Play video
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Inspicering af opgave 205 kr.
  • Udskiftning af stik til “grisetryne” 230V ifm fjernvarmeinstallation. Haster! Vi skal have etableret et 230V el-udtag med jord inden fjernvarme installationen indendørs kan etableres på mandag. Skal udføres autoriseret. Vi har ikke selv materialerne. 1.500 kr.
  • Afmontering af defekt opvaskemaskine og montering af ny brugt 1.000 kr.
  • Lapning af dæk 500 kr.
  • Fugening af bordplade 1.100 kr.
  • Besværlig lås 700 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Tipoldemor- indavl ?
  • #1   21. mar 2012 Koefficient smiley

• #2   21. mar 2012 OG deres oldeforældre er søskende ?

• #3   21. mar 2012 Deres oldeforældre er helsøskende..

• #4   21. mar 2012 Jeg har mistet en hund til indavls følger af denne kombination, så det er ikke mig du skal spørge hvis du vil høre at det er okay smiley

• #6   21. mar 2012 Absolut ikke for tæt. Som eksempel kan jeg nævne at hvis jeg parrer Bianca med sin halvbror Ditlevs søn, så giver det en indavls% på lige under det tilladelige 6,25%. Så det kan godt ende med at jeg gør det, for at få den typefasthed, som vi har brug for i vores race.

Så klø du bare på der Izabella, så vi snart kan se Belvederes lillebror smiley

• #9   21. mar 2012 Helt unødvendigt, ellers no comment.

• #10   21. mar 2012 Bella
    Du er helt nede på ,04 % indavl, og det tæller slet ikke.

Oldeforældre vil give 0,4 %

• #12   21. mar 2012 Man skulle tro jeg sov!!
    Prøver lige igen

Tip-olde giver 0,4 % indavl og olde giver 0,8 %

Det tæller nærmest slet ikke

• #13   21. mar 2012 Flindt

Sikke noget fis at blide andre ind!!

• #14   21. mar 2012 Ja jeg fortrød for jeg gad ikke lige starte en diskution.
    Men ja jeg fatter ikke at dkk kan tillade indavl og så vidt jeg ved er det også den eneste klub som tillader det.
    Og så er jeg ligeglad med de procenter som i ligger frem.
    Det er stadig indavl.
    Hvad sker der med os mennesker ?

• #17   21. mar 2012 Coton

Jeg synes man skulle bruge noget tid på at studere genetik og avl, inden man kommer med den slags udtalelser.
    At man ikke selv ønsker at bruge parringer med indavl over 0,0 er helt OK, men sørg dog for at komme med nogle valide argumenter.

Og hvis du tror der ikke bruges indavl i andre klubber, så er du meget naiv.

• #19   21. mar 2012 Ja der kan være hjerneskade som en af dem.
    Jeg troede engang at stambog var for at undgå indavl.
    Men jeg tog åbenbart fejl.

• #20   21. mar 2012 Helt ærligt.
    Stop med den slags vrøvl.
    Med så lille indavl, så er det ikke engang en mulighed. Og der skal utroligt meget indavl til for at ting går galt.
    Hvis man opdrætter på syge dyr, så får du sygdom uanset om du bruget indavl eller ej.

• #21   21. mar 2012 Nej jeg ved udmærket godt at det du ikke kan se noget forkert ved det.
    Men fair nok.
    Jeg gider faktisk heller ikke at diskutere det.
    For så kan man jo blive ved fra nu af og indtil døden os skiller smiley

• #22   21. mar 2012 Ja nu snakker jeg ikke om syge dyr for det skal man ikke bruge uanset hvad.
    Lige der er vi da enige smiley
    Men alt det linie avl som i kalder det.
    Men jo jeg har læst om det

• #24   21. mar 2012 Måske skulle man stoppe med at kalde det indavl og istedet bruge ordet linieavl. Det klinger ligesom lidt bedre i folks øre. Jeg går ind for fornuftig linieavl, MEN man skal sgu have styr på hvad der ligger i linierne! Hvad er det man ønsker at fremhæve ved at bruge linieavl - det skal man sgu have styr på inden man kaster sig ud i det

• #28   21. mar 2012 CC
    Det er i dag en anbefaling, og du får stamtavler alligevel. Der skal gentagne gange til for at det bliver et problem.

Rent faktisk skal der meget indavl til for at problemer opstår.
    Hvis man laver 30 % indavl på sunde hunde, så er der ikke noget problem.
    Men som Cynthia siger - man skal vide hvad man arbejder med. Altså holde styr på sine gode og ikke mindst dårlige egenskaber.

• #29   21. mar 2012 Hold da op Krumme

Vi er sørme enige - man skulle tro vi skrev af efter hinanden!!

• #31   21. mar 2012 Det er stadig en anbefaling.
    Når man bruger grænsen med 6,25 - så er det fordi der her regnes med at det ikke giver problemer under normale omstændigheder.
    Hvis man har større indavl, så er det man skal holde øje med opdrættet.
    Det samme med mennesker.
    fætre og kusiner kan blive gift i Danmark - det er 6,25 % indavl.
    Og det er igen fordi det ikke regnes at give problemer.

• #33   21. mar 2012 Sikke dog en spændende tråd det har udviklet sig til GGG

TAK for info til de vidende af jer smiley
    Så ser det sgu ikke tovligt ud !

• #35   21. mar 2012 Jeg ville blive lidt nervøs for Krumme i så fald!! - men måske er din boxer-tøs værre.

Nej, hvis de bider i mine, så får de hår i munden.

Bella
    Velbekomme. Håber det hjælper
    Og du er altid velkommen.

• #36   21. mar 2012 "så kan man jo lave en sindsyg stor % indavl, men stadig få stambogsført hundene i DKK?"
    Nej, det kan man ikke smiley

Denne sætning:
    "Reglerne siger, at det ikke er tilladt et parre to hunde, hvis afkommet får en indavlskoefficient over 6,25 %. "
    http://www.dansk-kennel-klub.dk/nyheder/Ny-side-8570

• #37   21. mar 2012 Stinne
    Det er jo det samme med kattene, så udmærket pointe.

Og helt fint CC:
    Når man sætter grænser, så er det fordi levende væsener ikke er helt firkantede at holde styr på. Vi er underlagt naturens luner.
    Så man laver en grænse for hvornår noget er uden problemer og bruger det som anbefaling.
    Så bruger man grænsen til at sige til folk - pas på!
    Hvis man havde styr på sine gener, så kunne man faktisk lave 30 % indavl i flere generationer, men på et tidspunkt så vil naturen i det tilfælde "blande" sig. Det kaldes indavlsdepression, og sygdomme vil vise sig selvom de ikke umiddelbart findes i linierne.
    Men der skal faktisk meget til.

• #38   21. mar 2012 Bella
    Det er rent faktisk en anbefaling nu.
    Hvis du havde Hundeweb kunne du finde hvalpe med større indavl.

• #41   21. mar 2012 CC
    Dette er et svært emne, og der er mange holdninger til det.

Disse oplysninger kan man finde på Hundeweb direkte, men det kræver at man er medlem af DKK.
    Skulle du være interesseret i en hvalp, så kan man bede opdrætter om udskrift fra Hundeweb på hvalpen med stamtavle og indavlsberegning. Det kan skives direkte ud.

Anbefalingerne betyder at man altid får stamtavler, men ved gentagne tilfælde vil DKK holde øje med hvad der foregår, og evt. tage en snak med opdrætter.
    Igen. Med fornuftig styr på sine hunde og deres baggrund, så er der meget sjældent problemer.

Det er vigtigere at undersøge om en opdrætter har sundhedsundersøgelserne i orden for sin race. Det er vigtigere end indavl.

• #42   21. mar 2012 coton gp jeg er enig.

Peter jeg bilder ikke nogen noget ind, det er MIN holdning, og uanset hvad du end måtte komme med, så ændre det ikke min opfattelse af indavl, procenter eller ej!!!

• #44   21. mar 2012 CC
    Igen - du er altid velkommen.

Flindt:
    Helt i orden. Det er et område med mange holdninger.
    Men man skal efter min mening bruge den viden der findes - specielt her, og ikke sprede holdninger uden dokumentation. Og man bør nuancere holdningen i forhold til hvad man "vindeskabeligt" ved.

• #48   21. mar 2012 CC
    Helsøskende er 25 % indavl.

• #50   21. mar 2012 helt ærlig... selv hos vi mennesker er det lovligt at lave indavl.. jeg må da gerne få børn med min fætter(indavl på 6,25)... men uuuuhhh-ha, laver man noget, der slet ikke nærmer sig det med hunde, så er det gris og give syge hvalpe... come on, kan man da ikke selv se at det er udtalelser, som ikke har hold i virkeligheden

• #52   21. mar 2012 CC
    Forklaring:
    100 % indavl findes ikke. det ville betyde at alle gener er ens, og det er jo kun hunden selv.
    2 søskende modtager halvdelen af generne fra far og halvdelen fra mor.
    Det betyder at hver andet gen i gennemsnit vil være det samme gen - de har begge modtaget genet fra eks, far.
    De er altså 50 % i familie med hinanden.
    Hvis de parres med hi8nanden sker det samme. Halvdelen vil være det samme gen fra ek.s far - men da han kun har halvdelen til fælles med søster, så halverer vi igen generne. Så denne hvalp er 25 % fælles gener = indavlsprocent.

• #53   21. mar 2012 CC: du stiger i % hvis du feks først laver en helsøskende parring og så parre en hvalp derfra med deres mor eller far... altså står stille og bruger igen og igen, de samme individer - men det er der altså ingen der gør.

• #54   21. mar 2012 Stinne
    Det er meget brugt i kattene.
    Om M - det er jo korrekt, men nu stejler de fleste.

For 18 år siden lavede vi 2 tætte parringer (18 %) for at se hvad vores linier indeholdt.
    Der var ingen problemer, så nu havde vi et billede af hvor vi stod.
    Herfra byggede vi 2 linier som vi kunne bruge i avl.
    Så krydser man over efter behov, og her bliver indavlen lille eller 0.

Det er hver gang man nulstiller indavlen (krydser ud) at man ikke ved hvad der sker.
    Her får man de største overraskelser.

• #55   21. mar 2012 Som platugler skriver.
    Hvis man vil over 25 % indavl (far / datter eller mor / søn er også 25 %)
    Så skal man flere generationer i træk parre tæt på hinanden, og så vokser procenten.

• #58   21. mar 2012 Platuger

Vi havde en svensk opdrætter for nogle år siden.
    Hun ønskede at alle hunde i stamtavlerne havde hendes navn, så der blev parret tæt.
    Det endte galt. Ikke de store sygdomme, men hun kunne ikke holde kvaliteten, så hun røg en del år bagud.
    Så igen - dette er et svært emne at styre.

• #59   21. mar 2012 CC
    Nu er naturen jo sådan, at det kan man ikke sige med garanti.
    Man bør checke så langt tilbage som man kan.
    mange sygdomme (store og små) kan desværre gemme sig i generne, og pludseligt dukke op ret uventet.
    Så det handler også om at få en snak med vedkommende og finde ud af om man er på "bølgelængde", og få en fornemmelse af hvor meget de gør ud af tingene.
    Kan man finde udtalelser om kennelen giver det jo også et billede.

• #60   21. mar 2012 Peter: bestemt... det skal ikke misbruges - man ser også at antallet af hvalpe og hvalpedødligheden stiger hos dem der overdriver det. Men ved man hvad man laver, så erdet et super redskab, bla til som i gjorde det, at teste ens egne linier.

CC: nej opdrætteren behøver bestemt ikke kun bruge hunde fra egen kennel.. når vi opdrætter, så går vi oftest efter det man kalder linieavl - det er hvor der er beslægtet individer længere ude i stamtavlen - nogle kalder det stadig indavl, men det gør de fleste opdrætter altså først når du er over de 6,25 %
    Den parring vi skal lave idag, der er tævens far, også bedstefar til hanhunden... men hanhunden er ikke fra vores kennel.

• #63   21. mar 2012 Platugler
    Samme her.
    Vi har både hvalpe og parringer i udlandet, og henter hjem igen.

• #64   21. mar 2012 Spændende tråd Bella...

Jeg siger som nogle af de andre, at det er bestemt ik for tæt på...

• #65   21. mar 2012 CC
    Du spørger udmærket, og er velkommen.
    Det er jo faktisk et spændende emne.

Kan du leve med at det er på engelsk, så er der en "tung" bog fra LIFE (Landbohøjskolen)
    Genetics for Dog Breeders - af Roy Robinson.
    Den er god at falde i søvn til !!!

• #66   21. mar 2012 Jeg syntes sørem godt man kan have en holdning til tingene som ikke nødvendigvis svare til alle andres.

Min holdning er ganske enkelt, alle individer indeholder dårlige ting, når man bruger linieavl eller indavl, så vil man doble op på det dårlige, og selvom det måske ikke kommer til udtryk i første eller andet kuld, så vil det på et tidspunkt komme ud.

Jeg har set avlere der måtte aflive et helt kuld, fordi der var doblet for meget op, det er så grusomt og slet ikke nødvendigt.

At man partu vil avle præcis samme farve og gener som sidste og forrige kuld forekommer mig også underligt.

Man dobler op og op og op uanset hvad statestik og andet måtte mene, og for mig er det simpel logik at man ikke kan se og teste for alle skavanker og dermed gives de i dobbelt dosis ved linie avl.

• #67   21. mar 2012 CC
    Imod indavl er der det argument, at man jo faktisk får færre og færre gener at arbejde med. Genspredningen bliver mindre, og det er ikke godt i naturen.
    Jeg har haft en snak med Helle Friis fra LIFE (Landbohøjskolen) - hun er den førende genetiker omkring hunde.
    Genspredningen er endnu ikke et problem. Heller ikke i de små racer, men selvfølgelig skal man tænke sig om.
    Og så selvfølgelig at når man forbedrer sine gode ting, så "forbedrer" man jo også de dårlige ting.
    Derfor skal man tænke sig om.
    Men igen - 6,25 % regnes ikke for nogen risiko overhovedet.

• #70   21. mar 2012 Flindt:
    Du er velkommen med holdninger -selvfølgelig.
    Men at avlere måtte aflive hele kuld på grund af indavl - det tror jeg ganske enkelt ikke på. Der er andre ting i billedet, som ikke har med indavl at gøre. Der skal så meget til hvis et helt kuld skal dø af indavl!!!
    Ved 6,25 % betyder det, at 1/16 del af generne er ens, og selv en dobling på parring vil ikke give mange flere ens gener.
    Og der er meget meget få, der bare "dobler op og op og op" - det er jo under ingen omstændigheder fornuftig avl.
    Så det víl jeg ikke blande sammen med indavl/linieavl som det foregår.

Med hensyn til farver, så får vi jo eks i Shih Tzu alligevel ikke samme farve ved indavl. Det har noget at gøre med dominante og recessive farver.

• #71   21. mar 2012 Og M
    Find en klub der ikke tillader indavl, og se på deres hunde.
    Findes der ikke hundemed indavl > 0!!!

• #73   21. mar 2012 CC
    Der findes et norsk kompendie om avl, og det er til at læse.

Jeg skal lige have lidt hjælp.
    Noget med "Genetik, avl og oppdræt"

• #75   21. mar 2012 Det giver slet ikke mening at skrive at når man laver linie avl så spreder man generne, man gør jo præcis det modsatte.

jeg kommer aldrig til at forstå hvorfor det er nødvendigt, nok bare mig, men min holdning til dette er vist udpenslet nu:O)

• #76   21. mar 2012 Jeg har 3 kuld med Bianca, de 2 første var udavl og det sidste, som nu er 6 mdr. er indavl, men inden for det tilladte. Eksteriørmæssigt er de langt bedre end de 2 første kuld. Men ikke ensbetydende med at de 2 første kuld er dårlige. Der er bare større variation i kuldet. Det er der ikke i det 3. kuld.

• #79   21. mar 2012 Flindt: holdninger er ok, men man skal dælme have noget at have dem i og ikke bare "fordi det synes jeg", hvis man skal ligge det ud som værende korrekt. Hvis det var sååå forfærdeligt, så tillod man det nok ikke hos mennsker... det er jo først hvis man bliver ved og ved, at det giver problemer - men opdrætter der bruger dette, ved jo godt, at så skal man også parre ud og så er indavlen altså brudt helt og man starter på 0 igen

• #80   21. mar 2012 platugler ;

Syntes egentlig jeg har forklaret mig godt nok, at du har en anden holdning ud fra statestikker og lign er helt ok med mig.
    Det korrekte er det man selv vælger at gøre ud fra de oplysninger man ser og læser, dette er så mit valg set i forhold til gener og dobling af disse.

• #81   21. mar 2012 Flindt: det er ikke holdninger men facts og det er at med det samme du parre ud, så er du på 0 igen... så man dobler ikke op igen og igen... statistik siger at 6,25 % ikke giver problemer... dermed det er ok ... og hvis en opdrætter ved hvad han laver, så kan der endda også gåes tætter. hvordan tror du selv at din race er opstået? det er den lige netop ud fra stærk indavl...

• #82   21. mar 2012 At en statestik siger det er ok, gør det måske ok i dine øjne, det gør det ikke i mine, du kan aldrig nå 0 igen, jo i teorien men ikke i praksis, den ene ½ vil altid være indavl.

• #83   21. mar 2012 Flindt: nej det vil den netop ikke... ´men det viser bare at du ikke ved en dyt om det du udtaler dig om. Hver forældre giver jo kun det halve til afkommet og dermed kan den ene forældre jo ikke give dobbelt af noget somhelst, som jo ellers er det som kunne give problemer i indavl. så hvalpe vil få to sæt gener(en fra mor og en fra far) som er helt forskellige og dermed er indavlen på absolut 0....

• #84   21. mar 2012 CC

Kloning er 100% indavl. Men det er jo så ikke rigtig avl, men en kopi. smiley

% angiver gennemsnittet for hvor mange gener der kan være fra samme ane.

Da dine forældre bidrager med 50% af dine gener hver er du "kun" 50% beslægtet med hver forældre (du deler 50% af dine gener med den ene forældre). For helsøskende er det det samme. Der er tallet dog et snit, da du i virkeligheden kan dele alt mellem 0 og 100% (enæggede tvillinger) med en helsøskende.

0% kan opstå ved at du modtager den ene halvdel af hver forældres gener, og din søskende modtager den anden halvdel. Enæggede tvillinger kan klart nok ikke parre sig med hinanden, da de i så fald ville være af samme køn.

Dvs at hvis du laver afkom med en ubeslægtet partner, så bidrager du med 50% af dine gener, hvoraf de 50% er fra f.eks din far. Så dit afkom har ca 25% af sine gener fra din far, og det afkoms afkom vil have halvt så mange igen. smiley

Så, for hver generation halverer man %'en af en anes bidrag. Optræder den ane flere gange i en stamtavle bliver dens % noget højere end de andres, og er de gener som den ane bærer på noget skidt er det forbundet med en vis risiko for fordobling af dårlige gener (ndavlsdepression/sygdom).

Har den ane derimod gode gener dobler man jo op på gode gener.

Det er den slags der gør at vi kan skelne racer med nogenlunde samme ophav fra andre, eller endda også linjer indenfor samme race. Deres type slår stærkt igennem fordi der doblet op på nogle aner med en vis udseende.

For mit vedkommende er linjeavl ikke noget at hidse sig op over, mod at det gøres med viden og omtanke i bagagen. Det er noget jeg vil mene kræver at man kender sine linjer indgående.

Men det der med at vide hvad man laver synes jeg gælder al avl i almindelighed.

Der er lidt om det her: http://www.dansk-kennel-klub.dk/Indavl-linieavl

Og her er en guide til udregning af %
    http://www.braquedubourbonnais.info/en/inbreeding-calculation.htm

• #85   21. mar 2012 Kennel Flindt

Du kan ikke have to kopier af ét gen fra ét forældredyr - det er der simpelthen ikke plads til. Det skal komme fra dem begge to.

Hver hunds genetik er to snore med perler på. Hver perle er et gen, og de to snore ligger ud fra hinanden så perlerne danner par - nogle steder er de ens, andre er de ikke. Den ene snor er bidraget fra den ene forældre, den anden er fra den anden.

Er snorene fra ubeslægtet forældredyr, så vil der ikke opstå to kopier af samme gen fra samme ane, da hver snor kun har plads til 1 kopi hver. Dvs, at for at der kan opstå ens gener (indavl), så skal BEGGE genserier stamme fra samme ane. smiley

Derfor vil avl på ubeslægtet dyr altid give 0, uanset hvor indavlet den ene part er. smiley

• #88   21. mar 2012 Søster; jeg tror desværre vi taler for døve øre ...

• #89   21. mar 2012 Hej igen

Har været på besøg hos en hvalpekøber.

Flindt:
    Helt stille og roligt - du skulle bruge en del tid på at læse om genetik og hvordan det virker.
    Du er velkommen med din holdning. Problemet bliver når du fremsætter det som facts, og evt. nye tror det er virkeligheden. Så lærer de noget vrøvl. Beklager.

CC
    Du kan gå ind på min hjemmeside under Show".
    Der e 2 knapper til venstre, hvor der er et skame samt en beskrivel afd beregning af indavl. - de er i PDF

www.bigchoice.dk

• #91   21. mar 2012 Mette

Jeg takker. Det lyder da for fedt at det er noget du har læst - så kan jeg måske prikke til dig hvis jeg kommer i tvivl om noget fremover. Jeg læser det nemlig kun på hobbyplan, så jeg kan godt komme til at blande tingene sammen en gang imellem. smiley

• #92   21. mar 2012 Fint Mette

So mSøster skriver, så er vi jo i sidste ende kun "glade amatører" med vores viden.

Kommentér på:
Tipoldemor- indavl ?

Annonce