1.240 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 19 Svar

Skyldes det skodavl eller er det fakta? Skyldes det skodavl eller er det fakta?

Jeg har aldrig rigtig haft særlig interesse for mobs, FB, EB og chi, og derfor er jeg ret uvidende, men samtidig mest forbløffet når jeg læser om disse racer døjer med vejrtræknings problemer og at de har vanskeligt ved at skifte hvalpetænder (!)

Hvordan kan en race komme så vidt, at den ikke selv kan skifte sine hvalpetænder og trække vejret fra naturens side?

Er det virkelig sandt? Er det et generelt problem for disse racer eller det bare lidt sjældne enestående tilfælde pga decideret skodavl jeg har læst om?

Oplysning søges, for jeg synes det lyder for sort til at være sandt.

Play video
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Reperation af vaskemaskine 1.500 kr.
  • Sæt TV op med stativ og 3 rammer på væggen 500 kr.
  • Lægge sten i indkørsel 4 kvm 800 kr.
  • Diverse ophængninger 4.500 kr.
  • hæk klipning 1.950 kr.
  • Stoppet håndvask i badeværelset 1.400 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Skyldes det skodavl eller er det fakta?
  • #1   29. nov 2012 Zoe har ikke haft problemer med noget som helst
    - eller... indadvende øjenhår som krævede en OP - men eller intet smiley

• #2   29. nov 2012 Man har i sin tid avlet efter et "mode" udseende, og har derfor skidt hul i helbred...

Men når det er sagt, så er der mange af racerne hvor man er begyndt at rette op på de fejl tidligere generationer har lavet

• #3   29. nov 2012 Så det er ikke en generel ting?

• #4   29. nov 2012 Jeg ved det ikke.. er ikke ekspert, men da jeg skulle til at kigge på racer for et år siden overvejede jeg virkelig meget en FB da min far havde haft sådan en, som dreng. En fin DKK tæve skal det lige siges. Men hvis man tager et billede af den tæve og sammenligner med de FB'er der er idag ligner de virkelig ikke den samme race særlig meget..:( Og det syntes jeg er super synd for det er bare gået i den forkerte retning, hvis man spør mig...

• #5   29. nov 2012 Men bliver hunde ikke disket eller får dårligere point når de har "race relaterede" sygdomme/skavanker?

Jeg synes engang at have snakket med en Sheltie opdrætter, som sagde at man ved udstilling skulle fremvise papirer på at vovsen ikke led af "collie øjne" bl.a. - der er den der særlig farlige arvelige øjenlidelse som til sidst medfører blindhed, den blev man da disket på hvis jeg husker rigtigt.

• #6   29. nov 2012 Cathrine: jo hvis dommeren ser at hunden har et problem, så får man en dårligere præmie.

• #7   29. nov 2012 hmm syntes ikke at chihuahuaer skal sidestilles med de andre racer... jeg oplever ihvert fald ikke i dkk at chihuahuaerne har problemer med vejrtrækningen. det er rigtigt at der er nogen linier der har sværer ved tanskifte, og selvfølgelig vil jeg gerne have hunde der skufter tænder selv, men endnu vigtigere er hunde med korrekt tandstilling og 6/6

• #8   29. nov 2012 Så dommerne ser udelukkende på hunden og ikke på papirerne?

• #9   29. nov 2012 Hvordan kan en hund med synes at E hofter og mulig fremtidig gangbesvær opvejes hvis den kan give noget specielt til racen? Hvad dælen skulle det være? En speciel farve eks hvide collier?

Det er da dårlig stil at slække på kravene smiley

• #10   29. nov 2012 Dorthe: og vel også åben fontanel?

Cathrine: det kommer i nogle tilfælde an på hvem der står for enden af snoren, om dommeren kigger på hunden eller papirerne;-)

• #11   29. nov 2012 det er ikke en general ting, forstået på den måde at det ikke er alle individer inden for racerne der lider under det.
    men de er særligt udsatte, altså der kan være stor fare for at de lider under det.

nu har vi både engelsk bulldog og chihuahua herhjemme, og ingen af dem lider under noget af omtalte, endsige har nogensinde været syge

• #12   29. nov 2012 Lykke... åben fontanelle er jo pludselig blevet en diskvalificerende fejl. det har den aldrig været før... ikke engang en uønsket fejl (jo en STOR).
    Vores undren er nået til hjemlandet der har lavet en racestandarden og de mener at det er en tolkningsfejl/oversættelses fejl at ALLE fontaneller er blevet diskvalificerende. De er ved at lavet et tillæg til standarden hvor de klargøre for hvornår en fontanlle kan forsvares som diskvalificernde. men dette skal først være en diskvalificerende fejl EFTER 2 år, og vi snakker STORE åbne fontaneller efter de 2 år... og dette vil ikke være et decideret problem...

Det er ikke blevet påvist på noget tidspunkt at en åben fontanelle er sundhedsskadeligt, eller at chihuahuaer er eksponeret for fontanelle-skader

• #13   29. nov 2012 Lykke J, det lyder da kritisabelt i mine ører :-S

Men jeg kan forstå udfra hvad I skriver at det ikke er helt generelt.
    Jeg håber dog at der kommer nogle skrappere restriktioner hos avlerne af de nævnte skavanker. I min drømmeverden skulle det udelukkende være professionelle der måtte avle, og linierne skulle være klart opdelte i brugs og udstilling øjemed smiley men det ville nok også give problemer.

• #14   29. nov 2012 Kathrine sagde det;))

• #15   29. nov 2012 en dommer har da ikke adgang til papirerne smiley

Men ja derfor kan der jo godt dømmes snor

• #16   29. nov 2012 Har aldrig hverken læst eller hørt om det med tænderne, min fb klarede den i hvert fald selv dengang smiley

Jeg har mødt andre fb og især mops og eb der grynter virkelig voldsomt og hvor snudepartiet er trykket helt ind i ansigtet på dem, hvilket jeg hverken synes er pænt eller hensigtsmæssigt. Derfor valgte jeg med vilje at gå efter en med et lidt længere snudeparti - og JA jeg VED godt det ikke nødvendigvis gør noget for vejrtrækningen smiley men min trækker nu vejret helt lydløst, og snorker mindre end min mors lab. Kan sagtens sove for hendes snorken, selv hvis hun ligger lige op i smasken på mig (hvilket hun ynder at gøre smiley )
    Man hører kun hendes vejrtrækning når hun sover eller snuser efter noget.

Har bestemt ikke indtrykket af at det er et generelt problem. Har indtrykket af at det ER et problem, men ikke generelt. Jeg har ikke mødt nogen der er blevet opereret endnu, men måske det kommer.
    Synes det er synd de racer er så skamavlede, men rart at nogle seriøse opdrættere nu forsøger at rette op på det og avle på sunde hunde smiley

• #17   29. nov 2012 Ang tænder, så gælder det jo for mange af de mindre hunde -osse de ikke så ekstreme af dem. Det er i hvert fald min vurdering efter at have læst mange mage tråde herinde om tandskifte der kræver hjælp fra dyrlægen.

Ang vejrtrækning, så hører jeg hele tiden at det handler om at vælge den rigtige opdrætter. Og ja ja, jeg tror på jer når i siger at i har en hund uden vejrtrækningsproblemer smiley

ikke desto mindre har jeg kun mødt EN ENESTE FB der ikke rallede i varmt vejr eller når den var meget aktiv. Og den mødte jeg for ganske nyligt, så om den rent faktisk ikke raller i varmt vejr ved jeg jo ikke, men den kunne i hvrt fald løbe uden besvær smiley

Jeg har været nabo til FB-ringen til en udstilling, og jeg så ikke en eneste hund (alle DKK'er) der ikke rallede (udendørs i varmt vejr), og jeg har, til indendørs-udstilling, været forbi både mops og EB, og oplevede osse mange hunde der rallede... hvordan de vile have lydt i varme eller hvis de skulle ud at være aktive tør jeg ikke gætte på.

Så jeg vil vove den påstand at nok har det betydning hvor man køber hunden -altså at den er af ordentlig avl. Men selv ved køb et ordentligt sted, er hundene så ekstreme at de alligevel kan få problemer.
    Og det er trist synes jeg.

I øvrigt kan jeg osse se i tråde herinde, at en del opereres for blød gane og lignende problemer. Og imellem disse er osse DKK-hunde

• #18   29. nov 2012 Og så synes jeg bare det er langt ude, at der ikke er avlsrestriktioner på fb. Som en anden næver så avles der på alt med en puls, og tavleløse hvalpe sælges til total overpris, og diskvalificerende fejlfarver med risiko for slemme følger omtales som sjældne (ja hvorfor mon?) og sælges for voldsomt høje beløber. Synes det er så ærgerligt, for racen er bare SÅ fantastisk - tror aldrig jeg skal have andet smiley

Men altså jeg skal ikke spille hellig, for Vega har ikke tavle. Jeg fortryder hende ikke, men jeg fortryder måden hun blev købt på. Ville gerne have haft besøgt opdrætter flere gange, og sikret mig at alt var tip top med forældre og tidligere kuld, men sådan var det ikke, og jeg er blevet klogere, selvom der (7-9-13) ikke er noget galt med hende smiley

• #19   30. nov 2012 Vi kan hurtigt blive enig om at det er kritisabelt at der ikke er en eneste restriktion på den franske ja og for den engelske for den sags skyld.

Meeeen der findes nu mange franske bulldogger der ikke raller selvom de halser, jeg har da i hvert fald nogen af dem;-)

Men ja det er vigtigt at vælge sin opdrætter med omtanke.

Dorthe: nej dommeren kan ikke se papirerne, men de kender som regel ejeren....hvis denne har vundet en del.

Jeg har nu aldrig hørt at det skulle være et problem for de franske at tabe deres mælketænder...men nogle enkelte skal der da nok være...ligesom det ikke er normalt for en rottweiler at have patella, men derfor kan den jo godt få det alligevel.

Og ja det er ikke forbeholdt hunden uden tavle at have problemer, dog tror jeg at der er langt flere der avler med tavle, der tjekker deres hunde for diverse arvelige sygdomme.

Kommentér på:
Skyldes det skodavl eller er det fakta?

Annonce