2.399 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 10 Svar

Luftning af drægtig tæve/ nybagt mor Luftning af drægtig tæve/ nybagt mor

Hvor meget går i med jeres højdrægtige tæver? Og samme spørgsmål når de lige har født. Smilla har 17-18 dage til termin og vores ellers så aktive gåture, er blevet reduceret en del. Hun går godt til de første 10 min og resten af turen går hun langsomt. Vi går ca 25 min, 2xdagligt.

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Græsslåning (højt græs) og fjerne ukrudt imellem fliser 1.200 kr.
  • Opsætning af savsmuldstapet og male ca 300 m2 205 kr.
  • Køkkenskabe og skabe til mødelokaler 1.800 kr.
  • Samling af havemøbler 300 kr.
  • Kør fliser/sten på genbrugspladsen 500 kr.
  • Slå græs 1.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Luftning af drægtig tæve/ nybagt mor
  • #1   28. mar 2012 de har godt af motion men sæt turene ned hvids hun er meget besværet....de første dage må jeg bære moderen ud for at tisse, men ca tre- fire dage, så vil hun selv, vores hvalperum er nær hoveddøren, hun siger selv til når hun er klar til luftning......og er det koldt og regnfuldt tørres hun grundigt agf med et varmt håndklæde....

• #2   28. mar 2012 Når hvalpene er født så er du ikke i tvivl, vovsemor skal nok fortælle dig når hun vil ud og især hjem igen. ;o)

• #3   28. mar 2012 Ok mange tak for svar. Det vores debut som opdrættere, så der er mange spørgsmål her lige inden fødslen smiley Har styr på fødekasse og alt det praktiske med dyrlæge, hvis det bliver nødvendigt... Så nu er det bare at vente smiley

• #4   28. mar 2012 En tæve med nyfødte hvalpe forlader ikke frivilligt kassen. I skal bære hende ud, for det er vigtigt at hun kommer af med tingene. Efter en halv uges tid, forlader tæven ofte frivilligt kassen.

• #5   28. mar 2012 Hvor lang tid må der maks gå før hun skal ud efter fødslen??

Sidste gang Munthe havde hvalpe gik der ca. halvandet døgn før hun ville ud efter fødslen.. Er det okay??

Da hun så endelig ville ud gik det godt nok stærkt.. Hun gøede og rendte hen til døren.. Jeg SKYNDTE mig at hoppe i nogle sko og så spænede hun ellers ud.. Løb hen på græsset, tissede og lavede hvad hun ellers skulle og løb tilbage.. Jeg kunne næsten ikke følge med..
    Det har været et kønt syn.. hehe!!

• #6   28. mar 2012 Halvandet døgn er ikke ok. Kan du holde dig halvandet døgn?
    Når dyrlægen har tjekket tæven, bærer man hende ud i haven. Det er vigtigt at få skyllet systemet igennem efter en fødsel, ligesom hos mennesker.

• #7   29. mar 2012 Okay.. Det skal jeg helt sikkert huske denne gang..
    Det var bare min dyrlæge og en herinde der sagde at de undertrykker deres egne behov og at man bare skulle være klar når de så ville ud..
    Men mange tak! smiley

• #8   29. mar 2012 Munte. Jeg ville gøre som din dyrlæge anbefalede dig. Man kan ikke få en hund til at tisse når den ikke har nogen urin i sig, og da tæverne tømmer blæren under fødslen og næsten ikke drikker noget i ca.det 1ste døgn efter fødslen så kan der gå lang tid før den har noget at komme af med.
    Gør det du føler er bedst for din hund, du kender den trods alt bedre end os herinde og selv om vi også har haft fødende tæver så er fødsler aldrig ens ligesom 2 tæveres opførsel i forbindelse med en fødsel aldrig er ens. *Ss*

Nicolei. Jeg siger ikke at din måde er forkert, for den er måske perfekt for din hund, men at sammenligne en tæve der lige har født med at menneske er altså lige nok langt ude.
    Jeg kan godt holde mig i 1½ døgn uden at skulle/måtte "holde mig" især hvis jeg ikke drikke noget, isåfald ville jeg nok kunne holde mig i endnu flere dage/døgn
    Det er simpel logik.. Hvad der kommer ind vil også ud, men kommer der intet ind så kommer der heller intet ud, og tænk på at tæverne tit kun indtager hvalpenes urin og aff. det tar sin tid at fylde en tæves blære af den smule. ;o)

• #9   30. mar 2012 Tak for den søde besked Anita...

Det er jo svært hvad man lige skal gøre.. Men det virkede bare slet ikke som om Munthe havde lyst til at skulle ud før hun selv sagde til.. Tror du har ret i at jeg skal lytte til min hund.. smiley

Og jeg kan se at du ved hvad du snakker om så det stoler jeg på smiley

Endnu engang tak for den søde besked...

• #10   30. mar 2012 janni, vores tæver kommer ud og gå lige efter fødslen næsten og ellers tre gange dagligt fra første dag af. De behøver at holde deres muskler og kondition og hvalpene tar ikke skade af at hun er lidt væk.

Kommentér på:
Luftning af drægtig tæve/ nybagt mor

Annonce