{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.218 visninger | Oprettet:

Vestimulerende midler - oxytocin {{forumTopicSubject}}

Efter diskussion omkring dette i en anden tråd, flytter vi den lige her til.

Hvordan bruges oxytocin i praksis under en fødsel?
Kan det bruges som vestimulerende og fødselsigangsættende eller udelukkende som hjælp til fødsel af efterbyrd, forhindring af blødning og som stimulerende for mælkedannelse?

Produktresumeet siger således:

KLINISKE OPLYSNINGER

4.1 Dyrearter
Hoppe. Ko. So. Hund. Kat.

4.2 Terapeutiske indikationer
Vesvækkelse, agalakti, puerperal endometritis, uterusatoni, uterusprolaps, uterusblødning, tilbageholdt efterbyrd, mastitis.

4.3 Kontraindikationer
Mekaniske hindringer i fødselsvejene.

4.4 Særlige advarsler for hver dyreart
Ingen.

4.5 Særlige forsigtighedsregler vedrørende brugen
Må af lægmand kun anvendes til anden behandling end vestimu¬lation.
Oxytocin bør ikke anvendes før korrekt fosterstilling er opnået, og derefter kun hvis både foster og moderdyr er i en tilstand så en normal fødsel kan ske. Min. 2 timers interval mellem 2 injektioner.

Praktiske erfaringer?

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Shelf units need fixing to wall 650 kr.
  • Varme i radiator - stiften virker ikke 800 kr.
  • IKEA PAX garderobeskab 2.500 kr.
  • Samle to pax skabe uden låger 650 kr.
  • Hjælp af fagmand til tilslutning af nyt komfur (rette kabel haves) 500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Vestimulerende midler - oxytocin
  • #2   8. apr 2012 nu har jeg kun brugt det til søer, men der giver man det hvis fødselsen er i gang,men så stopper,men kun hvis der ikke sidder en gris fast,det skal tjekkes først,

det får gang i veerne igen

• #5   8. apr 2012 Jeg har flere gange oplevet at mine tæver har fået det sammen med kalk, hvor veerne ikke har været kraftige nok. Det er også givet efter fødsel for at være sikker på at der ikke er efterladt noget i tæven

• #6   8. apr 2012 Ved mit sidste kuld fødte Luca 1 hvalp herhjemme efter 24 timers opblokning. Herefter fik hun ikke flere veer.
    Afsted til dyrlægen, kalk og vestimulerende sprøjte gives. Der fødes her 1 hvalp med hånd hjælp fra dyrlæge, næste føder hun selv, næste med hånd hjælp igen. Veerne hører endnu en gang op og Luca falder i søvn. Røntgen tages og der er endnu 3 tilbage inde i hende. Vestimulerende sprøjte gives og efter 30 min. uden at hun har responderet på den, foretages der et kejsersnit. De sidste 3 var levende og sunde.

• #7   8. apr 2012 Jeg har erfaring med det.

Hvis jeg har en tæve, der er i fødsel og veerne er svage og der ikke rigtig kommer gang i pressveerne. Så er det en tur til min dyrlæge. Min tæve bliver undersøgt for at se/vide om hun er åben nok. Først gives der kalk og så oxytocin. Normalt går der ikke længe førend tæven får presseveer. Min tæve kan få nummer 2 oxytocin sprøjte ( hvis ikke den første virker godt nok ) hos min dyrlæge hedder det, hvis ikke der er kommet en hvalp inden for en times tid, så er det kejsersnit.

• #9   8. apr 2012 Lægemidletkan bruges til mange ting - det virker jo ved at få livmoderen til at trække sig sammen.

Den effekt ønsker man både hvis man vil sætte en fødsel i gang, hvis veerne er gået i stå, men man ønsker det også hvis livmoderen ikke trækker sig sammen efter fødslen.

Man bruger også præparatet til kvinder på landets fødestader.

• #10   8. apr 2012 Aldrig inden der er kommet min 1 hvalp - hvis det bruges inden og livmoderen ikke er åben, kan det springe livmoderen.
    Det bruges ved svage veer.. som kan skyldes direkte vesvækkelse, at en hvalp ikke kommer frem i fødslelskanalen, død hvalp osv

• #11   8. apr 2012 og selvfølgelig bruges det til at trække livmoderen sammen efter fødslen og skyde evt efterbyder ud.

• #12   8. apr 2012 Hvorfor giver man egentlig kalkindsprøjtninger?

Jeg ved at mennesker skal tage ekstra jerntilskud pga evt. blodtab, men aner intet om avl i hundeverdenen smiley

• #13   8. apr 2012 Fantastisk, tusind tak for responsen - mere mere :o))

• #14   8. apr 2012 Indfør, tæven forbruger mængder af kalk i forbindelse med fødslen - alene kalkmangel kan få fødslen til at gå i stå. Derfor gives det altid, også når veerne ikke er effektive nok.

Tæven kan dø af mangel på kalk, så det er en alvorlig tilstand.

• #17   8. apr 2012 Hov - der skulle stå, at kalk altid gives med komplikationer. Ikke altid. Der er masser af tæver, der klarer den selv.

Men spørgsmålet er, om der ikke næsten pr. automatik gives kalk til tæven efter fødslen ved dyrlægetjekket?

• #18   8. apr 2012 Hehehe, Isabelle - nej, det er ikke rigtig til at gennemskue med de der profilnavne *GGG*

• #20   8. apr 2012 C - spørgsmålet er jo, om det er i stand til at få livmoderen til at trække sig sammen uden den selv er i gang. Tænker her på anden hormonpåvirkning.

Det fremmer presveer - og jeg kan da også se beskrevet at det er presveer, der er kriteriet for brug af midlet. Måske netop på grund af fare for maste unger?

Jeg må lige læse lidt videre..

• #21   8. apr 2012 Jeg kan læse mit til, at man til mennesker bruger det til at sparke gang i veer, der ikke er kommet endnu - men efter vandet er gået.

Som beskrevet flere steder skal moderen være fødselsklar. Så det er næppe en god ide at indgive stoffet før vandet er gået og hunden med sikkerhed har veer.

• #22   8. apr 2012 Man kan sagtens bruge det til at sætte en fødsel i gang, men selvfølgelig skal man passe på.
    Hos kvinder bruger man det til at sætte fødslen igang, men de er jo også overvåget på en anden måde end hunde - de ligger med en CTG så man kan observere at barnet har det godt, og man ved at barnet står rigtig og at moderkagen ikke ligger ned foran fødselsudgangen.

Min tæve Fie ventede første gang kun en hvalp og derfor gik fødslen ikke igang, så hun fik oxytocin for at sætte gange i det hele.
    Da hund fødte naturligt anden gang, fik hun også oxytocin for at livmoderen kunne trækek sig sammen, der var kommet et par moderkager ud som jeg ikek var sikker på var hele, så jeg ville ikek risikere at der sad rester tilbage indeni hende - og ja hun fik kalk begge gange.

• #23   8. apr 2012 hvis livmoderhalsen ikke er åben, så må der simpelthen ikke gives oxytosin... det er direkte farligt.
    At sammenligne en kvinde og en tæve, holder ikke rigtig.

• #24   8. apr 2012 Platugler - jeg forsøger ikke at sammeligne mennesker og hunde ;o)

Jeg forsøger at se på hvordan oxytocin virker ;o)

• #25   8. apr 2012 Platugler, jeg forsøger (måske uden held) også at sige, at med kvinder er det anderledes på den måde, at de er mere overvåget end hunde.

Min tæve havde iøvrigt haft vandafgang herhjemme inden vi tog til dyrlæge og hun fik oxitocin - det glemte jeg at skrive, men det er jo væsentligt.

• #26   8. apr 2012 Kennelmor - og det er jeg fuldstændig enig i. Hellere gå med livrem og seler når man jo ikke lige kan sætte en dims på hundens tå og en ve måler om maven på den ;o)

• #27   8. apr 2012 det jeg har fået at vide, er at man, modsat kvinder, ikke kan sætte en hundefødsel igang... man kan udelukkende stimulere den, hvis den er igang

• #28   8. apr 2012 C: det er jeg klar over... det er dyyyybt godnat og mere held end forstand hvis det virkelig forholder sig sådan...

• #29   8. apr 2012 Jmen som sagt blev min tæve også sat igang efter vandet var gået, men vi vidste jo også ud fra røntgen at der kun var én, og at den lå rigtigt, det havde vi set nogle dage forinden.

• #30   8. apr 2012 Kennelmor... kom fødselen igang? fødte hun den ene hvalp? som sagt så kan den ikke sættes igang, så din tæve har selv rørt på sig og så har man stimuleret det, da en hvalp sjældent er nok til at skabe gode veer

• #31   8. apr 2012 Marianne N: oxytocin sætter ikke gang i mælkeproduktionen som sådan, det får tæven til at lægge mælk ned, rent biologisk er det der sker at aveolerne("cellerne" hvor mælken er opbevaret) inde i mælkekirtlerne, trækker sig sammen så mælken frigivet, så sutter hvalpene selvfølgelig fordi mælken næsten flyder af sig selv...men det der øger mælkeproduktionen er at hvalpene sutter, og dermed stimulerer tæven til at producerer mere mælk, ikke oxytocin.

• #34   8. apr 2012 Lykke: der findet et kvalmestillende middel, som har den "bivrikning" at den øger mælkeproduktione.. desværre er der ikke mange dyrlæger der ved det.

Isabell: hvad er en lille dosis? de alm dyrlæger giver oftest efter vægt på tæven... men spørger du en dyrlæge med special i reproduktion, så gives der 0,3 ml uanset om det er en pekingeser eller en boxer

• #37   8. apr 2012 Dyrlægen giver ikke en kæmpe dosis til start, man starter forsigtigt for at se om det kan sætte veerne igang, man knalder ikek bare på i høje doser, det kan som sagt være farligt.
    Men ocytocin kan sætte veerne i gang eller det kan forstærke de veer der er - og nej Platugler, det er ikke altid det lykkedes - og min hund fik et kejsersnit, dyrlægen turde ikke give hende mere oxytocin og det var efter min mening fint nok - men hun gav det chancen, for det KAN lykkes hos nogle hunde.

• #38   8. apr 2012 Platugler...ok...men det jeg svarede på var i forhold til oxytocin, der som sagt ikke øger mælkeproduktionen som sådan men er et nedlægningshormon.:-)

• #39   8. apr 2012 Kennelmor: det er så ikke det man siger, hos dem der har det som speciale. Der siger man at en hundefødsel ikke kan sættes igang.

Isabell: håber det er en fejl at du skriver 10 ml

• #40   8. apr 2012 Lykke: det ved jeg og er også helt enig .. det var bare lidt info smiley det skal dog give ret hurtigt efter en fødsel, for at virke

• #43   8. apr 2012 Platugler: vi bruger det nogen gange til kvierne der lige har kælvet, for de kan godt finde på at holde på mælken, hvis yveret er for spændt, så det gør ondt...oxytocin er i øvrigt det koen, hunden kvinde eller what ever...selv udskiller for at nedlægge mælk.

• #46   8. apr 2012 Isabelle: ja det er ml. og at det kan gives enten intra. muskulært eller under huden.

• #47   8. apr 2012 Marianne:-)

• #49   8. apr 2012 Min tæve fødte for 1 uge siden 12 hvalpe, det var op til week. så jeg fik af min dyrlæge som vanligt 2 sprøjter til vestim. og een kalk...Samtidig fik jeg også at vide at hvis det ikke var nødvendigt at bruge dem under fødslen, så kunne jeg give dem efter fødslen, for det var det samme som dyrlægen selv gjorde når jeg ellers stillede dagen efter til kontrol...
    Jeg har altid fået sprøjterne med hjem, men faktisk kun enkelte gange brugt dem når fødslen var i gang. ALDRIG inden fødslen var i gang...Der skal være veer først iflg. dyrlægen.

• #56   8. apr 2012 Lua fik oxytocin da Hendes fødsel gik i stå efter første hvalp. Hvalpene var store, og hun havde ikke kræfter til selv at føde dem.

• #57   8. apr 2012 Ja væk er hun.. Håber ikke det er dårligt tegn.

• #58   9. apr 2012 Jeg har passet svin i 11 år. Vi bruger oxytocin når vi ved at fødslsvejen er fri og at soen, næsten er færdig med at fare( føde) da oxytocin får livmoren til at trække sig sammen!!! Det skal gives med omtanke...

Kommentér på:
Vestimulerende midler - oxytocin

Annonce