{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.743 visninger | Oprettet:

Til jer der avler.... {{forumTopicSubject}}

Hvor tit har i hvalpe? Hvor mange gange på hver tæve? Og hvor og hvordan finder i hanhund der passer jeres tæve? Oplever i til tider skeptis omkring hvor og hvornår i har hvalpe? Oplever i at have hvalpe i ikke kan komme af med?
Håber nogen har lyst til at dele deres oplevelser:-)


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Til jer der avler....
  • #1   16. okt 2012 Det er lidt forskelligt. Pt er det ca hvert 2. år.

    Jeg GENNEMTRÆVLER stambøger, undersøger HD status, sygdomme osv - brugsegenskaber, læser gamle årbøger - og så besøger jeg så de udvalgte hanhunde både herhjemme og i udlandet før jeg beslutter mig. Temperamentet er super vigtig og det kan jeg ikke læse mig frem til.


  • #2   16. okt 2012 Hov............... det kommer an på den enkelte tæve hvor mange kuld hun skal have.
    Den jeg skal parre næste gang skal højst sansynlig kun have det ene kuld.
    Jeg har aldrig haft problemer med at "komme af med" hvalpene - de er i reglen forudbestilt lang tid i forvejen.

    Ja der er naturligvis skepsis omkring det jeg avler. Sådan er hundeverden smiley


  • #3   16. okt 2012 jeg har også et spørgsmål vdr opdræt... måske et lidt dumt spørgsmål, men det er ren og skar uvidenhed smiley

    når man avler, får hvalpe eller har en kennel... er det så et firma som kræver cvr, og skal der betales skat af hundene?


  • #4   16. okt 2012 Men HVOR gennemtrevler du stambøger?:-)

  • #5   16. okt 2012 Kristina

    Nej - det er det man kalder hobby opdræt. Max 2 kuld om året kræver ikke cvr

    Tania

    På fx DKKs sider eller udenlandske kennel klubber.
    Du kan garanteret finde grupper både på HG og FB med netop din race.
    Der ligger sikkert en masse materiale.


  • #6   16. okt 2012 Fætter Karin... tak for svar smiley

  • #7   16. okt 2012 Man slipper nu ikke for at betale skat smiley

  • #8   16. okt 2012 Okay, nej synes det er svært at finde. Især udenlands. Og jo mere jeg tænker i seriøse baner med min avl, og folk opdager de ikke kan skræmme mig væk ( hvorfor er det de ser mig som en trussel, nogen skal jo for pokker avle??) jo mindre hjælp er der sku at hente;-P

  • #9   16. okt 2012 Tjaaa - det er en udfordring. Om nogle år kan du bryste dig med du er den der ved mest smiley

  • #10   16. okt 2012 Nu har jeg kikket efter hvalpe.. Hvert stambogsnavn jeg har mødt i stambogen er gemmensøgt på nettet.. Hvis hunden ikke lige dukkede op, brugte jeg bare kennelnavnet og ad den vej, fundet kuldsøskende og deres status indenfor sundhed.. Spurgt mig frem hos opdrættere osv osv.. Hurra for nettet, alt kan findes smiley

    Hvis jeg var dig ville jeg vende snuden mod oprætter af hunden.. H*n kender linierne og hvad der kunne være spændende at kikke på af hanhund.. Du bliver simpelthen nød til at gå igang med at studere linier og finde ud af sundhed , finde ud af hvad du ønsker med din avl og så igang med at kikke på hanhunde face to face


  • #11   16. okt 2012 Jeg kigger hanhunde face to face på hver eneste udsttilling, og opdrætter af tæverne er mig selv;-)
    Men af det lærer jeg jo bare ikke hvad der er godt sammen, udover sundheds status og at han kan kompensere for fejl på min tæve.
    Men ja, må i gang med at søge på nettet:-)


  • #12   17. okt 2012 Kan du ikke spørge din opdrætter eller en anden garvet opdrætter


  • #14   17. okt 2012 det er 2 år siden jeg havde hvalpe sist ,man finder noget over netted tager kontakt til ejer af ,hanhunden ,jeg ser ham på udstilling ,der efter tager jeg ned og besøger de han hunde jeg har udset mig,der kan blive tale om,de kan havde nok så fine afstamminger og aligeveller være tossed oven i deres hoveder, det har aldrig givet problemer fra hanhundens side,,min tæve på 61/2 år har fådet 2 kuld hvalpe og skal ikke havde flerre kuld.

  • #15   17. okt 2012 Hvor tit har i hvalpe? 1-2 kuld om året

    Hvor mange gange på hver tæve? 2-4 gange

    Og hvor og hvordan finder i hanhund der passer jeres tæve? Jeg har efterhånden et stort netværk både her hjemme, men også i udlandet, så jeg kan følge med i, hvad der "rør sig". Så kigger jeg hjemmesider og tjekker tavler. Der ud over kommer jeg en del på udstillinger her hjemme og i udlandet og her kigger jeg selvfølgelig også.
    Jeg har et par nære opdrættervenner herhjemme og i udlandet, som jeg trækker på, hvis jeg har svært ved, at finde oplysninger om udenlandske hanner/linjer.

    Oplever i til tider skeptis omkring hvor og hvornår i har hvalpe? Nej

    Oplever i at have hvalpe i ikke kan komme af med? Nej


  • #16   17. okt 2012 Kristina: Man skal være momsregistreret, når man omsætter for over 50.000 om året (fætter Karin - det har ikke noget at gøre, med antal kuld). Dog skal det navnes, at hvis man ikke laver overskud indenfor ca 3 år, vil de ikke have dig i momsregistret, så for mange er momsregistrering ikke muligt.

    Man skal svare skat af overskuddet ved hobbyvirksomhed, som f.eks. hundeavl, peddigrør eller salg af hjemmelavede tæpper :o)


  • #17   17. okt 2012 Folketinget har besluttet, at det fra den 1. august 2010 er et krav, at man har gennemført en 32-timers uddannelse, hvis man enten opdrætter mere end to kuld hvalpe om året..

    § 2. Ved erhvervsmæssig handel med hunde forstås i denne bekendtgørelse erhvervelse af hunde med videresalg for øje.

    Stk. 2. Ved erhvervsmæssigt opdræt af hunde forstås i denne bekendtgørelse opdræt, hvor der med anvendelse af tre eller flere avlstæver avles tre eller flere kuld hvalpe årligt.

    Det er sådan jeg læser det.








  • #18   17. okt 2012 I Danmark er hovedreglen, at man skal betale skat af alt, hvad man tjener. I hundekredse lever en myte om, at fortjeneste ved salg af to kuld hvalpe om året er skattefrie. Det skyldes en misforståelse af bekendtgørelsen om erhvervsmæssig handel med hunde, hvoraf det fremgår, at hvalpeavl først er erhvervsmæssig, når man får tre eller flere kuld hvalpe årligt.

    Disse regler handler om dyrenes betingelser og slet ikke om skatten. Det betyder, at dine indtægter fra salg af et eller to kuld hundehvalpe, kattekillinger eller andre dyr er skattepligtige. Hvis man sælger varer (også dyr), skal man momsregistreres, når omsætningen er over 50.000 kroner inden for en 12-måneders periode (ikke kalenderåret).

    Hvis du inden for et år sælger hvalpe for mere end 50.000 kroner, skal du afregne moms af hele salgsbeløbet til Skat og ikke kun af det, der overstiger 50.000 kroner.


  • #19   17. okt 2012 Så Maj-Britt har ret mht moms - sorry

  • #20   17. okt 2012 Fætter K: ja, den snyder lidt - erhvervsmæssigt er ikke der samme i hundemæssug og moms-/skattemæssig forstand.

  • #21   17. okt 2012 Nej det er sandt. smiley

  • #22   17. okt 2012 Har 1-2 kuld om året. Har endnu ikke trukket mere end 2 kuld på en tæve, men vil ikke udelukke at ved den rette tæve, så vil jeg går helt op til 5 kuld - vel at mærke under hensynstagen til hendes kontition og hvor godt hun kommer sig... det siger sigselv.
    Jeg traver nettet tyndt og kigger hanhunde på udstillinger, hvorefter jeg traver hans stamtavle/familie igennem og afkom. Så er jeg så heldig at bo sammen med en opdrætter, der har opdrættet i over 30 år, så der suger jeg alt mulig oplysninger ud, som ikke kan findes på skrift smiley


  • #23   17. okt 2012 DKK andbefaler ikke over 4 kuld på en tæve.den ikke må være over 8 år da man tager det siste kuld på den.

  • #25   17. okt 2012 I et regnskab er indtægter og udgifter, der er et regnskabsår. Hvilkneudgifter sætter i i jeres regnskab når i gør op hvor meget skat i skal betale? Jeg tænker, er det foder for hele året, eller kun i drætighedsperioden, samme ed dyrlæge m.m.?

  • #26   17. okt 2012 Jeg sætter ALLE udgifter til mine hunde i regnskabet - præcis som man gør, hvis man er momsregistreret.

  • #27   17. okt 2012 Ditto

  • #28   17. okt 2012 Det har jeg også selv gjort, ergo har jeg ikke betalt skat;-P

Kommentér på:
Til jer der avler....

Annonce