2012 Selv med en kontrakt kan jeg se der kunne være problemer i det nævnte tilfælde.
    Hvis hundene ikke har hængt sammen, er det lidt svært at sige med sikkerhed, at der er sket en parring.
    Jeg har kun selv været ude for at parringsafgift/springafgift/startgebyr eller hvad man nu vil kalde det, skal betales når der er sikkerhed for gennemført parring. Og selv om det kan lykkes uden at hundene hænger sammen, så er det undtagelserne.
    Jeg ville ikke selv hverken opkræve gebyr eller forvente at skulle betale det, hvis ikke hundene havde hængt sammen.

• #48   7. mar 2012 normalt førhend betalte vi 1000.1500 for parring og de siste faldt når hvalpene var ca 8 uger ,gik hun tom fik man en om parring ,da jeg var i tyskland og parre fik jeg tilbud om at bo der ,da jeg ikke havde længer end jeg kunne køre frem og tilbage valte jeg det der nede bedtaler man det helle på en gang ,har også haft den aftale om at få ommparring hvis tæven gik tom,

• #49   7. mar 2012 lablover. det er jo så også bare en hanhund, langt største parten af dem hænger sammen.
    Af ren nysgerrighed, da det skete første gang, var du dig så overbevist om at han rent faktisk havde gennemført en parring, eller holdt du fast i ham allerede første gang, uden først og se om han kunne gennemføre en parring selv.
    Jeg er muligvis lidt gammeldags, men jeg synes faktisk en hanhund bør kunne gennemføre en parring selv. Selvfølgelig kan man holde ved lidt en urolig tæve, men selve parringen bør han kunne klare selv.

• #50   7. mar 2012 Lene: der er jeg noget mere moderne - vores han får slet ikke lov selv... Han skal ingen dårlige oplevelser have, med evt tæver der smider sig i hysteri og bider efter ham, når han svulmer op. Det kan resulterer i at han slet ikke vil parre - når en tæveejer køre langt, nogen over 1000 km, for at få deres tæve parret, så har de krav på at vide at han parre HVER gang. Så en parring skal være under kontrolleret forhold.

• #52   8. mar 2012 Platugler og lablover. Det er ikke for at kritisere jeres hanhunde, og selvf. kan der være behov for hjælp. Jeg mener bare ikke, der bør være normen.
    Som jeg også skriver kan man naturligvis holde ved en urolig tæve. Da jeg havde hanhund og når mine tæver er blevet parret, har vi/jeg været der klar til lige at holde ved tæven og muligvis også hanhunden, når man kan se, at nu er det tiden. Specielt selvfølgelig når det er en førstegangstæve, som kan blive forskrækket. Men de har altid fået lov at være løse først, og der har ikke været tale om at holde fast på en tæve, der ikke vil. Udelukkende lidt støtte, hvis der er behov, fra hannen svulmer op og mens hundene hænger sammen. Det er jo almindeligt at hundene kan blive utålmodige, og de skal ikke have lov at trække rundt med hinanden.

• #53   8. mar 2012 Han har ikke brug for hjælp - VI vælger at det skal være under kontrolleret forhold .... Stor forskel.

Kommentér på:
Aldrig gratis parring ?

Annonce