{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.055 visninger | Oprettet:

Nette A
Nette A
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 3

Aussie {{forumTopicSubject}}

Nogen herinde der kender et sted hvor de har aussiehvalpe? Eller snart får?
Om det er her i landet eller lidt nord- eller syd på er ikke afgørende... Det er jo lang tid man har hunden, så lidt tid fra eller til i bil er en lille ting!
Skal være med stamtavle og, sygdomsfri og overholde gældende standarder.

VH Nette

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Reperation af opvaskemaskine 970 kr.
  • Service af fjernvarme anlæg 1.447 kr.
  • rede en fjernsyn fra at falde ned 700 kr.
  • nedsat gastryk - de 4 blus kan ikke fungere samtidig. 1.500 kr.
  • Opsætning af gardinstang og opsætning af 2 rullegardiner. 750 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Aussie
  • #2   4. nov 2012 Der er to racer man kalder en aussie, der er den australske terrier og så den australske hyrdehund, hvilken en mener du?

• Nette A
    Nette A Tilmeldt:
    nov 2012

#3   4. nov 2012 Undskyld mit ikke helt præcise indlæg, men det er en Australsk Hyrdehund jeg søger!

• #4   4. nov 2012 Tjek paintedmagic.dk, der er planer om hvalpe til foråret. Fantastiske hunde derfra smiley

• #5   4. nov 2012 Og så ville det nok hjælpe at vide hvilken type du søger. Der kan være endog meget stor forskel på arbejds- og udstilligslinier både fysisk og mentalt.

i det hele taget er det en rigtig god ide ikke bare at gå efter "hvem ga hvalpe nu", men finde ud af hvilke linier du finder interessante og så vente på hvalpe af de linier.

Aussier er nemlig temmeligt forskellige -nogen er yderst reserverede og vogtende, andre temmeligt lalleglade og hilsetossede, andre igen er ligefrem sky (sidstnævnte er ikke ønskeligt naturligvis). I nogen linier er der tendens til egetkønsagression, i andre er det overhovedet ikke et problem.
    I nogen linier er brugsegenskaberne stadig i DEN grad intakte, i andre er de mildest talt gemt godt.

Så brug nogen tid på at finde ud af hvad det er for en slags hund du ønsker, og vælg så kuld efter det -ellers er risikoen for at du får noget helt andet end ønsket ret stor.

• Nette A
    Nette A Tilmeldt:
    nov 2012

#6   5. nov 2012 Tak for svar!
    Dog Michelle, jeg ved godt hvad jeg vil have for en hund, og bliver nok lidt irriteret over at man konstant skal "bevise sit værd" og "godkendes".
    Jeg har, indtil for nyligt haft toller, men vil gerne have en hund med mere energi, der vil med på cykeltur og måske også ud og ride :-). Jeg bor på et mindre landsted, hvor jeg har heste og fjerkræ. Stedet ligger midt i en skov. Og tidsmæssigt kommer hunden ikke til at være alene hjemme længere en max 4 timer 4 dage i ugen. Jeg vil gerne lære sammen med hunden at arbejde med hestene, men det primære er en aktiv hund der kan deltage i aktiviteter med familien og selvfølgelig lydigheden som er et must hvis jeg skal kunne tage min hund med på ridetur af hensyn til sikkerheden for alle. Men stadig, jeg har ikke fundet en hvalp endnu, så hvis I kender et sted også nordisk eller tysk, så skriv endelig.

VH Nette

• #7   5. nov 2012 Nette -jeg mener da ikke jeg giver udtryk for at du skal bevise dit værd. jeg opfordrer lot til at gøre dig helt klart hvilken type aussie du ønsker... og hvis du allerede ved det, at skrive det her, så er chancen for at få den rigtige aussie væsentlig større, for der ER meget stor forskel på aussier af forskellige linier.

Det er ikke lige meget hvilke linier man får fra -de fleste er jo dejlige hunde, men det er bestemt ikke dem allesammen der ville passe ind hjemme ved mig, selvom jeg ellers mener racen generelt er et godt match til det jeg ønsker.

Så det er som sagt ikke et spørgsmål om hvorvidt jeg synes du er god nok eller at du skal bevise noget som helst overfor mig, men om at du finder ud af hvilke linier du ønsker hund af.
    -Hvis du allerede ER sporte ret præcist ind på dine "aussie-ønsker" så skriv dog noget omkring hvilken slags hund du ønsker her 8eller evt i aussiegruppen). jeg ved der sidder nogen mennesker med ret stor viden om aussie-linier og de kan med garanti hjælpe dig med at finde den rette hund.

Men en aussie er ikke bare en aussie, så "hvem har aussie-hvalpe" er ikke helt nok at gå efter hvis man skal yde fornuftig hjælp -mere var der såmænd ikke i det smiley

• #8   6. nov 2012 Helt enig med Michelle, og TS prøv at læse hendes indlæg igen, jeg ser intet hverken fordømmende eller negativt i dem smiley Det er bare sådan, at folk bedst kan hjælpe dig, hvis du skriver hvilken type aussie du ønsker, fordi de er så forskellige.

• #9   6. nov 2012 Jeg er super glad for min skønne aussie - men hun er desværre ikke en hund, jeg kan tage med ud til mine heste smiley ser hun dem på fold, bliver hun helt ustyrlig og vil ud og efter dem. Kommer hun med ind i stalden, så kryber hun og er bange, lige ind til hun pludselig -haps- bider ud efter deres muler, hvis de kommer for tæt på.
    Så selv om det er en HELT fantastisk race og hund, ja så er de forskellige - og netop min egner sig i hvert fald ikke til at komme med i stalden.

Så ingen tvivl om, at det er en klar fordel, at være meget klar omkring hvilken type hund man ønsker. Held og lykke i jagten smiley

• Nette A
    Nette A Tilmeldt:
    nov 2012

#11   6. nov 2012 selvfølgelig kan man altid være uheldig, men jeg har nu ellers haft succes med mine "hundebekendtskaber", så jeg er optimist:-). Dog er jeg indstillet på at jeg ikke skal have en med super meget tænding, men netop til hestene syntes jeg det fungere bedst med en der kan være lidt fremme i skoene. Ellers bliver man nemt trynet, for mærker hestene usikkerhed kan de godt finde på "at gå på" eller forfølge en stakkels hund. Men kan det virkelig passe at man ikke kan opdrive en Aussie i danmark eller omegn?

• #14   6. nov 2012 Nette -der er såmænd "masser" (set i forhold til at det er en lille race) af aussier i DK

Personligt ville jeg nu IKKE lade hunden "gå på" hestene, men lære den at holde sig fra dem = ikke gå på folden osv. min gamle tæve blev rendt over af en hest (det var ikke en hyrdehund, den gik såmænd blot og snuste lidt rundt på folden, s den har ikke generet hestene overhovedet). Det var en ret voldsom omgang.

Reiki kan godt smutte ind på folden og (prøve at) hyrde på dem -virker nu ikke så godt, de heste vi har nu, ignorerer ham. Men jeg gør nu mit for at han ikke går på folden, og Gaia har fra dag et lært at holde sig fra dem. Hun kan sagtens være med i stalden, hente heste ind sammen med mig osv. men at håndtere dem er min og ikke hendes opgave og det accepterer hun 100% osse selvom hendes hyrdeinstinkt bestemt ikke fejler noget -her trumfer lydigheden smiley

Men du har stadig ikke rigtigt skrevet noget om hvad det er du søger?

Den skal ikke have alt for meget tænding, så vidt så godt. Men hvad ellers? Kan du acceptere en smule egetkønsagression eller er det no go? Skal den elske alle, eller er det helt ok at den er noget reserveret (sidstnævnte er jo naturligt for racen, men der findes linier hvor de er mere "hilseglade").

Har du planer om udstilling e.l. så eksteriør osse er vigtigt?

Hvis jeg stod lige nu og skulle have aussie, så har jeg et par kenneler jeg ville holde øje med. Det er self sagt uden indgående kendskab til deres linier, forder skulle gerne gå en del år endnu før jeg skal til at undersøge det nærmere, men MINE præferencer er bl.a. en hund med drifterne i behold, gerne reserveret (meget gerne faktisk, men ikke sky), håndterbart stressniveau (det er osse noget man skal være obs på -stress er ikke bare stress, og selvom meget af det handler om hvordan hunden lever og håndteres er det osse tildels medfødt), prøveresultater i bagagen (lydighed, hyrdning o.l. der viser trænbarhed mm) og ja, en hel del mere.

Men ved at præcisere hvad du ønsker, gør du det lettere for folk at hjælpe dig. Praktisk talt enhver aussie kan lære at være med i stalden og fungere som "gårdhund" hvis man vænner den til at omgås hestene på en fornuftig måde fra starten af.
    Så det er mere hvad du ønsker hunden skal "indeholde" der ville være rart at vide.

• #15   6. nov 2012 Og Gaia kan i øvrigt osse rende med ved siden af hesten -i skoven kommer hun dog ikke på den måde. Hunde SKAL være i snor i skoven, osse selvom de er lydige, og jeg tør simpelthen ikke sætte en snor i en hund der går på jorden når jeg selv sidder på hesten.

• #16   6. nov 2012 Finkaninus: ved ikke om hun har prøvet det fra hvalp. Hun er en "Genbrugshund", som jeg har overtaget. Men tidligere ejer havde da hest.
    Det betyder dog ikke noget for mig, jeg vil også hellere have hende til at holde sig fra hestene. Men hun har et MEGET udpræget hyrdegen smiley
    Hun er fra aussieligaen.

Kommentér på:
Aussie

Annonce