Avl-Bod & haleknæk Avl-Bod & haleknæk
Vi står og skal købe en hvalp.
Vi har besøgt opdrætter, har fået alle informationerne osv. pris, mor har vi mødt, opdrætter kunne vi godt lide osv., hvalpen er valgt.
Alt i alt har vi so far været tilfredse, og pengene står til at skulle overføres (min kæreste gør det så det er måske allerede gjort).
Og så får vi scanning af papirene tilsendt.. inkl. chipnummer og kopi af sundhedsbogen.
Her knækker filmen for mig så lidt.
Hunden (DKK Brugs schæfer) koster 7000 kr. Det har vi hele tiden vidst og det er vi helt iorden med.
Men sundhedspapirene viser at hunden har et lille haleknæk på/mellem 2-3 haleled.
Dette er en ting der er helt nyt for os - ikke noget vi kunne se (og opdrætter siger også at det ikke kan ses men skal mærkes for at vide det er der). Umiddelbart er hunden købt som familie og trænings-hund (dette er afkrydset i købskontrakten også) men vi har gjort det klart for opdrætter at der er en mulighed for at vi godt kunne tænke os at kåre og tænke os at avle (men at det ikke vil ske de næste par år højest sandsynligt - da min kæreste læser), og det er så her jeg bliver i tvivl om ikke et haleknæk omend hvor lille det er (når det stadig kan mærkes) udelukker en kåring, og hvis ikke er det så fair vi så skal betale den fulde pris når der er fejl på hvalpen?
En anden ting er at der i købskontrakten står at hunden kun må avles hvis den opfylder schæferhundeklubbens regler - hvilket jo sådan set er fair nok.
Men opdrætter skriver også at avlshan skal godkendes af opdrætter.. dénne del er jeg slet ikke okay med - for det første fordi vi ikke er blevet informeret om den på forhånd, men også fordi det jo er MIN (vores) hund og det burde være op til os hvorvidt vi synes en given hanhund vil passe hende godt til den tid (i så fald det sker).
Og oven i det så har han skrevet at der er en bod på 20.000 kr hvis dette ikke følges, hvor fåes lige dette beløb fra, og hvordan kan det nogensinde være okay når det ikke før har været oplyst os?
Jeg synes bare slet ikke dette beløb er okay.. overhovedet..
er der nogen derude der kan informere her?
aug 2008
Følger: 32 Følgere: 1466 Hunde: 9 Annoncer: 1 Emner: 30 Svar: 30.005
mar 2009
Følger: 37 Følgere: 28 Hunde: 3 Emner: 39 Svar: 1.456
aug 2008
feb 2008
Følger: 36 Følgere: 38 Hunde: 3 Emner: 76 Svar: 4.082
De hvalpe jeg har solgt, har jeg talt det hele igennem med hvalpekøber når de har været og se på hvalpe, kontrakten bliver så udfyldt mens de er her.
jul 2005
Følger: 61 Følgere: 53 Hunde: 5 Emner: 715 Svar: 10.618
Det er meget normalt at opdrætter har visse krav. Kan man ikke leve med det, så må man jo finde et andet sted at handle.
jun 2011
Følger: 3 Følgere: 2 Hunde: 2 Emner: 6 Svar: 189
Men når det kommer til stykket så er hunden og alle beslutningerne omkring denne hund jeres når I har købt hunden og vælger I at ignorere købsaftalen kan sælger ikke gøre så meget da han ikke kan tage hunden tilbage selvom I bryder den nedskrevne aftale. Det er her boden kommer ind, da det er den eneste adfærdsregulerende foranstaltning en sælger kan sætte ind i en aftale, sådan der kommer en straf for ikke at overholde jeres aftale. Her synes jeg nu at 20000 lyder som en lille bod. Måske fordi vores bod lyder på 48000 kr, som er prisen for et gennemsnitlig kuld hvalpe i min race. Så har hvalpekøberen da i det mindste ikke tjent på at bryde vores aftale.
Jeg synes nu ikke at du skal købe en hvalp hos den opdrætter hvis du ikke har tillid til ham eller er uenig med betingelserne. En bod er jo kun et problem, hvis du som hvalpekøber bryder købsaftalen. Det der er vigtigt er om du og opdrætteren kan samarbejde, da man aldrig ved om det bliver aktuel når man står med en lille hvalp, særligt hvis du gerne vil prøve at avle. Du skal derfor se på om I har en gensidig tillid dig og din opdrætter og om du tror der vil blive problemer med de betingelser opdrætteren sætter op i kontrakten. Hvis du allerede nu kan se, at der kun kommer problemer med opdrætter, hvis I vælger at få hvalpe, så find en anden opdrætter og gør det klart for denne at I agter at få et kuld hvalpe allerede i starten af forløbet.
jun 2011
feb 2006
Følger: 85 Følgere: 86 Hunde: 4 Emner: 182 Svar: 15.253
mar 2007
Følger: 51 Følgere: 75 Emner: 250 Svar: 10.640
okt 2012
Følger: 19 Følgere: 20 Hunde: 3 Emner: 81 Svar: 2.607
2. Jeg ville aldrig acceptere at der var en bod på x-antal tusind kroner, når jeg har købt og betalt for hunden så er den MIN!
3. Jeg ville aldrig i livet købe en hvalp, hvor der er en kendt fejl, hvis jeg allerede på forhånd vidste at jeg var interesset i at bruge den senere hen.
Men hver sine krav. Jeg var dog for længst bakket ud af det køb.
jul 2005
Følger: 61 Følgere: 53 Hunde: 5 Emner: 715 Svar: 10.618
Er opdrætter blevet kontaktet inden denne tråd blev oprettet?
mar 2010
Følger: 7 Følgere: 7 Hunde: 2 Emner: 91 Svar: 3.099
jul 2006
Følger: 34 Følgere: 963 Hunde: 8 Emner: 240 Svar: 9.475
Hvilken kennel er hvalpen fra?
Jeg ville nok vælge ikke at købe hvalpen.
aug 2008
okt 2012
Jeg vil meget gerne samarbejde med opdrætter, men opdrætter kan aldrig bestemme over min hund.
okt 2012
jul 2006
okt 2012
Hvis jeg føler jeg ikke kan stole på det de siger, så kommer de ikke til at købe her fra. Længere er den ikke.
okt 2012
okt 2012
okt 2012
Men opdrætter skriver også at avlshan skal godkendes af opdrætter.. dénne del er jeg slet ikke okay med - for det første fordi vi ikke er blevet informeret om den på forhånd, men også fordi det jo er MIN (vores) hund og det burde være op til os hvorvidt vi synes en given hanhund vil passe hende godt til den tid (i så fald det sker).
Og oven i det så har han skrevet at der er en bod på 20.000 kr hvis dette ikke følges, "
Dvs boden skal betales hvis TS vælger en hanhund som opdrætter ikke har valgt, er det ikke det du mener TS?
okt 2008
Følger: 37 Følgere: 26 Hunde: 2 Emner: 88 Svar: 3.763
okt 2012
okt 2012
jul 2006
mar 2009
Det har givet nogle gode synspunkter og ramt nogle ting jeg ikke selv har tænkt over - det vil jeg gerne takke jer allesammen mange gange for også
Derudover vil jeg lige sige at vi ér i kontakt med opdrætter om dette, og vi forsøger at udrede dette, for vi kan egentligt rigtigt godt lide stedet og hundene og opdrætteren. Og prøver at finde en løsning hvori vi alle føler os sikre.
Vi har desuden også fået forklaret nogle af bevægegrundene bag den, og det gjorde det hele lidt nemmere for især mig. (F.eks. at opdrætter ikke vil have at brugshundelinien og udstillingslinien blandes, og det har vi heldigvis ikke selv nogen som helst interesse i heller). Nu forsøger vi lige at arbejde derud fra for at se om vi kan blive enige
Til mere basale.
Vi har besøgt opdrætter, har snakket om helbred, jeg har set sundheds resultaterne på DKK's hjemmeside, vi har mødt moderen, mødt alle hvalpene (de er skønne!) og vi kom derfra med en dejlig fornemmelse i maven og ikke i tvivl om at dette var stedet vi godt ville købe fra.
MEN dette er første gang vi køber fra en DKK opdrætter, at gennemgå kontrakten havde jeg ikke tænkt på at bede om (ganske enkelt fordi jeg ikke var opmærksom på at det kunne blive et problem) og opdrætter viste den ikke til os - det KAN have været en forglemmelse, det skal jeg ikke kunne sige. Men der er ikke blevet fortalt om disse betingelser før i hvertfald.
Det med Bod er bare helt nyt for mig (os)!
Aftalen var at pengene til betaling af hunden skulle overføres idag, og at sundhedsbog fra chipning sundhedscheck hos dyrlægen idag (det er her haleknækket er kommet frem), chipnummer og salgskontrakt skulle sendes idag pr mail, og at vi så skulle printe kontrakten og sende den retur til opdrætter underskrevet.
Hvalpen er i den anden ende af landet, så vi blev tilbudt at hun kunne blive taget med af en anden hvalpekøber der tager turen, og så blive afhentet ved motorvejen, på hans tur. Derfor afhenter vi ikke selv hvalpen hos opdrætter.
Sidst: Opdrætter siger at knækket IKKE bør blive et problem for avlskåring (bemærk venligst der er tale om brugs schæfer linie, og ikke udstillings schæfer, vi har ingen intentioner om at forsøge at gå på udstilling og få os en champion eller noget i den stil, vi har valgt hvalpen i samarbejde med opdrætter ud for temperamentet der helst gerne skulle passe både vores ønske om at have en familiehund, en træningshund, en arbejdshund og ikke mindst en kammerat og ven til vores nuværende hund som godt kan have gavn af en afbalanceret hund i sit liv som hun kan støtte sig til).
MEN i kraft af at der var 2 hvalpe vi kunne vælge imellem (og vi valgte den af dem der tiltalte os mest mht. udseene i kraft af at de der var noget forskellige - mens de temperementmæssigt lignede hinanden meget) så vil vi lige høre til den anden.
Det var et svært valg imellem de to allerede, så hvis den anden tæve er uden fejl og stadig fri så kan det være det er bedre med hende
Vi snakker med ham
(Jeg tillader mig at holde kennelnavnet ude af denne debat da jeg på ingen måde ønsker at det skal kunne misforstås som om at jeg prøver at udhænge den. Det håber jeg i forstår!)
okt 2012
Jeg kan dog ikke forstå at I skal overføre pengene, men nu er der flere ting jeg ikke har hørt om før i denne tråd (eller ikke i min race) så hvis det er kotyme ved schæferen, så er det sådan det er.
Held og lykke med at få valgt den rigtige hvalp.
mar 2009
Schæferen har længe stået højt på den liste over en mulig hund så, og vi har indtil nu været meget glade for opdrætter.
Det er ikke den eneste opdrætter vi har besøgt, men vi foretrækker klart måden hvorpå dette opdræt fungerede på.
feb 2006
feb 2006
okt 2006
Følger: 59 Følgere: 48 Hunde: 7 Emner: 335 Svar: 13.904
Jeg opdagede sent et haleknæk og så er avl i mine øjne udelukket da det kan være arveligt.
Hvis i har drømme om opdræt så spring fra den hvalp og find en anden. I er i jeres gode ret til at ophæve købet da hunden har fejl i ikke var oplyst!
At opdrætter vil godkende egnede hanner er i min optik ok. Går ud fra der er god kemi og enighed om hvad man ville avle på mellem køber og opdrætter. Det er jo ikke sådan at opdrætter kan sige den han skal på. I finder og han eller hun godkender blot.
Men ja hvis i har ombestemt jer efter haleknækket er kommet frem så find en anden eller vent evt hos opdrætter til næste kuld, hvis i er vilde med tæven.
feb 2006
Skulle ørerne ikke sætte sig korrekt, så er det altså ikke noget man ville få penge retur for.
Afslag kommer an på hvor slemt det er og andre ting. Det er heller ikke noget jeg kommer ind på med det samme - jeg ønsker at mærke at køber ønsker hunden og ikek bare en hvalp der er billiger. Har solgt med 1/3 i afslag bare pga fejl i aftegningen og 1/2 pris pga af anden fejl. Men jeg har også solgt en smuk hvalp der var halekuperet pga svær haleknæk og den blev solgt til fuld pris. Køber fik valget mellem denne hvalp og en anden med hale - de kostede det samme. Jeg betalte naturligvis attesten fra dyrlægen.
mar 2009
okt 2012
mar 2009
Vi har valgt at aftale med opdrætter at tage hendes søster i stedet - vi havde valget mellem to og var meget usikker på hvilken af hvalpene vi skulle tage, men endte i første omgang på hende med haleknækket.
Ved eftertanke så har vi derfor i samarbejde med opdrætter valgt at tage den anden vi kunne vælge (der var flere i kuldet men disse 2 kunne passe os mht. temperament), idet hun er uden fejl.
Derudover så er vi ved at aftale den præcise ordlyd af købskontrakten for at sikre at vi alle føler os tilpasse med kontrakten. Derfor tager vi også turen over for at afhente hvalpen selvom det er ret besværligt for os (da vi pt. skal låne bil og det er lidt dyrt med turen også!)
Det er skønt med en opdrætter der lytter til en og er til at snakke med!
Endnu engang vil jeg gerne lige takke alle jer der har skrevet i denne tråd om jeres input, det har givet os en masse at tænke på og derved hjulpet os på vejen.
Jeg er meget glad for at jeg oprettede dette indlæg !
jun 2011
God løsnig I er kommet frem til. Det er altid bedre med den fejlfrie hvalp, når der skal avles og vigtigt med en opdrætter der kan tales med. Så kan I jo også gøre brug af hans erfaringer og gode råd, når der er behov for det
okt 2008
Følger: 37 Følgere: 26 Hunde: 2 Emner: 88 Svar: 3.763
Held og lykke med jeres nye hvalp .
okt 2012
dec 2012
Følgere: 21 Emner: 49 Svar: 3.665
aug 2006
Følger: 37 Følgere: 68 Hunde: 4 Emner: 649 Svar: 47.191
Men hold da op, det er en billig vaps, I får jer
Lige en generel indskydelse - om en eksteriørfejl forekommer hos en schæfer af brugslinjer eller udstillingslinjer er fuldstændig ligegyldigt. Skal en hund kåres efter schæferhundeklubbens avlskåringsprogram, så er og bliver det en fejl. Og er hunden fejlbehæftet, kan den ikke kåres uagtet at den er af linjer, der ikke skal bruges til udstilling.
For at en schæfer skal kunne kåres skal den udstilles med krav om resultat.
mar 2008
Følger: 15 Følgere: 15 Hunde: 3 Emner: 44 Svar: 2.201
feb 2006
Hvis boden står mål med det tab opdrætteren lider ved at køber ikke overholder kontakten, så holder den e retten - som nævnt, så har det allerede fundet sted.
Juristerne fra DKK underviser i dette og mon ikke de ved hvad de taler om? Mine tillæg er også set igennem og fundet ok.
Avl-Bod & haleknæk