1.910 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 22 Svar

Røntgen vs. scanning Røntgen vs. scanning

Det handler jo om at være ude i god tid, så jeg ringede da lige til en kvinde der for 2 år siden lagde en reservation på en hvalp. Hun var fortsat interesseret (Juhuuuu), men var nu noget bekymret over at jeg ville vælge røntgen fremfor scanning. Og for at være helt ærlig, så har jeg kun valgt det fordi min dyrlæge ikke scanner. Jeg havde derfor ingen argumentationer og måtte blot indrømme at jeg ville undersøge det. Hendes bekymring lå i om hvalpene ikke blev unødigt udsat for stråling.
Så hvad er fordele og ulemper ved de to metoder? Hvorfor vælger nogle dyrlæger den ene metode fremfor den anden?

Belugahval forskrækker lille dreng
Slå lyden til
00:00
/
00:37
LIVE

NOW PLAYING

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Et kabel er gravet gravet over, der mangler ca 10 cm ledning 890 kr.
  • Hjælp til at male og spartle 1.500 kr.
  • Samle kommoder 880 kr.
  • Rengøring af badeværelse 500 kr.
  • Vægmonterin af skænk 771 kr.
  • Wc afløb 500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Røntgen vs. scanning
  • #1   6. nov 2012 Et scanningsapperatur er dyrt, og et røngentapperatur er dyrt. Der er ovenikøbet en masse afgifter for dyrlæger bare de har maskinerne! Så mon ikke der er nogen der ikke har ultralydsscanningsapperat bare fordi det er dyrt?

Men hvis det bare er et røngentbillede så kan det vel ikke skade?

• #2   6. nov 2012 Jeg fik foretaget begge dele på min tæve . Scanning sagde 2-3 hvalpe
    Røntgen sagde 6-7 . der kom 5 levede hvalpe ( og 1 død , desværre )
    Så næste gang.... der bliver det røntgen ! og har fundet en billig dyrlæge , til lige netop det smiley men det er på fyn

• #3   6. nov 2012 Jeg har det sådan, at med mindre der er mistanke om, at der er noget galt, så skal mine drægtige tæver ikke hverken scannes eller røntgentfotograferes. Man skal selvfølgelig ikke sammenligne mennesker og dyr, men tænk lige over, hvordan du selv bliver pakket ind, hvis du skal have taget et røntgentbillede af din brækkede finger!
    Jeg har ikke noget behov for at vide, hvor mange hvalpe der er. Jeg synes det er langt vigtigere, at få kigget tæven grundigt efter, når fødslen er overstået, og hvis det indbefatter en scanning, så er det helt ok med mig.

• #4   6. nov 2012 Jeg vil gerne have et bud på hvor mange hvalpe der er, ellers vil jeg være alt for nervøs ved fødslen hvilket stresser hunden endnu mere. Når jeg har lært at slappe mere af, vil jeg heller ikke udsætte tæven for mere end nødvendigt.
    Men Lise-Lotte får du scannet tæven bagefter? Det har jeg aldrig hørt om og tænker at jeg nok i det tilfælde skal finde en dyrlæge der scanner

• #5   6. nov 2012 Karina: Hvad er det for en dyrlæge der røntgenfotografere billigt på Fyn...?

Vi får taget røntgen billede af vores tæver. Dels for at se hvor mange vi skal vente. men også for at se hvordan de ligger. Det har hjulpet os rigtig mange gange at vide om de kommer alm. eller med røven først...

• #6   6. nov 2012 Det er lidt som at sammenligne æbler og pærer. Scanning kan én ting og røntgen kan noget andet.

Scanningen kan fortages tidligt (fra 3.-4. uge), det er på alle måder uskadeligt for tæve og fostre (tænk på, hvor tit gravide bliver scannet), man kan på en scanning se, om tæven er drægtig, så man kan planlægge evt ferie mm. Man kan hos en ERFAREN dyrlæge få et god GÆT på, hvor mange hvalpe der kommer.

Røntgen kan foretages fra dag 43, men jo tættere på fødsel man kommer, desto lettere er det, at se hvalpene. Her kan man så se, hvor mange hvalpe, der er i tæven. Røntgen er den mest sikre måde, at bestemme antal, men selvfølgelig kan man tage fejl (særligt, hvis der er mange hvalpe). Røntgenstråler er potentielt farlige, ja, men da billederne tages meget sent i drægtigheden, er fostrene færdige og risikoen for, at de tager skade er absolut minimal og vejes i mine øjne op af fordele ved, at kende antallet af hvalpe.

Jeg både scanner og tager røntgen af mine drægtige tæver.

• #7   6. nov 2012 Jeg skulle på et tidspunkt passe en yorkie, som skulle have hvalpe mens jeg passede den. Jeg var ikke helt sikker på, at alle moderkager kom med ud, og tog til dyrlægen. Dyrlægen kunne mærke noget, men ikke rigtig få fat, og vi valgte derfor at scanne tæven. Det viste sig, at der sad en moderkage tilbage, som ikke var sådan lige at få fat i, så det var heldigt at tæven blev scannet.
    Efter den gang er jeg totalt hys med at tælle moderkager og få tæven tjekket ordentligt. En moderkage der ikke kommer ud giver livmoderbetændelse, og så er risikoen for at miste både tæve og hvalpe meget stor.
    Så et rigtig godt råd er, at du tæller moderkagerne, og får tjekket tæven efter fødslen. Scanning vil sikkert ikke være nødvendigt:-)
    Jeg forstår stadig ikke den der med, at du gerne vil vide, hvor mange hvalpe der er, det vil vel altid være et skøn, og det kan jeg ikke bruge til noget:-)
    Held og lykke med det.

• #8   6. nov 2012 OK, jeg trækker mig, Maj-Britt har talt:-)
    Hende kan du roligt stole på, hun ved nemlig hvad hun taler om.

• #9   6. nov 2012 Lise-Lotte: Alle de røntgenbilleder jeg har fået taget af mine drægtige tæver har altid vist et meget tydeligt antal hvalpe...

• #10   6. nov 2012 He he Lise-Lotte... Nu er mine ord jo ikke just åbenbaringer, men tak for tilliden :o)

• #11   6. nov 2012 Røntgen kan skade fostrene hvis det udføres tidligt. Derfor scanner man. Røntgen på de færdige hvalpe nogle dage før fødslen skulle ikke have bivirkninger, netop fordi hvalpene jo er færdigudviklede. Røntgen er et vigtigt værktøj, der kan hjælpe med at undgå kejsersnit og fødselsproblemer fordi man kender antal hvalpe og deres størrelser.

• #12   6. nov 2012 Manzanas - det er da dejligt, og det er helt fint, hvis man har det bedre med at vide, hvor mange hvalpe der er, men jeg har stadig ikke noget behov for at vide, hvor mange hvalpe der er, jeg kan godt vente til de bliver født:-)

• #13   6. nov 2012 Jamen jeg har hørt at flere scanner sent i forløbet, for også at få en indikation om hjertelyde fra dem alle. Jeg vil være ret sikker på om hun er med hvalpe eller ej, da hun er slank som bare pokker og aldrig tager på (også en bekymring, men en anden side af sagen smiley ), så at scanne tidligt er egentlig ligemeget. Jeg kan jo heller ikke gøre noget ved det hvis hun ikke er med hvalpe og tager hun lidt på skader det heller ikke.

• #14   6. nov 2012 Maj-Britt: selv, men jeg mener det faktisk. Hvis man ikke skulle kunne stole på det du siger, hvem pokker skal man så stole på?
    Har du forøvrigt hvalpe for tiden, vi "plejer" jo at have samtidig, og jeg har 4 skønne basser på 4½ uge:-)

• #15   6. nov 2012 Lise-Lotte: Ja, det er da i hvert fald som regel ikke grebet ud af den blå luft det jeg siger smiley

Ja, jeg har 6 vildskaber på 9 uger rendende smiley Held og lykke med dine!!

• #16   6. nov 2012 Maj-Britt: Hvor fedt, 6 basser på 9 uger:-) Jeg synes godt nok, at mine de små er frække, men de ville nok blive tromlet ned af dine:-)
    Held og lykke med basserne, der er simpelthen ikke noget skønnere end hundehvalpe.

• #17   7. nov 2012 Kennel HiJacks: Vi har altid fået taget røntgen og det altid vist korrekt antal. Vore tæver har mange tegn men alligevel lan jeg være usikker på om de er drægtige, langt hen i drægtigheden. Vi har denne gang valgt at få scannet og venter bare på at Clara er langt nok henne. Nysted Dyreklinik kører et projekt hvor hvalpene følges og hvor tæven scannes 3-4 gange med henblik på hvordan hvalpene vokser, ligger, hjertelyd, misdannelser mv. De ønsker så mange racer og blandinger som muligt. Jeg kender en som har brugt det på 2 tæver og hun er dybt imponeret. jeg synes det er spændende og rigtig interessant og jeg har ikke behov for at vide om der er 2 eller 5 men om tæven er drægtig. Det skal dog siges at den dyrlæge der kører projektet jo gennemkigger alle hvalpene og har et rigtig bud på antallet. Selvfølgelig er det lettere at tælle og undersøge 3 hvalpe end 12, det siger dig selv:-)
    Ellers vil jeg anbefale dig Nina i Ølby eller Birgitte Schjøt. De har helt sikkert et godt bud på antallet også.

• #18   7. nov 2012 Tak Louise C. Det med Nysted dyreklinik lyder godt nok fedt, men jeg skal også tænke hurtig behandling i tilfælde af at noget kunne gå galt og en køretur på 1½ time er nok ikke det bedste. Jeg kender til både Birgitte og Nina, og de er helt klart også på listen. Vælger jeg røntgen tror jeg dog hellere at jeg vil få min egen dyrlæge til at tage billedet og så få det vurderet af enten Nina eller Birgitte. På den måde har jeg en dyrlæge der er tæt på og kan træde til hvis der skulle være behov for noget akut.

• #19   7. nov 2012 Men de fleste af jer siger altså at røntgen er det der benyttes til at bestemme antal og scanning om den blot er drægtig?

• #20   7. nov 2012 Ja, lige præcis.

• #21   7. nov 2012 Super, det fortæller jeg køber og så må vi se om hun trækker sig af den grund.

• #22   8. nov 2012 Åh jeg tænkte ikke at du skulle bruge nysted som dyrlæge men bare til scanning. Jeg beholder min egen dyrlæge men vil gerne deltage i projektet;-)

Kommentér på:
Røntgen vs. scanning

Annonce